Яке частування, таке й дякування. Українська народна казка"Лисиця і Журавель"

Про матеріал
Опубліковано урок з читання у 2 класі НУШ до підручника О.В. Вашуленко Українська мова та читання : підручник для 2 класу закладів середньої освіти( у 2-х частинах). 2019 ст.51-52. Урок містить елементи формувального оцінювання.
Перегляд файлу

Опубліковано урок з читання у 2 класі НУШ до підручника  О.В. Вашуленко  Українська мова та читання : підручник для 2 класу закладів середньої освіти( у 2-х частинах).  2019  ст.51-52. Урок містить елементи формувального оцінювання.

 

Тема: Яке частування, таке й дякування. Українська народна казка «Лисичка і Журавель».

 

Очікувані результати:

  • формування предметних компетентностей: ознайомити дітей із українською народною казкою; навчати розуміти прочитаний текст, головну думку; формувати вміння висловлювати власні думки; розвивати вміння аналізувати, правильно оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв’язне мовлення учнів та вміння читати в діалозі; розширювати їхній світогляд; виховувати почуття гостинності, вдячності, дружелюбності;
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися:сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; уміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження;

комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;

інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;

соціальної/громадянської: уміти працювати в  групі, з усіма в колективі;

загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.

Тип уроку: урок набуття нових знань.

Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, здоров’язбережувальна. 

 

І.Вступна частина  

1.Організаційний момент

Ось і дзвоник дав сигнал,

Працювати час настав.

То ж і ми часу не гаємо,

Працювати починаємо! 

2. Психологічна настанова на урок. Вправа «Шкала настрою»

Оберіть і зробіть позначку, що відповідає вашому настрою зараз.

 II.Визначення теми і мети уроку.

- На який урок покликав нас дзвінок?
-Які навички відпрацьовуємо  на уроках читання?

Вчитель повідомляє, які навички діти будуть відпрацьовувати на уроці.

ІІІ.Основна частина.

1. Актуалізація опорних знань.

Я знаю, що ви всі дуже любите казки. Отже, сьогодні ми знову вирушимо в подорож до Країни казок.

Тому сідайте зручненько, ми з вами відправляємося у подорож на поїзді.

А поки ми їдемо  у вагоні, пропоную вам провести  мовленнєву розминку.

  • Дихальні вправи.

- Вдихніть аромат квітів.

- Здуйте парашутики кульбабки.

- Вдихніть аромат чаю.

- Задуйте свічки на іменинному торті.                          

  • Гра . «Доскажіть словечко»

Жа - жа - жа – в лісі бродить …ведмежа

Жі - жі - жі - в морі плавають …моржі

Же - же - же - Жучка дім мій… стереже

Жу - жу - жу - я з природою …дружу

Жи - жи - жи – звірам ти …допоможи.

  • Вот  ми прибули на станцію  «Сторожова Жука».

Перед нами  огорожа,а  пройти її ми зможем?  

Читання слів за стрілочками.

 

жир            лужі               жарт               живіт

жук            журі               жест               жилет    

жар            жало              жезл               жолудь 

вуж            жара              морж              жираф  

ніж            жаба               жанр               дружба

Ключик отримали.  Ворота відчинились, тож їдемо далі.

  • Наступна зупинка станція  «Урожайна»              

А хто ж нас  зустрічає?

 У зеленому жакеті

Галасує в очереті.

Хоч і плавати мостак,

А не риба і не рак.

Хто це?    жабеня.  

 Поки ми  читали, жабеня з’їло половину  врожая  мешканців  Жукландії . Вони просять допомоги. Допоможемо?

  Я зібрав жуків чимало, 
та вони всі повтікали, 
я за ними. Ну й дива! 
Заповзли вони в слова. 
Де жуки ці? Підкажіть, 
Позбирать доможіть!

  • Гра «Збери урожай, що з’їло жабеня»                               

…ало, д… инси, …інка,… олудь, ву ..і, ..уравлі, ..ирафи, мор.. і, 
..иття, ..урнал, дру.. ба, уро.. ай.

Жабеня більше не буде ображати мешканців країни Жукландії.

Ми їдемо далі і прибуваємо до Станція 3 «Ключ до казки»

2.Мотивація до навчальної діяльності.

Ми завітали в гості до самої казки.

  • Вправа « Асоціативний кущ»

Які у вас виникають асоціації, коли ви почули слово « Казка»? 

 

 

 

 

  • Вправа «Світлофор»

Приготуйте зелені і червоні цеглинки.

Я  читає твердження. Якщо твердження правильне – учні піднімають зелені і цеглинки, неправильне -  червоні.

1.Народні казки складали і переказували люди від одного до іншого.(з)

2.Народні казки  мають одного автора.(ч)

3.У казках розповідається лише про правдиві події.(ч)

4.Найдавніші казки – це казки про тварин. (з)

5. Імена казкових героїв пишуться з великої букви.(з)

6.У казках персонажі тварини діють як люди.( з)

 3. Вивчення нового матеріалу.

Казка нас вже зустрічає,
Й гостинністю пригощає.
Тож зайдемо у хатинку  

Лише на одну хвилинку.
І подивимось: хто там?

  • Робота над загадками.

 

Вона руденька,ще й гарненька.                     Довгі ноги, довгий ніс

Не велика й не маленька                                Прилетів, обід приніс

Вона вовчику сестричка                              Смачних жабеняток

А зовуть її (лисичка)                                    Для своїх маляток( журавель)

 

Мабуть ви, здогадались, як називається казка яку ми будемо сьогодні читати?

Про які події може йтися у казці?

  • Вправа «Квест – цікавинка»

- Що ви знаєте про цих тварин?

Лисиця – звір, хижак. Лисиці всеїдні. Харчуються невеликими тваринами: кроликами, зайцями, козулями.  Лисиці не пережовують їжу. Вони рвуть їжу на шматки і ковтають її. Хвіст для лисиці – під час бігу допомагає тримати рівновагу, а взимку захищає від холоду.  Влітку лисиця живе в глибокій норі, а взимку ховається в густих хащах чагарнику. У разі небезпеки, вони заплутують сліди і переховуються в інших місцях. Саме через цю особливість лисиці присвоєне звання самого хитрого звіра.

Журавель — розумний, надзвичайно обережний птах. Перехитрити його дуже важко. Якщо зграю потривожити, то вона висилає кількох птахів на розвідку, перш ніж знову повернутися на своє місце. Немає жодного птаха який так легко уживався з людиною, умів її розуміти. Журавель не любить безладу і сварок на пташнику. Карає сердитим криком або ударом дзьоба винуватців і нагороджує гідних ласкавими жестами і танцем. Це  найвищий птах. Досягає у висоту 120 см. Але його вага лише 6-7 кг. Має довгу шию й ноги. Ніс теж довгий. Має дзвінкий голос — за три кілометри чути. Навесні його називають – веселиком.  

  • Словникова робота.

Запросини – прийти куда- небудь, взяти щось 

Припрошує – те саме, що і запрощує

Пригощайся –

Розійшлися –

Приятелько – людина, з якою перебуватють в дружніх стосунках

Приятелює –

Розгнівалася – розсердилася

  • Читання казки  вчителем.
  • Перевірка сприймання учнями тексту.
  • Як називається казка?
  •  Назвіть  головних герої казки?
  • Визначте хто так робив?

            Подружився, прибув…

            Зварила, розмазала, поставила…

  • Перечитування казки учнями.

- Хто перший із героїв казки запросив до себе в гості?

- Прочитайте, як лисичка запрошувала  журавля в гості?

-  На що сподівалася лисичка запрошуючи журавля?-

-  Прочитайте , чим Лисичка пригощала журавля?

- Яку  посудину  вибрала  Лисичка  для  частування  гостя?  ( Діти  зачитують )

- Як  ви  гадаєте,  чому ? ( Вона  вибрала  тарілку,  щоб  легше  було  їй  самій  лизькати  з  неї,  бо  Журавлеві  важко  дзьобом  брати  їжу  з  тарілки )

- Чому Журавель не скуштував манної каші?  (довгий дзьоб мав, розмазала по тарілці)

- Чи гостинною  була Лисиця?

- Чому журавель запросив Лисичку до себе в гості?

-  Прочитайте, чим Журавель пригощав Лисичку?

- Чи змогла лисиця наїстися у журавля?

- Чому він так вчинив?

- Розгляньте малюнок. Який епізод на ньому зображений?

  -  Як ви  думаєте чим  закінчилася їхня дружба?( вони більше не приятелювали, розлучилися)

Станція «Творча зупинка»

  • Робота в групах.

На парті лежать аркуші. На них написані риси характеру. Виберіть ті, які характерні для вашого персонажу.

Підступність - приховує задуми під показною доброзичливістю

1 група. Характеризує Лисичку.

Які із поданих рис характеру притаманні Лисичці?

2 група. Характеризує Журавля.

Які із поданих рис характеру притаманні Журавлю

 

Лисичка           Журавель

нещирість           гостинність

підступність              винахідливість

хитрість            вдячність

жадібність                 ввічливість

                                        товарісткість

3. Група Установити  послідовність подій.

Лисичка не приятелює із Журавлями.

Лисичка в гостях у Журавля.

Лисичка залишилася голодною.

Лисичка запросила Журавля в гості.

 

  • Читання в особах.
  • Які дійові особи казки?
  •  Із якою інтонацією треба читати ці слова лисиці?.(лагідно, привітно, з хитринкою).
  • Журавля?
  •  Вправа « Я – дослідник. Я – дослідниця»/

Послухайте пісню, написану за мотивом української народної казки «Лисичка і Журавель». Порівняйте казку та пісню. Чим вони схожі, а чим різняться?

  • Яку народну мудрість висловлено в пісні?
  • Не роба  комусь, що не любиш сама.
  • Перебудуйте казку так, щоб вона була гостинною.

ХІІ. Заключна частина

Рефлексія.

  1. Бесіда. Гра «Зустріч з репортером».

Наша подорож підійшла до кінця. На  пероні нас зустрічає репортер. Він хоче написати статтю в газету. А щоб її написати, треба відповісти на  запитання репортера.

 

  • З якою казкою познайомились?Назвіть головних героїв казки?
  • Можна  назвати лисицю і журавля  справжніми  друзями? Чому?
  • Про які правила забули герої цієї казки?
  • Який висновок ви зробили для себе? (бути гостинними, не жадібними, щирими, дорожити дружбою)

2.Створимо із цеглинок піраміду настрою.

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
5 грудня 2021
Переглядів
1217
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку