Опубліковано урок з читання у 2 класі НУШ до підручника О.В. Вашуленко Українська мова та читання : підручник для 2 класу закладів середньої освіти( у 2-х частинах). 2019 ст.51-52. Урок містить елементи формувального оцінювання.
Тема: Яке частування, таке й дякування. Українська народна казка «Лисичка і Журавель».
Очікувані результати:
уміння вчитися:сприймати мету, яку ставить учитель, відповідно до неї планувати, моделювати, прогнозувати і виконувати необхідні дії, контролювати й оцінювати свої результати; уміти висловлювати рефлексивні та оцінні судження;
комунікативної: володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи в парі, групі, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну інформацію;
соціальної/громадянської: уміти працювати в групі, з усіма в колективі;
загальнокультурної: дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроці.
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, природнича, здоров’язбережувальна.
І.Вступна частина
1.Організаційний момент
Ось і дзвоник дав сигнал,
Працювати час настав.
То ж і ми часу не гаємо,
Працювати починаємо!
2. Психологічна настанова на урок. Вправа «Шкала настрою»
Оберіть і зробіть позначку, що відповідає вашому настрою зараз.
II.Визначення теми і мети уроку.
- На який урок покликав нас дзвінок?
-Які навички відпрацьовуємо на уроках читання?
Вчитель повідомляє, які навички діти будуть відпрацьовувати на уроці.
ІІІ.Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
Я знаю, що ви всі дуже любите казки. Отже, сьогодні ми знову вирушимо в подорож до Країни казок.
Тому сідайте зручненько, ми з вами відправляємося у подорож на поїзді.
А поки ми їдемо у вагоні, пропоную вам провести мовленнєву розминку.
- Вдихніть аромат квітів.
- Здуйте парашутики кульбабки.
- Вдихніть аромат чаю.
- Задуйте свічки на іменинному торті.
Жа - жа - жа – в лісі бродить …ведмежа
Жі - жі - жі - в морі плавають …моржі
Же - же - же - Жучка дім мій… стереже
Жу - жу - жу - я з природою …дружу
Жи - жи - жи – звірам ти …допоможи.
Перед нами огорожа,а пройти її ми зможем?
Читання слів за стрілочками.
жир лужі жарт живіт
жук журі жест жилет
жар жало жезл жолудь
вуж жара морж жираф
ніж жаба жанр дружба
Ключик отримали. Ворота відчинились, тож їдемо далі.
А хто ж нас зустрічає?
У зеленому жакеті
Галасує в очереті.
Хоч і плавати мостак,
А не риба і не рак.
Хто це? жабеня.
Поки ми читали, жабеня з’їло половину врожая мешканців Жукландії . Вони просять допомоги. Допоможемо?
Я зібрав жуків чимало,
та вони всі повтікали,
я за ними. Ну й дива!
Заповзли вони в слова.
Де жуки ці? Підкажіть,
Позбирать доможіть!
…ало, д… инси, …інка,… олудь, ву ..і, ..уравлі, ..ирафи, мор.. і,
..иття, ..урнал, дру.. ба, уро.. ай.
Жабеня більше не буде ображати мешканців країни Жукландії.
Ми їдемо далі і прибуваємо до Станція 3 «Ключ до казки»
2.Мотивація до навчальної діяльності.
Ми завітали в гості до самої казки.
Які у вас виникають асоціації, коли ви почули слово « Казка»?
Приготуйте зелені і червоні цеглинки.
Я читає твердження. Якщо твердження правильне – учні піднімають зелені і цеглинки, неправильне - червоні.
1.Народні казки складали і переказували люди від одного до іншого.(з)
2.Народні казки мають одного автора.(ч)
3.У казках розповідається лише про правдиві події.(ч)
4.Найдавніші казки – це казки про тварин. (з)
5. Імена казкових героїв пишуться з великої букви.(з)
6.У казках персонажі тварини діють як люди.( з)
3. Вивчення нового матеріалу.
Казка нас вже зустрічає,
Й гостинністю пригощає.
Тож зайдемо у хатинку
Лише на одну хвилинку.
І подивимось: хто там?
Вона руденька,ще й гарненька. Довгі ноги, довгий ніс
Не велика й не маленька Прилетів, обід приніс
Вона вовчику сестричка Смачних жабеняток
А зовуть її (лисичка) Для своїх маляток( журавель)
Мабуть ви, здогадались, як називається казка яку ми будемо сьогодні читати?
Про які події може йтися у казці?
- Що ви знаєте про цих тварин?
Лисиця – звір, хижак. Лисиці всеїдні. Харчуються невеликими тваринами: кроликами, зайцями, козулями. Лисиці не пережовують їжу. Вони рвуть їжу на шматки і ковтають її. Хвіст для лисиці – під час бігу допомагає тримати рівновагу, а взимку захищає від холоду. Влітку лисиця живе в глибокій норі, а взимку ховається в густих хащах чагарнику. У разі небезпеки, вони заплутують сліди і переховуються в інших місцях. Саме через цю особливість лисиці присвоєне звання самого хитрого звіра.
Журавель — розумний, надзвичайно обережний птах. Перехитрити його дуже важко. Якщо зграю потривожити, то вона висилає кількох птахів на розвідку, перш ніж знову повернутися на своє місце. Немає жодного птаха який так легко уживався з людиною, умів її розуміти. Журавель не любить безладу і сварок на пташнику. Карає сердитим криком або ударом дзьоба винуватців і нагороджує гідних ласкавими жестами і танцем. Це найвищий птах. Досягає у висоту 120 см. Але його вага лише 6-7 кг. Має довгу шию й ноги. Ніс теж довгий. Має дзвінкий голос — за три кілометри чути. Навесні його називають – веселиком.
Запросини – прийти куда- небудь, взяти щось
Припрошує – те саме, що і запрощує
Пригощайся –
Розійшлися –
Приятелько – людина, з якою перебуватють в дружніх стосунках
Приятелює –
Розгнівалася – розсердилася
Подружився, прибув…
Зварила, розмазала, поставила…
- Хто перший із героїв казки запросив до себе в гості?
- Прочитайте, як лисичка запрошувала журавля в гості?
- На що сподівалася лисичка запрошуючи журавля?-
- Прочитайте , чим Лисичка пригощала журавля?
- Яку посудину вибрала Лисичка для частування гостя? ( Діти зачитують )
- Як ви гадаєте, чому ? ( Вона вибрала тарілку, щоб легше було їй самій лизькати з неї, бо Журавлеві важко дзьобом брати їжу з тарілки )
- Чому Журавель не скуштував манної каші? (довгий дзьоб мав, розмазала по тарілці)
- Чи гостинною була Лисиця?
- Чому журавель запросив Лисичку до себе в гості?
- Прочитайте, чим Журавель пригощав Лисичку?
- Чи змогла лисиця наїстися у журавля?
- Чому він так вчинив?
- Розгляньте малюнок. Який епізод на ньому зображений?
- Як ви думаєте чим закінчилася їхня дружба?( вони більше не приятелювали, розлучилися)
Станція «Творча зупинка»
На парті лежать аркуші. На них написані риси характеру. Виберіть ті, які характерні для вашого персонажу.
Підступність - приховує задуми під показною доброзичливістю
1 група. Характеризує Лисичку.
Які із поданих рис характеру притаманні Лисичці?
2 група. Характеризує Журавля.
Які із поданих рис характеру притаманні Журавлю
Лисичка Журавель
нещирість гостинність
підступність винахідливість
хитрість вдячність
жадібність ввічливість
товарісткість
3. Група Установити послідовність подій.
Лисичка не приятелює із Журавлями.
Лисичка в гостях у Журавля.
Лисичка залишилася голодною.
Лисичка запросила Журавля в гості.
Послухайте пісню, написану за мотивом української народної казки «Лисичка і Журавель». Порівняйте казку та пісню. Чим вони схожі, а чим різняться?
ХІІ. Заключна частина
Рефлексія.
Наша подорож підійшла до кінця. На пероні нас зустрічає репортер. Він хоче написати статтю в газету. А щоб її написати, треба відповісти на запитання репортера.
2.Створимо із цеглинок піраміду настрою.
1