Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини; показати значення Сонця в житті тварин і рослин; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини; учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу.
План - конспект уроку з природознавства
проведеного у 1-Б класі
Підготував:
Вчитель початкових класів
Мойсюк І.І.
Луцьк 2017
Тема. Яке значення для життя на Землі має Сонце?
Мета: формувати в учнів уявлення про Сонце, про значення сонячного світла і тепла для рослин, тварин, людини; показати значення Сонця в житті тварин і рослин; розкрити значення сонячного світла і тепла в житті людини; учити спостерігати за висотою Сонця і встановлювати найпростіші зв'язки між висотою Сонця і кількістю тепла, яке Сонце посилає на землю; сприяти формуванню в учнів потреби до пізнання світу.
Обладнання: ілюстрації, підручник, загадки, відеоролик, робочі зошити, аркуш паперу, кольорові олівці.
ХІД УРОКУ
►► Вправа «Погода»
— Який сьогодні день?
— Яке число і місяць?
— Який стан неба?
— Чи був вітер, коли ви йшли до школи?
— А опади?
II. Повідомлення теми і мети уроку
►► Робота над загадками
• Вдень у небі гуляє,
А ввечері на землю сідає. (Сонце)
• Постійного місця не має,
День і ніч бродить,
Весь світ обходить. (Сонце)
• Гарне, добре, на всіх дивиться,
А людям на себе дивитися не дозволяє. (Сонце)
— Сьогодні я розповім вам про Сонце та його значення для життя на Землі.
III. Вивчення нового матеріалу
1. Гра «Дари Сонця»
На дошці — велике сонечко. Діти повинні назвати, що сонечко дарує землі, (наприклад: тепло, світло, енергію, життя, красу, можливість зростання). Усе назване дітьми записують на промінцях сонця.
— Сонце — джерело життя на нашій планеті. Життя на Землі неможливе без енергії сонячних променів.
1) Сонце і тварини.
— М. Пришвин писав: «Усе прекрасне на Землі — від Сонця...».
Для жителів планети Земля велике значення мають сонячне світло і тепло. Сонце зігріває й освітлює Землю. Завдяки цьому тварини бачать навколишній світ.
— Чи всім тваринам потрібне сонячне освітлення?
— А тим тваринам, у яких немає очей?
— Чи всім тваринам потрібне сонячне тепло?
— Сонячні промені допомагають виробляти в тілі тваринних організмів дуже корисні речовини — вітаміни.
М. Зверев розповідає про прийняття борсучатами сонячних ванн: «Нора борсучат — біля невеликої полянки. Щойно прогріється земля, витягує борсучиха усіх своїх дитинчат на сонечко. Борсучата на галявинці деякий час вовтузяться і засинають, пригріті сонцем. Тільки потягне свіжий вітерець, починають незадоволено повискувати. Мати-борсучиха затягує всіх в нору. Вітер стихне, знову у борсучихи робота: борсучат по одному за комір витягувати на галявинку.
Люблять сонячне тепло і комахи, і змії, і ящірки. Від нього вони стають рухливими, швидкими».
Г. Скрябицький розповідає: «Ви йдете по лісовому узліссю або вздовж канави. Уважно оглядайте кожен великий камінь. Камені так нагрілися на яскравому сонці, що руці гаряче. Дивитеся: на камені лежить ящірка. Тіло розпластала, лапки широко розставила, очі замружила. Вона нещодавно опритомніла від зимівлі в земляній норці. Опритомніла і вибралася погрітися на сонечко. Зігріється ящірка, зробиться швидкою і рухливою, і візьметься за полювання. Бережіться, мухи, слизняки й інша дрібна живність!»
2) Сонце і рослини.
— Сонячне світло і тепло потрібні не лише тваринам, але й рослинам.
Вони ростуть, цвітуть, дають плоди і насіння в теплу погоду. Узимку рослини сплять.
Спекотного літнього дня, коли Сонце нещадно палить, тварини можуть сховатися в тіні. А рослинам нікуди втекти і сховатися. Ось і покривають вони свої листочки товстим шаром воску або білими волосками. Віск і волоски захищають листя від опіків.
Якщо тварини можуть жити без сонячного світла в печерах і під землею, то рослини жити без сонячного світла не можуть.
Сонце допомагає рослині живитися. Як саме?
Послухайте про це казку.
Живуть у листі рослин маленькі чарівники — хлорофілові зернятка. Вони такі малі, що розглянути їх можна тільки під мікроскопом. Колір їх яскраво-зелений. І листя рослин зелене через те, що хлорофілових зерняток у них багато. Рано-вранці, щойно Сонце протягне свої промені, прокидаються чарівники — хлорофілові зернятка. Відразу беруться до роботи.
Корінцям наказують: «Корінці, корінці, беріть воду із землі». Стеблинці віддають команду: «Стеблинко, стеблинко, подавай воду від корінців до листочків». Листочку наказують: «Листочок, листочок, відкривай стоми, подавай нам повітря». (Стоми — це такі віконця в шкірці листа, в які входить і виходить повітря та пари води.) Потім зелені чарівники беруть сонячні проміннячка. Проміннячками змішують воду і вуглекислий газ, який узяли з повітря. І ось диво! З води і вуглекислого газу утворюється цукор та кисень.
Цукром годуються і корінець, і стеблинка, і листочки, і плоди, і насіння. Вони їдять цукор і ростуть. Кисень, який усім потрібний для дихання, хлорофілові зернятка віддають у повітря. З повітрям їм теж розрахуватися потрібно.
Увесь день зелені чарівники перемішують сонячними проміннячками воду і вуглекислий газ, годуючи рослини і вдосконалюючи повітря. Сонечко спати лягає, і хлорофіловим зерняткам настає час відпочити. Ми повинні їм подякувати за те, що вони повітря вдосконалюють і рослини годують.
А ви подумайте, перш ніж зірвати або пошкодити лист рослини, скільки чарівних зерняток можете згубити!
— Діти, вам сподобалася казка?
— Навіщо рослинам сонячні промені?
Висновок. У природі все починається з Сонця, що послало на вологу землю свої золоті теплі промені й пробудило до життя всі травички, билинки, кущики і дерева. Під цими ласкавим теплом і світлом на чистому повітрі вони виросли і дали їжу всім рослиноїдним тваринам. Ті, у свою чергу, дали їжу для дрібних хижаків, якими живляться великі за розмірами хижі звірі й птахи.
3) Сонце і людина.
— Сьогодні ми багато говорили про те, що і рослинам, і тваринам потрібні сонячні світло і тепло.
— Чи потрібні сонячні світло і тепло людині?
— Навіщо? (Розповіді дітей.)
— Згадайте казку К. Чуковського «Викрадене Сонце».
— Що сталося на Землі без Сонця?
— Чи можливе життя на Землі без їжі?
— Що, окрім сонячного світла, тепла і ґрунту, потрібно рослинам для росту і розвитку?
►► Фізкультхвилинка
IV. Узагальнення й систематизація знань та вмінь учнів
На дошці — малюнки, на яких зображено Сонце у різні пори доби.
— Що трапилося б, якби раптом зникло Сонце?
— А що трапилося б із живою природою?
— У яку пору доби Сонце гріє найтепліше?
— Чому вранці та ввечері воно дає мало тепла?
— Чи видно Сонце, коли небо затягнуте хмарами?
— Чому хмарного дня прохолодніше?
— Яка пора доби зображена на кожному з малюнків? Чому ви так уважаєте?
— Як високо перебуває сонце над землею протягом дня?
— Чому влітку вранці та ввечері прохолодніше, а в полудень — спекотно?
2. Робота за підручником (с. 36-37)
— Пригадайте, що належить до неживої природи. До якої природи належить Сонце?
Читання казки (с. 36)
— Про що розповіло казку Сонечко Семикрапочка?
— Що відбувається з природою, коли сходить Сонце?
— Як зустрічають Сонце птахи і рослини?
— Що сталося одного веселого сонячного дня?
— Що хотів зробити злий чарівник?
— Чи вдалося йому це? Чому?
— Що таке Сонце?
— Сонце — зоря, величезна розпечена куля. Сонце випромінює світло і тепло.
— Розкажіть про Сонце. Якого воно кольору, форми?
— Чому все живе у природі радіє теплу і світлу?
— Які рослини схожі на Сонце? (Соняшник, кульбаба, апельсин)
— Що випромінює Сонце? (Світло і тепло)
— Роздивіться малюнки на с. 37 угорі.
— Що на них зображено?
— Що з чим порівнюють?
— Поміркуйте, що більше — Сонце чи наша планета Земля?
3. Гра «Хрестики-нулики»
Уранці та ввечері Сонце стоїть низько над землею і дає мало тепла.
Сонце завжди гріє однаково.
Хмари затримують тепло сонячних променів.
Без тепла проростає насіння, квітують рослини, достигають плоди.
У полудень сонце піднімається високо і дає більше тепла.
Сонце потрібно всьому живому.
• Коли доба коротша — взимку чи улітку?
• Якщо небо закрито хмарами, чи є за ними сонце?
• Якщо небо закрито хмарами, чи світить воно?
• Що дає Землі світло і тепло?
• Коли сонце дужче гріє: опівдні, вранці чи ввечері?
5. Пояснення вислову: «Сонце світить, сонце сяє — вся природа воскресає»
• В небі я труджуся,
Знає мене кожен.
Я на всіх дивлюся,
На мене ж — не можна.
• Всі його люблять,
Всі на нього чекають,
А хто подивиться —
Кожен скривиться.
• Гріє, гріє, припікає,
Всіх у воду заганяє. (Сонце)
Висновок. Життя на Землі без Сонця неможливе: якщо перестане світити Сонце, то зелені рослини загинуть, адже вони не можуть жити без тепла і світла; тваринам і людям нічим буде харчуватися. Усе живе замерзне від нестерпної холоднечі.
— Проте, цього не станеться, тому що Сонце — зірка, яка випромінює у простір силу-силенну тепла і світла. На небі Сонце здається маленьким сліпуче-яскравим кружечком лише тому, що нас від Сонця відділяють 150 млн. км. Температура сонячної поверхні — 6000 градусів, а біля центру — 15 млн. градусів. Учені підрахували, що Сонце світитиме ще мільярди років.
V. Підсумок уроку
— Що таке Сонце?
— Далеко чи близько воно від нас?
— Що Сонце дає людині?
— Кому, крім людей, ще потрібне Сонце?
— Чи потрібне Сонце рослинам?
— Що Сонце дає тваринам?
— Чи однаково світить і гріє Сонце у різні частини доби? у різні пори року?
— Які загадки про Сонце ви запам’ятали?