Захист дітей від фізичного та психологічного насильства

Про матеріал

Ознайомлення учасників з основними положеннями

Конвенції про права дитини, формування

навичок використання отриманих знань при

вирішенні реальних життєвих ситуацій,

вироблення вміння приймати правильні рішення у

складних ситуаціях.

Перегляд файлу

1

 

Конспект відкритої виховної години :

 

«»

 

                     Мета :ознайомити учасників з основними положеннями

                                         Конвенції  про права дитини, формувати у них

                                         навички використання отриманих знань при

                                         вирішенні реальних життєвих ситуацій,     

                                         виробити вміння приймати правильні рішення у

                                         складних ситуаціях.

 

 

Вчитель. Тема нашої виховної години дуже актуальна. Сьогодні у світі і в Україні, зокрема, проблема прав дітей – одна з гострих проблем нашого суспільства. За даними соціальних досліджень рівень правової культури та знань дітей про свої права і обов'язки досить низький. Важливість вирішення прав дитини є чи не найголовнішою умовою фізичного та психічного благополуччя дитини, її розвитку. Ось чому сьогодні ми будемо розвивати бажання реалізувати свої права, формувати навички використання отриманих знань при вирішенні реальних життєвих ситуацій, приймати рішення у складних ситуаціях.

 Чи замислювалися ви над тим, хто ми є? Які ми? Спробуйте кількома словами  відповісти на запитання «Хто я?».  (Використовується метод «Мікрофон. Відповіді записуються на дошці. Відмічаються відповіді ,що повторювалися найбільше.)Отже, всі ми люди, громадяни держави Україна і ,крім того, ви ще діти. Адже особа віком до 18 років є дитиною. Дитина внаслідок її фізичної і розумової незрілості потребує спеціальної охорони і піклування, включаючи належний правовий захист.

Давайте тепер проведемо таку вправу: візьміть папір і руками виріжте людину, розгорніть – у всіх вийшли різні зображення людини. Отже, всі ми люди,  ви - діти,  проте  всі ми різні. Усі люди неповторні. У кожного з вас своя особлива зовнішність. Кожен по-своєму думає, пише, говорить. У кожного власне життя, власна доля.  Кожний має право на збереження індивідуальності, і також кожний має право на захист, коли порушуються його права.

Права дитини , як і будь-якого громадянина затверджені в Конституції України . Проте є закони, які безпосередньо захищають права дітей. Це Конвенція ООН про права дитини(головний міжнародний документ щодо захисту дітей), Закон України про охорону дитинства, що ґрунтується на Конституції України .Міжнародне товариство вже давно працює над  тим, як поліпшити умови життя і всебічного повноцінного розвитку дітей усього світу. Проте і на сьогоднішній день права дітей грубо порушуються. Так згідно соціологічному опитуванню, проведеному в Україні, лише 3% опитаних дітей зазначили, що права дитини в Україна не порушуються. 48% вважають, що права дитини порушуються досить часто. Кожен четвертий з опитаних був свідком,  як порушувалися права інших дітей, майже кожна восьма дитина відчула порушення своїх прав .Недостатньо  захищеними державою від жорстокості, знущання, брутального поводження, викрадення та продажу вважають себе близько половини опитаних дітей, від примусу до підневільної, непосильної, надмірної чи небезпечної праці – 34% .

 Що ж таке насильство? Насильством можна визначити дію чи бездіяльність однієї людини до іншої, що завдає шкоди здоров'ю як фізичному так і психологічному, принижує почуття честі та гідності.

Насильство – це фізична чи психологічна дія однієї особи на іншу, що порушує гарантоване Конституцією України право громадянина на особисту недоторканість.

Тож яким буває насильство?

 

 

                                                    Насильство

                                            

                                 фізичне    психологічне    з боку системи

 

Фізичне насильство – це умисне завдання тілесних ушкоджень, що може призвести до смерті постраждалого, порушення фізичного чи психічного здоров'я, заподіяння шкоди його честі чи гідності. Психологічне насильство пов'язане з дією однієї людини на психіку іншої шляхом словесних погроз або образ, переслідування, залякування.

Насильство має різну природу і різні вияви. Ставлення до насильства у багатьох підлітків несформоване.

Тож зараз ви отримаєте аркуші з написом «насильство» . Кожен учасник має пригадати конкретний випадок насильства і записати про нього. Приклади не мають повторюватися.( Попросити групи зачитати випадки.  Попросити визначити, які саме види насильства були перелічені в групах.)

Орієнтовні записи учнів :

   Фізичне насильство :

  • -побиття,
  • -тілесні ушкодження,
  • -викручування рук,
  • -штовхання, брутальне поводження,
  • -позбавлення їжі,
  • -втягнення дітей до вживання алкоголю чи наркотиків.

 

 Психологічне насильство:

  • -образа переконань,
  • -образа віросповідання, національної, расової приналежності чи походження,
  • -приниження особи,
  • -насилля з боку однокласників,
  • -ігнорування почуттів свободи,
  • -нав'язування своїх поглядів, переконань.

 

Обговорити вправу за запитаннями :

  • прояви  якого типу насильства виявилися в групах?
  • До чого призводить насильство?
  • Чи можна розв'язати ці питання іншими шляхами?
  • Як зупинити насильство?

 

Запропонувати учасникам на довільно обраному прикладі продемонструвати шляхи уникнення насильства – що для цього потрібно зробити?

 

 

Запропонувати учасникам навести приклади будь-якої ситуації насильства чи порушення чиїхось прав та поведінки людей (приклади, що відтворюють ситуацію з життя підлітків). Провести обговорення.

 

  • Чим можуть бути зумовлені дії сторонніх спостерігачів?
  • Як вони можуть пояснити власну поведінку?
  • До яких наслідків приводить така поведінка?
  • Що сприяє займанню позиції протистояння?
  • Як активна позиція протистояння може вплинути на ситуацію?

 

Орієнтовні відповіді учнів .

 

  • -Пасивний спостерігач хоче уникнути конфліктів та неприємностей за будь-яку ціну.
  • -Пасивний спостерігач боїться виявити себе безпорадним, безпомічним у даній ситуації і таким чином розчарувати інших.
  • -Пасивна позиція провокує злочинця на дальші дії.
  • -Активні дії можуть бути агресивні (пособництво) і протистояння.
  • -Агресивні дії викликані бажанням контролювати ситуацію.
  • -Дії протистояння – це вчинки людини, що відчуває відповідальність за інших людей.
  • -Протистояння – це бажання допомагати іншим.
  • -Протистояння – це знання своїх прав і вміння їх захистити.

 

 

Де найбільше порушуються права підлітків ?

 

Орієнтовні відповіді учнів :

  • у колі ровесників,
  • у громадських місцях,
  • у школі,
  • у сім'ї.

 

Вчитель. Отже, ми прийшли до висновку, що питання про права дитини та їх дотримання залишається актуальним і у сучасній Україні. Лише законодавчих гарантій недостатньо для їх утвердження, потрібно шукати шляхи вирішення даної ситуації. Зараз попробуємо це зробити.

 

Кожна дитина має право :

Бути такою, яка вона є.

На помилку.

На власність.

На протест.

На  таємницю.

На висловлювання своїх думок.

На самостійну організацію свого життя.

На використання своїх достоїнств та приховування своїх вад.

На пошану до її незнання та повагу до праці пізнання.

 

Завдання. Кожна група отримує аркуш із зафіксованим на ньому одного з прав. Група має заповнити табличку, зробивши кілька записів, спираючись на власний досвід.

 

Як дане право дітей

порушується?

Хто відповідальний за порушення права?Чому?

Як виправити ситуацію?

 

 

 

 

Групи обговорюють шляхи подолання негативної ситуації, яка може виникнути.

Орієнтовні відповіді:

 

  • -Дитина має знати свої права.
  • -Потрібно не боятися звертатися до законів, бо вони створені ,щоб захистити нас.
  • -Моє право не повинне порушувати права іншої людини.
  • -Потрібно знати служби допомоги підліткам, де можна отримати інформаційну чи консультативну допомогу. Це ті служби, кому можна довіритися з тим, що  непокоїть, що ми приховуємо навіть від найближчих людей. Це в першу чергу телефони довіри.
  • -Потрібно знати функції кожної місцевої служби, причетної до роботи з підлітками :служба у справах неповнолітніх.
  • -Органи опіки і піклування.
  • -Соціальна служба для молоді.
  • -Медичні установи.
  • -Органи освіти.
  • -Кримінальна міліція у справах неповнолітніх і інші.

 

Запросити до слова представників соціологічної служби…

 

 

Перегляд фільму …  і  коментування побаченого.

 

Які права порушуються в ситуації торгівлі людьми .

 

Орієнтовні відповіді учнів :

  • -право на життя, свободу та безпеку,
  • -свобода від рабства,
  • -рівність перед законом,
  • -свобода пересування та проживання,
  • -свобода від несанкціонованого арешту чи вигнання,
  • -свобода від знущань та жорстокості, покарання,
  • -свобода думки, совісті та віросповідання,
  • -право на працю,
  • -право на відповідний рівень життя,
  • -право на відпочинок,
  • -свобода одруження.

 

Отже, людське життя – це божий дар, і ніхто не має права посягати на нього. На сторожі інтересів людини, людського життя стоять закони нашого суспільства.

 

    Учні.       Яке це щастя в білім світі жить,

             І усміхатися, співати і любить.

            Стрічати ранки, з усіма дружить…

            Яке це щастя – на Землі цій жить.

 

 

      Людина родиться для радості

      В безмежнім світі доброти,

      Щоб вогнеликі диво-райдуги,

      Над нею зводили мости.

 

Людина родиться для творчості

В політ, мов птиця поспіша,

Снує мережива узорчасть

Її замріяна душа.

 

     Людина для любові родиться-

     Так повелося з давніх літ

     І падає і знову зводиться,

     Несе добро у білий світ.

 

Живи, давай можливість жити іншим

 І не вкорочуй вік чужий, він теж єдиний.

Щоб міг промовити колись

Я, Боже, грішний,

Та виконав обов'язок людини.

 

                   Найвища в світі цінність – жити!

                   Йти вдаль по вранішній росі,

                   Сміятись, плакати, любити,

                   І дивуватися красі.

 

 Мати Тереза , лауреат Нобелівської премії миру, залишила тим, хто вступає на життєвий шлях, духовний заповіт, у якому сказано :

 

Життя-це шанс. Скористайся ним.

Життя-це краса. Милуйся нею.

Життя-це мрія. Здійсни її.

Життя-це виклик. Прийми його.

Життя-це обов'язок. Виконай його.

Життя-це  гра. Стань гравцем.

Життя-це цінність. Цінуй його.

Життя-це скарб. Бережи його.

Життя-це любов. Насолоджуйся нею.

Життя-це тайна. Пізнай її.

Життя-це пісня. Доспівай її.

Життя-це боротьба. Розпочни її.

Життя таке чудове - не марнуй його .Це твоє життя. Борони його.

 

Вчитель.  Давайте виробимо правила життя, які допоможуть  вам уникнути насилля:

Орієнтовні відповіді учнів:

  • знати закони ,
  • Знати установи куди можна звернутися, якщо насильство відбулося,
  • Знати телефони місцевих служб, куди можна звернутися у випадку небезпеки,
  • Знати елементарні прийоми самооборони.
  •  

(Правила учні записують на листочки, які вивішують на «Дерево життя»).

 

Вчитель. Нехай ці правила допоможуть вам захиститися від насильства будь-якого виду, а отже, зберегти життя. Ми хочемо, щоб вони стали путівником і для молодших наших школярів, адже життя це найвища цінність.

doc
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
1737
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку