Які рослини називаються лікарськими

Про матеріал

Комбінований урок за біоадекватною методикою.

-формуються поняття учнів про те, які рослини називаються лікарськими, ознайомлюються з лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини;

-розвивається пізнавальний інтерес, спостережливість, логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння працювати в парах, групах;

-виховується бажання вивчати лікарські рослини, доглядати за рослинами та оберігати їх, почуття дружби, колективізму, любові до рідного краю

Перегляд файлу

 

Природознавство

Тема. Які рослини називаються лікарськими

Мета:

  • формувати поняття учнів про те, які рослини називаються лікарськими, ознайомити з лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини;
  • розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість, логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння працювати в парах, групах;
  • виховувати бажання вивчати лікарські рослини, доглядати за рослинами та оберігати їх, почуття дружби, колективізму, любові до рідного краю

Обладнання: підручник, релаксаційна музика, мультимедійний супровід уроку, сигнали, мікрофон, зразки лікарських рослин, мішечки з лікарськими травами, відвар з лікарських трав, лялька Бабуся Травниця.

Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою

Хід уроку

I. Організаційний етап (слайд №1)

1. Гармонізація простору

 - Діти, сьогодні у нас чудовий день. Ви такі гарні, усміхнені.

До нас на урок завітало багато гостей. Ми дуже їм раді. Я сподіваюся, що наші посмішки, доброта та гарний настрій сприятимуть навчанню.

2. Утворення кола об`єднання

 - Візьміться за руки, посміхніться один одному. Я дарую вам часточку свого сердечного тепла, адже вас люблю. Обміняйтеся компліментами і побажаннями.

II. Актуалізація опорних знань

  1. Бесіда

-Який сьогодні день тижня?

- Число, місяць?

- Пора року?

  1. Виступ чергового синоптика

- Діти, я сподіваюсь, що у нас в класі буде панувати тепла, дружня атмосфера. Адже ми єдина родина учнів 1 –А класу.

Ми вивчаємо тему «Рідний край» (слайд №2)

3.Гра «Продовж речення»

- Моя Батьківщина…( Україна)

- Ми...(українці)

- Державні символи…

- Народні рослинні символи..( калина, верба, дуб, барвінок, чорнобривці)

- Подумайте, на який народний символ ви хотіли б бути схожі і чому

( відповіді учнів)

4. Побудова «Асоціативного куща»

- Діти, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово рослини

(вітаміни, меблі, радість, здоров`я, парфуми, ліки, їжа, повітря)

III. Визначення теми уроку та постановка завдань ( слайд №3)

- Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з лікарськими рослинами. Дізнаємося про їхні лікувальні властивості. За урок цьому навчитися не можна. Але зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць спробуємо. Допоможе нам це зробити подорож в країну Лікарських рослин.

IV. Мотивація навчальної діяльності

- А чи потрібні нам ці знання?

Вправа «Мікрофон»

- Правильно. Ми хочемо зростати здоровими людьми. А здоров`я кожної людини залежить від самої людини. Тож будьте уважні.

V. Робота по темі уроку

Вивчення нового матеріалу в оптимально-функціональному стані (звучить спокійна фонова мелодія)

а). Сенсорно-моторний етап

- Діти, я вам пропоную вирушити в цікаву подорож. Сядьте зручно. Закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Посміхніться. Ви дуже гарні, коли посміхаєтесь.

 Нас в гості запросила бабуся Травниця. Саме вона є найдосвідченішою і наймудрішою в родині. Живе бабуся в лісі. Як тут чудово, тихо, спокійно. Запрошує нас Травниця до будинку і показує найцінніший свій скарб – книгу. Що це за книга?. Називається вона «Лікарські рослини». Давайте погортаємо її сторінки. Скільки цікавого! На першій сторінці бачимо всім нам знайому рослину. Це подорожник. Листочки його рятують багатьох людей і тварин. Якщо його прикласти до ранки, то вона швидко загоїться. Запам`ятайте це. Отже, деякі рослини мають здатність лікувати тварин і людей і називаються лікарськими рослинами. На наступній сторінці бачимо червоні ягоди шипшини. Застосовується вона при лікуванні неврозів, прискорює загоєння ран, переломів. А це що за рослина? З одного боку поверхня листочка прохолодна і гладка – «мачуха», з іншого – ніжна і пухнаста – «мати». Це ж мати-й-мачуха. Діти, дуже багато цікавого і корисного є в цій книзі. Кожна сторінка шепоче нам: «Прочитайте і мене». Книга нас вчить, що рослини, які мають здатність лікувати людей і тварин, називаються лікарськими.

 Але, нажаль, наша подорож підходить до кінця. Потрібно повертатися до класу. Подякуйте бабусі Травниці за цікаву подорож і запам’ятайте поради книги. Знайте, що рослини, які мають здатність лікувати людей і тварин, називаються лікарськими. Пошліть свою любов цим рослинам. Відчуйте прилив сил до рук, ніг. Відчуйте спину та плечі. Це нові сили здоров`я наповнили вас. Посміхніться і глибоко вдихніть повітря. Повернулися до класу.

б). Символьний етап

1. Бесіда

- Кого уявили під час подорожі?

- Який у бабусі найцінніший скарб?

- Які кольори бачили?

- Який аромат ви відчули?

- Які слова книги ви запам’ятали?

2. Створення образонів

Діти малюють той образ, який вони уявили.

Вправа «Сходинки» (Учні повторюють слова)

3. Фізкультхвилинка

- Діти, ви добре запам`ятали повідомлення книги, і бабуся Травниця завітали до нас у клас.

Пропонує трішки відпочити.

- Цвіт із липи ми зірвали,

У торбиночку складали,

А зимою чай варили

І ніколи не хворіли.

Раз здорові всі малята

Можем добре працювати.

в). Логічний етап

4. Розповідь вчителя (слайд №4)

- Діти, людина ще з самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров`я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах. Вона змушена була надавати собі допомогу при різних травмах та захворюваннях, і засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед у світі рослин. Так людини пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм. Наша земля багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має цілющі, чудодійні властивості.

5. Робота з підручником

- Діти, відкрийте підручник с. 74. Пригадайте про які лікарські рослини ви дізналися під час уявної подорожі. Покажіть подорожник. Які лікувальні властивості запам’ятали? ( Шипшина, мати-й-мачуха)

- А це що за ягоди? (Калина)

Які прислів’я про калину ви пам’ятаєте?

(Ягоди калини їдять при застуді, кашлю, лікують печінку)

6. Робота з загадками та зразками лікарських рослин

Бабуся Травниця знає, що ви любите відгадувати загадки. Тож будьте уважні.

а) Рясно в липні зацвітає

Дуже гарний запах має. (Липа)

( Чай з квітів липи п`ють при застуді. Відваром полощуть горло при ангіні. Листом і корою лікують опіки і рани)

б) Зелений листочок у руці пом`яти,

Ти умить впізнаєш запах …( М`яти)

( Чай з м’яти заспокоює, викликає апетит, зміцнює серце)

- Понюхайте зразок ще однієї рослини. Як вона називається? ( Чебрець)

(Відвар чебрецю рекомендується вживати для лікування грипу, простудних захворювань. Використовується для лікування безсоння)

7. Робота в парах

- Складіть слова ( назви лікарських рослин)

( Звіробій – лікує хвороби шлунку, печінки; (слайд№5)

кульбаба – настій чудовий засіб від опіків; (слайд №6

чистотіл – у відварі купають маленьких дітей; (слайд №7)

кропива – при застарілому кашлі; (слайд №8)

ромашка – відваром промивають гнійні рани (слайд №9)

8. Декламування вірша

Ромашка

Її помітити не важко -

Віночок білий у ромашки.

Голівкою киває діткам:

«Швиденько ви мене зірвіть-но!

Я лікуватиму животик;

Зніму запалення у роті;

Очищу дихальні шляхи.

Дружіть зі мною, дітлахи!»

г). Лінгвістичний етап

9. Робота в малих групах (слайд №10)

( вирішення проблемних ситуацій)

а) Оленка кашляє вже два дні. Допоможіть їй. (Відвар з липи)

б) У Максима немає апетиту. Що ви йому порадите? (Чай з м’яти)

в) У Марійки запалення у роті. Відваром якої лікарської рослини треба полоскати ротик? (Ромашка)

г) Чому подорожник так називають?

д) Чому чистотіл називають так?

е) Чому звіробій так називають?

VI. Закріплення знань

д) Моторно-кінестетичний етап

10. Робота в зошитах ( самостійно)

11. Виступ учнів (слайд №11)

1 учень

 Ознайомлення з правилами збору лікарських рослин

1) Не можна збирати сильно запилені рослини;

2) Зібрані рослини потрібно складати у чистий кошик;

3) Сушити рослини треба в тіні під навісом або на дошках.

2 учень

 Я маленьким часто хворів. Моя мама лікувала  мене за допомогою лікарських рослин. І зараз я люблю відвар з цілющих трав. Хочу і вас пригостити ним. Тільки ви його спробуєте, зразу відчуєте приплив сил і здоров`я.

(Пригощає учнів відваром лікарських рослин)

е). Архівування інформації

VII. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

- Що цікавого ви дізналися на уроці?

- Що найбільше сподобалося?

- Якою інформацією поділитеся з батьками, товаришами?

- Діти, ви зрозуміли, що ваше здоров`я залежить лише від вас.

Бабуся Травниця впевнена, що ви будете добре навчатися, гарно відпочивати, міцно спати і зростати здоровими дітьми. А щоб сон був спокійним, дарує вам мішечки з цілющими травами. Покладіть їх біля своїх подушечок.

Тут суцвіття диких трав. (слайд №12)

На Купала їх збирала.

Із кущів листки, коріння,

А з дерев – бруньки, насіння.

Ціла, бачите аптека,

Для здоров’ячка безпека.

                 Дякую за співпрацю!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Біоадекватний урок природознавства

 

 «Які рослини називаються лікарськими»,

 

проведений у 1-А класі 18.02.2015 року на районному семінарі керівників шкільних методичних об`єднань вчителів початкових класів на тему «Запровадження біоадекватної (ноосферної) методики викладання навчальних предметів у навчально-виховний процес початкової школи Богодухівської гімназії №1»

 

 

doc
Додано
10 квітня 2018
Переглядів
1099
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку