Комбінований урок за біоадекватною методикою.
-формуються поняття учнів про те, які рослини називаються лікарськими, ознайомлюються з лікарськими рослинами своєї місцевості та їх значенням для людини;
-розвивається пізнавальний інтерес, спостережливість, логічне мислення, увагу, пам'ять, вміння працювати в парах, групах;
-виховується бажання вивчати лікарські рослини, доглядати за рослинами та оберігати їх, почуття дружби, колективізму, любові до рідного краю
Природознавство
Тема. Які рослини називаються лікарськими
Мета:
Обладнання: підручник, релаксаційна музика, мультимедійний супровід уроку, сигнали, мікрофон, зразки лікарських рослин, мішечки з лікарськими травами, відвар з лікарських трав, лялька Бабуся Травниця.
Тип уроку: комбінований за біоадекватною методикою
Хід уроку
I. Організаційний етап (слайд №1)
1. Гармонізація простору
- Діти, сьогодні у нас чудовий день. Ви такі гарні, усміхнені.
До нас на урок завітало багато гостей. Ми дуже їм раді. Я сподіваюся, що наші посмішки, доброта та гарний настрій сприятимуть навчанню.
2. Утворення кола об`єднання
- Візьміться за руки, посміхніться один одному. Я дарую вам часточку свого сердечного тепла, адже вас люблю. Обміняйтеся компліментами і побажаннями.
II. Актуалізація опорних знань
-Який сьогодні день тижня?
- Число, місяць?
- Пора року?
- Діти, я сподіваюсь, що у нас в класі буде панувати тепла, дружня атмосфера. Адже ми єдина родина учнів 1 –А класу.
Ми вивчаємо тему «Рідний край» (слайд №2)
3.Гра «Продовж речення»
- Моя Батьківщина…( Україна)
- Ми...(українці)
- Державні символи…
- Народні рослинні символи..( калина, верба, дуб, барвінок, чорнобривці)
- Подумайте, на який народний символ ви хотіли б бути схожі і чому
( відповіді учнів)
4. Побудова «Асоціативного куща»
- Діти, які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово рослини
(вітаміни, меблі, радість, здоров`я, парфуми, ліки, їжа, повітря)
III. Визначення теми уроку та постановка завдань ( слайд №3)
- Діти, сьогодні на уроці ми познайомимося з лікарськими рослинами. Дізнаємося про їхні лікувальні властивості. За урок цьому навчитися не можна. Але зазирнути до загадкового світу рослинних таємниць спробуємо. Допоможе нам це зробити подорож в країну Лікарських рослин.
IV. Мотивація навчальної діяльності
- А чи потрібні нам ці знання?
Вправа «Мікрофон»
- Правильно. Ми хочемо зростати здоровими людьми. А здоров`я кожної людини залежить від самої людини. Тож будьте уважні.
V. Робота по темі уроку
Вивчення нового матеріалу в оптимально-функціональному стані (звучить спокійна фонова мелодія)
а). Сенсорно-моторний етап
- Діти, я вам пропоную вирушити в цікаву подорож. Сядьте зручно. Закрийте очі, розслабте шию, плечі, руки, ноги. Дихайте глибоко і спокійно. Відчуйте, як тепло огортає ваше тіло. Посміхніться. Ви дуже гарні, коли посміхаєтесь.
Нас в гості запросила бабуся Травниця. Саме вона є найдосвідченішою і наймудрішою в родині. Живе бабуся в лісі. Як тут чудово, тихо, спокійно. Запрошує нас Травниця до будинку і показує найцінніший свій скарб – книгу. Що це за книга?. Називається вона «Лікарські рослини». Давайте погортаємо її сторінки. Скільки цікавого! На першій сторінці бачимо всім нам знайому рослину. Це подорожник. Листочки його рятують багатьох людей і тварин. Якщо його прикласти до ранки, то вона швидко загоїться. Запам`ятайте це. Отже, деякі рослини мають здатність лікувати тварин і людей і називаються лікарськими рослинами. На наступній сторінці бачимо червоні ягоди шипшини. Застосовується вона при лікуванні неврозів, прискорює загоєння ран, переломів. А це що за рослина? З одного боку поверхня листочка прохолодна і гладка – «мачуха», з іншого – ніжна і пухнаста – «мати». Це ж мати-й-мачуха. Діти, дуже багато цікавого і корисного є в цій книзі. Кожна сторінка шепоче нам: «Прочитайте і мене». Книга нас вчить, що рослини, які мають здатність лікувати людей і тварин, називаються лікарськими.
Але, нажаль, наша подорож підходить до кінця. Потрібно повертатися до класу. Подякуйте бабусі Травниці за цікаву подорож і запам’ятайте поради книги. Знайте, що рослини, які мають здатність лікувати людей і тварин, називаються лікарськими. Пошліть свою любов цим рослинам. Відчуйте прилив сил до рук, ніг. Відчуйте спину та плечі. Це нові сили здоров`я наповнили вас. Посміхніться і глибоко вдихніть повітря. Повернулися до класу.
б). Символьний етап
1. Бесіда
- Кого уявили під час подорожі?
- Який у бабусі найцінніший скарб?
- Які кольори бачили?
- Який аромат ви відчули?
- Які слова книги ви запам’ятали?
2. Створення образонів
Діти малюють той образ, який вони уявили.
Вправа «Сходинки» (Учні повторюють слова)
3. Фізкультхвилинка
- Діти, ви добре запам`ятали повідомлення книги, і бабуся Травниця завітали до нас у клас.
Пропонує трішки відпочити.
- Цвіт із липи ми зірвали,
У торбиночку складали,
А зимою чай варили
І ніколи не хворіли.
Раз здорові всі малята
Можем добре працювати.
в). Логічний етап
4. Розповідь вчителя (слайд №4)
- Діти, людина ще з самого початку свого існування шукала захисту у природи, намагалася зміцнити своє здоров`я, щоб вижити у складних, несприятливих умовах. Вона змушена була надавати собі допомогу при різних травмах та захворюваннях, і засоби для цього шукала у навколишній природі та насамперед у світі рослин. Так людини пізнавала цілющі властивості рослин та їх вплив на організм. Наша земля багата на рослинний світ. Майже кожна рослина має цілющі, чудодійні властивості.
5. Робота з підручником
- Діти, відкрийте підручник с. 74. Пригадайте про які лікарські рослини ви дізналися під час уявної подорожі. Покажіть подорожник. Які лікувальні властивості запам’ятали? ( Шипшина, мати-й-мачуха)
- А це що за ягоди? (Калина)
Які прислів’я про калину ви пам’ятаєте?
(Ягоди калини їдять при застуді, кашлю, лікують печінку)
6. Робота з загадками та зразками лікарських рослин
Бабуся Травниця знає, що ви любите відгадувати загадки. Тож будьте уважні.
а) Рясно в липні зацвітає
Дуже гарний запах має. (Липа)
( Чай з квітів липи п`ють при застуді. Відваром полощуть горло при ангіні. Листом і корою лікують опіки і рани)
б) Зелений листочок у руці пом`яти,
Ти умить впізнаєш запах …( М`яти)
( Чай з м’яти заспокоює, викликає апетит, зміцнює серце)
- Понюхайте зразок ще однієї рослини. Як вона називається? ( Чебрець)
(Відвар чебрецю рекомендується вживати для лікування грипу, простудних захворювань. Використовується для лікування безсоння)
7. Робота в парах
- Складіть слова ( назви лікарських рослин)
( Звіробій – лікує хвороби шлунку, печінки; (слайд№5)
кульбаба – настій чудовий засіб від опіків; (слайд №6
чистотіл – у відварі купають маленьких дітей; (слайд №7)
кропива – при застарілому кашлі; (слайд №8)
ромашка – відваром промивають гнійні рани (слайд №9)
8. Декламування вірша
Ромашка
Її помітити не важко -
Віночок білий у ромашки.
Голівкою киває діткам:
«Швиденько ви мене зірвіть-но!
Я лікуватиму животик;
Зніму запалення у роті;
Очищу дихальні шляхи.
Дружіть зі мною, дітлахи!»
г). Лінгвістичний етап
9. Робота в малих групах (слайд №10)
( вирішення проблемних ситуацій)
а) Оленка кашляє вже два дні. Допоможіть їй. (Відвар з липи)
б) У Максима немає апетиту. Що ви йому порадите? (Чай з м’яти)
в) У Марійки запалення у роті. Відваром якої лікарської рослини треба полоскати ротик? (Ромашка)
г) Чому подорожник так називають?
д) Чому чистотіл називають так?
е) Чому звіробій так називають?
VI. Закріплення знань
д) Моторно-кінестетичний етап
10. Робота в зошитах ( самостійно)
11. Виступ учнів (слайд №11)
1 учень
Ознайомлення з правилами збору лікарських рослин
1) Не можна збирати сильно запилені рослини;
2) Зібрані рослини потрібно складати у чистий кошик;
3) Сушити рослини треба в тіні під навісом або на дошках.
2 учень
Я маленьким часто хворів. Моя мама лікувала мене за допомогою лікарських рослин. І зараз я люблю відвар з цілющих трав. Хочу і вас пригостити ним. Тільки ви його спробуєте, зразу відчуєте приплив сил і здоров`я.
(Пригощає учнів відваром лікарських рослин)
е). Архівування інформації
VII. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
- Що цікавого ви дізналися на уроці?
- Що найбільше сподобалося?
- Якою інформацією поділитеся з батьками, товаришами?
- Діти, ви зрозуміли, що ваше здоров`я залежить лише від вас.
Бабуся Травниця впевнена, що ви будете добре навчатися, гарно відпочивати, міцно спати і зростати здоровими дітьми. А щоб сон був спокійним, дарує вам мішечки з цілющими травами. Покладіть їх біля своїх подушечок.
Тут суцвіття диких трав. (слайд №12)
На Купала їх збирала.
Із кущів листки, коріння,
А з дерев – бруньки, насіння.
Ціла, бачите аптека,
Для здоров’ячка безпека.
Дякую за співпрацю!
Біоадекватний урок природознавства
«Які рослини називаються лікарськими»,
проведений у 1-А класі 18.02.2015 року на районному семінарі керівників шкільних методичних об`єднань вчителів початкових класів на тему «Запровадження біоадекватної (ноосферної) методики викладання навчальних предметів у навчально-виховний процес початкової школи Богодухівської гімназії №1»