Які "секрети" приховують рослини

Про матеріал
Навчити молодших школярів помічати красу рослинного світу, розкрити «секрети» деяких рослин, ознайомитися з естетичним впливом квіток на людський організм. Засобами народної творчості розширити знанння учнів про квіти. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого, любов до рідного краю, пробуджувати пізнавальний інтерес.
Перегляд файлу

Тема Які «секрети» приховують рослини?

Мета: навчити молодших школярів помічати красу рослинного світу,  розкрити «секрети» деяких рослин,  ознайомитися з естетичним впливом квіток на людський  організм. Засобами народної творчості розширити знанння учнів про квіти. Виховувати шанобливе ставлення до всього живого, любов до рідного краю, пробуджувати пізнавальний інтерес.

 

Обладнання: малюнки квітів, записи на дошці.

 

Хід заняття

І. Організація класу

У світ краси – полинем ми сьогодні,

Бо де квіти – там завжди краса,

Полинем в країну Квіткову безодні,

Де чути їх подих, їх голоса.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вступне слово вчителя

Пізнання світу починається з добра. Природа (рослинний світ зокрема) була тим добротворцем для людини, якого вона шанувала і обожнювала в усі часи.

Сьогодні ми повторимо про вічні супутники людського життя і в горі, і в радощах – про квіти.

Важко уявити собі життя без цих рслин, що мають таку чарівну назву – квіти.

Квіти – це частина природи ( що зветься Флорою).

Вчені налічують на Землі до 600 тис. представників рослинного світу (це царство Флори).

“Всю цю природу ми повинні любити, як символ душі своєї”.

(З народного)

ІІІ. Повідомлення теми, мети

Квіти – це історія нашого народу.

У наших предків були звичаї. Вони вірили, що квіти мають душу і ставитись до них треба, як до живих істот.

Підходили до квітів з певним замовлянням, щоб не розсердити, не мати від них замість помічі і радості шкоди.

Щоб цвіло життя, як трава зацвітає,

Але трава коситься, цвіт відцвітає,

А життя хай наше довголіття має.

Дуже любив наш народ квіти, тому:

  • розмальовували печі, стіни осель;
  • вишивали рушники, фіранки, скатертини;
  • засушували і робили напої, відвари.

Отож, ми сьогодні відправимося в уявну подорож по країні Квітландії.

IV. Основна частина подорожі

  1. Розповіді учнів про квіти:

а) Первоцвіт

Лікувальну силу має,

Жовтим цвітом розцвітаю.

Називають – ключ весни.

Як я звуся? Ти скажи!

Первоцвіт або примула. Наукова назва походить від латинського слова, яке в перекладі означає “перший”. В Україні росте 9 видів.

Одна з легенд твердить, що первоцвіт виріс на місці ключів від раю, які випали з рук апостола Петра. А трапилося це так! Коли Петро почув, що чорти нібито підробили ключі від раю і хочуть заселити райський сад нечистою силою, то він так розгубився, що ключі випали з його рук і полетіли на землю.

Первоцвіт – лікарська рослина. Стародавні греки вірили, що вона лікує від усіх хвороб. Наприклад, ця рослина добре лікує кашель.

б) Нарцис

Я ніжно-біло квітка весняна.

В середині гаряче серце пломеніє.

І довге листячко моє

Легенько вітер колихає.

Чудовий аромат квіток моїх

Усюди розцвітає.

Хто я, відгадайте!

Одна з легенд твердить, що жив колись давно гарний юнак. Нахилився він над струмком і побачив своє відображення. З того часу Нарцис не міг відійти від води. Він закохався у свою вроду.скоро він помер від туги й голоду. На могилі його виросла ніжна біла квітка.

В урочищі “Долина” на площі біля 100 га на вологих луках нарциси створюють весною незрівнянний білий фон. У горах нарцис цвіте в червні місяці.

На що не глянеш, все прийшло, щоб жити.

Пташина й квітка, жук і деревце.

Зявилось все, щоб сонечку радіти.

Ви памятайте, прошу вас про це!

в) Тюльпан

Я гордо голову тримаю

І перед вітром не схиляю.

Я жовтий, білий, полумяний

І, наче яблуко, румяний.

В саду я квітну навесні.

Скажи. Яке імя мені?

Ця квітка має назву тюльпан.походить вона від персидського слова “тюрба” – чалма, повязка на голову.

г) Конвалія

Цвіте травневою порою,

Її знайдеш в затінку лісовому,

На стебельці, як намистинки вряд

Квіти духмяні висять.

Стародавні германці й скандинави вважали її квіткою сонця, що сходить. Про неї існує багато легенд. Вона була колись емблемою доктора медицини.

Деякі вчені вважають, що саме через листки квітка отримала своє імя – вони схожі на вуха лані. В Росії називають “заячими вухами”.

  • Діти, хто з вас знає легенди про конвалію?

У народів Західної Європи існувала думка, що конвалія – це помешкання крихітних лісових чоловічків – ельфів.

Інші вважали, що це намисто красуні білосніжки, яке вона загубила, коли втікала від злої мачухи.

Дехто казав, що конвалії– це ліхтарики гномів.

За християнським повірям конвалії –це горючі сльози Богородиці, які вона проливала, стоячи біля хреста розіпятого сина. Сльози ці, падаючи на землю,перетворювалися в чисті чудові квіти. Які відцвітаючи , ставали червоними, схожими на кров, краплинками-плодами.

Конвалія добре відома, як лікарська рослина.з давнини і понаш час вона широко використовується в медицині.

В Англії з квітів конвалії виготовляли еліксир під назвою “золота вода”. Він продавався в золочених або посріблених флаконах і використовувався як заспокійливе, проти головного болю, і навіть проти інфекційних хвороб. Вона особливо корисна при хворобах серця і кровообігу.

Але треба знати, що вся ця рослина отруйна як для людини, так і для тварин і птахів. Але деякі дикі тварини (лисиця, плямистий олень) їдять ягідки конвалії без всякої шкоди для себе.

У перекладі з латинської мови назва конвалія означає – “Лілія долин, що цвіте в травні”.

2. Гра “Переплутанка”

Киалфі

Гаритмарка

Никсніжпід

Вошкало

Льмава

Кам

  1. Значення квітів

Квіти не тільки розмовляють кольорами, а й мають свої значення.

Конвалії – квіти закоханих.

Мак – забудемо суперечки.

Калюжниця – мені сумно.

Жовтець – які ви не вдячні.

Барвінок – вірність і дружба.

Айстри – сум.

Волошки – простота.

Мак – краса і молодість.

Троянда – кохання і здоровя.

Ромашка – мир і кохання.

Акація – дружба.

4. Дібрати риму

    Дібрати риму до кожного другого рядка.

  1. Весна величний гімн співає,

І перша квіточка... (зацвітає).

Зимовий сніг вона пробила –

Така тендітна, піжна, ... (біла).

  1. Щоб радість всім подарувати

І весну красну... (привітати),

Підсніжником цю квітку звуть,

Її давно вже в лісі... (ждуть).

5. Розповіді дітей про квіти (продовження)

 

д) Грицики

Легенда про квіти

 Є назви квітів, що стали іменами людей.

Це Васильок, Грицики, Лілії, Маргаритки, Миколайчики,

    Іван – чай, Вероніка.

 З ними повязано багато історій.

Колись сільський пастушок Грицько пошкодив ногу.

Що робити? Кров струмком біжить. Не зупинити.

Тоді зірвав він жмут невідомої трави, приклав до рани, і кровотеча вщухла.

Відтоді назвали ці непоказні квіти – грициками.

е) Лілії

Лілії теж иають цікаву історію. За незвичайну витонченість та небачену красу цвітіння цю квітку вважали символом непорочності і чистоти.

Лісовій лілії приписували різні таємничі чаклунські символи. Вінок з лісових лілій носили дівчата на виданні.

А водяну лілію називали квіткою русалок.

Білосніжна лілія справді нагадує казкових русалок, які водять хороводи на березі річки або озера.

Руаслки бояться сонця, зявляються тільки вночі, удень вони перетворюються на красиву квітку. Дівчатам подобалися вінки з лілій, от тільки мами застерігали – дивись, щоб русалки тебе не забрали.

є) Ромашка

А про яку квітку ця загадка?

На стрункій високій ніжці

Біля річки на лужку

У хустинці – Білосніжці

Стрів я квіточку таку.

Ясним оком жовтуватим

Усміхнулася мені.

Я хотів її зірвати,

А бджола сказала “Ні!”

  • Походження назви цієї квітки – ромашки – точно люди не знають. Дехто повязує її з імям Роман.

ж) Айстра

  • А он жовті, червоні, сині, сніжно-білі квіти. А як їх звуть?
  • Це айстри. Їх нам дарує рання осінь. Може, хтось з вас знає, чому їх так називають? Назва цієї ківтки походить від грецького “астер” -  зірка. Поетична легенда розповідає, що перша квітка айстра виросла з горошини, яка впала на землю з неба. І тому в тиху ясну ніч у квітниках чути ледве вловимий шепіт – то айстри розмовляють з зірками. У народі ці квіти називають зірочками.

6. Гра “Як зберегти природу”

  • Робіть те, що я скажу.

Якщо ти не нариваєш великих букетів квітів, то сплесни у долоні над головою.

Якщо ти ніколи не залишаєш сміття в лісі, то тупни ногою.

Якщо ти не ламаєш гілок дерева, то підстрибни.

Якщо ти саджаєш і доглядаєш квіти, дерева, кущі, то підніми руки.

Якщо тобі подобаються квіти, посміхнись.

Якщо до твоєї кімнати залетів джміль або інша комаха і ти намагаєшся випустити її на волю, то змахни руками.

Якщо ти підібрав приблудне кошеня, то простягни руку вперед.

Якщо ти переконаний, що треба кожній людині піклуватися про природу, про все живе, то простягни руки своїм сусідам і візьми їх за руки.

Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, ми будемо єдині у прагненні  зберегти нашу природу – матінку.

7. Конкурс “Хто більше складе слів зі слова підсніжник.

8. Конкурс “Відшукай назви квітів”

 

Ю

Щ

С

У

Л

О

Ц

І

А

Г

Л

А

Д

І

В

П

Х

Р

И

З

А

Л

И

Е

А

М

Е

Т

Н

А

Р

Т

І

Г

О

Р

П

О

Б

У

Р

П

І

М

К

Я

І

Н

 

9. Вікторина “Відгадай квітку”

1) Квіти цієї квітки дуже  схожі на кульбабу, але набагато менші. (Мати-й-мачуха)

2) На яку квітку не сідає жодний метелик і не дарує їй своїх поцілунків?

(Півонія)

3) Плоди якої квітки дуже отруйні і небезпечні для людини?

(Конвалія)

4) Яку назву має рослина, у якої на місці квіток утворюються плоди – кістянки і їх охоче поїдають птахи і цим самим сприяють розсіванню насіння?

(Вовчі ягоди)

5) Яку рослину можна вживати в їжу – готувати салат, супи, зелений борщ?

(Первоцвіт)

6) Який день у Франції називають Днем конвалії? (1 ТРАВНЯ)

7) На стеблинці волохатій

     6 пелюсток лілуватих.

    Гарна квітка – навіть в сні

    Усміхається весні.

(Сон-трава)

8) Я – перший розцвітаю серед гаю

     І білий, наче сніг, колір, маю

     Хто я, вігадайте!?

     Ви мене не ображайте,

     Не зривайте, не топчіть,

     Хочу довго-довго жить.

(Підсніжник)

9) На просторах поля золотого

    Сині зірочки тремтять.

    Мов шматочки неба голубого

    Виграють, виблискують, горять.

(Волошки)

10) Хто з вас, діти, нас не знає?

      Ми у лісі проживаєм,

      Дзвоном сонце зустрічаєм.

      Маєм гарні сині очка

      Називаємось ...

(Дзвіночки)

11) Горів у траві росистій

      Ліхтарик золотистий.

      Світив і враз потух:

      Перетворився в пух.

(Кульбаба)

12) Стебельце – шорстка драбинка,

      У середині – чорна вуглинка,

      Пелюстки блискучі, як лак.

      Це квітує червоний ...

(Мак)

V. Підсумок подорожі

  • Прочитайте речення:

Тиді – ец тикві тож айх тутьрос іц довічу тикві, вом, віроздо й снідіра тиді. ( Діти – це квіти, тож хай ростуть ці чудові квіти , мов, здорові й радісні діти)

Ми б завжди були красиві, -

І пахучі, і щасливі,

 Якби в полі, в лісі, в лузі

Бачили б нас тільки друзі

 Ті, які б нас не топтали,

Без потреби не зривали.

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Школа
    Дуже сподобалось!
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 січня 2020
Переглядів
2915
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку