Тема: Яку форму має Земля?
Мета уроку: формувати в учнів уявлення про форму Землі; дати уявлення про глобус як зменшену модель Землі; розвивати інтерес до легенд і міфів; виховувати інтерес до дослідницької діяльності.
Очікувані результати: учні повинні мати уявлення про форму Землі, розуміти, що глобус — це модель Землі; знати, що таке орбіта, доба, лінія горизонту; показувати на глобусі земну вісь, полюси, сушу і водну поверхню.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
1.Організаційний момент
2. «Синоптична хвилинка».
Випливає з-за гори,
Заглядає у всі двори,
Сіє, сіє позолоту,
Всіх скликає на роботу,
Осяває все навкруг
Чарівний червоний круг.
Діти дивляться в віконце:
– Ось дивись, сходить… (Сонце)
(Слайд 3)
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми подорожуватимемо нашою планетою і дізнаємося:
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь вчителя. (сайд 4)
— Запитання, яку форму має наша Земля — плоску чи кулясту,— нікого не здивує, бо всі знають, що Земля має форму кулі. Її так і називають — «земна куля».
2. Історичні факти
Хоча в давнину люди не вважали, що земна поверхня, на якій вони живуть, має форму кулі. Існувало безліч варіантів. Ось деякі з них:
Світове дерево, дерево життя - в слов'янській міфології.Крона світового дерева досягає небес, коріння (у яких тече священне джерело) - пекла, стовбур і гілки організовують земний простір .
У стародавній Індії уявляли її пласким диском, що лежав на спинах 4 слонів, які стояли на спині величезної черепахи, котра плавала в молочному морі.
Жителі Вавилона представляли Землю це круглий горбистий острів, який плаває в морі. На земну поверхню спирається тверде небо - небесний світ, де, як і на Землі, є суша, вода і повітря.
Тут уявляли, що Земля спочиває на спинах трьох великих китів, які плавають на поверхні величезного океану.
(слайд 9)
Але плинув час наука не стояла на місці і вперше нашу планету зі значної висоти 12 квітня 1961 р. побачив перший космонавт Землі — Юрій Гагарін. Він здійснив перший в історії людства космічний політ, за 108 хвилин зробивши один оберт навколо Землі на кораблі «Восток-1».
— Відгадайте загадку. (слайд 11)
Тут міста, країни, скелі,
Океани і пустелі,
Гори, ріки і моря —
Мандрувати буду я!
Щоб по світу мандрувати,
Не виходжу я із хати,
Не сідаю у автобус,
А беру у руки... (глобус).
Тлумачний словничок
Слово «глобус» перекладається як «куля». Модель — зменшене відтворення якогось об’єкта.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Бліцопитування з кубиками LEGO (слайди 12 - 16)
Джерелом світла і тепла на Землі є... (Сонце).
Наша планета … (куляста)
Зменшене відтворення якогось об’єкта — це... (модель).
Модель нашої планети Землі називається... (глобусом).
Глобус винайшли в ... (Німеччині).
2. Робота за зошитом.
VІ. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Яку форму має Земля?
— Хто здійснив першу навколосвітню подорож у космос?
— Чи сподобався вам урок?
— Що було найцікавіше?