Підготував:
вчитель початкових класів
Колісник В.І.
2018-2019 н.р.
Тема уроку: Яку користь приносять культурні і дикорослі рослини людям?
Мета:ознайомити учнів з культурними і дикорослими рослинами та їх значенням для людини;вчити оцінювати приклади конкретної поведінки в природі;
формування вміння:а)групувати дикорослі і культурні рослини,пояснювати сутність групування,наводити приклад кожної групи;б)аналізувати ілюстрації і добувати з них необхідну інформацію,робити висновки,доводити свою думку;в)працювати в групі і в парі;розвивати спостережливість та логічне мислення,мовлення,пам’ять;виховувати потребу пізнавати рослини,шанобливе ставлення до рослин,бажання їх оберігати.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні:включається в роботу відразу після вказівки вчителя;співпрацює в групі;
загальномовленнєві: зосереджено слухає вчителя, відповідає на запитання за відомою моделлю; запитує про незрозуміле; з повагою звертається до вчителя,учнів;
загальнопізнавальні:виділяє в предметах певні ознаки.
інформаційно-комунікаційна:будує усне монологічне висловлювання за відомою моделлю з опорою на власний досвід та почуту інформацію;
загальнокультурна: діє згідно з прийнятими правилами поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:дотримується санітарно-гігієнічних норм під час уроку;
громадянська:пояснює значення природи для життя людини;
соціальна :вчиться працювати в групі,підтримує чистоту в класі та своєму робочому місці.
Результати навчання
Учні наприкінці уроку вміють:
Наводити приклади використання дикорослих та культурних рослин;
Розповідати про рослини в нашому житті.
Розповідати про дбайливе ставлення до рослин.
Форма уроку: урок засвоєння нової теми
Форма роботи:індивідуальна,групова.
Обладнання:підручник,робочий зошит,ілюстрації,дидактичний матеріал,мультимедіа.
Хід уроку
Організаційна частина
I.Ранкова зустріч
Налаштування на позитивну працю ( коло друзів)
1.Привітання
Промінчик весняний
Заглянув у клас!
І в коло велике
Зібрав,друзі,нас.
Давайте з’єднаємо
Долоньки свої
І радо всміхнемось
Я-вам,ви-мені!
2.Наші спостереження
Обмін інформацією.Синоптик дня
Сьогодні__ понеділок__
Число__20__,місяць__травня__перший__,день тижня.
Сьогодні сонячно,тепло,без опадів.
Щоб увесь день був гарний настрій,давайте обміняємося компліментами.
-Отже,сонечки мої сьогодні видався сонячний і теплий. А щоб всім було цікаво і весело,давайте будемо всі активно працювати.
Вчитель
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок
Він незвичний і цікавий
Бо гостей зібрав чимало
Поверніться обличчям до гостей
І лагідно промовте ДОБРИЙ ДЕНЬ
Вчитель
Перед тим ,як розпочати урок
Згадаємо правила поведінки
Щоб урок пройшов гарненько
Треба сісти нам рівненько
І виконувати те,про що мова на уроці йде.
Урок ЯДС ми з вами розпочнемо,
в чарівний світ природи тихесенько пройдемо.
Зустрінем там багато казкових ми героїв,
які нам підготують цікаві завдання ,
і все нам посміхнеться усмішкою ласкавою!
Рослини там культурні ми вивчати будем,
дізнаємося, яку користь вони приносять людям.
Тож будемо старанними, слухняними та чемними.
Сядемо рівненько й працювати почнемо ми!
3. «Чарівна скринька»
Перший казковий герой до нас поспішає із цікавим завданням.(СОВА)У моїй скриньці лежить два предмети. 1 належить до живої природи , а 2 до не живої. Спробуйте відгадати,що там???
До нас поспішає наш НЕЗНАЙКО .Повторення вивченого матеріалу (пригадати матеріал попереднього уроку)
Назвіть мені будь-ласка ,що відноситься до живої і неживої природи?
(ЖИВА природа- рослини,тварини,люди.
НЕЖИВА –сонце,хмари,місяць,зорі,повітря,вода,грунт,пісок,каміння)
Молодці! Я вам всім бажаю на уроці бути активними, розумними, спостережливими та згуртованими.
Отже,тема нашого уроку: Рослини. Культурні та дикорослі.
Усі рослини –це частина живої природи, чи ні? (рослини частина живої природи)
Рослини бувають дикорослі та…(культурні)
4.Давайте разом з ЄНОТОМ пограємо.Гра «Скласти вежу» з використанням ЛЕГО.
Повторюючи матеріал попереднього уроку ми пограємо в гру «Склади вежу»
Рослина має свою частину будови рослини.
- З чого починається рослина? (корінь) знайдіть цеглинку на якій написано слово корінь і покладіть її перед собою.
-Далі,наступна частина рослини? (стебло) знайдіть цеглинку на якій написано слово стебло.
-Ви вже з вами знаємо,що від стебла ростуть наші(листочки) знайдіть цеглинку на якій написано слово листочок
-Від листочка йде яка частина( квітка) знайдіть цеглинку на якій написано слово квітка
І остання частина нашої вежі –це ? (плід,насіння).
Зверніть увагу,які гарні вийшла в нас вежі. Ви великі молодці.
- Ми вже з вами знаємо ,що наші рослини поділяються на дерева,кущі,трав’янисті рослини.Давайте поговоримо,в чому віддмінність між ними. У стеблі.
ДЕРЕВА мають одне міцне дерев’янисте стебло- стовбур.
КУЩІ- мають декількадерев’янистих стебел,тонших ,ніж у дерева.
ТРАВ’ЯНИСТІ РОСЛИНИ- стебло м’яке і соковите.
5.До нас завітала із цікавою грою тітонька ЧЕРЕПАХА.
Гра «Скласти пазл»
Діти, у вас на партах лежить розрізаний малюнок.Вам необхідно скласти його і назвати рослину ?
Як одним словом можна назвати слова – відгадки ? Берізка,ромашка,малина- що це? ( рослини)
А до якої із цих груп належить Береза? Ромашка? Малина?
Наше «сонечко» вважає ,що ви вже гарно попрацювали,треба і відпочити. Тож давайте зробими ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКУ.
Трава низенька,низенька
Дерева високі,високі.
Вітер дерева колише,гойдає
То вліво,то вправо нахиляє..
То в гору,то вниз нагинає.
Птахи летять,відлітають..
А дітки тихенько за парти сідають
6.Наше дерево спостерігало за нами весь рік,і також підготувало на завдання.Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Діти, ви вже знаєте, що культурними рослинами називають ті рослини, які людина сама висаджує, доглядає, збирає урожай та використовує для різних потреб: для їжі, одягу або ліків.
- Давайте дізнаємось, які бувають найважливіші групи культурних рослин.
1. Декоративні рослини – дерева, кущі й трав'янисті рослини, які вирощують для прикрашання міст, населених пунктів, внутрішнього озеленення приміщень з метою задоволення естетичних потреб людини.
2.Рослини промислового використання – культурні види рослин, що містять у листках, квітках, коренях або інших органах речовини,які використовуються для виготовлення палива.Рапс, цукровий очерет, гірчак острокінцевий.
3. Прядильні культури — рослини, які вирощують для отримання волокон — сировини для текстильної промисловості. Основними прядильнимикультурами є: льон-довгунець, бавовник, конопля. Ці культури слугують для виготовлення одягу.
4.Ліка́рськаросли́на — рослина, органи або частини якої є сировиною для отримання засобів, що використовуються внародній, медичній або ветеринарній практиці з лікувальною або профілактичною метою. Звіробій, ехінацея, календула.З цих рослинилюди виготовляють ліки.
5.1. Зернові́ культу́ри — найважливіша група вирощуваних трав'янистих рослин, оброблюваних для отримання зерна — основного продукту харчування людини. Ця група рослин є найбільш поширена серед усіх сільськогосподарських культур у світовому землеробстві. Сюди належить пшениця, жито, кукурудза. З цих культур люди виготовляють хліб.
5.2.О́вочі —їстівні частини рослин, переважно трав'янистих, котрі людина вживає як їжу. До овочів входять перець, огірки, помідори тощо. Овочі люди вживають у їжу.
5.3.Фрукти — група культурних рослин, які дають соковиті і тверді їстівні плоди, багаті на цукор. Це яблука, груші, сливи. Плодові культури використовують у їжу.
5.4.Ягоди –тип простого плоду, що має м'яку їстівну м'якоть та насіння, що утворюються з єдиної зав'язі.
10.Робота з роздатковим матеріалом.
Шостий грибочок пронує нам виконати завдання в робочих аркушах.Подивіться уважно на зображені рослини ,які намальовані.Визначте де культурні а де дикорослі рослини.
Ви великі молодці,ми разом з вами виконали і це завдання ,можемо класти сміливо наступний грибочок у кошик.(6) Дякую.
7.До нас на урок забіг песик ,але він не просто забіг,він приніс нам цікаве завдання.Робота в групах.
У кожної групи на партах стоїть МІКРОСКОП. Сьогодні ми з вами подивимося :зерно,гілочку липи.
Дякую вам всім за роботу.Ви всі молодці.
8.До нас прилетів наш улюблений казковий герой КАРОЛСОН ,він також приніс цікаве завдання. Повторення.Гра «Дикорослі та культурні рослини».
Коли я називаю культурну рослину ви піднімаєте зелений колір,а коли дикорослу –червоний колір.
Рослини:сосна,диня,соняшник,каштан,латаття біле,ковалія,вишня,калина.
Ви великі молодці,впорались із цим завданням також.
9.Підсумок. ЇЖАЧОК
Рефлексія
Казка про їжачка.
Жив в одній школі…(їжачок)діти показують малюнок їжачка.
Стало йому цікаво про що говорять діти,і не витримав та запитав у дітей:
1)Що цікавого ви дізнались на уроці?
Вислухав їжачок всіх уважно і попросив діток показати спочатку дерево,
А потім кущик…
І вже потім трав’янисту рослинку.
Сподобалось їжачкові спілкуватись з дітьми ,цікаво йому в школі. Подякував дітям і побіг до наступного класу дізнаватись щось нове!
Визначення настрою..
Давайте ось так, як ви дружно взялися за руки, будемо єдиними у прагненні зберегти нашу природу, щоб могли нею милуватися і любити.
Всі ми добре потрудились
І хорошому навчились.
То ж давайте скажем всі:
"Ой, які ми молодці!"