Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»(нагородження премією "Оскар"). Урок української літератури з презентацією в 6 класі

Про матеріал

Цікавий урок узагальнення і систематизації знань "Митькозавр з Юрківки, або Химера лісовоо озера" Я.Стельмаха -вручення премії "Оскар" у різних номінаціях. супроводжується презентацією

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Коробківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Каховської районної ради Херсонської областіТерміни з різних галузей науку повісті Я. Стельмаха «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»Робота учениці 6 класу Дивульської Тетяни

Номер слайду 2

Геологія. Бурштин, мідь

Номер слайду 3

Космонавтика. Випробувальний політ, космонавт

Номер слайду 4

Археологія. Викопні рештки, палеонтологія, викопні потвори

Номер слайду 5

Медицина. Нервова система, психічна травма, застудження, запалення легенів

Номер слайду 6

Образотворче мистецтво. Малюнок, синій, олівець, розфарбував, домалював

Номер слайду 7

кулінарія. Молода картопля, кроп, сало, сметана, молоко, юшка, смажена риба, пироги з квасолею, лимонад, голубець

Номер слайду 8

Спорт. Майстер велосипедного спорту, тренування, фізкультура, підтягуватися, футбол, пінг-понг

Номер слайду 9

Агрономія. Шкільна ділянка, помідори вирощуємо, зрошувальна система, город сапати, розсада, бур’ян, колгоспний ваговоз, комбайн, трактор, господарство, лопата

Номер слайду 10

Музика. Нота, звук, тромбон, мандоліна, Фа-Дієз, музика, духовий оркестр, інструмент, гелікон, кларнет, гітара, валторна

Номер слайду 11

Історія. Мезозой, палеозой, експедиція, силур, девон (періоди), предки, музей, третинний період, карбонський, пермський, юрський, тріасовий періоди і крейдяний, племена, кам’яновугіль-ний період

Номер слайду 12

Географія. Зондський архіпелаг, о. Комодо, Прибалтика, Бровари, Іванків, Ірпінь, село, річка, ліс, озеро, земна куля, Шотландія, Мозамбікська протока, Індонезія, Австралія, Волга, Дон, Урал, Південна Америка, Чорне море, Африка, Канада, с. Юрківка, орієнтування на місцевості

Номер слайду 13

Біологія. Варан, кабан, бегемот, нільський крокодил, зоологія, ботаніка, гербарій, хрущики, метелики, жучки, корова, бугай, колекцію збирати, муха, олень, змія, хохуля, Лох-Несс, ґава, риба, гриби, дерево, коник, комар, мікроб, щур, павучок, кишково-порожнинні, гадюка, тваринний світ, кистепері риби, іхтіозаври, гігантська ящірка, мастодонт, звірозубий плазун, хижий диноцефал, археоптерикси, латимерія, дракон, хижаки-динозаври, папороть, парейазавр, тигр, козеня, ворона, курка, коняка, страус, свійські тварини, птахівництво, мавпа, собака, слон, жаба, котик, теля, саламандр, стегоцефали, хижі бабки, плауни, чагарник, лепідодендрони, сигілярії, таргани, скорпіони, тиранозавр, брахіцефал, диплодок, стегозавр, археоптерикс, індрикотерій .

Номер слайду 14

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»

Номер слайду 2

Номер слайду 3

Чи любите ви читати пригодницькі твори? Чим вони вас приваблюють?

Номер слайду 4

Пригодницькі твори мають навчати чи розважати? Повість “Митькозавр..”

Номер слайду 5

Пригодницький твір - це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки, що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки тощо і часто пов'язані з ризиком

Номер слайду 6

Номер слайду 7

Номінація «Кращий сценарій» СЦЕНА́РІЙ - літературний твір, який служить основою для створення фільму, визначає його ідейно-художній зміст, образи, розгортання подій, жанр; кіносценарій. Сюжетні елементи: - експозиція - зав’язка - розвиток дії - кульмінація - розв’язка

Номер слайду 8

Відкоригуйте  план твору Зустріч і знайомство з Васею-велосипедистом. Завдання із  зоології. Інтригуюча розповідь Васі-велосипедиста про таємницю лісового озера. Довгоочікуваний відпочинок біля озера. Як дістати дозвіл на поїздку в село до бабусі? Пошук відповіді в спеціальній літературі. Вдячність хлопців за науку. Пастка на звіра й провал операції. Таємниця Химери розкрита. Добра й гостинна бабуся та її сусіди. 1.Завдання із зоології. 2. Як дістати дозвіл батьків на поїздку в село до бабусі? 3. Зустріч і знайомство з Васею-велосипедистом. 4. Добра й гостинна бабуся та її сусіди. 5. Довгоочікуваний відпочинок біля озера. 6. Інтригуюча розповідь Васі-велосипедиста про таємницю лісового озера. 7. Пошук відповіді в спеціальній літературі. 8. Пастка на звіра й провал операції. 9. Таємниця Химер розкрита. 10. Вдячність хлопців за науку.

Номер слайду 9

Поясніть фразеологізми: сушити голову хоч на голові стій у першу чергу в’язи скрутити точка зору арена подій пошити в дурні

Номер слайду 10

«Кращий сценарій»

Номер слайду 11

Номінація «Краща робота художника»

Номер слайду 12

«Краща робота художника»

Номер слайду 13

«Кращі спецефекти»

Номер слайду 14

Номінація «Краща реалізація принципів науковості» Книги – мудрість життя

Номер слайду 15

«Краща реалізація принципів науковості»

Номер слайду 16

Номінація «Краще втілення ідеї дружби»

Номер слайду 17

Назва одеколону, яким друзі рятувалися від комарів з д и к а о в г

Номер слайду 18

Назва села, де жила Митькова бабуся з д и к а к р в а ю і к о в г

Номер слайду 19

Назва операції, що провалилася разом із дідом Трохимом з д и к а к в р в г ю к у р к к а а і о

Номер слайду 20

Що допомогло хлопцям у вивченні зоології та палеонтології? з д и к а к ю р в г в к у р к а і о н к к а и к ж и

Номер слайду 21

Інструмент, який використав Василько, щоб налякати хлопців з д и к а к ю р г в о к у р к к а а і в н о к р т а к ж и н м б о

Номер слайду 22

Назва, яку придумали друзі для дивозвіра, що живе у лісовому озері? з д и к а к ю р г в о з к у р к к а о а і в н о к р т в а к ж и н а р м б о к ь т и м

Номер слайду 23

«Краще втілення ідеї дружби»

Номер слайду 24

«Влучне слово» Митько Сергій Василь Митькова бабуся бабуся Василя Ірина Семенівна Оксана Павлівна Гнат Трохим Гнатович поступливий єхидний запальний упертий добра турботлива мудрий ласкава любляча

Номер слайду 25

«Кращий актор другого плану»

Номер слайду 26

Номінація «Краща жіноча роль»

Номер слайду 27

Номінація «Краща чоловіча роль»

Номер слайду 28

Тести 1) в 2) б 3) в 4) б 5) б 6) в 7) в 8) б 9) в 10) в 11) в 12) а

Номер слайду 29

«Краща пригодницька повість»

Номер слайду 30

Номер слайду 31

Перегляд файлу

Підготувала: Ткач Олена Олександрівна, учитель української мови та літератури Коробківської ЗОШ І-ІІІ ступенів Каховської районної ради Херсонської області

 

Тема: Ярослав Стельмах «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Мета: розкрити особливості пригодницького твору; формувати вміння характеризувати героїв, висловлювати власні думки про прочитане; розвивати навички виразного читання, переказу та коментування прозових творів пригодницького характеру, творчу уяву школя­рів, логічне мислення, пам’ять, увагу, спостережливість; вміння грамотно і послідовно висловлювати власні думки, судження; формувати кругозір; виховувати позитивні риси характеру на прикладі головних героїв, повагу до творчості Я.Стельмаха активну життєву позицію, оптимістичний світогляд.

Тип уроку: узагальнення і систематизація знань учнів

Обладнання: роздруковані тексти, комп’ютерна презентація, роздавальний матеріал, виставки малюнків, виробів з пластиліну «Галерея Митькозаврів», довідникової літератури про тварин, розмальовок, «Оскари», зірки.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

- Уже дзвінок нам дав сигнал,
І на урок він нас покликав,
А, отже, часу не втрачаймо,
Роботу швидше починаймо.

Я бачу, ви сьогодні - схвильовані і веселі,

Гості завітали до нашої оселі,

Весна принесла нам безліч турбот,

Але сьогодні у нас його величність - Відкритий урок.

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ВИВЧЕННЯ МАТЕРІАЛУ

 

- Сьогодні урок з вивчення повісті Я. Стельмаха «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»  є для нас завершальним. І головна мета – протягом  уроку розкрити його особливості.

На питання, чи сподобалася повість «Митькозавр з Юрківки..», ви одноголосно відповіли, що так.

А якщо так, то, діти, у мене є пропозиція номінувати повість на премію «Оскар». Комусь відома ця назва? «Оскар» – найпрестижніша нагорода світу в сфері кіно. Вручення золотих статуеток відбувається щорічно у Голівуді Американською академією кіномистецтва у лютому. Голівуд — центр кіномистецтва Сполучених Штатів Америки. Лауреатам премії вручають статуетки заввишки 34 см і вагою 3,85 кг. Вони виготовлені зі сплаву британію і покриті золотом. До речі,  на врученні 88-ї премії "Оскар" в номінації "Кращий документальний фільм" за перемогу боровся фільм Євгена Афінеєвського і Дена Толмора про події в Україні взимку 2013/2014 року: "Зима у вогні: Україна бореться за свободу".

 - Звісно, фільму за мотивами повісті не існує. Але чому б нам не дослідити і нагородити повість у номінаціях найпрестижнішої премії в світі. А ми станемо на 45 хвилин членами Академії кіномистецтва майстерні «КІНОШКОЛА» і будемо оцінювати твір. Згодні? Як вам така ідея?

 

 III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Результати опитування

Попередньо серед учнів класу проводилось опитування. В анкеті було запропоновано п’ять  питань:

1)Чи любите ви читати пригодницькі твори?

а) так - 11 учнів(  74 %);

б) ні -4 учні ( 26 %)

2) Чим вони вас приваблюють?

а)   Цікавими подіями – 10 учнів (68 %);

б)   веселими героями – 2 учні ( 13 %);

в)   розумними думками – 1 учень ( 6 %);

г)   повчальними ситуаціями – 2 учні ( 13 %).

3) Як на вашу думку, пригодницькі твори мають розважати чи навчати?

а)розважати – 5 уч.  ( 32%);

б) навчати – 10 уч. ( 68 %).

Отже, за результатами анкетування, 11 учнів люблять читати пригодницькі твори, 10 учнів вважає привабливим цікаві події; 2— веселих героїв; 1 учень — розумні думки; 2 учні — повчальні ситуації. Більшість вас вважає, що пригодницький твір має навчати. Хоча на питання, чи повість «Митькозавр..» розважає, – відповіли      6 учнів, навчає – 4 учні, виховує – 5 учнів. Думки розділилися.

( демонструю діаграми, складені за результатами опитування)

2. Узагальнення теоретичних понять

Виходячи з результатів анкетування, бачимо, що  цікаві пригоди — це перше, що приваблює нас у авантюрних творах. І це не випадково, адже що таке пригодницький твір?

(Це твір, у якому зображені непередбачені, несподівані події, випадки, що трапляються з героями під час подорожі, мандрівки тощо і часто пов'язані з ризиком)

На перший погляд видається, ніби пригодницький твір має розважати, а його герої не зможуть навчити нас нічого корисного. Чи саме так, визначимо в кінці уроку.

3. Фронтальне опитування

  • А тепер давайте пригадаємо, з чого почалися пригоди головних героїв?

(ВІДЕО)

- Як зіграли наші актори? (переконливо, ролі вдалися, сподобалося)

- Отже, з чого розпочалися пригоди?

- Що ж було головною метою поїздки до бабусі?

(Зате коло озера... Хіба можна лишатися в поганому настрої через якогось там пришелепка, коли бачиш перед собою мрію, якщо не сказати всього життя, то принаймні трьох останніх місяців?

— Он звідки, диви, рибу ловити!

— А пісочок який!

— А поглянь, де у воду стрибати!

— Ух ти!

— Сила!

— Клас!

— Оце так!

І врешті, загорлавши «ура», ми кинулись одне одному в обійми. Так, певно, не радів жоден... жоден учень шостого класу в світі.)

- Чи здійснилися їх плани?

(Ну ніколи не міг би подумати, що замість літнього відпочинку ми влаштуємо собі ще одну чверть)

 (приклад з твору Що то нам бог послав, точніше, бабуся підкинула?

Бабуся підкинула! Інакше й не скажеш. Ми, що мріяли готувать смачну поживну юшку, їсти смажену рибу, виловлену власними руками, тепер змушені запихатись пирогами з квасолею. Яка юшка! Яка риба! Події останнього часу стали розвиватися з такою швидкістю, що навіть вудки закинути — і то не було вільної хвилини.

— А хто обіцяв юшку у казанку над полум'ям? — усе ж запитав я в Митька.

Той невдоволено зашурхотів соломою:

— Овва! Юшки! Ти ж бачиш, що робиться. То в село, то з села, то в бібліотеку, то на озеро. То курку крадь, то яму рий. Ніколи й угору глянути. Хай уже трохи проясниться із оцим-от, — кивнув на озеро, — буде тобі і юшка, буде і свисток.)

(Ото життя пішло в нас!

Удень ми тільки й сиділи над книжками, сперечались, робили різноманітні припущення і бігали до бібліотеки, а надвечір рушали до нашого озера.

Палеозойська, мезозойська ери, карбонський, пермський, юрський, тріасовий періоди дивилися на нас зі сторінок томів викопними потворами, а ми намагалися вичитати, вгадати — хто з них був предком нашого озерного жителя.

Митько склав декілька таблиць і заучував їх напам'ять, хоча першої-ліпшої хвилини можна було в них заглянути. З ранку до ночі чути було його бубоніння)

 

ІV. ОСНОВНА ЧАСТИНА УРОКУ. УЗАГАЛЬНЕННЯ МАТЕРІАЛУ

1.Перша номінація  - Номінація «Кращий сценарій» 

СЦЕНА́РІЙ - літературний твір, який служить основою для створення фільму, визначає його ідейно-художній зміст, образи, розгортання подій, жанр; кіносценарій. 

Щоб переконатися у тому, що повість заслуговує на перемогу в номінації, давайте визначимо сюжетні елементи:

  •              експозиція: початкова частина твору, де автор ознайомлює читача з місцем подій, певними обставинами(класні збори, на яких отримують завдання, дізнаємося про хлопців, їх сім’ї, мрію поїхати до бабусі);
  •              зав’язка: подія чи ряд подій, що стануть причиною конфлікту (розповідь Василя про істоту, що живе в озері);
  •              розвиток дії (слідкування, книги, курка, яма, фотоапарат);
  •              кульмінація: момент найбільшого напруження у творі (голова монстра пливла по озеру);
  •              розв’язка: завершення розвитку подій (хлопці дізналися, хто над ними посміявся).

 

Відкоригувати  план твору: 

  1. Зустріч і знайомство з Васею-велосипедистом.
  2. Завдання із  зоології.
  3. Інтригуюча розповідь Васі-велосипедиста про таємницю лісового озера.
  4. Довгоочікуваний відпочинок біля озера.
  5. Як дістати дозвіл на поїздку в село до бабусі?
  6. Пошук відповіді в спеціальній літературі.
  7. Вдячність хлопців за науку.
  8. Пастка на звіра й провал операції.
  9. Таємниця Химери розкрита.
  10. Добра й гостинна бабуся та її сусіди.

Правильний варіант

Орієнтовний план

  1.               Завдання із зоології.
  2.               Як дістати дозвіл батьків на поїздку в село до бабусі?
  3.               Зустріч і знайомство з Васею-велосипедистом.
  4.               Добра й гостинна бабуся та її сусіди.
  5.               Довгоочікуваний відпочинок біля озера.
  6.               Інтригуюча розповідь Васі-велосипедиста про таємницю лісового озера.
  7.               Пошук відповіді в спеціальній літературі.
  8.               Пастка на звіра й провал операції.
  9.               Таємниця Химер розкрита.
  10.          Вдячність хлопців за науку.

- Під час читання тексту ми звертали увагу на мову героїв? Які слова використовували вони?

(зменшувально-пестливі слова, терміни, просторічні слова(ботанічка, пришелепко, канючили, глухомань, насурмонені), авторські неологізми(мухолови, диплодок, лінгвістони), велика кількість фразеологізмів

Поясніть фразеологізми:

сушити голову (прагнути збагнути, осмислити щось; вирішити яке-небудь важке, складне питан­ня); хоч на голові стій (роби, що хочеш, що забажаєш); у першу чергу (першим); в’язи скрутити (не справитися з чим-небудь, зазнати поразки; покалічити кого-небудь, убити); точка зору (певний погляд на які-небудь події, речі, явища й таке ін., пев­не розуміння їх; особисте ставлення до чогось); арена подій (місце, де відбуваються якісь події); пошити в дурні (постави­ти кого-небудь у скрутне, незручне, комічне становище (об­дурюванням, хитрощами, підступністю)

Химера – у давньогрецькій міфології – страховище з головою лева, тулубом кози і хвостом дракона, з пащі якого вивергається полум`я.

Лінгвістон - відомий дослідник Африки

Підсумок. За що ж, діти, відзначаємо повість щодо сценарію?(за цікавий сюжет, зміст, використання мовних, художніх засобів)

За  цікавий сюжет, зміст, використання мовних, художніх засобів нагороджуємо повість званням «Кращий сценарій»(Оскар прикріплюємо до дошки)

 

2. Номінація «Краща робота художника»

Бесіда:

-У чому виявляється любов хлопців до природи, довкілля? Як вони сприймають красу лісу, озера? (хлопці – справжні шанувальники природи)

 -Яке значення має те, що юні дослідники вміють орієнтуватися на місцевості?

- Знайдіть і виразно прочитайте описи природи. Яка їх роль?

Знайдіть у тексті, виразно прочитайте

 (Уявляєш собі? — казав Митько. — Ліс. Кругом ні душі. А в лісі озеро. А на березі курінь. А в курені — ми. А поруч багаття. І казанок із юшкою. І роби собі що хочеш. Хоч на голові стій. А кругом ні душі.

— Угу, — і собі облизувавсь я.

— З одного боку пляж, а з другого берег урвистий, травою поріс, кущами. І дерева)

- Яка роль природи у даному епізоді?( мрії і захоплення від прогнозованого відпочинку)

(І ось уже ми йдемо, навантажені рюкзаками з їжею й усякою всячиною туди, де за річкою шумить верховіття, де голубінь неба заглядає в синь лісового озера, де птахи радіють погожій днині)(милуються красою природи, передає гарний настрій хлопців)

(Довго сидів я біля багаття і дививсь, як темрява полонить ліс. Вона випливала нечутно й вкрадливо з-поміж дерев, густішала, настоювалась на темнавих стовбурах, підступала все ближче й ближче. І вже тільки ти і багаття — живі істоти в мертвому царстві. Але ні, не мертвому: сюркне коник, задзижчить комар, і десь близько, та не видно де, бідкається-жалкує за згаслим днем нічна птаха)(показ почуття страху, підтверджує, що неприборкана природа завжди могутніша за людину)

Тема зображення шанобливого ставлення до навколишнього середовища, зацікавлення в таємницях природи найкраще розкрита в ІІІ розділі.

- Яка основна думка її? (потрібно з розумінням та обережно ставитися до матінки-природи і тоді вона розкриє вам свої таємниці)

- Автор ще і яскраво зобразив Митькозавра.

- Прочитайте, будь ласка, опис Химери лісового озера.

«Водою пливло щось надзвичайне, неймовірне і дуже доісторичне... На поверхні видніла лише голова, але що то була за голова!.. Ось потвора повернулась до нас, і блимнули червонясто два великих ока. Між ними стирчав хижий ріг. З напіврозкритої пащі виглядали гостренні білі зуби...»

Художня галерея.

Презентуємо малюнки наших учнів до твору, яким вони уявили Митькозавра.

(Презентація учнівських малюнків до твору «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового  озера»)

Виставка

Заслуговує на звання «Краща робота художника»?

Підсумок. За любов до природи, красиві описи природи, тварин відзначаємо званням «Краща робота художника» (прикріплюємо Оскар)

 

 

 

3. Номінація «Кращі спецефекти»

- Специфіка повісті ще й у тому, що вона постійно тримає читача у напруженні, у захопленні.

- Давайте пригадаємо, що ж переконувало хлопців у тому, що в озері дійсно хтось живе.

(- По ночах, — правда, не часто, — виє страшно і зітхає «о-о-о-о-ох», аж мороз по шкірі. Сам чув. А вдень не вилазить. А може, й вилазить, та ніхто не бачив. Он там берег травою поріс, а коло нас пісок.

Минулого року пастухи тут корів напували. Аж чують — телятко так жалібно мукнуло. Вони туди, а за телятком тільки завирувало. І на піску сліди здоровенних лап, мов від крокодила.

— Та що ти!

— Точно! Але це ще не все. Ходімте зі мною.

Ми наблизились до кількох сосен, що в цьому місці росли біля самої води.

— Дивіться!

На стовбурах видніли глибокі подряпини, кореневища двох-трьох дерев були підриті, луска від кори вкривала землю.)

(- Ой, дивись...

За три кроки від нас лежало безладно кілька воронячих пір'їн, і біля самої води знову чітко вирізьблялись на піску таємничі сліди.

— А вранці їх не було, — згадав я. — Отже, воно вилазило удень.

— Та ще й ворону зжерло, — підхопив Митько.)

(Голосний і тривожний рев розлігся над озером, вдарив у курінь, рвонувсь увись, і вже далеко-далеко такою самою тривогою й незбагненністю озвався ліс:

«О-о-у-у-у-у».

Митько скочив на ноги:

— Ти чув?

— Чув, — ледь озвався я.

З ліхтариками у руках ми кинулись до берега.

— Тільки разом, — на ходу кричав Митько. — Як з одним що трапиться, другий поможе.

— Звичайно! — відгукнувсь я, світячи під ноги.

Попереду щось голосно плюснуло.

— Туди!

— Туди! — тривожно озвалось у мене в животі.

Пробігши ще трохи, ми засапано зупинились. Метрах в семи од берега щось булькало.

— Он, — присвітив я бульбашки, що з'являлися на поверхні.

— В о н о, — потвердив Митько, трохи непевно ступаючи у воду.

— Куди? — схопив я його за руку. — Ти що?

— Пусти!

— І не подумаю. Назад! Ти що, збожеволів! Щоб під воду затягло? Як дурне теля? Не здумай лізти, — тягнув я його що було сили.

— Та добре вже. Не полізу, — сердито озвавсь він. — Пусти.

Ми стояли по коліна у воді і дивились на ті дивні бульбашки. Ще хвилина, і все затихло)

(На вогкому піску коло самої води хижо вимальовувались відбитки здоровенних і страшних лап.

— Як у крокодила, — визначив я, нервово озираючись на озеро.

— Значить, не збрехав, — хрипко додав Митько)

Підсумок.

- Чи справді це був Митькозавр? А зацікавили вас ці докази? Заінтригували? (Ви з нетерпінням чекали на розв’язку)

Отже, за постійне напруження, інтригу нагороджуємо в номінації «Кращі спецефекти» (прикріплюємо Оскар)

 

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 

4. Номінація «Краща реалізація принципів науковості»

- Під час читання тексту повісті ми з вами вже звертали увагу на те, що автор використовує термінологію різних галузей наук. З якою метою він це робить?(щоб зацікавити нас, ми в наступному класі будемо це вивчати, більше дізналися, допомагає зрозуміти вчинки хлопців)

- Дійсно, таким чином автор виховує у вас почуття любові до книги – мудрості життя.

Група учнів мала завдання:  опрацювати текст і виписати терміни з різних галузей наук.

(виступ учениці)

Звісно, деякі назви тварин нам не відомі, і сьогодні ми їх не будемо пояснювати, тому що в 7 класі на уроках біології ви вивчите про них більше. А якщо комусь цікаво, що треба зробити? (піти у бібліотеку)

(виставка книг про тварин)

- А ми переконалися в тому, що, дійсно, твір заслуговує на звання «Краща реалізація принципів науковості» (прикріплюємо Оскар)

 

6.Номінація «Краще втілення ідеї дружби»

Відгадайте кросворд та у виділених клітинах отримаєте, що допомогло головним героям повісті Я. Стельмаха «Химера лісового озера, або Митькозавр із Юрківки» у їхніх пригодах.

 

 

г

в

о

з

д

и

к

а

 

 

 

 

 

 

ю

р

к

і

в

к

а

*

 

 

к

у

р

к

а

 

 

 

к

н

и

ж

к

и

 

 

 

т

р

о

м

б

о

н

 

м

и

т

ь

к

о

з

а

в

р

 

  1. Назва одеколону, яким друзі рятувалися від комарів.
  2. Назва села, де жила Митькова бабуся.
  3. Назва операції, що провалилася разом із дідом Трохимом.

4. Що допомогло хлопцям у вивченні зоології та палеонтології?

5.Інструмент, який використав Василько, щоб налякати хлопців.

6. Назва, яку придумали друзі для дивозвіра, що живе у лісовому озері?

 

- Чого найбільше хотів навчити Я. Стельмах своїм твором? Знайдіть підтвердження цьому в тексті

(-  І взагалі, у нас попереду ще дуже багато цікавого, і завжди так буде, поки ми з Митьком». Поки ми з Митьком...)

- А в якому творі ми вже зустрічали справжню чоловічу дружбу, а нечесну?

(«Тореадори», «Федько-халамидник»)

- А чи є у вас такий друг?(бережіть дружбу)

б)Складання «Асоціативного куща».

Справжній друг – відданий, вірний, близький, безкорисливий, давній, добрий, дорогий, турботливий, випробуваний, гарний, єдиний, істинний, любий, надійний, найближчий, найрозумніший, співчутливий, справедливий, справжній, чудовий, щирий.
- Треба вірити в дружбу, берегти це почуття. Бо дружба, як і любов, може зникнути в одну мить, вона не терпить обману, зради у довірі. До цього варто прагнути, допоки носити нам ім’я людини, а дружба нехай буде крилами душі нашої.

Підсумок. За показ справжньої дружби присвоюємо звання «Краще втілення ідеї дружби» (прикріплюємо Оскар)

 

7.Номінація «Кращий актор другого плану»

Головний персонаж у художньому творі існує не сам по собі, а в системі взаємостосунків з іншими персонажами.

Літературний диктант  «Як кого звали»

  1. Маму Сергія звали…Оксана Павлівна
  2. Сусіда – музиканта звали…Гнат Діденко
  3. Вчительку біології звали…Ірина Семенівна
  4. Майбутнього майстра велосипедного спорту міжнародного класу звали… Василь Трош
  5. Діда-сусіда Митькової бабусі звали…Трохим Гнатович
  6. Сусіда-музику звали …Гнат Діденко, по-вуличному – Фа-Дієз
  7. Школяра звали … Володька

Перевірка

1. Поєднати штрихи  до портретів Митька, Сергія та Василя Троша та інших персонажів і одне найвлучніше  слово-характеристику

(Митько - запальний, Сергій - поступливий, Василь - єхидний, Митькова бабуся - любляча, бабуся Василя - ласкава, Ірина Семенівна - добра, Оксана Павлівна (мама Митька) – турботлива, Гнат – упертий, Трохим Гнатович - мудрий

 

-А який же герой зіграв велику роль у змінах планів хлопців на канікули?

Як можна його охарактеризувати? А чи співчуваєте  ви Василю Трошу? Чи мріє він мати  таких друзів  як  Митько  та Сергій?

-Звичайно, хто б не  хотів. Тоді давайте порадимо  Василю, що потрібно зробити, щоб його мрія здійснилася.

- Чому хлопці не помстилися Василеві за обман? Знайдіть підтвердження у тексті.

 — Так от, Васю, ми тобі вдячні, Васю, за те, Васю, — видно було, що Митько хвилюється, — що ти влаштував нам такі чудові канікули. Ти, Васю, не шкодував часу на оті свої вигадки, а ми цілий місяць відчували себе... відчували себе дослідниками, слідопитами, шукачами. Ми, Васю, відкрили для себе такий світ, якого тобі, Васю, і не снилося. Ти сказав, що пошив нас у дурні. Ти, Васю, коли хочеш знати, сам себе пошив у дурні.

Підсумок. У номінації «Кращий актор другого плану» перемагає Василь Трош (прикріплюємо Оскар)

 

8. Номінація «Краща жіноча роль»

- Серед жіночих образів є один, який зачаровує своєю любов’ю, терпінням, турботою. Хто це?

Так, уже в ІІ розділі ми переконалися у ніжних почуттях Митька до бабусі, бабусі до онука. Розкажіть про бабусю. Підтвердіть словами автора.

(«Митю, Митюню», — і побачив, як старенька, огрядненька жінка із цебром у руці кинулась від клуні нам навстріч.

— Бабуню!

— Онучку!

Одведемо на мить наші очі від цієї зворушливої сцени і скористаємося з нагоди, щоб роззирнутися довкола.)

(А головне, — казав дорогою Митько, — ти завважив, яка бабуся? Ні слова не сказала. Інша вже почала б: «Ой, та куди ж ви йдете? Та що вам там потрібно? Не купайтесь, бо втонете! Та не ходіть у ліс, бо заблукаєте!» А моя — ні слова.

— Так, — погодивсь я, — бабуня що треба.)

(Чия? Моя? Хе-ге, та ти її просто не знаєш! Бабуся — во! Ночувати, правда, може, й не відпустить, а так — скільки завгодно)

(— Доброго ранку, бабуню, — чути було вже знадвору. — Погодуєте нас?

І ось уже на столі парує молода картопля, притрушена кропом, і сало, і сметана, і кисле й солодке молоко...)

(Хіба може бабуся чогось не зробити заради свого онука?)

(Митькова бабуся не могла нами нахвалитися.

— Ну й онучки ж у мене, — казала вона. — Тихі, сумирні, слухняні, посидючі. А книжки як люблять! Чого батьки на них жаліються — не розумію. Це ж щастя — таких діточок мати.)ст..22

(— То чому ж тато не повідомив? — допитувалась бабуся. — Я когось зустріти послала б. От хоча б Гната або діда Трохима)

Підсумок. За безмежну любов, турботу про онуків нагороджується бабуся Демидівна званням «Краща жіноча роль» (прикріплюємо Оскар)

 

9. Номінація «Краща чоловіча роль»

- Я переконана, що не виникне питання про героїв, які претендують на перемогу в цій номінації. Митько і Сергій – винахідливі, кмітливі мрійники, тому їм завжди  цікаво  і ніколи  не нудно.

- Чи є у творі докладний опис портрету хлопців? Як ви думаєте, чому автор його нам не дає?( можливо, їхня зовнішність звичайна, не містить нічого особливого, головне у творі – події та внутрішні якості героїв) письменник ще раз переконує нас у тому, що важлива не зовнішність, а душа, внутрішня краса людини.

- На минулому уроці ми склали план характеристики образів  хлопців. Домашнє завдання було підготувати характеристику.

- Хтось хоче доповнити?

- Які риси характеру, поведін­ки ви б «позичили» у хлопців?

- Як поводять себе друзі, перебуваючи у складних ситуаціях?

- Якими ви уявляєте наших героїв через кілька років? Прокоментуйте власне судження.

- Чим повчальні образи Сергія і Митька для кожного із вас?

 

Героями твору є два хлопчики-п'ятикласники — Митько й Сергій. Отримавши від "улюбленої ботанічки" завдання зібрати колекцію комах, винахідливі друзі вмовляють батьків відпустити їх на літо до Митькової бабусі в село. Захопившись відгадкою таємниці лісового озера, хлопці намагаються знайти наукове пояснення феномену, тому ходять до бібліотеки й читають по вісім книжок із зоології на тиждень. Вони старанно вивчають факти, проводять справжнє серйозне дослідження, не шкодуючи нічого, — ні власних сил, ні сну, ні навіть життя невинної курки. Митько вже на основі винайдених доказів і прочитаної літератури робить припущення про виникнення назви села Юрківка, виводячи його значення з назви Юрський період. А чудовисько отримує ім'я на честь новоявлених учених — Митькозавр Стеценка.

Митько й Сергій весь час потрапляють у кумедні ситуації, іноді події наближаються до конфлікту, але хлопці ніколи не сваряться, бо ж вони справжні друзі, які мають важливу спільну справу. Тож викручуються зі складних ситуацій завжди разом, неодмінно допомагаючи один одному.

Безперечно, приятелі дуже розчаровані, коли з'ясовується, що ніякого Митькозавра немає, а це просто жарт Васька. Та Митько й Сергій все одно не шкодують, бо вони розуміють, що час не минув марно. Майбутні шестикласники знають уже стільки, що навіть не снилося Васькові, який гадав, що пошив їх у дурні. Хлопці переповнені гордістю за свою обізнаність у динозаврах, вони чудово провели час і сповнені сил для нових відкриттів, адже вони найкращі друзі, великі однодумці.

Дмитро і Сергій чемні,  добрі, мужні, винахідливі, виявляють повагу до батьків і людей похилого віку, наполегливі, довірливі, на зло відповідають добром, самокритичні. Вони люблять читати книги, прагнуть дізнатися багато цікавого, надають допомогу тому, хто її потребує, уміють орієнтуватися у природному довкіллі, мріють про славу.

Щоб підсумувати  сказане, давайте  створимо  сенкан.

Сенкан

Митько та Сергійко

Допитливі, винахідливі, фантазери, мрійники

Ловлять рибу, читають книги, граються, купаються в озері

Більшу частину свого часу вони проводять разом

Друзі

Можемо сказати, що хлопці були чемними, добрими, мрійливими, шукачами пригод, які прагнули слави. І не зважаючи на те, що не дуже добре вчилися у школі, вони були чуйні, лагідні і співчутливі до чужого горя. І доля за це до них була прихильною.

Підсумок. У номінації «Краща чоловіча роль» вперше в історії премії «Оскар» перемагають 2 герої - друзі Митько і Сергій. А прикріпити «Оскар» надамо право нашим акторам фільму – трейлеру за мотивами повісті – учням класу, які зіграли у ньому головні ролі (прикріплюємо Оскар)

 

V. Підсумок уроку.

Щоб завершити наш урок, нам залишилося дати відповідь на ключове питання, поставлене на початку роботи з твором: «Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?»

 Піднесіть руки ті, хто вважає зараз, що пригодницький твір може повчати, а не тільки розважати. Отже, пригодницька література покликана навчати розважаючи. Тому навчайтеся читати уважно, знаходити вихід з будь – якої ситуації та цінуйте дружбу.

  •                 Історія наших героїв на цьому не закінчилася. Рекомендую прочитати повість Я. Стельмаха «Найкращий момент», героями якої є Митько та Сергій. Але тепер вони в оздоровчому таборі, де поринули у вир нових захоплюючих пригод.
  •                 А от яких… Про це ви дізнаєтесь самі, якщо прочитаєте цей твір.

 

10. Номінація «Краща пригодницька повість»

Ось і підійшли ми до головної номінації.

- Погодьтеся: велика кількість перемог – Оскарів у стількох номінаціях свідчить тільки про одне, що повість «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера»  по праву отримує звання «Краща пригодницька повість».

Для цього виконаємо тестові завдання.

Тести до теми “Ярослав Стельмах «Митькозавр із Юрківки, або Химера лісового озера»

1.В якому класі навчалися хлопці?

а) у шостому;

б) у четвертому;

в) закінчили п’ятий.

2.Яке завдання на літо отримали хлопці?

а) зібрати гербарій;

б) зібрати колекцію комах;

в) записати народні пісні.

3.Хлопці вирішили поїхати в село до Митькової бабусі, тому що:

а) хотіли допомогти бабусі по господарству;

б) хотіли дізнатися більше про сільське життя;

в) мріяли пожити на природі без батьків.

4.Митькова бабуся жила в:

а) с. Васюківці;

б) с. Юрківці;

в) с. Гарбузяни.

5.Хлопці приїхали до бабусі з:

а) подарунками;

б) рюкзаками, фотоапаратом, сачками для ловлі метеликів;

в) великим пирогом.

6.Хто перший зустрівся хлопцям після приїзду в Юрківку?

а) бабуся;

б) дід Трохим;

в) велосипедист Василь Трош.

7.Що було в бурштиновому камінчику, який Вася подарував хлопцям?

а) павук;

б) метелик;

в) комаха.

8.Що збудували хлопці біля озера?

а) землянку;

б) курінь;

в) будинок.

9.Звідки хлопці брали інформацію про таємничу химеру лісового озера?

а) з бабусиної енциклопедії;

б) зі слів жителів Юрківки;

в) з бібліотечних книг.

10.Яку приманку взяли хлопці для звіра?

а) корову;

б) козеня;

в) курку.

11.Хлопці були вдячні Василеві за те, що:

а) він подарував їм бурштиновий камінчик;

б) він розповів їм про химеру;

в) він влаштував їм такі чудові канікули.

12.За жанром “Митькозавр із Юрківки …” - це:

а) пригодницька повість;

б) історичне оповідання;

в) романтична повість

Перевірка.

Підсумок. Згодні з беззаперечною перемогою повісті Я.Стельмаха «Митькозавр»?

За кращий сюжет, реалізацію ідеї дружби, безпечного і щасливого дитинства, велике пізнавальне значення нагороджується переможець номінації «Краща пригодницька повість»(прикріплюємо Оскара).

 

- Ви попрацювали на славу. Хтось – відмінно, хтось – добре. Але сьогодні ви – зірки. У Голівуді, у США, де знімаються фільми, є «зіркова алея», на якій розміщені імена найкращих акторів, режисерів, відомих людей. А ми сьогодні створимо свою зіркову алею. І нехай вона засяє іменами учнів 6 класу, які добре постаралися виконати всі завдання – члени академії кіномистецтв оцінювали, досліджували повість, знімалися у фільмі. І, можливо, у майбутньому ми почуємо їх імена серед відомих людей України. А першу зірку пропоную відкрити ім’ям Ярослава Стельмаха – автора найкращої  пригодницької повісті.

(вручаю зірочки з іменами – прикріплюють під Оскарами - КІНОШКОЛА)

Сподіваюся, всі ви  отримали  задоволення  від уроку. Бажаю, щоб ваше  дитинство  було таким  же яскравим  і різноманітним, як  у Митька та Сергія, щоб кожен із вас  був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

Домашнє завдання

Оцінювання

 

1

 

zip
Додано
7 березня 2018
Переглядів
7326
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку