Л. Ю. Галунка ,
вчитель історії
Ганнівського НВК
«ЗНЗ І-ІІ ступенів – ДНЗ»
Долинської районної державної адміністрації
Його ім’я носить наша вулиця.
(Виховний захід для учнів 8-9 класів)
Мета і завдання:
Розвивати та вдосконалювати знання з історичного минулого нашого краю, свого села.
Сприяти формуванню умінь та навичок здобувати і аналізувати набуті знання.
На прикладах окремих видатних особистостей продовжувати виховувати в учнів почуття патріотизму та людської гідності, поваги до героїчного минулого свого села.
Обладнання: Портрет Героя Радянського Союзу Шкапенко В.Ю., архівні документи та світлини, книжкова виставка, презентація.
Епіграф до заходу: « Без совісті немає пам’яті , без пам’яті немає майбутнього.»
М.Т.Рильський.
Підготовча робота.
( Учитель заздалегідь, в даному випадку, в кінці навчального року, як завдання на літні канікули , оголошує учням тему майбутнього заходу та порядок його проведення у формі написання довідково-історичної статті до книги « Життєпис Володимира Шкапенко» про «ганнівський період « життя героя, який є досі ніким не вивчений та не описаний, а тому вважається « білою плямою» його біографії. Учитель дає учням орієнтовані напрямки роботи : бесіди з однокласниками Володимира,з місцевими старожилами села, відвідини села Грузьке, де залишилися родичі героя,Долинського райвійськкомату, звідки юнак призивався до війська, а також, телефонний зв'язок з племінником , який проживає в місті Кривий Ріг. )
Хід заходу.
І. Організаційний момент.
( привітання з учасниками, організація та психологічно – емоційне налаштування учнів до сприйняття важливої інформації).
Оголошення теми, порядок його проведення у формі написання довідково-історичної статті до книги «Життєпис В.Ю.Шкапенко»
(Для виконання роботи учні об’єднуються в групи по дві – три особи в кожній, усього 3 групи. Представники груп розподіляють доручення таким чином: збирач матеріалів, редактор, доповідач. Групи працюють в чіткому регламенті до 8-10 хвилин.)
Завдання для груп:
Напрацювати матеріал за темами: « Шкільні передвоєнні роки.»( І-а група)
«Життя в окупованій Ганнівці.»(І І-а група)
« Жива пам’ять односельців « (ІІІ – а група)
Також учитель зазначає, що юні дослідники можуть скористатися довідковою літературою щодо вірного граматичного та стилістичного оформлення робіт.
Учень:( читає поезію власного авторства)
Пам’ять про земляка.
Був земляк у нас - Шкапенко Володимир,
Кмітливий, життєрадісний юнак.
Надійний друг і гарний всім товариш
А ще – улюбленець всіх ганнівських дівчат.
Рік 1939-й. Парта. Школа.
Новий Володін 6-й клас!
Хлопчача юність!
Ніби на нову сходинку зійшов,
Лиш піднявся , захитався,
Упоперек ударила війна.
В 44-м, на хлопця шинелю сіру одягла
Тривожна вісімнадцята весна.
Гвинтівку в руки й в бій послала.
Миколаїв,Одеса,Молдова,Дністрова переправа,
Шлях до Берліну...
Там чашу горя випив він до дна!
Але, знаходив час,щоб написати листа.
І знову в бій, і знову переправа.
Берег лівий, берег правий,
О, Пилице, широкая ріка!
Та, за тобою – Варшава і 61-а,
Така важлива висота!
Гармати, вибухи, ворожі дзоти
Шкапенко летить на них, мов звір!
Смертельна мить…
Зітхнув полегшено солдат
15 ять німців – мертві вже лежать!
І знов Володя молодець,
Від командира йому вінець!
Позаду стомлені дороги,
Вже дві солдатські перемоги!
Нарешті Одер, за ним – Берлін,
Залишився лиш крок один.
І, ось вона, бажана Перемога!
Раптом, Володимиру випала смертельна доза…
Там, на Одері, від куль поліг,
Упав, здригнувся і пішов під лід.
Такий, безжалісно короткий, в хлопця вік!
А земляки і досі, носять в серцях пам’ять ,
Мов, занозу.
Давно минули ті воєнні грози,
Звання Героя з ним тепер повік,
А пам’ять знов, чомусь, верта до тих доріг
І через 20, і через 40, і через 70 довгих літ
ІІ. Інформаційна довідка вчителя.
Ви щойно прослухали вірш про нашого земляка, ім’ям якого названо одну із вулиць села, в якому ми живемо. Це - вулиця імені Володимира Шкапенко, сміливого, вольового хлопчини , який прожив коротке, але яскраве життя. На цій вулиці він гуляв з однолітками у футбол, « козаків – розбійників». На цій вулиці він вперше побачив фашистів. Саме ця вулиця його проводжала на фронт, з якого він вже не повернувся.
То ж ми, з гордістю в серцях, маємо повне право вважати його своїм земляком, хоч народився він в селі Грузькому на Криворіжжі.
Відкриваємо біографію В.Ю.Шкапенко, написану Уфаркіним Миколою Васильовичем, шукаємо щось про » Ганнівський період» життя майбутнього героя, не знаходимо жодного слова. Можливо, в книзі « І генерал, і рядовий…», серед сторінок присвячених саме Шкапенкові, нам трапиться бажана інформація? Знову, нічогісінько! Ще й ще проглядаємо довідники, книжки, інформація про період з 1938 по 1944 роки життя героя в селі Ганнівка Долинського району Кіровоградської області, або неповна , або зовсім відсутня.
Саме тому, перед нами постало це складне, але дуже цікаве і важливе завдання: вписати в життєпис Володимира Юхимовича Шкапенко « Ганнівський період» його життя, цим самим заповнити «білу пляму» біографії героя.
Над вирішенням цього завдання тривалий час працювали наші учні, члени гуртка «Юний патріот України» і настав час , коли вони можуть презентувати нам результати своєї дослідницької роботи.
Учениця:
Відсутність опису життя Володимира з 1939 по 1944 роки на території нашого села це: недосконале вивчення біографії людьми,які цим займалися в різні часи ,чи «біла пляма» історії? Як ви гадаєте?
Метод « Займи позицію»
( на дошці накреслена таблиця на два стовпчики з такими підписами:
1. Недостатнє вивчення біографії земляка.
2. « Біла пляма історії життя» В.Ю. Шкапенка.
Учні один за одним підходять до таблички, щоб поставити відмітку «так» навпроти власної позиції. В кінці уроку переглядається позиція учнів з даного питання.)
ІІІ. Презентація написаних статей.
Доповідач І групи:
Шкільні передвоєнні роки.
В далекому 39-му році батьки Володі Шкапенко, через сімейні чвари , розлучаються.
Мама , Параска Гнатівна з двома дітками – Володею та Поліною переїхала з села Грузького до села Нові Обитоки ( довоєнна назва села Ганнівка), що в ті роки входило до Гурівської сільської ради, Долинського району, Кіровоградської області. Ось так, за волею долі, майбутній герой опинився в нашому селі, де й проходила його юність, зустрів своє перше кохання, вперше побачив німецьких окупантів, звідки й пішов до лав Червоної Армії. В тому ж 1939 році сім’я поселилася в Мажарівці(давня назва вулиці),мама влаштувала дітей до місцевої 7-ми річної школи, а сама пішла працювати до колгоспу «Спільне життя» різноробочою.
« В нашій школі Володя Шкапенко навчався в 6 та 7 класах. Він був гарний парубок, круглолиций, червонощокий, коренастої статури, дуже рухливий і швидкий, саме такими народжуються справжні герої.» - згадує про новенького однокласника Гобельченко Лариса Миколаївна, 1925 року народження. В 1941 році Шкапенко закінчив випускний клас Ганнівської семирічки. На згадку про школу, випускники вирішили зробити світлину (додаток 3). На світлині Володя в першому ряді другий зліва. По закінченню школи Шкапенко мріяв вивчитися на водія і працювати в рідному колгоспі, але його мрії не вдалося здійснитися, на заваді стала війна.
Доповідач ІІ групи:
Життя в окупованій Ганнівці.
Війна застала Володю 17-ти річним юнаком. Він з заздрістю дивився на старших хлопців, які вступали до лав Червоної Армії, поривався слідом за ними, але йому постійно нагадували: « Ти ще малий воювати, краще вчися і допомагай колгоспникам збирати врожай». Сестра Поліна пізніше згадуватиме: « Мама помічала, що брат нерідко десь зникав з дому. Не знала матуся тоді, що син їздив до Долинського райвійськкомату і просився на фронт. Йому відмовляли, а він знову просився.» Бажання піти на фронт поділяв з Володимиром і Тітов Василь Іванович, 1927 р. народження, єдиний, на сьогоднішній день, живий ветеран Великої Вітчизняної війни нашого села.
Василь Іванович дуже добре товаришував з Володимиром ще з шкільних часів, багато знає про нього та розповідає прийдешньому поколінню. Саме від нього ми дізналися про ці неодноразові візити юнаків до військкомату.
Майже 4 роки юнак прожив на окупованій землі. Бачив усі звірства фашистів, які запровадили « новий порядок». Період гітлерівської окупації став для юнака величезним душевним та фізичним випробуванням, він зненавидів ворогів і був готовий в будь-який час взятися за зброю та націлити ії проти них. Порядки, що запровадили німці на окупованій Ганнівці, зобов’язували людей перебувати в постійному страху та напруженні, щоб залишитися живими чи не бути вивезеними до Німеччини. Володимир дуже переймався долею своєї сестри Полі, якій вже виповнилося 14 років, адже фашистські прихвосні, старости з місцевих жителів, час від часу, влаштовували облави на молодих дівчат. Про один з таких випадків розповів Тітов Василь Іванович при зустрічі з нашими шкільними краєзнавцями. Ось його спогади: « Молодь є молодь, в усі часи, чи то мирні,чи то воєнні, їй хотілося погуляти, розважитися, повеселитися. Навесні та влітку ми збиралися на Ковінці(місцева назва майдану в Ганнівці) на танці. Приходила молодь з сусідніх сіл – Бокової, Гурівки. Володя Шкапенко гарно грав на гармошці, всі танцювали, сміялися, як раптом, почувся звук сирени
« поліцаєвих» машин, почали линути крики « облава», всі кинулися тікати, хто куди бачив: в дерезу, в балочки, якби тільки не потрапити до рук поліцаїв, а потім, до німецького полону. Я тікав щосили, не оглядаючись назад,але відчував , що мене хтось наздоганяє, незабаром я вскочив в глибоку яму, прикидану хмизом. Тільки тепер я міг роздивитися, що разом зі мною бігли ще троє хлопців і дівчина, серед них був і Володя разом з сестричкою, так він хвилювався за неї. То була моя остання зустріч із Шкапенком. Пізніше до мене дійшли чутки, що Володя загинув на війні, повторивши подвиг Олександра Матросова.»
Доповідач ІІІ групи: На війні
Терплячи постійні тортури та приниження людської гідності з боку окупантів майбутній герой не міг дочекатися, коли нарешті настане довгоочікувана мить, що він таки надіне солдатську шинель та візьме до рук автомат, а потім – покаже цім клятим німцям, де раки зимують, ой покаже!
Весна 1944 року принесла радісну звістку про початок визволення радянськими військами завойованих територій нашої Батьківщини, а в березні Володя отримав увідомлення з Долинського військкомату про призив його до лав Червоної Армії. Першим пунктом мобілізації для солдата Володимира Шкапенка стала Одещина(с.Доманівка ), саме в цьому місці відбувалося формування військових сил для поповнення діючих військових частин українських фронтів. Володимир потрапляє до ІІ Українського фронту і в його складі бере участь у визволенні Одещини, Миколаївщини та країн Європи.
Учень:
Жива пам’ять односельців.
А вулиця пам’ятає… На кожному з 55-ти будинків велично красуються адресатні таблички з написами імені героя, ніби нагадуючи зобов’язують нас, сьогоднішнє покоління, бути гідними свого славетного земляка. Пам’ять про Володимира живе в серцях мешканців нашого села, а увічнюється вона в думках, добрих справах та поезіях, які присвячують своєму герою вдячні ганнівчани . Ось деякі з цих творів:
Між квітучих садків
І охайних будинків,
В’ється вулиця
Героя Шкапенка.
Добрі й працьовиті
Люди на ній проживають
І про героя – земляка не забувають.
Розповідь про подвиг його
З покоління в покоління передається,
Пам’ять про Володимира
В наших серцях буде жити вічно!( МаріяТимчур - жителька с. Ганнівка.)
Перегляд презентації « Його ім’я носить наша вулиця»
Вчитель: Нажаль, і на нашу долю випали військові випробування, пов’язані з російською агресією. Наша країна вимушена воювати, захищаючи свої території на сході. І знову, наші земляки: Амбарцумян Євген, Касян Олег, Власенко Віктор, проявивши почуття патріотизму та громадянської гідності, стали учасниками АТО.
Ми радіємо з того, що вони повернулися живими. Учні нашого НВК тримали з ними постійний зв'язок, писали листи, малювали малюнки, передавали прапор, проводили ярмарки, кошти з яких передавали своїм землякам на передову. Намагалися підтримувати їх бойовий дух задля єдиної мети всіх українців – відновлення миру на нашій рідній землі.
Перегляд відеоролика « Наші»
Вчитель:
Дорогі гості,учні,класні керівники,ми бажаємо вам великого щастя та мирного неба над головою!
Учень:
Я хочу лиш,щоб чоловічі руки
Не зброю обіймали,а коханих.
І щоб вони не танки вели в поле,
А борозну до щастя прокладали.
Хай дужі руки чоловічі,
Не порохом пропахнуть,а колоссям,
Хай у труді шукають щастя вічне,
Так в нашому народі повелося.
9-й учень:
Повертайтеся,будь ласка живими,
Я прошу не багато,й не мало.
Кожен вечір молюсь всім святим
Щоб нещастя Вас не спіткало.
Щоби Янгол закрив від біди,
І щоб куля лихої орди
Не побачила,не зачепила.
Ясним ранком,та днем дощовим,
Я шепочу у синєє небо:
Повертайтесь,будь ласка живими,
Більш нічого нам і не треба.
Учитель:
Дякую всім,хто прийшов на наш захід!До побачення!
Список використаної літератури:
Антонов В.С. Шлях до Берліну. М,: Наука, 1975.
Герої Радянського Союзу. Короткий біографічний словник.Т.2.М.,1988
Золоті Зірки. Дніпропетровськ: Промінь,1967
І генерал, і рядовий. Дніпропетровськ: Промінь,1983
Копії документів з Державного Воєнного та історичного архівів, що зберігаються в краєзнавчому музеї міста Кривий Ріг.
Свідчення місцевих очевидців: Гобельченко Л.М., 1925 р.н., Ремес М.І.,1928р.н., Тітов В.І., 1927 р.н.
Краєзнавчі матеріали Грузького НВЗ Криворізького району Дніпропетровської області
Соціальний проект ролику «Наші» - http//24tv.ua/top5_natsionalnih_simvoliv_ukrayini_n606607