Цей конспект уроку української літератури допоможе при підготовці до уроку вивчення творчості Ю.Яновського. Робота на уроці в основному організована у формі діалогу за текстом. Завдання до уроку допоможуть краще учням 11 класу зрозуміти ідейний зміст новели
Українська література
11 клас
Автор: Науменко Юлія Анатоліївна,
учитель української мови та літератури
м. Київ НВК «Оболонь»
Тема уроку: Ю. Яновський. Роман у новелах «Вершники». Ідея нетлінної вартості національних основ буття, спадковості поколінь, духовної пам’яті в новелі «Дитинство».
Мета уроку: проаналізувати зміст новели «Дитинство»; розвивати вміння висловлювати власні думки та робити висновки з приводу прочитаного матеріалу; виховувати повагу до свого роду й до народу, до духовної пам'яті та загальнолюдських цінностей.
Завдання уроку:
Обладнання: текст новели «Дитинство», мультимедійна презентація, роздатковий матеріал.
Тип уроку: формування вмінь і навичок із використанням інтерактивних методів навчання.
Вид уроку: урок-дослідження художнього тексту
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь вчителя «Трагічна доля Ю. Яновського»
Епоха «Розстріляного відродження», хоч і кроїлася залізними ножицями, що залишали кривавий слід на нашій історії, первісно була задумана для радості та благополуччя. Тому й народжувала таких романтиків і мрійників-фанатів, як Юрій Яновський, Олександр Довженко, Микола Хвильовий. Дива «загірної комуни» вони зустрічали із світлими пориваннями, щирою вірою в проголошувані ідеали. Вони жили на своїй землі, яку з самозреченням збирались очистити її уквітчати. Парадокс—але в цьому була їхня трагедія.
Згадує В. Гжицький: «Йшов тридцять третій рік у нашому домі (йдеться про письменницький будинок "Слово" у Харкові). Щокілька днів, а то й щодня когось не дораховувались. Це вже після самогубства Хвильового, що загострило становище, після чого стало ще тривожніше. Якось я наздогнав Юрія Івановича на Сумській. Він ішов поволі, роздумуючи про щось свое. Я наздогнав його тому, щоб не почуватися таким самотнім. Хотілося ближче до людини, хотілося говорити, щоб розв'язати власну тривогу, що не покидала ні вдень, ні вночі. Заговорили зразу ж про те, що нас усіх тривожило. Я спитав, що він думає про арешти Ялового, Річицького. Це ж були комуністи з революційним минулим. Річицький був головним редактором Української радянської енциклопедії, "Чи за діло їх узяли?" — спитав я. Яновський гірко посміхнувся: "Ми були б щасливі, коли б за діло брали. Тоді ми могли б спати спокійно...".
У 20-х рр. Ю. Яновський належав до тієї харківської молоді, що групувалася довкола Миколи Хвильового, підтримувала його сміливі заклики орієнтуватися на «психологічну Європу», прокладати самостійний шлях новій пролетарській літературі. Він стає членом ВАПЛІТЕ, а після її ліквідації—Пролітфронту. Тим часом журнали друкують його новели—поступово до нього «приклеюється» тавро «попутника», «націоналіста», «хвильовіста». До ВУСПП його не приймають, на перший з'їзд він потрапить лише з гостьовим квитком. Ю. Яновський працює над новим романом—майбутніми «Вершниками», А в Україні тим часом лютує голод. У червні—липні 1933 р. подорожує на навчальному вітрильнику «Товарищ» по Чорному морю. Але невесела та подорож, його супроводжують «біль неминучості і творча тоска», мучать спогади про самогубство М. Хвильового — рана ще свіжа. Яновський підбирає собі псевдоніми — Георгій Ней, Юрі Юрченко.
1935 рік. Роман «Вершники» завершено, але його ігнорують в Україні, бо він же написаний «попутником», «націоналістом», Яновським, дарма що вже були спроби самореабілітації—до 15-річчя Жовтневої революції видано п'єсу «Завойовники». «Вершники» друкуються уривками в перекладі П. Зенкевича російською мовою 8 Москві, а вже потім і в Україні. У столиці СРСР влаштовується спеціальний вечір для обговорення роману. Письменника визнають нарешті «своїм».
Складається роман з восьми новел, котрі не пов'язанi єдиним сюжетом. Усi цi новели - це справжнi поеми про боротьбу добра i зла на землi, про красу українського неба i степу, про людську витривалiсть i жадання свободи.
Теорія літератури:
Роман у новелах:
Аналіз новели «Дитинство»
Історія написання новели:
Працюючи над твором, Юрій Яновський використав розповіді Миколи Куліша про його дитячі роки та природу Таврійського краю (митці тісно спілкувалися). У новелі використано факти, пов’язані з життям Куліша та історією його роду, згадано географічні назви, що мають прямий стосунок до Кулішевої біографії. Отже, є підстави вважати Миколу Куліша прототипом комісара Данила Чабана. 1919 року Куліш сформував Дніпровський селянський полк у складі Червоної Армії. З цим полком він згодом захищав Херсон і Миколаїв у боях з денікінцями. Ці події відбилися у «Вершниках».
Складання паспорту твору:
Літературний рід: епос
Жанр: новела
Місце дії: південноукраїнський степ – у селі, розташованому поблизу Перекопського перешийка (що з’єднує материкову Україну з Кримом)
Час дії: початок ХХ ст. (дореволюційна доба)
Тема: зображення дитячих років майбутнього комісара, а потім письменника Данила Чабана.
Персонажі: Данилко, батько Ригор, матір Ригориха, прадід Данило.
Проблематика новели «Дитинство»:
- батьки та діти;
- життя і смерть;
- збереження морально-етичних цінностей;
- гуманність.
Композиція новели «Дитинство»:
ІV Закріплення навчального матеріалу
Бесіда з учнями за прочитаним текстом:
Завдання: відновіть сюжет твору за поданим пазлом
Характеристика образів новели
Складання інформаційного грона: прадід Данило
Прадід Данило
Заповнення таблиці «Характеристика образу Данилка»
Знакові події |
Риси характеру |
Народився та жив поміж степу |
|
Крадькома тікав від сестри Вусті |
|
Обміняв ячного жайворонка для усіх членів сім’ї |
|
Бився із хлопчиками через батька |
|
Любив подорожувати із прадідом |
|
Смерть прадіда |
|
Бесіда з учнями:
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання:
Прочитати новелу «Шаланда в морі» Ю.Яновського