З досіду роботи «Виховання патріотизму в учнів на матеріалах пошукової та краєзнавчої роботи у шкільному музеї»

Про матеріал
Національно-патріотичне виховання у сучасній школі включає спільну діяльність вчителів і учнів по збереженню споконвічних цінностей, а саме: любов до Батьківщини, відданість їй, активна праця на благо Вітчизни, примноження звичаїв та традицій, прагнення до зміцнення своєї держави, любов до рідного краю, готовність захищати Батьківщину, дружби з іншими народами. Музейний комплекс при навчальному закладі дає унікальну можливість охоплювати краєзнавством більшість учнів школи, продовжувати урочні краєзнавчі проєкти в гуртковій роботі й висвітлювати їх результати на уроках та під час проведення шкільних заходів.
Перегляд файлу

 

 

 

ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ

 В УЧНІВ НА МАТЕРІАЛАХ ПОШУКОВОЇ  ТА  КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ У ШКІЛЬНОМУ МУЗЕЇ

 

.

Кальницька ЗОШ І-ІІІ ступенів

 ім. Ярослава Івашкевича

Дашівської селищної ради  

 Іллінецького району  Вінницької області

 

 

 Штовбонько Антоніна Миколаївна

 керівник краєзнавчого

гуртка «Богунівець»

 

2021 рік

 

 

 

F:\фото хустка\IMG_20201124_130912.jpgВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ В УЧНІВ НА МАТЕРІАЛАХ ПОШУКОВОЇ ТА КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ У ШКІЛЬНОМУ МУЗЕЇ

 

Зображення може містити: 5 осібНаціонально-патріотичне виховання  у сучасній школі включає спільну діяльність вчителів і учнів по збереженню споконвічних цінностей, а саме: любов до Батьківщини, відданість їй, активна праця на благо Вітчизни, примноження звичаїв та традицій,  прагнення до зміцнення  своєї держави, любов до рідного краю,  готовність захищати Батьківщину, дружби з іншими народами.

       Вже близько десяти років поєдную роботу заступника директора з навчально-виховної роботи Кальницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Я. Івашкевича, керівника Музейного комплексу при ЗОШ та краєзнавчого гуртка. Саме це  дає унікальну можливість охоплювати краєзнавством більшість учнів школи, продовжувати урочні краєзнавчі проєкти в гуртковій роботі й висвітлювати їх результати на уроках та під час проведення шкільних заходів.

Роботу керівника гуртка здійснюю в таких напрямках:

- пошуково-дослідницький

- інформаційно-просвітницький

- екскурсійний

«МІЙ РІДНИЙ КРАЙ – МОЯ ІСТОРІЯ ЖИВА»

      Велике значення в системі освітньо-виховної роботи Кальницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Я.Івашкевича щодо формування патріотизму у підростаючого поколінням має музейний комплекс «Мій рідний край – моя історія жива».

Музейний комплекс представлений:

  • Дерево дружби, посаджене польськими та українськими письменниками - 1980 р.
  • Краєзнавчий музей - 1983 р.
  • Пам’ятник польському письменнику Ярославу Івашкевичу  - 1994 р.
  • Парк Козацької слави - 2009 р.
  • Етнографічний музей «Подільська світлиця»  - 2009 р.
  • Меморіальна дошка  Володимиру Антонтоновичу українському історику,  археологу, етнографу, археографу - 2010 р.

  

 

  Мета діяльності музейного комплексу полягає у залученні учнів школи до ознайомлення з  історією рідного краю,  вихованні глибокої поваги до вікових народних традицій, історико-культурної спадщини. Завдяки вивченню та використанню місцевого матеріалу, учні мають змогу вийти за межі шкільної програми, доторкнутись до історичних  подій минулого.

 

Основний фонд експонатів музеїв складають:

  • історично-побутові предмети
  • предмети з нумізматики: монети, ордени, медалі
  • зразки народної творчості: лозоплетіння, живопис, вишиванки, ткацтво, гончарство, теслярство
  • фотографії, які відображають важливі факти, події в житті людей Кальника
  • рукописні книги, стародруки
  • особисті речі  людей села

IMG_20201124_124409 Немає опису світлини.

Раритетними експонатами музеїв є:

  • прикраси, знаряддя праці  часів неоліту
  • зброя  часів козацтва
  • предмети побуту ХVІІІ- ХІХ ст.
  • ордени та медалі - нагороди ветеранів Другої Світової  війни
  • листи польової пошти
  • залишки зброї, каски вояків
  • фотоматеріали часів Другої Світової  війни

 

Предметом вивчення  є історія Кальника з давніх часів до сьогодення, його історико-культурна спадщина.

Екскурсії та музейні уроки дають змогу   учням поповнити свої знання  з предметів:   історії, географії, мистецтва, етики, трудового навчання, образотворчого мистецтва, української та зарубіжної літератури.

 

МУЗЕЙНИЙ КОМПЛЕКС  -  ЦЕНТР НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ

 

УЧНІВ ШКОЛИ, ЦЕНТР ДУХОВНОСТІ ТА КУЛЬТУРИ СЕЛА.

 

У системі діяльності шкільного музейного комплексу використовуються різні форми роботи:

ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШЛЯХОМ   ПОПОВНЕННЯ  ФОНДІВ МУЗЕЇВ В ПРОЦЕСІ ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕДИЦІЙ, ПОХОДІВ. 

E:\музей\13.12. Андрія в школі\SAM_0049.JPGC:\Users\my comp1\Desktop\фото\IMG_20201216_093617.jpgE:\музей\13.12. Андрія в школі\SAM_0135.JPG

 

Зображення може містити: 4 особи, людей посміхаються, люди стоять та взуттяC:\Users\Admin\Desktop\233.jpg   F:\фото хустка\IMG_20201124_132511.jpg

 

 

 

Найбільш масовою формою краєзнавчої роботи є екскурсії, які  допомагають створити правильне відображення минулого, безпосередньо пов’язати з конкретними історичними  подіями.

 

 

Меморіал на місці

битви під Батогом

 с. Четвертинівка

Тростянецького

району

Вінницької області

 

       

 

 

 

 

 

       Національний історико-меморіальний

  заповідник «Поле Берестецької битви»

в с. Пляшева  Рівненської  області

 

 

 

 

 

 

 

Національний історико-культурний заповідник «Чигирин» в Черкаській області.

 

 

 

 

 

 

 

Істо́рико-культу́рний

запові́дник «Буша́»

Ямпільський район

Вінницької області

 

 

 

 

 

 

 

У  краєзнавчому музеї діють 6 експозиційних розділів:

  • Історія Кальника прадавня
  • Кальник  козацької доби
  • Період розвитку феодалізму. Розвиток капіталізму
  • Ярослав Івашкевич — наш земляк
  • Історія краю міжвоєнної доби в умовах більшовицького режиму та в роки Другої світової війни
  • Сучасний Кальник

 

Немає опису світлини.1. Історія Кальника прадавня

 Кальник багатий на визначні місця, на території  котрого,  є чимало прекрасних куточків природи, історичних місць,  пам’ятників, які увінчують імена видатних людей. Перша  відома  згадка про Кальник  в історичних документах, датується  1448 роком.

Скіфські  кургани

 

Ще в кінці ХІХ на початку ХХ століття археологи виявили курганний могильник, який налічує 27 курганів.     В одному з цих курганів (що під Сорокою) був дерев’яний склеп (поховальна камера знатного скіфа),  споруджений з грубих дубових стовпів, рейок, дошок. Таких поховальних камер (або гробниць) не було знайдено в інших місцях України, за винятком курганів біля с. Глевахи на Київщині.

2. Кальник  козацької доби

Изображение 013Іван Богун  - полковник Кальницький
   (1651, 1653–57) У Кальнику жили й боролися легендарні козацькі ватажки, полковники Кальницького козацького полку Іван Богун,  Іван Сірко, Остап Гоголь. У 1651 р. полковником  Кальницького  полку став Іван Богун  -   народний герой, сподвижник Богдана Хмельницького, котрому  у 2003 році в селі встановлено пам’ятник. 

 

 

 

3. Період розвитку феодалізму. Розвиток капіталізму

 

Кальницька  цукроварня

D:\МАЛ  3.JPEG         «8 березня 1857 року Товариство заорендувало в селі Кальник частку землі у графа Володимира Потоцького, кожний засновник вклав по 20 тисяч рублів і на ці скромні кошти приступили до спорудження першого цукрового заводу в Липовецькому повіті». В осінь 1858 року завод почав діяти. Події в Росії і промислових центрах України впливали на зростання революційної свідомості робітників Присоб’я. У 1922 році Кальницький цукровий  завод спалили  місцеві жителі. Вціліло 7 будівель  -  житловий будинок, кузня,  дизельний цех, прохідна цукроварні, складське приміщення, погріб, службове приміщення .  На  території   колишньої  Кальницької  цукроварні   на сьогоднішній день працюють  підприємства: приватне акціонерне товариство «Кальницьке спеціалізоване підприємство «Агромаш», СТОВ «Славутич», поштове відділення, олійня, аптека, магазини.    

 

 

Володимир Боніфатійович Антонович

     C:\Users\HOME\Desktop\Володимир_Антонович._Volodymyr_Antonovych.jpg Відкривав у кінці 90-х років ХІХ ст. історичну славу села професор Імператорського університету Св. Володимира у м. Києві -  Володимир Антонович.    У 1891 році він проводив археологічні розкопки у Кальнику.  Дослідив три великі скіфські кургани, які отримали назву Непромаха,  Пракседа, Перепелиця. Знайшов залишки  поселень Черняхівської та Трипільської  культур.

 Результати його розкопок скіфських могил біля с. Кальника були оприлюднені у низці ґрунтовних наукових статтях та археологічних звітах.

 

 

Історія Кальницької освіти

 

     Сільське училище, тобто церковноприходська школа, відкрилась при церкві Різдва Пресвятої Богородиці в селі Кальник у 1860 р. Спочатку вона займала селянську хату, а з 1867 р. розміщувалась  «у будинку при Волосному правлінні». У перший рік  її діяльності навчалось «первоначальной грамоте» 16 хлопчиків і 6 дівчаток. У «Кліровій відомості» за 1861 р. записано, що при церкві є «приходське училище. У ньому навчається 20 хлопчиків і 4 дівчинки».

    У 1909 році на кошти товариства Кальницької цукроварні було побудовано двохкласне церковно-приходське училище. У 1910 р. на Різдво учні-кальничани  розпочали навчання у новому шкільному приміщенні, побудованому через дорогу від «старої школи». Ця будівля збереглася й до сьогодення,  у приміщенні котрої  навчається 120 учнів і працює 21 педагог.

 

Церква Різдва Пресвятої Богородиці

E:\музей\ЦЕРКВА-фото\img399.jpgE:\музей\ЦЕРКВА-фото\260550.jpg    На місці п’ятикупольної дерев’яної  церкви 1700 року, яка згоріла у 1914 році, була побудована кам`янна  у 1911- 1917 роках старанням прихожан, субсидією від держави і Товариства Кальницького цукрового заводу та  зруйнована за часів радянської влади. На фундаменті церкви збудовано сільський будинок культури  та спортивний  комплекс.

4. Ярослав Івашкевич  - наш земляк

    19 лютого 1894 року у Кальнику народився й провів дитячі роки майбутній польський прозаїк,  поет,  драматург,  видатний громадський діяч  Ярослав (Леон) Івашкевич (1894-1980). Він усе своє життя присвятив зміцненню дружби між двома сусідніми народами -  українським і польським, бо вважав себе сином двох держав - України, де народився і провів дитячі та юнацькі роки, і Польщі, де жив і працював опісля. Його ім’я 15 лютого 1984 року було присвоєно нашій школі.

 

 

5. Історія краю міжвоєнної доби в умовах більшовицького режиму та в роки Другої світової війни

         Кальник на початку 1920-х років, як і вся країна, опинився в стані жорстокої суспільно-політичної кризи, спричиненої провалом політики «воєнного комунізму» й катастрофічними наслідками світової та громадянської воєн. Військові дії, що точились майже безперервно протягом семи років (1914-1921рр.), завдали величезної шкоди господарському комплексу села. Завмерло життя.   Робітники  цукроварні змушені були масово покидати свої робочі місця та домівки й перебиратися в міста у пошуках засобів існування. Багато з них загинуло на фронтах, померло від хвороб, мігрувало в села, рятуючись від голоду. Усе це привело до зростання чисельності дітей-сиріт. У 1922 році, з російського  Поволжя, зокрема з Самарської губернії, привезли 30 дітей, для яких у Кальнику створили перший в районі притулок-патронат.

      Відродження економіки повільно позначалось на позитивних зрушеннях у повсякденному житті селян. Завдяки  НЕПу  вже до середини 20-х р. вдалося стабілізувати ситуацію на селі, заспокоїти селян, відновити довоєнні посівні площі. Але вже невдовзі цей підхід кардинально змінився. Опинившись у лещатах глибокої хлібозаготівельної кризи взимку 1931 року, тотального викачування хліба обернулось страшною трагедією - «радянським» голодомором 1932-1933 рр. Село було приречене, люди вмирали десятками тисяч... Було відрапортовано: «повністю завершена колективізація, відбулось організаційне і політичне зміцнення колгоспу, створені міцні і стабільні кадри організаторів й стаханівців соціалістичного сільського господарства...»

    Репресії та масовий терор 1937 не оминули і Кальника. Були арештовані та розстріляні  директор  Пилявець Д.І., вчителі: Тарнавський К.С., Лукашик В., Русецький І.В., Булахівський.

    Уже до середини 30-х років у селі повністю ліквідовано одну з найтяжчих спадщин минулого - неграмотність. Ішов інтенсивний процес  створення семирічного навчання. Працюють машино-тракторна станція, колгосп,  середня школа, клуб, бібліотека, тублікарня. Видається колгоспна багатотиражна газета «За високий урожай».

Партійна і комсомольська організації засновані в 1923 році. В 1940 році вони об’єднують 48 комуністів і 107 комсомольців.

 

 

Кальницький мартиролог

 

Близько шести десятиліть заборонялося говорити правду, заборонялось пом’янути замучених, доглядати могили померлих, згадувати невинних. Нині прийшла пора віддати належне безвинно вбитим - розповісти нащадкам правду, щоб застерегти їх від повторення лиха назавжди.   Прийшов час повернути історичну правду, коли ще живі учасники цієї жахливої політики -  геноциду. Дослідження краєзнавця Мацька  Віктора  Васильовича  дали можливість відтворити Кальницький мартиролог  - жертвам голодомору 1932-1933 років.

 

Партизан Іван Калашник

D:\заступник\ДДДД (F)\мистецтво\Без названия.jpg     Командир партизанського загону ім. Івана Чапаєва, першого   на подільській землі в роки ІІ Світової війни. Його  подвиги переростали в легенду, які поширювалися  швидко по всій Україні та за її межами. Керований ним партизанський загін  діяв на території  Вінницької, Черкаської, Кіровоградської, Одеської та Київської областей. Народився Іван Калашник  у 1913 році в с.Кальник. Загинув  під час бойової операції 28 лютого 1943 року в с. Кантелина. Похований в селищі Дашів. У селах Кантелина (1983), Кальнику (2008) та в селищі Дашів (2013),  встановлені погруддя Івану Калашнику.

 

Вулиця Братів Западинських

       May07308Названа на честь шести братів Западинських. Троє з них -

Павло, Петро та Іван поклали своє життя на полях битви за свободу в роки ІІ Світової війни. Повернулися - Андрій, Григорій, Олександр. Олександру Западинському присвоєно звання Героя Радянського Союзу. У 1978 році вулиці, на якій народилися брати Западинські, було присвоєно ім`я братів Западинських.   

 9 травня 2007 року було встановлено погруддя Герою Радянського Союзу О. С. Западинському.

 

 

6. Сучасний Кальник.

    Кальник свого часу був містом, осідком Кальницького полку, центром кальницької протопопії та  містечком у кінці ХVІІІ ст., волосним центром у ХІХ ст., а за радянської доби - центром сільської ради, куди свого часу входили три села (Жадани, Шабельня й Кальник), пізніше – два: Кальник і Шабельня.

        В селі  є загальноосвітня школа І-ІІІ ст.,  дитячий садок, фельдшерсько-акушерський пункт, аптека, спортивний комплекс, бібліотека, Будинок культури, три церкви різних віросповідань. Працюють  підприємства : приватне акціонерне товариство «Кальницьке спеціалізоване підприємство «Агромаш», СТОВ «Славутич», асфальтний завод, лісомисливське господарство, поштове відділення, перукарня, 6 торгівельних об’єктів, кафе, 2 олійні.

   В  2016 році Кальник та Шабельня  увійшли до Дашівської  об’єднаної територіальної громади.

 

 

Етнографічний музей  «Подільська світлиця» має 4 експозиційні  розділи

-  «Українське народне житло ХІХ-ХХ ст.»

-  «Український національний  одяг»

-  «Декоративно-ужиткове мистецтво в побуті»

-  «Українська народна вишивка»

 

  Розділ «Українське народне житло ХІХ-ХХ ст.»

1603706967824

IMG_20201024_123735       «Подільська світлиця» відображає  інтер’єр давньої  сільської  хати , розділеної на дві частини: світлиця та комора. Відтворена українська піч з лежанкою,  зібрано  старовинні  меблі: різноманітні скрині,  дерев’яне ліжко, мисник,  дитяча колиска, столи, лави.  Також є цікаві експонати із Закарпаття та Полісся.

   Гордістю музею є покуть. Це місце для образів,  яких  у «Подільській світлиці» є три.  Вони відображають національний етнос  Кальника  середини ХVІІІ початку ХХ століття  -  православна, католицька та ікона  старообрядців.   Вони прикрашені  давніми вишитими  рушниками(божниками),  цілющим зіллям та квітами.

 

 

 

Розділ «Український національний  одяг»

C:\Users\my comp1\Desktop\фото\IMG_20201217_152501.jpgC:\Users\my comp1\Desktop\131935109_2801789330095563_5357863260549694605_n.jpg 

Експозиція знайомить із народним святковим  та повсякденним одягом. У світлиці зібраний український національний одяг ХVІІІ - ХІХ століть  - жіночий: вишиті  полотняні сорочки, плахти, спідниці, фартухи, намітки, очіпки, хустки, кожух кінця ХІХ ст.; чоловічий  -  чумарка, брилі із трави та соломи, домоткані штани, вишиті сорочки, пояси. Зібрано оригінальне стародавнє взуття: личаки(липове лико), чоловічі(юхтові) та жіночі(з козячої шкіри) чоботи.

 

 

IMG_20201124_113334Розділ «Декоративно – ужиткове мистецтво в побуті» представляє невеликі за кількістю, але багаті й різноманітні за змістом етнографічні колекції: ткацтво, вишивка, бортництво, різьбярство, гончарство, лозоплетіння.

    В колекції зібрано  вироби гончарів  з червоної  глини: тарілки,  друшляки, глечики, горнята, дзбани, куманці, макітри.

        В експозиції представлені примітивні знаряддя праці селян -  ціп, серп, рублі, рогачі, гребіні, коромисла, жорна, дерев’яні ночви. В доброму стані збереглися верзуни - кошики із житньої соломи для зберігання зерна;  довбанка -  вулик, який ще донедавна слугував на місцевій пасіці.

          В експозиції представлено ткацтво, яке ще існувало в Кальнику до початку 60 років ХХ століття. Зібрано тут елементи ткацького верстата, прядки, веретенця, дергальні та чесальні щітки, конопляні кукли, нитки та зразки тканини з коноплі та льону.

            Мандоліна - унікальний музичний інструмент була свідком і учасником шкільного гуртка струнних інструментів 1924-1938 років.

 

 

 

Розділ «Українська народна вишивка»

 

E:\музей\музей\IMG_20201024_123907.jpg Цікавими експонатами  музею є  рушники. Типовий орнамент цих рушників  -  це образні казкові квіти у вигляді весільного деревця. На них ми можемо побачити калину, грона винограду і рожу, маки і ромашки,  барвінок і дубові листочки, жолуді і

суниці, вишню і вербове листя. Представлена колекції: вишитих чоловічих і жіночих сорочок,  скатертин,  серветок, простирадл , наволочок.

 

      Вчителі-предметники використовують музей -світлицю для проведення уроків. Зокрема, на уроках мистецтва, української літератури, образотворчого мистецтва, трудового навчання з вивчення побуту та ремесел. Крім речових пам’яток є  багатий писемний матеріал: записи фольклору, етнографічні дані, розробки уроків народознавства. Проводяться майстер-класи з  виготовлення ляльки-мотанки, бісероплетіння, ліплення , витинанки, дідуха, вишивання  хрестиком . В музеї-світлиці проводяться народознавчі свята.

     Музеї постійно поповнюються новими експонатами. До нашого часу їх залишилося мало, а тому збереження предметів старовини  -  дуже важлива справа.

 

       Музейний комплекс «Мій рідний край - моя історія жива» є  шкільним  навчально-виховним центром, на базі якого здійснюється краєзнавча, пошукова  та просвітницька робота. Діяльність школярів  в ньому формує  зацікавленість минулим свого народу, його традиціями, звичаями, обрядами; утверджує відчуття  приналежності до своєї нації. 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Андрієнко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Венжик Неля Арсенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Виховна робота
Додано
15 січня 2021
Переглядів
493
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку