ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ
В УЧНІВ НА МАТЕРІАЛАХ ПОШУКОВОЇ ТА КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ У ШКІЛЬНОМУ МУЗЕЇ
.
Кальницька ЗОШ І-ІІІ ступенів
ім. Ярослава Івашкевича
Дашівської селищної ради
Іллінецького району Вінницької області
Штовбонько Антоніна Миколаївна
керівник краєзнавчого
гуртка «Богунівець»
2021 рік
ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ В УЧНІВ НА МАТЕРІАЛАХ ПОШУКОВОЇ ТА КРАЄЗНАВЧОЇ РОБОТИ У ШКІЛЬНОМУ МУЗЕЇ
Національно-патріотичне виховання у сучасній школі включає спільну діяльність вчителів і учнів по збереженню споконвічних цінностей, а саме: любов до Батьківщини, відданість їй, активна праця на благо Вітчизни, примноження звичаїв та традицій, прагнення до зміцнення своєї держави, любов до рідного краю, готовність захищати Батьківщину, дружби з іншими народами.
Вже близько десяти років поєдную роботу заступника директора з навчально-виховної роботи Кальницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Я. Івашкевича, керівника Музейного комплексу при ЗОШ та краєзнавчого гуртка. Саме це дає унікальну можливість охоплювати краєзнавством більшість учнів школи, продовжувати урочні краєзнавчі проєкти в гуртковій роботі й висвітлювати їх результати на уроках та під час проведення шкільних заходів.
Роботу керівника гуртка здійснюю в таких напрямках:
- пошуково-дослідницький
- інформаційно-просвітницький
- екскурсійний
«МІЙ РІДНИЙ КРАЙ – МОЯ ІСТОРІЯ ЖИВА»
Велике значення в системі освітньо-виховної роботи Кальницької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів ім. Я.Івашкевича щодо формування патріотизму у підростаючого поколінням має музейний комплекс «Мій рідний край – моя історія жива».
Музейний комплекс представлений:
Мета діяльності музейного комплексу полягає у залученні учнів школи до ознайомлення з історією рідного краю, вихованні глибокої поваги до вікових народних традицій, історико-культурної спадщини. Завдяки вивченню та використанню місцевого матеріалу, учні мають змогу вийти за межі шкільної програми, доторкнутись до історичних подій минулого.
Основний фонд експонатів музеїв складають:
Раритетними експонатами музеїв є:
Предметом вивчення є історія Кальника з давніх часів до сьогодення, його історико-культурна спадщина.
Екскурсії та музейні уроки дають змогу учням поповнити свої знання з предметів: історії, географії, мистецтва, етики, трудового навчання, образотворчого мистецтва, української та зарубіжної літератури.
МУЗЕЙНИЙ КОМПЛЕКС - ЦЕНТР НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ
УЧНІВ ШКОЛИ, ЦЕНТР ДУХОВНОСТІ ТА КУЛЬТУРИ СЕЛА.
У системі діяльності шкільного музейного комплексу використовуються різні форми роботи:
ОРГАНІЗАЦІЯ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШЛЯХОМ ПОПОВНЕННЯ ФОНДІВ МУЗЕЇВ В ПРОЦЕСІ ПРОВЕДЕННЯ ЕКСПЕДИЦІЙ, ПОХОДІВ.
Меморіал на місці
битви під Батогом
с. Четвертинівка
Тростянецького
району
Вінницької області
Національний історико-меморіальний
заповідник «Поле Берестецької битви»
в с. Пляшева Рівненської області
Національний історико-культурний заповідник «Чигирин» в Черкаській області.
Істо́рико-культу́рний
запові́дник «Буша́»
Ямпільський район
Вінницької області
У краєзнавчому музеї діють 6 експозиційних розділів:
1. Історія Кальника прадавня
Кальник багатий на визначні місця, на території котрого, є чимало прекрасних куточків природи, історичних місць, пам’ятників, які увінчують імена видатних людей. Перша відома згадка про Кальник в історичних документах, датується 1448 роком.
Скіфські кургани
Ще в кінці ХІХ на початку ХХ століття археологи виявили курганний могильник, який налічує 27 курганів. В одному з цих курганів (що під Сорокою) був дерев’яний склеп (поховальна камера знатного скіфа), споруджений з грубих дубових стовпів, рейок, дошок. Таких поховальних камер (або гробниць) не було знайдено в інших місцях України, за винятком курганів біля с. Глевахи на Київщині.
2. Кальник козацької доби
Іван Богун - полковник Кальницький
(1651, 1653–57) У Кальнику жили й боролися легендарні козацькі ватажки, полковники Кальницького козацького полку Іван Богун, Іван Сірко, Остап Гоголь. У 1651 р. полковником Кальницького полку став Іван Богун - народний герой, сподвижник Богдана Хмельницького, котрому у 2003 році в селі встановлено пам’ятник.
3. Період розвитку феодалізму. Розвиток капіталізму
Кальницька цукроварня
«8 березня 1857 року Товариство заорендувало в селі Кальник частку землі у графа Володимира Потоцького, кожний засновник вклав по 20 тисяч рублів і на ці скромні кошти приступили до спорудження першого цукрового заводу в Липовецькому повіті». В осінь 1858 року завод почав діяти. Події в Росії і промислових центрах України впливали на зростання революційної свідомості робітників Присоб’я. У 1922 році Кальницький цукровий завод спалили місцеві жителі. Вціліло 7 будівель - житловий будинок, кузня, дизельний цех, прохідна цукроварні, складське приміщення, погріб, службове приміщення . На території колишньої Кальницької цукроварні на сьогоднішній день працюють підприємства: приватне акціонерне товариство «Кальницьке спеціалізоване підприємство «Агромаш», СТОВ «Славутич», поштове відділення, олійня, аптека, магазини.
Результати його розкопок скіфських могил біля с. Кальника були оприлюднені у низці ґрунтовних наукових статтях та археологічних звітах.
Історія Кальницької освіти
Сільське училище, тобто церковноприходська школа, відкрилась при церкві Різдва Пресвятої Богородиці в селі Кальник у 1860 р. Спочатку вона займала селянську хату, а з 1867 р. розміщувалась «у будинку при Волосному правлінні». У перший рік її діяльності навчалось «первоначальной грамоте» 16 хлопчиків і 6 дівчаток. У «Кліровій відомості» за 1861 р. записано, що при церкві є «приходське училище. У ньому навчається 20 хлопчиків і 4 дівчинки».
У 1909 році на кошти товариства Кальницької цукроварні було побудовано двохкласне церковно-приходське училище. У 1910 р. на Різдво учні-кальничани розпочали навчання у новому шкільному приміщенні, побудованому через дорогу від «старої школи». Ця будівля збереглася й до сьогодення, у приміщенні котрої навчається 120 учнів і працює 21 педагог.
Церква Різдва Пресвятої Богородиці
На місці п’ятикупольної дерев’яної церкви 1700 року, яка згоріла у 1914 році, була побудована кам`янна у 1911- 1917 роках старанням прихожан, субсидією від держави і Товариства Кальницького цукрового заводу та зруйнована за часів радянської влади. На фундаменті церкви збудовано сільський будинок культури та спортивний комплекс.
4. Ярослав Івашкевич - наш земляк
19 лютого 1894 року у Кальнику народився й провів дитячі роки майбутній польський прозаїк, поет, драматург, видатний громадський діяч Ярослав (Леон) Івашкевич (1894-1980). Він усе своє життя присвятив зміцненню дружби між двома сусідніми народами - українським і польським, бо вважав себе сином двох держав - України, де народився і провів дитячі та юнацькі роки, і Польщі, де жив і працював опісля. Його ім’я 15 лютого 1984 року було присвоєно нашій школі.
5. Історія краю міжвоєнної доби в умовах більшовицького режиму та в роки Другої світової війни
Кальник на початку 1920-х років, як і вся країна, опинився в стані жорстокої суспільно-політичної кризи, спричиненої провалом політики «воєнного комунізму» й катастрофічними наслідками світової та громадянської воєн. Військові дії, що точились майже безперервно протягом семи років (1914-1921рр.), завдали величезної шкоди господарському комплексу села. Завмерло життя. Робітники цукроварні змушені були масово покидати свої робочі місця та домівки й перебиратися в міста у пошуках засобів існування. Багато з них загинуло на фронтах, померло від хвороб, мігрувало в села, рятуючись від голоду. Усе це привело до зростання чисельності дітей-сиріт. У 1922 році, з російського Поволжя, зокрема з Самарської губернії, привезли 30 дітей, для яких у Кальнику створили перший в районі притулок-патронат.
Відродження економіки повільно позначалось на позитивних зрушеннях у повсякденному житті селян. Завдяки НЕПу вже до середини 20-х р. вдалося стабілізувати ситуацію на селі, заспокоїти селян, відновити довоєнні посівні площі. Але вже невдовзі цей підхід кардинально змінився. Опинившись у лещатах глибокої хлібозаготівельної кризи взимку 1931 року, тотального викачування хліба обернулось страшною трагедією - «радянським» голодомором 1932-1933 рр. Село було приречене, люди вмирали десятками тисяч... Було відрапортовано: «повністю завершена колективізація, відбулось організаційне і політичне зміцнення колгоспу, створені міцні і стабільні кадри організаторів й стаханівців соціалістичного сільського господарства...»
Репресії та масовий терор 1937 не оминули і Кальника. Були арештовані та розстріляні директор Пилявець Д.І., вчителі: Тарнавський К.С., Лукашик В., Русецький І.В., Булахівський.
Уже до середини 30-х років у селі повністю ліквідовано одну з найтяжчих спадщин минулого - неграмотність. Ішов інтенсивний процес створення семирічного навчання. Працюють машино-тракторна станція, колгосп, середня школа, клуб, бібліотека, тублікарня. Видається колгоспна багатотиражна газета «За високий урожай».
Партійна і комсомольська організації засновані в 1923 році. В 1940 році вони об’єднують 48 комуністів і 107 комсомольців.
Кальницький мартиролог
Близько шести десятиліть заборонялося говорити правду, заборонялось пом’янути замучених, доглядати могили померлих, згадувати невинних. Нині прийшла пора віддати належне безвинно вбитим - розповісти нащадкам правду, щоб застерегти їх від повторення лиха назавжди. Прийшов час повернути історичну правду, коли ще живі учасники цієї жахливої політики - геноциду. Дослідження краєзнавця Мацька Віктора Васильовича дали можливість відтворити Кальницький мартиролог - жертвам голодомору 1932-1933 років.
Партизан Іван Калашник
Командир партизанського загону ім. Івана Чапаєва, першого на подільській землі в роки ІІ Світової війни. Його подвиги переростали в легенду, які поширювалися швидко по всій Україні та за її межами. Керований ним партизанський загін діяв на території Вінницької, Черкаської, Кіровоградської, Одеської та Київської областей. Народився Іван Калашник у 1913 році в с.Кальник. Загинув під час бойової операції 28 лютого 1943 року в с. Кантелина. Похований в селищі Дашів. У селах Кантелина (1983), Кальнику (2008) та в селищі Дашів (2013), встановлені погруддя Івану Калашнику.
Вулиця Братів Западинських
Названа на честь шести братів Западинських. Троє з них -
Павло, Петро та Іван поклали своє життя на полях битви за свободу в роки ІІ Світової війни. Повернулися - Андрій, Григорій, Олександр. Олександру Западинському присвоєно звання Героя Радянського Союзу. У 1978 році вулиці, на якій народилися брати Западинські, було присвоєно ім`я братів Западинських.
9 травня 2007 року було встановлено погруддя Герою Радянського Союзу О. С. Западинському.
6. Сучасний Кальник.
Кальник свого часу був містом, осідком Кальницького полку, центром кальницької протопопії та містечком у кінці ХVІІІ ст., волосним центром у ХІХ ст., а за радянської доби - центром сільської ради, куди свого часу входили три села (Жадани, Шабельня й Кальник), пізніше – два: Кальник і Шабельня.
В селі є загальноосвітня школа І-ІІІ ст., дитячий садок, фельдшерсько-акушерський пункт, аптека, спортивний комплекс, бібліотека, Будинок культури, три церкви різних віросповідань. Працюють підприємства : приватне акціонерне товариство «Кальницьке спеціалізоване підприємство «Агромаш», СТОВ «Славутич», асфальтний завод, лісомисливське господарство, поштове відділення, перукарня, 6 торгівельних об’єктів, кафе, 2 олійні.
В 2016 році Кальник та Шабельня увійшли до Дашівської об’єднаної територіальної громади.
Етнографічний музей «Подільська світлиця» має 4 експозиційні розділи
- «Українське народне житло ХІХ-ХХ ст.»
- «Український національний одяг»
- «Декоративно-ужиткове мистецтво в побуті»
- «Українська народна вишивка»
Розділ «Українське народне житло ХІХ-ХХ ст.»
«Подільська світлиця» відображає інтер’єр давньої сільської хати , розділеної на дві частини: світлиця та комора. Відтворена українська піч з лежанкою, зібрано старовинні меблі: різноманітні скрині, дерев’яне ліжко, мисник, дитяча колиска, столи, лави. Також є цікаві експонати із Закарпаття та Полісся.
Гордістю музею є покуть. Це місце для образів, яких у «Подільській світлиці» є три. Вони відображають національний етнос Кальника середини ХVІІІ початку ХХ століття - православна, католицька та ікона старообрядців. Вони прикрашені давніми вишитими рушниками(божниками), цілющим зіллям та квітами.
Розділ «Український національний одяг»
Експозиція знайомить із народним святковим та повсякденним одягом. У світлиці зібраний український національний одяг ХVІІІ - ХІХ століть - жіночий: вишиті полотняні сорочки, плахти, спідниці, фартухи, намітки, очіпки, хустки, кожух кінця ХІХ ст.; чоловічий - чумарка, брилі із трави та соломи, домоткані штани, вишиті сорочки, пояси. Зібрано оригінальне стародавнє взуття: личаки(липове лико), чоловічі(юхтові) та жіночі(з козячої шкіри) чоботи.
Розділ «Декоративно – ужиткове мистецтво в побуті» представляє невеликі за кількістю, але багаті й різноманітні за змістом етнографічні колекції: ткацтво, вишивка, бортництво, різьбярство, гончарство, лозоплетіння.
В колекції зібрано вироби гончарів з червоної глини: тарілки, друшляки, глечики, горнята, дзбани, куманці, макітри.
В експозиції представлені примітивні знаряддя праці селян - ціп, серп, рублі, рогачі, гребіні, коромисла, жорна, дерев’яні ночви. В доброму стані збереглися верзуни - кошики із житньої соломи для зберігання зерна; довбанка - вулик, який ще донедавна слугував на місцевій пасіці.
В експозиції представлено ткацтво, яке ще існувало в Кальнику до початку 60 років ХХ століття. Зібрано тут елементи ткацького верстата, прядки, веретенця, дергальні та чесальні щітки, конопляні кукли, нитки та зразки тканини з коноплі та льону.
Мандоліна - унікальний музичний інструмент була свідком і учасником шкільного гуртка струнних інструментів 1924-1938 років.
Розділ «Українська народна вишивка»
Цікавими експонатами музею є рушники. Типовий орнамент цих рушників - це образні казкові квіти у вигляді весільного деревця. На них ми можемо побачити калину, грона винограду і рожу, маки і ромашки, барвінок і дубові листочки, жолуді і
суниці, вишню і вербове листя. Представлена колекції: вишитих чоловічих і жіночих сорочок, скатертин, серветок, простирадл , наволочок.
Вчителі-предметники використовують музей -світлицю для проведення уроків. Зокрема, на уроках мистецтва, української літератури, образотворчого мистецтва, трудового навчання з вивчення побуту та ремесел. Крім речових пам’яток є багатий писемний матеріал: записи фольклору, етнографічні дані, розробки уроків народознавства. Проводяться майстер-класи з виготовлення ляльки-мотанки, бісероплетіння, ліплення , витинанки, дідуха, вишивання хрестиком . В музеї-світлиці проводяться народознавчі свята.
Музеї постійно поповнюються новими експонатами. До нашого часу їх залишилося мало, а тому збереження предметів старовини - дуже важлива справа.
Музейний комплекс «Мій рідний край - моя історія жива» є шкільним навчально-виховним центром, на базі якого здійснюється краєзнавча, пошукова та просвітницька робота. Діяльність школярів в ньому формує зацікавленість минулим свого народу, його традиціями, звичаями, обрядами; утверджує відчуття приналежності до своєї нації.