1
З досвіду роботи вчителя історії та економіки
Ніжинської ЗОШ І-ІІІ ст. №1
Ніжинської міської ради Чернігівської області
Максимової Рімми Олександрівни
Активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках предметів суспільно-гуманітарного циклу засобами інформаційних технологій
У сучасному суспільстві вміння самостійно мислити, спираючись на знання й досвід, цінується набагато вище, ніж просто володіння великим обсягом знань без уміння застосовувати ці знання для вирішення конкретних проблем. Тому якість освіти зараз пов’язують із умінням здобувати нові знання, застосовуючи їх у реальному житті. Школа повинна формувати нову систему універсальних знань, умінь і навичок, а також досвід самостійної діяльності й особистої відповідальності учнів, тобто формувати сучасні ключові компетентності. Мова йде про компетентності як про одиницю виміру освіченості людини. При цьому увага акцентується на результатах навчання, у якості яких розглядається не сума заучених знань, умінь, навичок, а здатність діяти в проблемних ситуаціях.
Будувати кожен урок так, щоб у всіх учнів був стійкий інтерес, навчальна активність і бажання творити й пізнавати, експериментувати, формулювати й перевіряти гіпотези — завдання сучасного вчителя.
Яким же має бути сучасний урок? Однозначною є відповідь: таким, що ґрунтується на співтворчості вчителя та учнів.
На мою думку, сучасний урок історії, економіки чи з курсу “Людина і світ” повинен мати такі риси: дух творчих пошуків, широке залучення учнів до навчального процесу; науковість; емоційність; раціональне використання методів та прийомів; застосування інноваційних технологій; урахування специфіки викладання предмету; особистісно-зорієнтоване навчання учнів.
Необхідною умовою успіху в роботі є стимулювання учнів до активних дій із засвоєння знань, використання їхнього суб’єктивного досвіду, заохочення до висловлювання оригінальних ідей та гіпотез, розвиток логіки і критичного мислення, мовленнєвих умінь та навичок.
Інформатизація навчально-виховного процесу передбачає широке використання у процесі вивчення навчальних предметів інформаційно орієнтованих засобів навчання на базі сучасних комп’ютерів і телекомунікаційних мереж. Інформаційно-комуніка-тивні технології доцільно використовувати на всіх етапах процесу навчання: під час пояснення нового матеріалу, закріплення, повторення, контролю знань, умінь, навичок.
Для психологічної підтримки розвитку особистості дитини використовую технологію «Створення ситуації успіху», автором якої є А. Бєлкін.
Ситуація успіху — це суб’єктивний психологічний стан задоволення, який є наслідком фізичного або морального напруження виконавця справи. Вона досягається тоді, коли дитина сама визначає цей результат як успіх. Успішність теж тлумачиться як успіх, однак він є зовнішній, бо оцінюється іншими. Усвідомлення ситуації успіху учнем, розуміння її значимості виникає після подолання психологічних бар’єрів страху, труднощів незнання, невміння.
Характерною ознакою технології є створення ситуації успіху для розвитку особистості, надання можливості кожному вихованцю відчути радість досягнення успіху, усвідомлення своїх здібностей, віри у власні сили.
З метою самореалізації особистості в умовах демократичного суспільства, формування в учнів інтелектуальних умінь та навичок та активізації пізнавальної діяльності всіх учнів, формування вмінь і навичок, ціннісно-смислових орієнтацій, мотивації до навчання використовую технологію розвитку критичного мислення (кубування, гронування, щоденник подвійних нотаток, мозковий штурм, сенкан, підсилена лекція, передбачення за допомогою ключових виразів, дискусійна сітка) (Дж.Стіл, К.Мередіт, Ч.Темші) та інтерактивні технології (О.Пометун, Л.Пироженко).
Інтерактивне навчання ґрунтується на концептуальній ідеї співробітництва, взаємонавчання. Процес пізнання відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Залежно від мети уроку, форм організації навчальної діяльності, використовую інтерактивні технології кооперативного, колективно-групового навчання, ситуативного моделювання, опрацювання дискусійних питань.
З історичної карти можна одержати величезну кількість інформації. Підраховано, що 1см2 карти містить інформацію, яку можна викласти на двох-трьох сторінках друкованого тексту. Використовуючи карти, застосовую такі прийоми, як «заочна подорож» країнами світу, складання опису, порівняльної характеристики окремих історико-географічних об’єктів. Такі прийоми роботи вчать учнів аналізувати інформацію, що її містить карта, виділяти певні істотні риси, уміти зіставляти, робити висновки. При цьому розвивається уява, творче мислення, мовлення. Діти часто працюють за картами, даючи завдання показати певні історико-географічні об’єкти один одному, а також вчителю.
Формується учнівська позиція щодо прийняття мети подальшої діяльності, усвідомлюється значущість власних знань. Важливу роль відіграє розвиток пізнавального інтересу та мотивів до навчання. Домінує самостійно-пошуковий спосіб здобуття нових знань. Як результат, у свідомості дитини встановлюються зв’язки між відомим і невідомим, реалізується процес розуміння як включення невідомого у цілісність (у власний контекст знань).
На етапі підбиття підсумків, оцінювання результатів уроку передбачається рефлексія, усвідомлення того, що зроблено на уроці, чи досягнуто поставлених цілей, як можна застосувати отримане в майбутньому. Навчивши дитину отримувати знання, ми розв’язуємо задачу розвитку творчого мислення. Учні вчаться критично мислити, контролювати інформацію, ставити її під сумнів, об’єднувати, переробляти або відкидати. Учень ставить собі такі питання: «Що ця інформація для мене означає?», «Як я можу використати ці знання?», «Як ці знання співвідносяться з тим, що я вже знаю?» тощо.
Для активізації пізнавальної діяльності учнів та високого рівня засвоєння змісту матеріалу застосовую технології групового способу навчання (В.Дяченко). Під час групової роботи вчитель контролює хід роботи в групах, відповідає на запитання, регулює суперечливі ситуації та порядок роботи, у випадку крайньої необхідності надає допомогу певним учням або групі загалом. З групових технологій використовую: лекції, семінари, конференції, турніри, дидактичні ігри, бригадно-лабораторний метод тощо. У момент групової роботи розпочинається процес абсолютно свідомого навчання, у дітей виникає відчуття спільності й колективності в класі, а відчуття скутості й остраху зникає. Працюючи в групі або в парі, учні вчаться говорити, міркувати, приймати рішення, вислуховувати думку співрозмовників, врешті-решт, коректно поводитися одне з одним.
Метод проектів спонукає учнів діяти, бо цей метод передбачає розв’язання певної проблеми за допомогою різних прийомів, засобів навчання, інтегрованих знань. У процесі роботи учням потрібно проявити себе у ролі сценариста, художника, режисера, журналіста і вимогливого глядача, а це стимулює їх до праці. Під час цієї роботи учні розвивають свою творчість, підключають власну фантазію, а головне, вони отримують позитивний результат, що підвищує їх самооцінку. Проекти виконують функцію засобу вирішення проблеми на основі свідомого сприйняття суб’єктом мети проектної діяльності. Метод проектів застосовую як в урочній, так і в позаурочній діяльності.
Учні створюють дослідницькі, літературно-творчі, рольові, прикладні, телекомунікаційні (мультимедійні) проекти: «Еволюція ЗМІ», «Я – миротворець», «Світ, в якому ти живеш», «Я – член сім’ї, громадянин держави, громадянин планети Земля», «Шедеври Відродження», «Молодіжні субкультури» та ін. Цей метод завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову.)
І завдяки інформаційно-комунікативним технологіям, учень з пасивного слухача перетвориться на активного учасника навчального процесу. А це, на мій погляд, є важливим елементом навчання і виховання майбутнього громадянина нашої держави з активною життєвою позицією.
Далі пропоную фрагменти уроків історії.
Робота в малих групах. Цей прийом дає можливість учням набути навичок необхідних для спілкування та співпраці. Ролі в групах: керівник, секретар, посередник, доповідач.
ТЕМА. ЕКОНОМІЧНЕ СТАНОВИЩЕ НАДДНІПРЯНСЬКОЇ УКРАЇНИ В ПЕРШІЙ ПОЛОВИНІ XIXСТ.
! Які ж особливості економічного розвитку Наддніпрянської України ?
Учні класу поділяються на 5 груп. Кожна група одержує завдання ( на 5- 7 хв.)
( Див. §5, с.32, §11, с. 75).
( Див. §4, с.25,27, с.35 (ост. абзац), с.36(2-3 абзац)).
( Див. §6, с.38,39,42).
( Див. §6, с.39-42).
( Див. §6, с.40).
Після виконання завдання представник від кожної групи робить запис на дошці.
Записи на дошці:
1. Криза поміщицького господарства.
Висновок. - Що заважало розвитку економіки?
Старі кріпосницькі виробничі відносини і самодержавний лад.
„Мозковий штурм”. Це ефективний інтерактивний прийом колективного обговорення. Він спонукає учасників проявляти свою увагу та творчість, що досягається шляхом вираження думок усіх учнів.
- Чому в Україні цей каталізатор був активніший, ніж в інших регіонах Росії ?
У ході відповідей учні підкреслюють, яким величезним тягарем була для України війна, а також відмічають появу таких нових форм антикріпосницького руху, як "Київська козаччина" 1855р. та похід "у Таврію за волею" 1856р.
„Коло думок”. Завдяки цьому прийому всі учні можуть бути залучені до дискусії, висловивши хоча б одну думку. Завдання вчителя – узагальнити інформацію.
ТЕМА. НАДДНІПРЯНСЬКА УКРАЇНА НАПЕРЕДОДНІ РЕФОРМИ 1861р.
! Суспільний рух за проведення реформ
Рушійні сили, які виступали за проведення селянської реформи
Промисловці Поміщики
Студенти Селяни
Російські, Українська
польські емігранти інтелігенція
Учні працюють над заповненням таблиці-схеми, розміщеної на дошці (схему учні заповнюють на дошці та в зошитах).
Основні напрямки суспільного руху за проведення реформ
Максимальне збереження Знищення поміщицького
Поміщицького землеволодіння землеволодіння
Основні течії
Консервативна Ліберальна
Скасування максимальне, Скасування зі збереженням
без збереження поміщицького поміщицького землеволодіння.
землеволодіння. звільнення селян із землі
Викуп за землю. без викупу.
Перелік основних положень
Висновок. Реформа 1861р. та скасування кріпосного права були просто необхідні всім верствам населення. Проте різні верстви населення по-різному підходили до її здійснення.
„Мікрофон”. Цей прийом дає можливість сказати щось швидко по черзі, відповідаючи на запитання, або висловлюючи свою думку чи позицію.
ТЕМА. СЕЛЯНСЬКА РЕФОРМА 1861р. В УКРАЇНІ.
„Акваріум”. Учні розділяються на чотири групи. Одна сідає в центрі, аби відокремити діючу групу від слухачів.
ТЕМА. СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИЙ РУХ В УКРАЇНІ У ДРУГІЙ ПОЛОВИНІ XIX СТ.
"Хлопомани". – Картка №1. Суть і наслідки діяльності хлопоманівського руху.
"Громадівці". – Картка №2. Основні напрямки діяльності громадівців.
"Народовці". - Картка №3. Значення і подальша еволюція народовського руху.
"Народники". – Картка №4. Радикальні методи і форми діяльності народників.
„Опорно-концептуальна схема” (ОКС)
ОКС складається вчителем разом з учнями. Крок за кроком аналізуючи матеріал, відповідаючи на проблемні питання, учні підходять до відповіді на приховане запитання, яке ставить тема. При цьому урок набуває глибини та чіткості, дозволяє зосередитись на головному.
ОКС допомагає чітко та економно розрахувати навчальний час під час нормального робочого режиму уроку. ОКС допомагає вивчати ті теми, які, на мою думку, є складними для сприйняття; виявити філософську і громадянську позицію; диференціюється і поглиблюється виховний аспект великої теми; ОКС стає опорою в підготовці учнів до відповіді, до написання самостійних, тематичних та інших видів роботи.
Далі наводяться фрагмент уроку, на якому використовувалися ОКС.
ТЕМА. УКРАЇНСЬКИЙ НАЦІОНАЛЬНИЙ РУХ кінця 40-хрр. XIX ст. КИРИЛО-МЕФОДІЇВСЬКЕ БРАТСТВО.
На даному уроці я використовую ОКС на етапі закріплення нового матеріалу. Ось як це можна здійснити на практиці.
Повертаємося до проблемного питання уроку:
? Яке значення мала діяльність братства для розвитку українського національного руху?
Кирило-Мефодіївське братство - перша політична організація в
Україні
Прийом «Історичний кінозал».
ТЕМА. РИМСЬКА ІМПЕРІЯ ДОБИ ПРИНЦИПАТУ
Учитель демонструє учням уривок із фільму «Гладіатор»: сцени бою на початку фільму та розмову між Марком Аврелієм та Максимусом. Показ зупиняє на сцені розмови між Максимусом та Марком Аврелієм, де імператор запитує: «А що таке Рим зараз? Чи давно ти, Максимусе, не був у Римі?»
Запитання
1. Опишіть, як ви уявляєте Рим у ІІ ст. н. е. Чи змінився він відтоді? Як саме?
2. Чому воїни після бою вітали не імператора, а генерала легіону Максимуса?
Робота в групах за переглянутим фільмом та історичними джерелами.
ТЕМА. БИТВИ НА ЖОВТИХ ВОДАХ,
ПІД КОРСУНЕМ ТА ПИЛЯВЦЯМИ. ВИЗВОЛЬНИЙ ПОХІД УКРАЇНСЬКОГО ВІЙСЬКА В ГАЛИЧИНУ
Вчитель розбивається клас на групи та пропонує на основі переглянутого анімаційного фільму, історичних джерел та підручника виконати завдання.
1-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Битва під Жовтими Водами» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання. (Слайди 5 – 8)
3. У чому полягало значєння перемоги козацького війська під Жовтими Водами?
2-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Битва під Корсунем» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання. (Слайди 9 – 13)
1. Де і коли сталася битва під Корсунем?
2. Хто переміг у цій битві і завдяки чому?
3. Наведіть факти, які свідчать про військовий талант Б. Хмельницького.
4. У чому полягали наслідки цієї битви для України і Польщі?
3-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Битва під Пилявцями» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання. (Слайди 21 – 25)
3. У чому полягало значення цієї битви?
4-а група. Після перегляду анімаційного фільму «Історія України. Похід Богдана Хмельницького на Львів» та опрацювавши матеріали підручника й історичних джерел, дайте відповіді на запитання.
Під час демонстрації результатів своєї роботи учні починають на цьому уроці складати хронологічну таблицю подій Національно-визвольної війни, над якою продовжуватимуть працювати і на наступних уроках.
Національно-визвольна війна |
||
Дата |
Подія |
Значення події |
|
|
|
В ході впровадження та реалізації досвіду у своїх учнів спостерігаю: