Формування творчої особистості учня
в процесі використання проектних технологій навчання на уроках хімії
та в позакласній роботі
(з досвіду роботи)
ЗМІСТ
ВСТУП. Проектні технології як один із шляхів підвищення компетентності учнів закладу загальної середньої освіти…………………..3
РОЗДІЛ 1. Впровадження проектних технологій в освітній процес……..... 5
РОЗДІЛ2.Дослідницькі проекти: методика їх проведення………………….6
2.1.Проект «Дослідження якості натурального меду» : проблема, завдання, методи та об’єкт дослідження, учасники проекту, тривалість……………...6
2.1.1.Мед – цінний продукт харчування……………………………………...8
2.1.2. Органолептичні методи дослідження меду……………………………9
2.1.3. Лабораторні методи дослідження меду……………………………….11
ВИСНОВОК…………………………………………………………………...14
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………………………………….15
ВСТУП
ПРОЕКТНІ ТЕХНОЛОГІЇ ЯК ОДИН З ШЛЯХІВ ПІДВИЩЕННЯ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Становлення нової системи освіти в Україні орієнтоване на інтеграцію у світовий освітній простір. Цей процес супроводжується істотними змінами до організації освітнього процесу. Якщо донедавна ми вели мову про засвоєння певної суми знань і володіння методикою викладання окремих предметів, то сьогодні робимо наголос на понятті «формування компетентностей», маючи на увазі особистісно орієнтований підхід. Важливою метою навчання в сучасних умовах є не передача готових знань учню, а вміння навчити його самостійно знаходити та відкривати знання, спираючись на особистісний освітній досвід. Я вважаю, що в сучасних умовах, коли суспільство вимагає від випускника не тільки високого рівня знань, а й уміння самостійно працювати, бути компетентним у різних ситуаціях, розглядати проблему або явище з точки зору різних наук, - стає необхідним пошук нових форм навчання. Саме проектна діяльність – один із способів досягнення поставленої мети.
Метод проектів - це комплексний навчальний метод, який дозволяє індивідуалізувати освтній процес, дає можливість учню виявити самостійність у плануванні, організації та контролі своєї діяльності. Відомо, що метод проектів уперше як освітня технологія виник у 20-х роках ХХ століття в США. Його автор – Елен Паркхарст зробила спробу замінити класно-урочну систему навчання індивідуальною роботою з учнем за спільно складеним планом. Суть методу проектів полягає в тому, щоб стимулювати інтерес суб’єкта навчання до певних проблем, що припускають володіння деякою сумою знань і через проектну діяльність накреслити шляхи їх вирішення та показати практичне застосування отриманих знань, тобто від теорії - до практики. Метод проектів – один із шляхів підвищення компетентності як учителів, так і учнів, оскільки він повинен:
- мати практичну цінність;
- передбачати можливість вирішення актуальних проблем;
- припускати проведення самосійних досліджень;
-дати учасникові можливість виконувати завдання на рівні його здібностей;
- впливати на виявлення здібностей учасника під час вирішення завдань широкого спектра;
- сприяти налагодженню взаємодії між виконавцями.
Виділяють такі етапи роботи над проектом:
- пошуковий;
- конструкторський;
- технологічний;
- завершальний.
Етапи
|
План реалізації |
Пошуковий етап |
|
Конструкторський етап |
|
Технологічний етап |
|
Завершальний етап |
|
РОЗДІЛ 1. ВПРОВАДЖЕНЯ ПРОЕКТНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
В ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС
Під час викладання предметів природничого циклу я застосовую колективні, міжпредметні проекти. Вони дають можливість систематизувати знання учнів і забезпечують максимальне наближення проекту до реальних потреб життя, творчої самореалізації особистості учня – випускника НУШ.
Проекти поділяють на:
1.Дослідницькі - підпорядковані логіці дослідження
2.Творчі, що мають на меті творчу спільну діяльність
3.Ігрові
4.Інформаційні, які спрямовані на збирання інформації про якийсь об’єкт, явище
5.Практично-орієнтовані, що спираються на соціальні інтереси учасників проекту.
Крім того, проекти поділяються на індивідуальні, парні та групові, короткотривалі (кілька уроків), середньої тривалості ( від тижня до місяця) та довготривалі ( кілька місяців).
Під час організації та виконання проекту вчитель допомагає учням у пошуку джерел інформації і водночас сам надає потрібну інформацію, координує весь процес дослідження, підтримує і заохочує учнів, допомагає, але не виконує роботу замість учнів.
Педагог повинен добре знати інтереси учнів, їхні можливості, бажання, бути досить компетентним, комунікабельним, толерантними, мати високий творчий потенціал.
Виконання проекту варто почати з вибору теми проекту, його типу, кількості учасників. Тут доречним є «мозковий штурм», завдяки якому кожен учасник проекту може запропонувати свою тему, причому на розгляд приймаються всі ідеї і ніхто не має права їх відкинути Далі керівникові необхідно продумати можливі варіанти проблем, які необхідно досліджувати в рамках наміченої тематики. З цією метою необхідно розподілити учасників проекту по групам, при цьому проблеми, над яким будуть працювати групи, обирають самостійно. На наступному етапі підготовки до проектної діяльності є обговорення можливих методів дослідження, пошук інформації, творчі рішення і самостійна робота учасників проекту відповідно до своїх індивідуальних або групових дослідницьких, творчих завдань.
Як правило, не менш важливим етапом є презентація (захист) проектів. Представлення результатів проекту відбувається у формі доповіді – презентації. Захист – у формі прес -конференції. Велику роль відіграють зміст і характер додатків до проекту, які підтверджують рівень сформованості проектувальних, науково-дослідницьких і методичних умінь. У додатках може бути представлена певна документація, науково-методичне забезпечення освітнього процесу, опис уживаних технологій та інше.
На мою думку, використання методу проектів підвищує ефективність навчання та виховання. З його допомогою реалізуються міжпредметі зв’язки, учні вирішують деякі проблеми разом та співпрацюють з учителем.
РОЗДІЛ 2. ДОСЛІДНИЦЬКІ ПРОЕКТИ: МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ
ПРОЕКТ «ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКОСТІ НАТУРАЛЬНОГО МЕДУ»
(З ДОСВІДУ РОБОТИ)
Мета проекту:
1.Познайомитися з властивостями меду.
2.Оцінити мед за органолептичними показниками.
3.Оцінити мед за лабораторними показниками.
4. Виявити фальсифікацію меду.
5.Довести необхідність вживання меду.
Методи дослідження:
Об’єкт дослідження: натуральний мед.
Предмет дослідження: дослідження натурального меду як цінного продукту харчування.
Актуальність обраної теми: виробництво екологічно чистих продуктів бджільництва.
Тривалість проекту: один місяць
План
Учасники проекту: учні 11 класу, вчитель біології та хімії.
Мед – цінний продукт харчування
Продукт бджільництва – мед належить до геронтологічного засобу, оскільки сприяє продовженню життя людини.
Енергетична цінність меду перевищує енергетичну цінність зернистої ікри, м’яса, риби. Всим відомий він також як унікальний природний засіб з різносторонніми лікувальними властивостями. Це і їжа, і здоров’я, і краса
Відомо, щоб приготували ложку меду 200 бджіл повинні протягом дня збирати нектар, долаючи великі відстані, і доставляти його до вулика, а ще 200 бджіл повинні цей нектар обробити, приблизно така ж кількість бджіл обігрівають стільники та забезпечують їх вентиляцію, а також сприяють випаровуванню з нектару надлишку води. Нарешті, щоб запечатати ці комірки (стільники), бджоли повинні ще вилити один грам воску. Ось скільки праці треба затратити бджолам, щоб дати нам ложку цього цінного продукту.
Ознайомившись з літературними джерелами, в яких описано про мед як цінний та екологічно чистий продукт харчування, учасники проекту вирішили дослідити мед в лабораторних умовах , визначити, чи не містить він домішок, чи дійсно він натуральний.
На це складне питання вичерпну відповідь може дати тільки лабораторія, добре оснащена спеціальними приладами для проведення хімічного аналізу меду. Органолептична оцінка його може бути така: натуральний квітковий бджолиний мед при пробі на смак не розчиняється в роті як цукор, а тане. У нього тонкий, ніжний або ж добре виражений специфічний для окремих видів рослин, можливо, трішки різкий і навіть з гіркуватістю, смак і приємний аромат, що нагадує букет квітучих рослин, з яких він отриманий. По кольорі золотисто-жовтий, яскраво-жовтий, яскраво -коричневий, коричневий, рідше - прозорий, темний і бурий.
По консистенції після відкачки густий сиропоподібний. У такому стані він може зберігатися 1-1,5 місяця, після чого густіє (кристалізується) і перетворюється в дрібнозернисту, грубозернисту, кашкоподібну, салоподібну і, навіть, щільну тверду масу. І неправильно вважають деякі не обізнані в цьому питанні споживачі, що мед , який закристалізувався (засахарився ) - цукровий. Кристалізація меду при збереженні — нормальне явище, тому ніколи не слід шукати рідкого меду в природному стані пізньої осені, а тим більше в зимовий час.
Органолептичні методи дослідження меду
Органолептичні показники меду (колір, аромат, смак, механічні домішки, їх вид, кристалізація) залежать віт виду рослин – медоносів, часу медозбору, погодних умов та способу зберігання.
За кольором мед може бути від безколірного до темно-бурого. До безколірних відносяться меди: акацієвий, буркуновий, конюшинний, бавовниковий. Світло-янтарний, янтарний кольори – липовий, люцерновий, еспарцетовий. Темний з жовтим, жовтуватим відтінком мають гречаний, хвойний, каштановий, тютюновий.
Смак і запах меду також різі і залежать від медоноса. Характерною особливістю натурального меду є його подразнювальна дія на слизову оболонку гортані ( відчувається терпкість). До кращих медів за смаком та запахом відносяться : акацієвий, липовий, малиновий, луговий. При зберігання та нагріванні запах меду слабшає. Для більш об’єктивної оцінки запаху меду його рекомендується нагріти, при цьому речовини, які надають йому аромату, випаровуються. Для цього у склянку поміщають 30-40 грам меду, закривають кришкою і на 10 хвилин сталять на водяну густа консистенція – штапель занурюється у мед під тиском. баню при температурі 40-500 С, потім склянку відкривають і визначають запах меду.
Консистенція меду може бути рідкою або щільною. Вона залежить від хімічного складу, температури, часу і способу зберігання. Свіжовідкачаний мед густий, сироподібної консистенції. Через 1-2 місяці мед кристалізується. Відмічено, що мед, одержаний в жарке літо, закристалізовується швидше. При кристалізації меду в першу чергу випадають кристали глюкози.
Консистенцію визначають зануренням штапеля в мед при температурі 200 С, потім штапель виймають і оцінюють характер стікання меду:
Таблиця Органолептичні показники меду
Показники |
Характеристика меду |
|
квіткового |
падевого |
|
Колір |
Від безколірного до коричневого. Переважають світлі тони, за винятком гречаного, каштанового |
Від світло-янтарного до темно-бурого. З хвойних дерев –світлий, а з листяних – дуже темних тонів. |
Аромат |
Специфічний, чистий, приємний, від слабо-ніжного до сильного |
Менш виражений |
Смак |
Солодкий, ніжний, приємний, без сторонніх присмаків |
Солодкий, менш приємний, іноді з гіркуватим присмаком. |
Консистенція |
До кристалізації сироподібна, в процесі осадження дуже в’язка, після кристалізації щільна. |
|
Кристалізація |
Від дрібно- до великозернистої |
Для того, щоб переконатися, що мед не підроблений, деякі бджолярі пропонують опустити в крапельку меду стрижень хімічного олівця, у якому він не розчиняється. Інші бджолярі в цих же цілях пропонують покупцям нанести лінії хімічним олівцем на змазаному медом листі білого паперу, що нібито в натуральному меді повинні залишатися без зміни, а у фальсифікованому розчинятися. Вірогідність такого народного способу визначення якості меду неодноразово перевірялася в лабораторіях, але, на жаль, не підтвердилася. Отже, за допомогою хімічного олівця не потрібно намагатися визначити якість.
Лабораторні методи дослідження меду
Дослідження на визначення якості меду проводились в лабораторії ветеринарної медицини, яка знаходиться в селищі Зачепилівка Красноградського району. Проби для дослідження брались з меду, який реалізовувався на місцевому ринку. Дослідження проводились з допомогою лікаря ветеринарної медицини.
Мета дослідження :
1.Оцінити мед за лабораторними показниками.
2.Визначити фальсифікацію меду
3.Зробити висновки за результатами лабораторних досліджень
Обладнання та матеріали:
ареометр, водяна баня, рефрактометр, набір хімічних пробірок, терези з наважками, мікроскоп, фарфорові чашки, ступки, покривні та предметні скельця, хімічні склянки, 1% - й спиртовий розчин фенолфталеїну, 0,1 н розчин їдкого натрію, розчин йодистого калію, оцет, нашатирний спирт, 96%-й розчин етилового спирту, дистильована вода.
Дотримання правил безпеки життєдіяльності: обережне поводження з розчинами кислот, лугів, солей, скляним посудом та лабораторним обладнанням!
Дослід №1
Визначення механічних домішок в меді
Хід роботи:
1. 50, 0 грам меду розчиняємо в 50,0 мл теплої дистильованої воли.
2. Розчин переливаємо в хімічний стакан (якщо в хімічному стакані є механічні домішки, то вони спливуть на поверхню, або осядуть на дно).
Спостереження: розчин в хімічному стакані однорідний, без домішок.
Висновок: мед, що використовувався для досліджень, без механічнихдомішок.
Дослід №2
Визначення крейди в меді
Хід роботи:
Спостереження: розчин в пробірці не змінився.
Висновок: мед, що використовувався для досліджень, не містить крейди .
Дослід №3
Визначення в меді домішок борошна, крохмалю
Хід роботи:
(якщо в пробірці розчин меду забарвиться в синій колір, це означає, що в меді присутні домішки борошна чи крохмалю).
Спостереження: після додавання до розчину меду розчину Люголя колір в пробірці не змінився.
Висновок: мед без домішок борошна та крохмалю.
Дослід №4
Визначення в меді домішок крохмальної патоки
Хід роботи:
3.В отриманий розчин додаємо по краплям нашатирний спирт ( при наявності крохмальної патоки розчин меду забарвлюється в бурий колір і випадає у вигляді осаду)
Спостереження: після додавання нашатирного спирту колір розчину меду в пробірці не змінився.
Висновок: мед без домішок крохмальної патоки.
Дослід №5
Визначення в меді домішок паді.
Хід роботи:
Спостереження: розчин в пробірці не змінився
Висновок: мед без домішок паді.
Отже, підсумовуючи проведені органолептиичні та лабораторні дослідження, можна зробити висновок: мед, що використовувався для досліджень, - доброякісний, натуральний, не фальсифікований.
Виробництво екологічно чистих продуктів бджільництва потребує врахування ряду технологічних чинників, по-перше, - забезпечення екологічної чистоти оточуючого середовища, яке являється кормовою базою для бджіл, по-друге, - забезпечення охорони бджіл, адже саме від цих факторів залежить кінцева якість продукції бджільництва.
Забезпечення високого рівня якості продукції бджільництва сприятиме випуску лікувально-профілактичних препаратів на їх основі, оскільки виготовлення такої продукції потребує використання екологічно чистої сировини відповідно до встановлених вимог.
Матеріали проекту можна використати на уроках біології, хімії та екології, при написанні науково-дослідницької роботи.
ВИСНОВОК
Використання методу проектів дає змогу підвищити інтерес учнів до предмету, що є однією з головних умов ефективності навчання, закріпити знання учнів шляхом залучення їх до вирішення різноманітних навчальних і практичних завдань, розвивати індивідуальні можливості й творчі здібності школярів. Впровадження проектних технологій сприяє підвищенню інтересу в учнів до експериментальних досліджень, вони вчаться лаконічно і чітко висловлювати свої думки, формулювати відповіді і висновки. Проектна діяльність допомагає вчителеві виявити обдаровану дитину з нестандартним мисленням та створити для неї комфортні умови для подальшого інтелектуального зростання. Важливо, щоб випускники шкіл стали в майбутньому справжніми фахівцями, вміли використовувати отримані знання для вирішення практичних завдань у нестандартних ситуаціях.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Бондарчук Л.І., Мулясковська А.О., Мінеральний склад продукції бджільництва //Пасіка. – 2008. - №8. – С. 26-27.
2. Бондарчук Л.І., Мулясковська А.О., Мінеральний склад продукції бджільництва //Пасіка. – 2008. - №9. – С. 17-19.
3. Бровко С. Розвиток дослідницького інтересу учнів на уроках біології // Рідна школа. - 1998. - № 7-8.- С. 54-56.
4. Гребенщиков Є.А., Бджоли, мед, пасіка. –Мінськ, 2009. - 260с.
5. Джарвіс Д.С., Мед та інші натуральні продукти. - Київ, 1991. -151с.
Зінченко С., Половенко О., Проектні технології в методичній роботі // Завучу усе для роботи. – 2010. - №21.
6.Ісаєнко Ю.В., Гога С.Т., Предметний тиждень. Хімія. - Харків: Скорпіон, 2004. -101 с.
7. Зимняя И.А. Ключевые компетентности как результативно-целевая основа компетентного похода в образовании // И.А. Зимняя. – М.: Исследовательский центр проблем подготовки качества специалистов, 2004. – 42 с.
8. Кучер Л.А. Розвиток життєвих компетентностей на уроках біології.- Харків: Ранок, 2010, - с. 73-76.
9. Охотський Б., Корнєєва М., Значення вітамінів меду для здоров’я людини //Пасіка. – 2005. - №4. – С.26 -27.
10. Підсилай І. Продуктивний педагог. Настільна книга для вчителя // І.Підсилай. –Х.: Основа, 2009. -360с.
11. Поліщук В.П. Збільшення виробництва продуктів бджільництва. – Київ, 1991. - 143 с.
12. Радько М.К., Розов С.О. Бджільництво. - Київ, 1948. - 285с.
13. Соловейчик Л.Л. Справочное пособие по ветеринарно-санитарной экспертизе мясных, молочных, рыбных и растительных продуктов, меда и яиц. – Москва: Колос, 1976.- 374 с.
1