Від реалізації сформованих елементів міжпредметного навчання Від фрагментарного застосування Від подачі готових міжпредметних знань До пошуку шляхів застосування міжпредметних зв’язків До системного використання міжпредметних зв’язків До активного пошуку учнями знань та умінь, їх переносу та застосування ФОРМУВАННЯ МІЖПРЕДМЕТНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ
Міжпредметні зв’язки хімії з екологією За допомогою вивчення певних хімічних процесів, що лежать в основі головних екологічних проблем можна свідомо й активно запобігати розвитку негативних явищ, керувати біогеохімічними процесами. Хімія допомагає розробити науково обґрунтовані методи природокористування та охорони довкілля.
Міжпредметні зв’язки хімії з інформатикою На сьогоднішній день роль комп’ютера важко переоцінити, Інтернет і різні програми допомагають учням пізнати більше про сучасний стан науки. Учні повинні правильно оформляти свої доповіді, реферати, а в електронній версії цей матеріал можна доповнити і обробити.
Міжпредметні зв’язки хімії з фізикою Знання та вміння, набуті учнями в курсі фізики 7 класу, сприяють засвоєнню початкових хімічних понять про кількість речовини, об’ємні відношення газів у хімічних реакціях, закон Авогадро, молярний об’єм газів, відносну густину газів під час вивчення хімії (8-й клас).
Міжпредметні зв’язки хімії з математикою Будь-яку хімічну задачу, рівняння, проблему можна розв’язати за допомогою математичних навичків і набутих логічних прийомів. Для того, щоб розв’язати хімічну задачу необхідно: визначити хімічний аспект(процес), розібратися в ньому, а далі – математичні обчислення.
Міжпредметні зв’язки хімії з літературою - Дуже корисно дихати сіллю, - пояснив він. - І легеням очищення, і шкірі захист, і мозку просвітлення. Сіль дає моторність всьому єству, підсилює роботу кожного органа. Чому кажуть носиться як насолений?! Кажуть, а чому - не тямлять. Мало того, що сіль сповільнює старіння, вона ще й бадьорить людську натуру, помагає прийняти рішення... (Світован М. Дочинець)
Метали Міжпредметні зв’язки: • з біологією (вказати значення наявності металів у живих організмів); • з географією (вказати які є родовища у нас на Україні); • з фізикою (вказавши цікаві фізичні властивості металів); • з історією (розказати історію відкриттів металів); • з філологічними предметами (зачитуючи вірші складені про метали); • з екологією (дозволяє розкрити подвійний вплив катіонів металу на природне середовище в залежності від їх концентрації).
Неметалічні і металічні елементи Складати опорні конспекти за планом: 1) Історія відкриття елемента та його сполук. 2) Характеристика елемента, будови його атома за місцем у періодичній системі. 3) Найважливіші прості і складні речовини, утворені даним елементом, їх фізичні та хімічні властивості. 4) Поширення та колообіг хімічного елемента у природі. 5) Застосування і добування сполук елемента та їх роль у природі та житті людини.
Колообіг Нітрогену 1. До складу яких речовин у природі входить Нітроґен? 2. Чому Нітроґен, такий потрібний для синтезу органічних сполук, живі організми не засвоюють з повітря у вигляді азоту? 3. Чим пояснюється мала активність молекулярного азоту? 4. Які шляхи фіксації молекулярного азоту вам відомі? 5. Як вирішує цю проблему людина? 6. Що таке азотні мінеральні добрива і для чого вони потрібні? 7. Чому небезпечні нітрати? 8. Яку роль відіграє процес колообігу Нітроґену у природі?
Про яку речовину йдеться? Занепад і повний розпад Римської імперії були зумовлені отруєнням, особливо знаті, цією речовиною. Колись її додавали в погане вино для поліпшення його смаку. У Давньому Римі з неї були зроблені: водопровід, монети, гирі, кухонний посуд. Сьогодні її використовують для запобігання корозії телеграфних та електричних підземних дротів та виготовлення акумуляторів. Її солі використовують у виробництві фарб. Олов’яний припай являє собою сплав олова і цього металу.
Значення хімії в народному господарстві та побуті людини використання пестицидів, гербіцидів, інсектицидів у боротьбі з хворобами і шкідниками сільськогосподарських культур; добування металів і сплавів у металургії та ін., може призвести до забруднення природного середовища, зокрема повітря і води.
Міжпредметність - це сучасний принцип навчання, який впливає на відбір і структуру навчального матеріалу цілого ряду предметів, посилюючи системність знань учнів, активізує методи навчання, орієнтує на застосування комплексних форм організації навчання, забезпечуючи єдність освітнього процесу
При систематичному використанні міжпредметних зв’язків, формуючи міжпредметну компетентність у учнів: Формується інтерес до хімії. Учні привчаються шукати зв'язок хімії з життям, що спонукає їх користуватися додатковими джерелами інформації. Підвищується якість знань учнів і рівень їх навченості. Вдосконалюються навички самоосвіти.
Використані джерела: 1. Баранчук Ольга Яківна. Формування міжпредметної компетентності на уроках хімії. Режим доступу http://chem-bil.blogspot.com/p/blog-page_43.html 2. Іванець Володимир Миколайович. Формування міжпредметної компетентності на уроках хімії. Режим доступу https://vseosvita.ua/library/formuvanna-mizpredmetnoi-kompetentnosti-na-urokah-himii-144217.html 3. Назарчук Олег Володимирович. Методична розробка «Застосування міжпредметних зв’язків на уроках хімії , як засіб формування творчого мислення та активізації розумової діяльності здобувачів освіти. Режим доступу https://naurok.com.ua/metodichna-rozrobka-zastosuvannya-mizhpredmetnih-zv-yazkiv-na-urokah-himi-yak-zasib-formuvannya-tvorchogo-mislennya-ta-aktivizaci-rozumovo-diyalnosti-zdobuvachiv-osviti-231294.html . 4. Сивопляс Наталія Володимирівна. Міжпредметні звязки на уроках хімії. Режим доступу https://vseosvita.ua/library/mizpredmetni-zvazki-na-urokah-himii-215669.html .