З досвіду роботи "Екологічне виховання як один із напрямків виховання учнів".

Про матеріал
Екологічні проблеми носять глобальний характер і зачіпають все людство. Екологічне навчання і виховання, засноване на розкритті конкретних екологічних зв'язків, допоможе учням засвоювати правила і норми поведінки в природі.
Перегляд файлу

                                                               «У рослин і тварин немає адвокатів,

                                                               їм нема куди писати і скаржитися,

                                                              за них нікому заступитися, окрім нас,

                                                               людей, котрі разом з ними заселяють цю   

                                                               планету».           

                                                                                               Дж. Даррел           

 Сумно, але факт: нині ми опинилися в стані екологічної кризи, яка загрожує всій нашій планеті. І щоб вийти з неї, щоб не допустити можливої катастрофи, потрібні негайні спільні дії мільйонів свідомих громадян, усього суспільства. Екологічні проблеми носять глобальний характер і зачіпають все людство. На сучасному етапі розвитку суспільства питання екологічного виховання набуває особливої гостроти. Головна причина цього – тотальна екологічна безвідповідальність. У зв’язку з цим необхідно посилити і більше приділяти уваги екологічному вихованню в сучасній школі вже з перших років навчання дітей.

      Та чи всі це усвідомлюють? На жаль, маємо досить підстав твердити протилежне. І часто це не провина людей, а їхня біда. Бо ж не навчили їх розуміти нерозривність і взаємозалежність складових природи, своє місце в природному середовищі, не прищепили елементарних навичок спілкування з усім живим і неживим, що нас оточує, тому виховання у молодших школярів бережного ставлення до природи, формування природоохоронних навичок набувають сьогодні особливого значення і в шкільних закладах, і в сім’ї.

      Основні завдання екологічного виховання:

  1. Засвоєння екологічних знань про взаємозв’язок природи, суспільства і людської діяльності.
  2. Оволодіння нормами правильної поведінки в природному середовищі.
  3. Розвиток потреби спілкування з природою.
  4. Активізація діяльності щодо охорони і поліпшення навколишнього середовища.

     Школа покликана виховувати школярів у дусі любові до рідної природи, охорони навколишнього середовища.

       Початкова школа – початкова ланка формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань.  Дитина приходить до 1 класу. У неї ще не сформовані стійкі погляди, переконання, інтереси. Тому завдання вчителя  -   сформувати мислення та екологічну культуру  кожного учня, домогтися, щоб почуття особистої відповідальності за все живе на Землі, турбота про збереження природи стали рисами характеру кожної людини.

   Навчання екології має бути активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до життя. Тільки активна взаємодія з природою здатна виховувати найкращі людські якості.

  Доцільно роботу по вихованню екологічної культури розпочати з розповіді казки про планету Земля.

  - Жили – були у Всесвіті вісім сестер, вісім красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима – озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…

   - Чи впізнали ви цю красуню?   (Земля)

Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі – озерця,  рідшати волосся, затихати голос…

  • У мою душу закрадається тривога, а у вашу? Адже Земля – наша домівка.
  • Що саме непокоїть і тривожить вас? (Міліють і забруднюються ріки, вирубуються ліси, зникають деякі рослини, люди часто винищують тварин і птахів).
  • Ось скільки проблем ви назвали.
  • А що роблять з людиною, коли вона хворіє? ( Лікують, оберігають, захищають). Постає проблемне питання: як ми можемо вилікувати нашу планету?

Екологічне виховання здійснюється як на уроках, так і в позаурочний час. Тому важливе значення для емоційно – естетичного сприйняття природи відіграють такі форми роботи:

  • спостереження за довкіллям;
  • уроки, проведені у формі подорожі, усного журналу, репортажу з місця події, святкування Дня Землі, Дня Довкілля, прильоту птахів;
  • екологічні акції;
  • трудові справи;
  • уроки милування природою;
  • Конкурси, вікторини, проєкти.

     Також доцільним і ефективним є застосування інноваційних методик  із використанням електронних презентацій, відео , фільмів тощо.

    Урок з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» дає більше можливості для виховання у молодших школярів екологічної свідомості, ніж на інших предметах. Але проаналізувавши програму з математики , зрозуміла, що до багатьох тем можна підібрати матеріал екологічного спрямування. Тому пропоную дітям математичні екологічні задачі. Ось деякі з них.

   Вода – одна з найнеобхідніших частин усіх живих істот. Де немає води – немає життя. Тому треба тримати береги водойм у чистоті.

  • Ми зібрали 2 мішки сміття, пластикових, металевих та скляних пляшок, а старші учні - 8 мішків. Скільки всього мішків сміття залишили береги водойми?

 

  • Один мешканець України в середньому впродовж дня залишає за собою 500 г сміття. Скільки його залишають за собою учні нашого класу?

 В акваріумі може жити все живе, що живе у відкритих водоймах. Пропоную таку задачу:

«В акваріумах живе близько 250 видів рибок. На планеті існує 25000 різноманітних риб. Де більше? У скільки разів більше?»

     Повітря – частина неживої природи. В ньому є кисень, необхідний для дихання людей, тварин, рослин.

  • Один гектар лісу поглинає за годину 2кг вуглекислого газу. Скільки кілограмів вуглекислого газу поглинатиме цей ліс за добу?

 

  • 20 кг макулатури рятують від вирубування одне дерево. Скільки можна зберегти дерев, зібравши 1 т макулату

 

  • Мурашка важить всього 5 г, а тягне жука масою 50г. У скільки разів маса ноші важча за масу мурашки?
  • Одна сова з’їдає за літо 1000 польових мишей, зберігаючи при  цьому

1 тонну. Скільки мишей знищать за літо і скільки тонн пшениці збережуть 4 сови?  

   У ґрунті – теж природному ресурсі й частині неживої природи – є всі мінеральні елементи. Вони необхідні для існування всіх живих істот та людей. Ґрунт – середовище життя тварин, рослин, та мікроорганізмів.

  • Через неправильне використання щохвилини знищується 50 тонн родючого ґрунту. Скільки тонн ґрунту може стати винищеним через годину?

     Повноцінне життя всіх живих істот можливе тільки серед чистої природи.

     Екологічне навчання і виховання, засноване на розкритті конкретних екологічних зв’язків  допоможе учням засвоювати правила і норми поведінки в природі. Останні, в свою чергу, не будуть голослівними твердженнями, а будуть усвідомленими переконаннями кожного учня.

 

 

 

docx
Додано
22 січня 2022
Переглядів
1411
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку