«У рослин і тварин немає адвокатів,
їм нема куди писати і скаржитися,
за них нікому заступитися, окрім нас,
людей, котрі разом з ними заселяють цю
планету».
Дж. Даррел
Сумно, але факт: нині ми опинилися в стані екологічної кризи, яка загрожує всій нашій планеті. І щоб вийти з неї, щоб не допустити можливої катастрофи, потрібні негайні спільні дії мільйонів свідомих громадян, усього суспільства. Екологічні проблеми носять глобальний характер і зачіпають все людство. На сучасному етапі розвитку суспільства питання екологічного виховання набуває особливої гостроти. Головна причина цього – тотальна екологічна безвідповідальність. У зв’язку з цим необхідно посилити і більше приділяти уваги екологічному вихованню в сучасній школі вже з перших років навчання дітей.
Та чи всі це усвідомлюють? На жаль, маємо досить підстав твердити протилежне. І часто це не провина людей, а їхня біда. Бо ж не навчили їх розуміти нерозривність і взаємозалежність складових природи, своє місце в природному середовищі, не прищепили елементарних навичок спілкування з усім живим і неживим, що нас оточує, тому виховання у молодших школярів бережного ставлення до природи, формування природоохоронних навичок набувають сьогодні особливого значення і в шкільних закладах, і в сім’ї.
Основні завдання екологічного виховання:
Школа покликана виховувати школярів у дусі любові до рідної природи, охорони навколишнього середовища.
Початкова школа – початкова ланка формування екологічної культури, екологічного мислення, засвоєння екологічних знань. Дитина приходить до 1 класу. У неї ще не сформовані стійкі погляди, переконання, інтереси. Тому завдання вчителя - сформувати мислення та екологічну культуру кожного учня, домогтися, щоб почуття особистої відповідальності за все живе на Землі, турбота про збереження природи стали рисами характеру кожної людини.
Навчання екології має бути активним, цікавим, раціональним, максимально наближеним до життя. Тільки активна взаємодія з природою здатна виховувати найкращі людські якості.
Доцільно роботу по вихованню екологічної культури розпочати з розповіді казки про планету Земля.
- Жили – були у Всесвіті вісім сестер, вісім красунь. Та одна з них була найчарівніша. Милувала вона своїми чистими блакитними очима – озерцями, дзвінким життєрадісним голосом, що розливався пташиним щебетом, линув перегуками лісових жителів та видзвонював крихітними цвіркунами. Розвівалося на вітрах її зелене волосся з переплетеного березового та вербового гілля. А ще красуня мала чарівну вдачу. Ступить крок і заллється все навколо бузковими кольорами, засміється – і розсиплеться пролісковий цвіт, притихне в задумі – і видніється рожевий обрій…
- Чи впізнали ви цю красуню? (Земля)
Та минав час. Почали тьмяніти і міліти її очі – озерця, рідшати волосся, затихати голос…
Екологічне виховання здійснюється як на уроках, так і в позаурочний час. Тому важливе значення для емоційно – естетичного сприйняття природи відіграють такі форми роботи:
Також доцільним і ефективним є застосування інноваційних методик із використанням електронних презентацій, відео , фільмів тощо.
Урок з інтегрованого курсу «Я досліджую світ» дає більше можливості для виховання у молодших школярів екологічної свідомості, ніж на інших предметах. Але проаналізувавши програму з математики , зрозуміла, що до багатьох тем можна підібрати матеріал екологічного спрямування. Тому пропоную дітям математичні екологічні задачі. Ось деякі з них.
Вода – одна з найнеобхідніших частин усіх живих істот. Де немає води – немає життя. Тому треба тримати береги водойм у чистоті.
В акваріумі може жити все живе, що живе у відкритих водоймах. Пропоную таку задачу:
«В акваріумах живе близько 250 видів рибок. На планеті існує 25000 різноманітних риб. Де більше? У скільки разів більше?»
Повітря – частина неживої природи. В ньому є кисень, необхідний для дихання людей, тварин, рослин.
1 тонну. Скільки мишей знищать за літо і скільки тонн пшениці збережуть 4 сови?
У ґрунті – теж природному ресурсі й частині неживої природи – є всі мінеральні елементи. Вони необхідні для існування всіх живих істот та людей. Ґрунт – середовище життя тварин, рослин, та мікроорганізмів.
Повноцінне життя всіх живих істот можливе тільки серед чистої природи.
Екологічне навчання і виховання, засноване на розкритті конкретних екологічних зв’язків допоможе учням засвоювати правила і норми поведінки в природі. Останні, в свою чергу, не будуть голослівними твердженнями, а будуть усвідомленими переконаннями кожного учня.