Виступ на педраду на тему "Розвиток пізнавальної активності здобувачів освіти на уроках інтегрованого курсу "Я досліджую світ" (з досвіду роботи)

Про матеріал
Виступ на педраду на тему "Розвиток пізнавальної активності здобувачів освіти на уроках інтегрованого курсу "Я досліджую світ" для 1 класу (з досвіду роботи). Надані ефективні методи та прийоми взаємодії учасників освітнього процесу, які стимулюють пізнавальну активність першокласників до об'єкту пізнання.
Перегляд файлу

Синівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів

Синівської сільської ради Роменського району Сумської області

 

 

 

 

 

 

(З досвіду роботи)

 

Виступ

 

 

Підготувала

Ловигіна Людмила Іванівна,

учитель початкових класів

 

 

 

Синівка

2021

Мета інтегрованого курсу «Я досліджую світ» – формування у здобувачів освіти цілісної картини світу під час опанування власного соціального досвіду. Матеріал курсу охоплює систему знань про природу і суспільство, сприяє розвитку в молодших школярів навичок дослідницької діяльності, формуванню ціннісних орієнтацій. Тому саме цей курс є основою для формування природничої компетентності молодших школярів шляхом розвитку  їх пізнавальної активності.

Інтегрований курс «Я досліджую світ»  передбачає формування допитливості, прагнення шукати і пропонувати нові ідеї, самостійно чи в групі спостерігати та досліджувати, формулювати припущення і робити висновки на основі проведених дослідів, пізнавати себе і навколишній світ шляхом спостереження та аналізу.

Сучасні діти, які навчатися в НУШ – це діти покоління «альфа». Вони зайняті кількома справами одночасно. Не уявляють себе без ґаджетів і дуже мобільні. Ці характеристики потрібно брати до уваги під час вибору методів і прийомів формування ключових і предметних компетентностей молодших школярів. Їх не можна змусити  щось робити. У них потрібно викликати зацікавленість, що буде спонукати їх до активної пізнавальної діяльності.

Саме тому актуальним і дієвим інструментом для підвищення якості знань учнів, їх пізнавальної активності та зацікавленості на уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ» стали дидактичні ігри.

Дидактична гра — незамінний атрибут освітнього процесу в початковій школі. Ця діяльність сприяє підвищенню ефективності роботи на уроці та в позакласній діяльності, адже з грою учні знайомі ще з молодшого віку.

Для молодших школярів доцільно вводити дидактичні ігри:

  •                   з метою розвитку та коригування пізнавальної активності (порівняння, відновлення та доповнення цілого, вилучення зайвого, узагальнення).
  •                   для розвитку мовлення;
  •                   для розвитку емоційно-вольової сфери (ігри-інсценізації, ігри з елементами сюжету).

Упродовж уроку створюю кілька ігрових ситуацій чи організовую урок у вигляді сюжетно-рольової гри. Застосовую такі дидактичні ігри, організація яких не потребує багато часу на приготування відповідного обладнання, а від учня – запам’ятовування складних правил. Перевагу надаю тим іграм, під час яких буде залучена більшість учнів класу.

Використовую вірші, пісні, прислів’я, відео, стереоефекти (шум моря, спів птахів) за певною тематикою, загадки під час проведення гри сприяють кращому засвоєнню навчального матеріалу.

Великого значення надаю використанню дидактичних ігор під час екскурсій на природу. Показую учням розмаїття та красу довкілля, привертаю увагу до малопомітних, але істотних ознак тваринного і рослинного світу, сприяю формуванню екологічного світогляду дітей. Ці завдання легше розв’язувати, якщо спонукати учнів до активного емоційного сприймання.

На уроках інтегрованого курсу «Я досліджую світ», під час вивчення живої природи  використовую такі ігри, які стимулюють розвиток пізнавальної активності школярів:

Гра «Знайди помилку».

Розповідаю про якесь природне явище і навмисно припускаюся помилки. Учні уважно слухають і, якщо помітили помилку - плескають у долоні, привертаючи увагу.

Гра «Сніжинка».

У залежності від теми, яку вивчаємо на уроці «Я досліджую світ» («Квіточка», «Листочок», «Краплинка»), відповідає на запитання той учень, на парту якого «впала» сніжинка (квіточка, листочок, краплинка).

Гра «Закінчи речення».

Учням пропоную переписати речення і доповнити їх словом із протилежним значенням.

  • У лісі ростуть дерева великі й....
  • Восени деякі птахи летять у вирій, а … повертаються.
  • Річки бувають глибокі й....
  • Улітку дні довгі, а взимку....

Діти оцінюють свою роботу, враховуючи охайність і правильність.

Гра «Урожай»

Готую фішки двох кольорів та 2 кошики. За їх допомогою об’єдную учнів у дві команди. Одна з команд «збирає» в свій кошик овочі, інша – фрукти. Перемагає та команда, яка швидше та вірно виконає завдання.

Гра «Рослини»

Готую для гри великі малюнки, на яких зображено сад, город, поле, луки, ліс, клумбу (на кожній зображено шість рослин, які знають діти), та 36 маленьких малюнків із цими рослинами із двостороннім скотчем на зворотному боці. Великі малюнки використовують учні, а маленькі – я.

Демонструю та називаю рослини. Діти знаходять названу рослину на великому малюнку на накривають її. Перемагає той учень, який першим повністю заповнить малюнок з відповідними рослинами.

Картинки по запросу мячГра «Сад, город, поле, лука»

Кидаю дітям по черзі м’яч і називаю рослину.

 Учень, який спіймав м’яч, має швидко відповісти, де вона росте: у саду, на городі, полі, лузі.

Гра «Знайди пару»

Учнів об’єдную у дві команди: одній роздаю листя, іншій – плоди. За сигналом учні стають парами у такий спосіб, щоб листя відповідало плодам. Правильно дібрана пара проходить крізь «чарівну браму»  (двоє учнів – експертів піднімають догори зчеплені руки). Якщо завдання виконано неправильно, «брама» зачиняється.

Гра «Три однакових  листки»

Разом з учнями готую для гри натуральні об’єкти – листя дерев. Гру проводжу восени під час екскурсії. Демонструю дітям лист з певного дерева, куща. Дітям слід знайти по три подібних листочка. Перемагає той, хто виконає завдання правильно і першим.

Гра «Потрібно – не потрібно»

Говорю: «Я хочу посадити овочі на городі. Морква потрібна?»                     Діти відповідають: «Потрібна».

Потім перераховую ягоди, фруктові рослини та овочеві, а учні обирають саме ту культуру, яка відповідає певній групі рослин. Перемагає той учень, який жодного разу не помилився.

Гра «Збираємо врожай»

Дітей об’єдную у команди (вітер, вода, вогонь).  Одна з них «збирає» овочі, друга – їстівні гриби, третя – фрукти. Збирати можна реальні предмети, макети чи малюнки з їх зображенням. Перемагає та команда, яка правильно і швидше виконає завдання.

Гра «Справжній кухар»

Готує муляжі продуктів необхідних для приготування страв. Дітей об’єднують в команди «Борщ», «Рагу», «Фруктовий салат». Серед продуктів необхідно пропоную й ті, що не потрібні.

Учням потрібно приготувати борщ, овочеве рагу чи фруктовий салат та презентувати його.

Гра «Магазин»

Готую для гри муляжі чи зображення овочів та фруктів.

Діти в «магазині» обирають товари самостійно, але «я - касир»  пропускаю їх тільки за умови, якщо вони назвуть овочі чи фаукти та віднесуть до певної групи. Якщо відповідь не задовольняє - не пропускаю покупця, який у цьому випадку радиться з дітьми і більш детально й точно відповідає на запитання касира.

Діти можуть об’єднуватися по двоє-троє для спільної покупки. Тоді вони розповідають про неї разом. Схвалюється відповідь, у якій використані вірші, загадки, прислів’я.

Особливо ефективним для формування пізнавальної активності молодших школярів є використання на уроках загадок, підібраних відповідно до теми уроку.

          Не кінь, а біжить,
Не ліс, а шумить. (Річка)

Така я велика,
Що й кінця не маю,
Лежу собі тихо,
Нікого не займаю.
Тільки мені добрі люди
День і ніч топчуть груди. (Дорога)


Із-за гірки, з-під крутої,
Прокрадається норою,
Та й до моря утіка,
Навіть менше ніж ріка. (Джерело)


Всі пани скинули жупани,
А один пан не скинув жупан. (Мішаний ліс)


Стоїть корито,
Повно води налито. (Ставок)


Суцвіттям пахучим цвіте навесні,
А осінню стиглі плоди медяні
Дарує нам щедро тобі і мені. (Сад)

 

Такий підхід сприятиме формуванню в учнів цілісної картини світу через розвиток пізнавальної активності дітей, а вчителям допоможе оптимально організувати навчальний процес, забезпечивши основу для творчої роботи. Вміння бачити взаємозв’язки всіх аспектів навколишнього світу зрештою стає звичкою, яка буде допомагати учням протягом усього їхнього життя.


 

docx
Додано
22 січня 2022
Переглядів
1265
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку