Тема: «Інтерактивний плакат як засіб візуалізації освітнього процесу»
Виконала: Вирвихвост О.В.
СЛАЙД № 1
Інтерактивний плакат як засіб візуалізації навчального процесу
СЛАЙД № 2
Сучасні методи унаочнення матеріалу мають відповідати таким вимогам: не перевантажувати візуальною та текстовою інформацією, мати інтерактивні елементи, вміщувати великий обсяг матеріалу та зберігати структурованість. Усім цим вимогам відповідає інтерактивний плакат, створити який дуже просто. Це навіть схоже на гру! Які ресурси стануть у пригоді при створенні мультимедійного плакату, дізнаймося з нашого матеріалу.
Педагоги з метою оптимізації освітнього процесу все частіше застосовують на практиці мультимедійні інтерактивні технології, які використовують у діалоговому режимі текстову, графічну, аудіо і відеоінформацію. Педагогічний досвід свідчить про те, що використання комп’ютерної техніки для візуального і звукового супроводу навчального матеріалу активізує образне мислення учнів, сприяє цілісному сприйняттю теми, що вивчається, стимулює розумову діяльність і розвиває творчий потенціал. Реалізація розвиваючого потенціалу вимагає переходу до нової форми діяльності викладача: організації самостійної навчально-пізнавальної діяльності учнів, відкриття ними нових знань і способів дій, тобто до активної діяльності здобувачів освіти.
Активне навчання передбачає, що учень інтенсивно втягується у процес навчання не як пасивний слухач, який сприймає інформацію, яка надається йому викладачем або навчальним засобом, а як суб'єкт, здатний усе більше контролювати процес навчання і власну навчальну діяльністю. Все це призводить до пошуку нових методів і засобів навчання, орієнтованих на розвиток інтелекту учня, на самостійне вилучення та подання знання. Саме в цьому допоможе один з популярних засобів серед сучасних інформаційних технологій навчання — інтерактивний плакат.
Інтерактивний плакат — це електронний освітній засіб нового типу, який забезпечує високий рівень задіювання інформаційних каналів сприйняття наочності навчального процесу. У цифрових освітніх ресурсах цього типу інформація представляється не відразу, вона розвертається залежно від дій користувача, який управляє нею відповідними кнопками. Плакат за своєю суттю — це засіб надання інформації, тобто основна його функція — демонстрація матеріалу.
Використання інтерактивних плакатів в освітньому процесі сприяє тому, що учні краще сприймають матеріал, підвищується інтерес до предмета, підвищується ефективність їх самостійної роботи та впливає на якість формування практичних умінь і навичок. Плакати формують уміння самостійно працювати з джерелами інформації, дають змогу учню бачити результат та оцінку своєї праці, можливість знайти правильну відповідь, поглибити знання.
Інтерактивний плакат являє собою електронний навчальний плакат, що має інтерактивну навігацію, яка дозволяє відобразити необхідну інформацію: графіку, текст, звук.
СЛАЙД № 3
Особливості інтерактивних плакатів:
Інтерактивні плакати можна класифікувати за формою і за змістом. Залежно від об'єму матеріалу поділяють на одно- або багаторівневу схему побудови інтерактивного плаката. Однорівневий плакат, як правило, є робочою областю і набором різних інтерактивних елементів. Вміст робочої області змінюється залежно від стану інтерактивних елементів (натиснень кнопок, вміст полів введення тексту і так далі).
Багаторівневий плакат складається з певних частин, а саме перша частина — І рівень містить меню за допомогою якого отримується доступ до інших компонент плакату. Кожний із компонентів в свою чергу може містити однорівневий плакат або багаторівневий.
СЛАЙД № 4
Інтерактивний плакат повинен задовольняти наступним педагогічним і програмним критеріям:
- Наявність одного досить великого (основного) блоку з яким робота проводиться протягом усього вивчення нового матеріалу;
- Наявність додаткової наочності яка розміщується у вигляді гіперактивних зон і розгортається по кліку;
- Наявність інтерактивних інструментів (ручки, маркери) дозволяють виділяти різними кольорами об'єкти інтерактивного плаката (підкреслення, обведення, виправлення, написи);
- Наявність областей, які з'являються і зникають або по команді з кнопки, або по кліку по гіперактивної зоні. Для роботи з правилами, висновками, з тим щоб учні порівняли висновок зроблений, наприклад, самостійно з правильним висновком;
- Наявність елементів які дозволяють автоматизувати дії.
СЛАЙД № 5
Перш ніж приступати до створення плаката, необхідно:
При виборі теми інтерактивного плаката за основу змісту можуть бути:
Сам інтерфейс інтерактивного плаката повинен бути яскравим, простим і зручним. При його розробці необхідно враховувати і те, що він, в першу чергу, призначений для передачі інформації в одному напрямку — до учня, а в іншому він повинен мати зворотний зв'язок для надання учневі необхідної інформації: графічної, текстової, відео, аудіо.
Інтерактивний плакат можна використовувати як на етапі знайомства з новим матеріалом, так і при повторенні, а також як додаткову допомогу при виконанні домашнього завдання з певної теми або ж як частина дистанційного курсу для підготовки до ЗНО.
Плакат може використовуватися не на одному, а протягом декількох уроків. У створенні інтерактивних плакатів можуть брати участь і учні. При використанні інтерактивних плакатів викладач ініціює нові форми взаємодії на уроці, організовує і направляє діяльність учнів. Включає учнів у дискусії, обговорення проблемних і спірних питань.
СЛАЙД №6
У процесі створення інтерактивного плакату для кожного інформаційного фрагменту потрібно відшукати змістове наповнення у вигляді текстового коментарю (3–5 речень), графічної ілюстрації, звукового або мультимедійного файлу. Бажано створити чарунку (міні малюнок), яка розміщується на головному зображенні плаката. Наприклад:
СЛАЙД №7
Зміст інтерактивного мультимедійного плакату можна створювати для учнів з різною підготовкою, він може передбачати кілька рівнів детальності, містити контролюючий компонент. Приклад такого плакату наведено на слайді. (Поняття + приклад-розяснення)
СЛАЙД №8-9
СЛАЙД №10
Створення інтерактивних плакатів дає можливість досягти наступних педагогічних цілей:
Для успішного створення навчальних інтерактивних плакатів викладач повинен володіти певними навиками і вміннями роботи з комп’ютерними програмами і Інтернетом. Для створення плакатів можна використати такі програми: PowerPoint, Smart Notebook, Adobe Flash та багато інших. Вони дозволяють додавати і видозмінювати елементи плаката, наповнювати його необхідним матеріалом.
СЛАЙД №11
Крім того для створення інтерактивного плакату можна використовувати інтернет-сервіси такі як:
Інтерактивний плакат відрізняється від мультимедійної презентації такими ознаками: наявністю головного великого зображення, яке поєднує всі елементи плакату в єдине ціле (викладач використовує це зображення протягом всього часу вивчення навчального матеріалу); наявність додаткової наочності, яка міститься на головному (основному) зображенні в мініатюрному (згорнутому) вигляді і розгортається/згортається за командою викладача; наявність інтерактивних інструментів, які відрізняються кольорами, вказані викладачем об’єкти.
Отже, провідна педагогічна ідея полягає в тому, що використання інтерактивного плаката як мультимедійного освітнього ресурсу дозволяє наочно демонструвати учневі навчальний матеріал, який зібраний в одне єдине ціле: ілюстрований опорний конспект; набір ілюстрацій, інтерактивних малюнків, анімацій, відеофрагментів; конструктор (інструмент, що дозволяє викладачу і учню робити позначки, записи, креслення поверх навчального матеріалу); навігація та забезпечує максимальну взаємодію учня зі змістом даного освітнього ресурсу на всіх етапах засвоєння інформації. Його використання допоможе в цікавій та доступній формі ознайомитися з новим матеріалом, засвоїти ключові поняття, загальні закономірності.
СЛАЙД №12