З досвіду роботи .Майстер -клас: "Мій урок оновлений - мій урок цікавий"

Про матеріал

Учитель представила кілька методів викладання фізики у старшій школі відповідно до умов компетентнісного навчання в рамках Нової української школи",вводить поняття і визначення адаптовані до практичного застосування знань і вмінь з теми.

Перегляд файлу

Міністерство освіти та науки                                                                                                             відділ освіти снігурівської райради                                                                                         Районний методичний кабінет

МАЙСТЕР-КЛАС

«Мій урок оновлений – мій урок цікавий»

 

Підготувала:                                                                                         Кокошинська З.М.                                                                                                учитель фізики Галаганівського НВК

 

 

 

2018

 


Мета: популяризувати досвід роботи,  ознайомити з методами й прийомами навчання, формування ключових компетентностей учнів в умовах Нової української школи.

Етапи висвітлення:

І. Організаційний етап:

Вправа «Сигнал до дії!»

Учасники обирають кольорові  жетони: червоного,жовтого, синього кольору:

  • Червоний означає оптимізм, гарний настрій;
  • Жовтий – пізнання істини;
  • Синій – душевний підйом.
  • Вправа «Очікування!»

Хід вправи:

  1. Кожний учасник на кольоровій стрічці дописує свою думку у незакінченому  реченні:

«від майстер-класу я очікую…», « Від себе я очікую…»

  1. На окремому аркуші намалюйте фізичний символ, який Вам найбільше подобається.

ІІ. Теоретична частина

Ідея досвіду:

  1. створити умови зростання знань, умінь, навичок вивчення фізики та можливість їх застосування в житті;
  2. підвищення рівня засвоєння знань методами і прийомами інтерактивного навчання;
  3. розширення можливостей учня:
  • здобуття інформації;
  • її аналіз;
  • застосування;
  • уміння оперувати науковими термінами;
  1. активізація пізнавальної діяльності учнів під час вивчення фізики;
  2. спонукати учнів до творчої, індивідуальної, пошукової роботи та роботи з ЯТ
  3. розвивати особистість в світлі ключових компетентностей в умовах Нової української школи

 

ІІІ. Практична частина.

  • Розвиток пізнавального інтересу школярів до предмета-це складний процес. Це передусім: цікавість, допитливість, стійкий пізнавальний інтерес. Прийоми цікавого викладання можуть бути різними, головне, щоб учень розумів суть науки та її практична спрямованість і доступність у вивченні. Пропоную розглянути кілька таких прийомів:
  • Приклади з повсякденного життя.

Велике враження на учнів справляють відповіді на запитання:

  • Чому в мороз скрипить сніг?
  • Чому небо синє або сіре?
  • Чому в кенгуру задні ноги довші?
  • Чому мухи можуть повзати по стелі?

Найбільший емоційний вплив залежить від дослідів,які можуть провести самі учні.

Дослід 1

  • Дія піпетки, шприца, ножа, ножиці; випити сік за допомогою соломки; опустити варене яйце в пляшку з під кефіру; «важка газета»; склянка води з аркушем паперу притиснута.

Дослід 2

  • Піднімання легкої гумової кульки у вертикальному струмені води або потоці повітря від пилососа
  • Кипіння води у паперовій коробці;
  • Проектування на монітор рухів тіні, напівтіні;

 

 

Використання дитячих іграшок:

Для демонстрацій можна використати дитячі іграшки. Це оживляє урок і привертає увагу учнів до вивчення навчального матеріалу:

  • Гумову кульку кидають учні від одного до іншого; далі учитель ставить запитання: «Яка траєкторія руху кульки (тіла)?
  • Лялька «Іван - покиван» для демонстрації умови рівноваги;
  • Іграшкові автомобілі; щоб показати види руху в природі;
  • Ракетка ф тенісна кулька,щоб показати вільне падіння тіл;
  • Іграшки на пружинці для демонстрації дії сили пружності, деформацій;
  • Пластилін, щоб показати притягання і відштовхування молекул тіла;
  • М’ячі, скакалки, моделі кранів, екскаваторів, автомобілів, тракторів, спецслужб.

 

Використання хрестоматійного матеріалу

Під час пояснення матеріалу бажано знайомити учнів із біографіями деяких учених, з уривками з їхніх наукових праць. Наприклад:

  • Галілео Галілей встановив закони коливання математичного маятника, використовуючи люстру в соборі і власний пульс;
  • П.М.Яблочков викупив патент на свій винахід у Франції, щоб він належав Батьківщині;
  • К.Е. Ціалковський у 1932 році відмовив Німеччині видати свої відомості про дирижаблі, бо вважав себе  патріотом своєї держави;
  • Архімед встановив свій закон, занурившись у ванну для купання.

 

Розв’язування задач:

Фізичні задачі можуть сприяти розвитку інтересу до предмета. Для учнів цікаві задачі з непередбаченою відповіддю. Наприклад.

  • Якщо павутину протягнути від Землі до Сонця, то яка її буде маса? (3 тонни)
  • Яка маса телеграфного дроту, що з’єднує Київ і Львів?( 64 тонни)
  • Уявіть, що ви опинились на тропічному острові Тихого океану без всяких предметів. Як би ви  зрушили там з місця вантаж масою 3 тонни?

 

Дидактичні ігри на уроках фізики

Гра, навчання, праця – ось три основні види діяльності людини. Гра готує дитину до навчання, до праці, при цьому сама гра завжди – трохи навчання і трохи праця. Розрізняють 4 типи ігор залежно від ігрової мети:

  1. Творчі ігри, що базуються на внесені елементів уявної ситуації
  2. Ігри – змагання, пов’язані з виявленням переможця, з командною перемогою
  3. Ігри, спрямовані на виконання цікавого завдання («Фізика за чайним столом»; «Фізика на риболовлі», Фізика на кухні вдома».
  4. Ігри із роздавальним матеріалом: лото, саморобні ігри, шаради, ребуси, кросворди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

На сьогодні перед школою постає складне і відповідальне завдання – формування людини нового типу, інтелектуальної, творчої, ініціативної, активної, самостійної, гармонійно розвиненої, свідомої особистості з громадянською позицією, готової до конкретного вибору свого місця у житті.

Одним із викликів нашого часу, які гостро стоять перед школою, є соціалізація учня. Основне завдання школи полягає в тому, щоб випускник школи був пристосованим до вимог суспільства. Особливої актуальності набуває питання щодо застосування методів навчання, опанування азами фізичної науки. Вчителі – фізики, мабуть, займають одну з самих головних позицій у вивченні базових навчальних дисциплін. Бо, як відомо, наука про природу, є невід’ємною частиною життя дитини в соціумі. Своїм учням я постійно наголошую, що фізика живе, існує поряд з нами щоденно, рік за роком. Тому формувати ключові компетентності учнів під час вивчення фізики наразі є головними завданнями в умовах Нової української школи.

Я прихильниця проведення інтегрованих уроків, бо вважаю, що це учнів і дає можливість ще більше популяризувати вивчення фізики, як однієї з природничих наук та спонукати учнів до самостійності,творчого підходу, глибокого  пізнання предмету, уміння застосовувати набуті знання практично.

Уроки:

  • Фізика і географія з теми «Магнітні властивості тіл»
  • Фізики і біології у 9 класі «Сила пружності: Деформація кісток»
  • Фізики і біології у 9 класі «Біологічна дія радіоактивних випромінювань»
  • Фізики і математики у 10 класі «Розв’язання задач на застування закону Всесвітнього тяжіння»
  • Фізики і музики «Музика і гармонія природи»
  • Фізики і трудового навчання «Типові двигуни, їх використання техніці, побуті»

Важливо донести до свідомості учня значимість та практичну складову вивчення фізики в школі.

Можна залучити учнів до експерименту, дослідницької,пошукової роботи. Вчити їх складати ребуси, кросворди, загадки, прислів’я, таблиці, створювати проекти, діаграми, творчі роботи, власне порт фоліо.

Пропоную декілька прикладів застосування фізики та біології, зокрема будови тіла та скелету людини; дія атмосферного тиску, теплових процесів, значення звуку.

  1. «Види деформацій, їх значення». (10 клас)
  • Учні ознайомлені з типами деформацій у кістках;

 

 

  • Дізналися про хворобу «сколіоз» та знайти можливість попередити її виникнення

 

 

 

 

 

  1. «Атмосферний тиск. Вимірювання тиску. Дослід» (8 клас) Торрічеллі

 

 

 

  • Демонстрація дії тонометра для вимірювання артеріального тиску в учнів у класі
  • Порівняти виміри тиску із табличними даними:

 

 

 

  1. «Тепловий стан тіл. Теплообмін між тілами, речовинами» 8 клас
  • Визначати тепловий стан тіла людини поняттями «холодне» «гаряче»
  • Провести дослід, занурити на кілька хвилин одну руку в холодну воду, другу руку в гарячу воду потім поміняємо занурення рук, температура в посудинах буде однакова
  1. Звукові хвилі 9 клас. «Гучність звуку та висота тону»

 

  • Одиниця вимірювання гучності децибел (дБ)

 

  • Вивчити характеристики звуку;
  • Культура спілкування між однокласниками, в соціумі.
  • Скелет дорослої людини важить усього 8 кг, вага м’язів у 3 рази більше
  • Є чотири види механічного впливу на кістку: розтяг, стиск, вигин і кружіння.
  • Викривлення хребта – сколіоз виникає, коли в хребцях грудної клітки багато хрящової тканини.
  • Причини виникнення недотримання правил сидіння за партою, постійне носіння важкого портфеля в одній руці.

 

  • Як людина витримує різну висоту над рівнем моря?

 

(смертельна зона – 8км

Критична зона – від 6 до 8 км

Безпечна зона – від 1,5 до 2 км)

  • Атмосферний тиск і погода взаємопов’язані
  • Нормальний атмосферний тиск -760 мм.рт.ст. або 101300 Па

(будуючи хмарочоси необхідно враховувати зміну тиску, що зменшується на 1 мм.рт.ст. на кожні 12 м висоти

  • Теплові процеси в тілі людини.

Нормальна температура для більшості людей – 36,3 – 37 С;

Критична температура вище 42 С

  • Організм віддає теплову енергію за допомогою теплових процесів – тепловипромінювання, конвенції, теплопровідності, випаровування

 

 

 

  • Характеристики голосу людини: висота тону, гучність, тембр.
  • Коливання голосових зв’язків співаків у діапазоні від 80 до 1400Гц
  • Види тембру:

Сопрано, мецо – сопрано контральто. (для жінок) тенор, баритон, бас (для чоловіків)

Майже кожний урок слід планувати так, щоб будь-яка тема, що розкривається, залишила близько 30% свідомого засвоєння. Учні з фізичними явищами зустрічаються в житті на кожному кроці, але не помічають їх і часто не можуть їх пояснити. Завдання вчителя – навчити учнів бачити фізику навколо нас, звичайно, аналізувати, пояснювати і використовувати фізичні явища.

Хочу привести ще один приклад формування в учнів загальної цілісної картини світу. Зокрема, наука і мистецтво – це два методи пізнання навколишнього світу. Представники мистецтва постійно використовують фізичні закономірності, а фізики люблять і цінують мистецтво, що надихає і допомагає пізнавати таїнство природи.

Так, як один із видів підсумкових уроків – досліджень, можна провести урок-конференцію «Видатні фізики і роль мистецтва в їхньому житті». Цікаво, навіть, знати і для себе, і для учнів, як фізики цінують мистецтво.

  • Альберт Ейнштейн у хвилини відпочинку грав на скрипці.
  • Ігор Курчатов часто відвідував симфонічні концерти, сам грав на фортепіано.
  • Людвиг Бальцман писав: «Я став відомим завдяки творам Бетховена!»
  • Леонардо да Вінчі був художником і вченим, архітектором.
  • Л.І.Мандельштам знав майже всю поезію свого улюбленого поета О.С.Пушкіна напам’ять.
  • С.І. Вавілов навіть на фронті не розставався з «Фаустом» Гете.
  • А.Ф.Йоффе обожнював фортепіанні п’єси Шуберта, дуже любив класичну музику, особливо 1-й концерт Чайковського, романси, пісні.
  • С.П. Корольов для відпочинку брав книги про фантастику Беляєва, Стругацьких, Лема. Коли лікувався багато читав, а після смерті книги так і залишилися на тумбочці.
  • К.Е.Ціалковський написав науково-фантастичні твори, які актуальні і до сьогодні.

 

Наводжу кілька прикладів, як пов’язана фізика і мистецтво.

Рівновага і балет: в основу дії важеля або коловорота, обертання балерини, утримання канатохідцем, кобзарем рівноваги покладено рівність моментів – головна умова рівноваги тіл.

Звук. Музика. Театр. Не можна уявити виставу в театрі без музичного (звукового) фону. Акустика в театрі доповнює, удосконалює гру на сцені.

Явище дифузії у мистецтві Розбавляючи водою якийсь основний колір, використовуючи властивість дифузії, одержуємо світлий тон будь-якого основного кольору. У процесі виготовлення фарб застосовують барвники, які добре розчиняються у воді, спритні, мають хорошу проникність.

Прояв сил тяжіння, пружності, тертя на форму предметів і рух. Штрихом олівця на папері легко продовжити краплю дощу. Під дією сили тяжіння краплі падають на землю. Дія сили пружності у картині І. Рєпіна «Бурлаки на Волзі» утворення складок на одязі – дія сили тертя.

Прояв сил тяжіння, пружності, тертя на форму предметів і рух. Штрихом олівця на папері легко продовжити краплю дощу. Під дією сили тяжіння краплі падають на землю. Дія сили пружності у картині І. Рєпіна «Бурлаки на Волзі» утворення складок на одязі – дія сили тертя.

Наука і мистецтво: спільники чи супровідники. До часових видів мистецтва відносять музику, театр, ера туру. В 1926 році шотландський винахідник Джон Бейрд отримав перше телевізійне зображення людського обличчя. У 1936 році «Бі-Бі-Сі» транслювала вперше чорно-білі  телепередачі.

В 1953 році в США здійснено першу кольорову телепередачу. У 1894 році брати Люмєр зробили власний прилад – кінематограф на основі створеного кінетоскопа Томасом Едісоном. У ХУ ст.. німець Гунерберг створив друкарський шрифт і перші друкарські верстати. З 1886 року винайдено спосіб автоматичного набору. З 1965 року розроблено принцип друку на комп’ютері (Система Дігісем)

 

Формування ключових компетентностей.

Сьогодні випускник повинен не просто володіти знаннями, а вміти знайти, виділити потрібну інформацію, перевести її у досвід власної діяльності, використовувати ці знання у конкретній ситуації, розуміти, яким чином здобути ці знання, адекватно оцінювати себе, світ, своє місце у суспільстві. Найкраще самореалізації учнів, формуванню ключових компетентностей, на мою думку, сприяють методи інтерактивного навчання. Дуже важливим для формування компентентностей є те, що на таких уроках кожний має можливість обговорювати питання, висловити власну думку, презентувати продукт діяльності і, звичайно, здобути знання, які б служили учню у майбутньому.

Такі уроки можуть бути:

  • Урок-екскурсія: «Фізика екологічної стежки»
  • Урок-дослідження: «Прості механізми в житті людини»
  • Урок-конференція: «Фізичні закони і умови їх існування»
  • Урок-вистава: «Рівновага тіл. Види рівноваги тіл»
  • Урок-подорож: «Сила тяжіння! Це міф чи реальність»
  • Урок-змагання: «Закон Ома. Він і в школі, на роботі та вдома»
  • Урок-презентація проектів: «Кінематика  в природі і на службі у людини»

Організація навчальної діяльності на уроках фізики з використанням психологічного тесту

На уроці повинна бути мотивація діяльності. Треба організувати роботу так, щоб учні змогли дати відповідь на три запитання: «Що вивчаю?», «Для чого вивчаю?», Що отримаю в результаті?»

Пропоную учням на полях зошита записати одне слово з тих, що вимовляю, яке визначає настрій: роздратований, стриманий, байдужий, спокійний, радісно захоплений.

Наприкінці уроку з’ясуємо, чи зміниться настрій учнів.

Одного разу великого мислителя Сократа запитали, що, на його думку, легше всього в житті робити. Він відповів, що найлегше – повчати інших, а найскладніше – пізнати самого себе.

Саме на уроках фізики ми говоримо про пізнання природи. Провівши психологічний тест, можна визначити, як учні сприймають навколишній світ.

Психологічний тест:

  • Переплетів пальці рук. Великий палець правової чи лівої руки виявився у Вас зверху? Запишіть результати буквами «Л» або «П».
  • Схрестіть руки на грудях (поза Наполеона) Кисть якої руки виявилася зверху? Запишіть.
  • Зобразіть «бурхливі оплески». Долоня якої руки у Вас зверху? Запишіть.
  • Прикрийте око однією рукою, іншою знайдіть ручку на столі. Запишіть.

Підіб’ємо підсумки, з огляду на те, що результат «ЛЛЛЛ» відповідає типу особистості типу «художники», «ПППП» - типові мислителя.

Отже у класі є кілька «художників»,кілька «мислителів», більшість учнів – гармонійно розвинуті особистості, для яких властиве як логічне, так і образне мислення. Долі розділяю завдання для учнів відповідно до визначеного ними типу.

Якісні задачі «Чомучки»

  1. Чому для розриву нитки потрібно докласти зусиль?
  2. Чому огірки швидше просолюються  в гарячій воді?
  3. Чому важко змінити об’єм рідини?
  4. Чому між рейками роблять зазори?
  5. Чому злипаються два змочених листки паперу?
  6. Чому на дошці пишуть крейдою, а не білим мармуром?
  7. Чому важко підняти пір’їну?
  8. Чому узимку електричні проводи можуть лопнути?
  9. Чому всі тіла падають на поверхню Землі?
  10. Чому качка не тоне в річці?

Конкурс «Бліц-турнір»

За одну хвилину кожен представник зможе заробити бали.

Запитання:

  1. Що більше – 2 м або 60 см.?
  2. Що вивчає фізика?
  3. Одиниця вимірювання об’єму.
  4. Назвіть три стани речовини.
  5. Чи можна стиснути рідину?
  6. Що таке молекула?
  7. Що вимірюють лінійкою?
  8. Чи однакові молекули води і льоду?
  9. Що таке дифузія?
  10. Чи однакові молекули холодної і гарячої води?

Запитання:

  1. Що більше: 1 хв. чи 65 сек.?
  2. Як визначити площу прямокутника?
  3. Від чого залежить швидкість дифузії?
  4. Чому молекули не рухаються по прямих лінях?
  5. Що таке еталон фізичної величини?
  6. Як визначається ціна поділки приладу
  7. Чи можна посудину наповнити димом наполовину?
  8. Де атмосферний тиск більше на висоті чи біля підніжжя гори?
  9. Чому роса вранці зникає?
  10. Як визначити силу тяжіння?
  11. Чому утворюється град?

Теоретичний тур «Хто швидше розбере мішок»

На аркушах паперу записані слова. Треба вибрати їх і розділити за напрямками: фізичні явища, фізичні тіла, фізичні величини, речовини.

  • Блискавка, кулька, довжина, ртуть, мензурка, дифузія, книга, об’єм, спирт, лінійка, термометр нагрівання, плавлення, потяг, площа,час,вода,годинник, температура, велосипед, спідометр, брусок.

Задачі:

  1. Що більше: 760мм.рт.ст. чи 106 кПа?
  2. Яка висота хмарочосу у Вашингтоні, якщо біля сходів тиск становить 760 мм.рт.ст., а на 144 поверсі – 748 мм.рт.ст.?
  3. Біля підніжжя гори Говерли тиск становить 769 мм.рт.ст., який буде тиск на її вершині, якщо висота гори 1656 м?
  4. Які фізичні прилади і чому треба купити бабусі, яка хворіє на гіпертонічну хворобу?
  5. Про яку фізичну величину повинен пам’ятати тато, готуючи шило для ремонту взуття?
  6. Що необхідно взяти старшому брату, котрий виїжджає з дому на автомобілі?

Експеримент:

Дослідіть вдома, як тато рубає дрова, ріже ножицями металеву пластину.

Переконайтеся на власному досліді, що гострим кінцем ножа легше різати хліб, ніж тупим.

Спробуйте надути гумову кульку без води, а потім з водою, наповненої до половини розтягу кульки

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Інші матеріали
Додано
22 лютого 2018
Переглядів
2576
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку