Учитель представила кілька методів викладання фізики у старшій школі відповідно до умов компетентнісного навчання в рамках Нової української школи",вводить поняття і визначення адаптовані до практичного застосування знань і вмінь з теми.
Міністерство освіти та науки відділ освіти снігурівської райради Районний методичний кабінет |
МАЙСТЕР-КЛАС |
«Мій урок оновлений – мій урок цікавий» |
|
Підготувала: Кокошинська З.М. учитель фізики Галаганівського НВК |
|
2018 |
Мета: популяризувати досвід роботи, ознайомити з методами й прийомами навчання, формування ключових компетентностей учнів в умовах Нової української школи.
Етапи висвітлення:
І. Організаційний етап:
Вправа «Сигнал до дії!»
Учасники обирають кольорові жетони: червоного,жовтого, синього кольору:
Хід вправи:
«від майстер-класу я очікую…», « Від себе я очікую…»
ІІ. Теоретична частина
Ідея досвіду:
ІІІ. Практична частина.
Велике враження на учнів справляють відповіді на запитання:
Найбільший емоційний вплив залежить від дослідів,які можуть провести самі учні.
Дослід 1
Дослід 2
Використання дитячих іграшок:
Для демонстрацій можна використати дитячі іграшки. Це оживляє урок і привертає увагу учнів до вивчення навчального матеріалу:
Використання хрестоматійного матеріалу
Під час пояснення матеріалу бажано знайомити учнів із біографіями деяких учених, з уривками з їхніх наукових праць. Наприклад:
Розв’язування задач:
Фізичні задачі можуть сприяти розвитку інтересу до предмета. Для учнів цікаві задачі з непередбаченою відповіддю. Наприклад.
Дидактичні ігри на уроках фізики
Гра, навчання, праця – ось три основні види діяльності людини. Гра готує дитину до навчання, до праці, при цьому сама гра завжди – трохи навчання і трохи праця. Розрізняють 4 типи ігор залежно від ігрової мети:
На сьогодні перед школою постає складне і відповідальне завдання – формування людини нового типу, інтелектуальної, творчої, ініціативної, активної, самостійної, гармонійно розвиненої, свідомої особистості з громадянською позицією, готової до конкретного вибору свого місця у житті.
Одним із викликів нашого часу, які гостро стоять перед школою, є соціалізація учня. Основне завдання школи полягає в тому, щоб випускник школи був пристосованим до вимог суспільства. Особливої актуальності набуває питання щодо застосування методів навчання, опанування азами фізичної науки. Вчителі – фізики, мабуть, займають одну з самих головних позицій у вивченні базових навчальних дисциплін. Бо, як відомо, наука про природу, є невід’ємною частиною життя дитини в соціумі. Своїм учням я постійно наголошую, що фізика живе, існує поряд з нами щоденно, рік за роком. Тому формувати ключові компетентності учнів під час вивчення фізики наразі є головними завданнями в умовах Нової української школи.
Я прихильниця проведення інтегрованих уроків, бо вважаю, що це учнів і дає можливість ще більше популяризувати вивчення фізики, як однієї з природничих наук та спонукати учнів до самостійності,творчого підходу, глибокого пізнання предмету, уміння застосовувати набуті знання практично.
Уроки:
Важливо донести до свідомості учня значимість та практичну складову вивчення фізики в школі.
Можна залучити учнів до експерименту, дослідницької,пошукової роботи. Вчити їх складати ребуси, кросворди, загадки, прислів’я, таблиці, створювати проекти, діаграми, творчі роботи, власне порт фоліо.
Пропоную декілька прикладів застосування фізики та біології, зокрема будови тіла та скелету людини; дія атмосферного тиску, теплових процесів, значення звуку.
|
(смертельна зона – 8км Критична зона – від 6 до 8 км Безпечна зона – від 1,5 до 2 км)
(будуючи хмарочоси необхідно враховувати зміну тиску, що зменшується на 1 мм.рт.ст. на кожні 12 м висоти
Нормальна температура для більшості людей – 36,3 – 37 С; Критична температура вище 42 С
Сопрано, мецо – сопрано контральто. (для жінок) тенор, баритон, бас (для чоловіків) |
Майже кожний урок слід планувати так, щоб будь-яка тема, що розкривається, залишила близько 30% свідомого засвоєння. Учні з фізичними явищами зустрічаються в житті на кожному кроці, але не помічають їх і часто не можуть їх пояснити. Завдання вчителя – навчити учнів бачити фізику навколо нас, звичайно, аналізувати, пояснювати і використовувати фізичні явища.
Хочу привести ще один приклад формування в учнів загальної цілісної картини світу. Зокрема, наука і мистецтво – це два методи пізнання навколишнього світу. Представники мистецтва постійно використовують фізичні закономірності, а фізики люблять і цінують мистецтво, що надихає і допомагає пізнавати таїнство природи.
Так, як один із видів підсумкових уроків – досліджень, можна провести урок-конференцію «Видатні фізики і роль мистецтва в їхньому житті». Цікаво, навіть, знати і для себе, і для учнів, як фізики цінують мистецтво.
Наводжу кілька прикладів, як пов’язана фізика і мистецтво.
Рівновага і балет: в основу дії важеля або коловорота, обертання балерини, утримання канатохідцем, кобзарем рівноваги покладено рівність моментів – головна умова рівноваги тіл.
Звук. Музика. Театр. Не можна уявити виставу в театрі без музичного (звукового) фону. Акустика в театрі доповнює, удосконалює гру на сцені.
Явище дифузії у мистецтві Розбавляючи водою якийсь основний колір, використовуючи властивість дифузії, одержуємо світлий тон будь-якого основного кольору. У процесі виготовлення фарб застосовують барвники, які добре розчиняються у воді, спритні, мають хорошу проникність.
Прояв сил тяжіння, пружності, тертя на форму предметів і рух. Штрихом олівця на папері легко продовжити краплю дощу. Під дією сили тяжіння краплі падають на землю. Дія сили пружності у картині І. Рєпіна «Бурлаки на Волзі» утворення складок на одязі – дія сили тертя.
Прояв сил тяжіння, пружності, тертя на форму предметів і рух. Штрихом олівця на папері легко продовжити краплю дощу. Під дією сили тяжіння краплі падають на землю. Дія сили пружності у картині І. Рєпіна «Бурлаки на Волзі» утворення складок на одязі – дія сили тертя.
Наука і мистецтво: спільники чи супровідники. До часових видів мистецтва відносять музику, театр, ера туру. В 1926 році шотландський винахідник Джон Бейрд отримав перше телевізійне зображення людського обличчя. У 1936 році «Бі-Бі-Сі» транслювала вперше чорно-білі телепередачі.
В 1953 році в США здійснено першу кольорову телепередачу. У 1894 році брати Люм’єр зробили власний прилад – кінематограф на основі створеного кінетоскопа Томасом Едісоном. У ХУ ст.. німець Гунерберг створив друкарський шрифт і перші друкарські верстати. З 1886 року винайдено спосіб автоматичного набору. З 1965 року розроблено принцип друку на комп’ютері (Система Дігісем)
Формування ключових компетентностей.
Сьогодні випускник повинен не просто володіти знаннями, а вміти знайти, виділити потрібну інформацію, перевести її у досвід власної діяльності, використовувати ці знання у конкретній ситуації, розуміти, яким чином здобути ці знання, адекватно оцінювати себе, світ, своє місце у суспільстві. Найкраще самореалізації учнів, формуванню ключових компетентностей, на мою думку, сприяють методи інтерактивного навчання. Дуже важливим для формування компентентностей є те, що на таких уроках кожний має можливість обговорювати питання, висловити власну думку, презентувати продукт діяльності і, звичайно, здобути знання, які б служили учню у майбутньому.
Такі уроки можуть бути:
Організація навчальної діяльності на уроках фізики з використанням психологічного тесту
На уроці повинна бути мотивація діяльності. Треба організувати роботу так, щоб учні змогли дати відповідь на три запитання: «Що вивчаю?», «Для чого вивчаю?», Що отримаю в результаті?»
Пропоную учням на полях зошита записати одне слово з тих, що вимовляю, яке визначає настрій: роздратований, стриманий, байдужий, спокійний, радісно захоплений.
Наприкінці уроку з’ясуємо, чи зміниться настрій учнів.
Одного разу великого мислителя Сократа запитали, що, на його думку, легше всього в житті робити. Він відповів, що найлегше – повчати інших, а найскладніше – пізнати самого себе.
Саме на уроках фізики ми говоримо про пізнання природи. Провівши психологічний тест, можна визначити, як учні сприймають навколишній світ.
Психологічний тест:
Підіб’ємо підсумки, з огляду на те, що результат «ЛЛЛЛ» відповідає типу особистості типу «художники», «ПППП» - типові мислителя.
Отже у класі є кілька «художників»,кілька «мислителів», більшість учнів – гармонійно розвинуті особистості, для яких властиве як логічне, так і образне мислення. Долі розділяю завдання для учнів відповідно до визначеного ними типу.
Якісні задачі «Чомучки»
Конкурс «Бліц-турнір»
За одну хвилину кожен представник зможе заробити бали.
Запитання:
Запитання:
Теоретичний тур «Хто швидше розбере мішок»
На аркушах паперу записані слова. Треба вибрати їх і розділити за напрямками: фізичні явища, фізичні тіла, фізичні величини, речовини.
Задачі:
Експеримент:
Дослідіть вдома, як тато рубає дрова, ріже ножицями металеву пластину.
Переконайтеся на власному досліді, що гострим кінцем ножа легше різати хліб, ніж тупим.
Спробуйте надути гумову кульку без води, а потім з водою, наповненої до половини розтягу кульки
1