З досвіду роботи «Не навчайте дітей так , як навчали вас, бо вони народилися в інші часи»

Про матеріал
Опис досвіду роботи, в якому описані форми роботи, які я використовую на уроках для розвитку комунікативних навичок.
Перегляд файлу

 

«Не навчайте дітей так , як навчали вас, бо вони народилися в інші часи» -  говорить   народна   мудрість.   Людство   нині   перебуває   на   стадії   переходу       від індустріального виробництва до науково-інформаційних технологій, що істотно змінює роль особистості ,знань, інтелекту. Іноземна мова стає потребою в практичній та інтелектуальній діяльності людей. Вона стає вагомим засобом міжнародної інтеграції. Це підвищує статус іноземної мови, як загальноосвітнього шкільного предмету.

Незаперечним є той факт , що знання іноземної мови збагачує людину , відкриває їй вікна у світ , вчить шанувати своє рідне слово . «Скільки мов ти знаєш – стільки разів ти людина» , мудро каже народне прислів’я.

Сьогодні без знань іноземної мови важко уявити розширення бізнесу, ріст кар’єри , вступ до вищого навчального закладу , престижну роботу або й просто цікаву подорож.

Тож , без сумніву, запорукою успіху вивчення мови  є майстерність вчителя. Вчитель повинен вибирати такі прийоми і форми роботи , які забезпечували б залучення всіх учнів , незалежно від рівня їх обізнаності в мовленнєвій діяльності.

Зважаючи на вищесказане і на власні дослідження я зрозуміла, що дітям вчитися легко, коли їм цікаво. Тому в своїй роботі я використовую інтерактивні технології навчання та інші нестандартні форми роботи. Одним із своїх завдань вважаю підтримання атмосфери довір'я, взаєморозуміння і, в той же час, вимогливості на уроках. Я стараюсь робити все можливе, щоб учні не втратили інтерес до мови, намічаю перспективи його росту, створюю умови для творчої праці, вчу учнів долати труднощі, які виникають на їх шляху. Запорукою успіху вважаю взаємовідносини з дітьми. Намагаюся зрозуміти кожного, бачити їх очі, не губити їх думок, «йти в ногу з ними», навчати, виховувати кожним своїм уроком, включати кожного в активну розумову і мовленнєву діяльність, розвивати їх творчу ініціативу. Продумую кожний урок, щоб провести його як єдине ціле з чіткими установками, направленими на розвиток мовленнєвої активності учнів, ефективно використовуючи при цьому всі наявні в кабінеті засоби навчання : таблиці, картинки , іграшки, ТЗН.

Всім відомо, що величезне значення мають умови, в яких навчаються діти. А тому насамперед потрібно організувати класну кімнату так, щоб полегшити навчання дітям. Так як музика полегшує навчання, я використовую її для створення приємної атмосфери , чималу роль відвожу урізноманітненню, несподіванці, фантазії і завданню, що спонукають до дії.

В своїй роботі впроваджую також нові форми і методи, які зливають в єдиний процес роботу по навчанню, розвитку і вихованню учнів. Оскільки час вчителя лімітований, необхідно визначити прийоми інтенсифікації, які забезпечують максимальний результат. Практика показала, що нестандартні форми і методи роботи найбільш ефективні, бо при їх приміненні учні з великим бажанням активно трудяться, легко засвоюють матеріал і, головне, можуть практично ним користуватись.

Нестандартні уроки я, як правило, проводжу після вивчення певної теми. Проводжу їх в незвичайній, нетрадиційній обстановці. Подібна зміна необхідна, оскільки створена атмосфера знімає психологічний бар'єр, який виникає в традиційних умовах. Намагаюсь залучити більшість учнів, використовую музичне і художнє оформлення, костюми, декорації. Учнів дуже захоплюють уроки-екскурсії, поетичні сторінки, а також рольові ігри, ділові ігри, різноманітні ситуації.

В повсякденній роботі стараюся використовувати ігри на кожному уроці, якщо не вдається, то хоч елементи гри все ж таки застосовую. Ігрові ситуації створюють умови для природного, безпосереднього спілкування.

Використовуючи ігри, як засіб навчання, бачу в них великі потенційні можливості. В грі проявляються здібності дитини. Гра завжди передбачає прийняття рішення: як поступити, що сказати, як виграти. Бажання вирішити ці питання розвиває мислення дітей.

Почуття рівності, атмосфера захоплення дають можливість подолати скованість, сором'язливість. Мовний матеріал засвоюється мимоволі. Навчальні ігри допомагають зробити процес навчання іноземної мови цікавим і творчим. Навіть, коли елементи гри використовуються на уроці, найнудніше заняття набуває захоплюючої форми.

Великий інтерес у дітей викликають рольові ігри. Рольова гра дозволяє зняти комунікативний бар'єр у спілкуванні, збільшити об'єм мовної практики, допомагає кожному спланувати своє висловлювання. Учням подобається ставити себе на місце видуманого персонажу і діяти так, як на його думку цей персонаж міг би говорити і вести себе в певній ситуації. Використання рольових ігор сприяє досягненню цілей навчання діалогічної мови.     

Рольові ігри — методичний прийом, який відноситься до групи активних способів навчання практичному оволодінню іноземною мовою. Використання рольових ігор сприяє досягненню цілей навчання діалогічної мови і розширення монологічних висловлювань, формування навиків і вмінь самостійно висловлюватись. Рольова гра — одна з форм організації ситуації, яка використовується в навчальних цілях, в основі рольової гри лежить організаційне мовне спілкування учнів у відповідності до розприділених між ними ролей.

В умовах поступового переходу підлітків до старшого шкільного віку підвищується роль ситуації, розширюється уявлення учнів про оточуючий світ.

В 8-9-х класах викорстовую імітаційні рольові ігри. Це прийом, який розширює можливості пізнавальної діяльності школярів. В ігровій формі учні знайомляться з персонажами літературних творів, фактами біографії видатних діячів літератури, науки, поглиблюють уявлення про окремі періоди історії. Часто імітується дискусія між українськими школярами і їх ровесниками за кордоном. Участь в ігрових дискусіях розглядається як важливий засіб підготовки учнів до самостійного і творчого обговорення проблеми.

В 10-11 класах з врахуванням професійних інтересів організовую імітаційні ділові ігри, в таких іграх участь беруть лікарі, вчителі, журналісти, співаки, музиканти.

Ділова гра дозволяє імітувати ситуації, які можуть виникнути в масштабах професійної діяльності учнів. Часто пропонується дати інтерв'ю про свою роботу, відпочинок. Лікарі ведуть прийом, вчителі урок і т.д.

Я часто практикую вивчення віршів та пісень на уроках. Це удосконалює вимову, інтонацію та збагачує лексичний запас, допомагає швидше засвоїти граматичні структури, пожвавлює урок. Завдяки цьому інтерес до іноземної мови в учнів зростає.

Я працюю в даній школі 16 років. Ще жодного разу у клас не прийшли учні з однаковим рівнем знань і здібностей. Проте, на власному досвіді я переконалася, що важливим етапом є   збереження інтересу до вивчення предмету, до пізнання нового.

Досконалість уроку, мабуть, майже недосяжна мета. Але прагнути цього потрібно кожному. І пам'ятати, що учень - це не посудина, яку потрібно заповнити, а факел, який треба запалити!

 

1