Застосування методу колового тренування
На уроках фізичної культури
З досвіду роботи
Вчителя фізичної культури
Бурко В.І.
Вища категорія
Першотравенський гірничій ліцей
м.Першотравенськ
2018року
Дія фізичних вправ тісно пов’язана з діяльністю м’язів, органів чуття, внутрішніх органів, кори головного мозку.
У фізичному вихованні застосування колового тренування дає можливість самостійно набувати знань, розвивати фізичні якості, удосконалити окремі уміння і навики, дозволяє добитися високої працездатності організму.
Колове тренування привчає учнів до самостійного мислення, розвитку фізичних здібностей, виробляє алгоритми рухових дій, близьких по своїй структурі до виробничої діяльності. Дуже істотним є те, що вона дозволяє забезпечити індивідуалізацію навчання і виховання, ефективно використовувати час, що планується на уроці.
У круговому тренуванні під алгоритмічним розпорядженням розуміється строге виконання конкретних вправ, певним чином підібраних і сконцентрованих в заданому тимчасовому інтервалі, таких, що забезпечують швидкий розвиток рухових якостей за відносно короткий проміжок часу, використовуються вправи для розвитку молодого організму, зміцнення здоров’я вироблення професійно – прикладних навиків, необхідних в майбутній трудовій діяльності учнів.
Створення певної моделі фізичного розвитку рухових якостей для формування і вдосконалення конкретних навиків, які враховуються у взаємодії і єдності, підвищує стійкість організму до навантаження розширює сферу рухових можливостей людини.
Як правило, розвиток професійних прикладних навиків завжди обумовлений відповідним рівнем виховання фізичних якостей.
При розробці різних моделей фізичної підготовки із застосуванням кругового тренування необхідно:
Визначити кінцеву межу виховання фізичних якостей, їх розвиток на конкретному етапі навчання; провести глибокий аналіз вправ; комплекс вправ повинен вписуватися в певну частину уроку з урахуванням ступеня фізичної підготовки групи. Визначити об’єм роботи і відпочинку на станціях при виконанні вправ з урахуванням вікових і статевих відмінностей. Строго дотримувати послідовність виконання вправ і переході від однієї станції до іншої, а також інтервал між кругами при повторному проходженні комплексу.
Суть програмування колового тренування полягає в тому, що весь об’єм спірально змодельованого комплексу підлягає нормованому виконанню в строго заданому тимчасовому інтервалі, певній послідовності, при поступовому збільшенні навантажень і обліку індивідуальних особливостей фізичного розвитку учнів. При цьому на всіх етапах кругового тренування зберігається прямий і зворотній зв'язок між викладачем і учнем що вчаться, ведеться контроль фізичного розвитку і стану здоров’я.
Фізичне виховання є багатогранним, тривалим процесом, органічно взаємозв’язаним з вихованням фізичних якостей, до яких перш за все відносять силу, швидкість, гнучкість, витривалість, спритність.
Практично жодна фізична якість не існує у „ чистому ” вигляді.
Силове тренування може виконувати різні завдання. Якщо в основі занять не лежить культ м’язів, то в першу чергу вона являється гармонічним розвитком людини, допомога відпрацьовувати високу фізичну та спортивну працездатність.
При вірній організації занять силова гімнастика покращує функціонування нервової та м’язової систем, удосконалює дихальний апарат, роботу серцево – судинної системи, обмін речовин – позитивно впливає на стан здоров’я.
Силова гімнастика потребує великих затрат енергії, дає велике навантаження. Немає такої діяльності людини у повсякденному житті де сила, витривалість і швидкість не були б потрібні. Рівень розвитку цих та інших фізичних якостей обумовлюються поставленими задачами , а також методом проведення задач.
Вимоги що до вправ для комплексів колового тренування.
По-перше: слід брати нескладні вправи з різних модулів програми:
З модулю основної гімнастики, легкої атлетики, спортивних ігор ( елемент волейболу, баскетболу, футболу) відповідно до кожної групи.
Відносна простота цих вправ дає змогу багаторазово їх повторювати. Кожна вправа повинна впливати вибірково на певну групу м’язів і сприяти розвитку у учнів тих якостей яким приділяється основна увага на даному уроці.
На І курсі та ІІ курсі групи працюють над розвитком усіх фізичних якостей, особливо сили та швидкості та силової витривалості.
Кожен комплекс, маючі загально – розвиваючий характер, повинен складатись з 5-7 вправ по одній – дві вправи для розвитку м’язів рук, спини, черевного пресу, ніг і дві вправи які інтенсивно активізують функції організму (біг у різних варіантах, стрибки на місті з просуванням вперед з енергійними замахами рук тощо).
Вправи
Комплекс №1
1.Біг 30 метрів.
2.Стрибки у довжину з трьох кроків.
3.Біг на місці в максимальному темпі.
4.Згинання і розгинання рук в упорі лежачі.
5.Стрибки вгору з місця.
6.Із вису на перекладені піднімання ніг до кута 90о.
Комплекс №2
1.Біг з веденням баскетбольного м’яча.
2.Біг з веденням і об веденням перешкод.
3.Кидки і ловля баскетбольного м’яча, що відскочив від стіни.
4.Стрибки на двох через лаву.
5.Згинання і розгинання рук в упорі лежачі ноги на лаві.
6.Біг 500-800 метрів.
Комплекс №3
1.Згинання і розгинання рук в упорі лежачі, ноги на лаві.
2.Два перекиди вперед.
3.Опорний стрибок через коня.
4.Лазання по канату без допомоги ніг.
5.Присідання з вантажем.
6.Із вису підйом з переворотом.
7.Біг до фінішу.
Комплекс №4
1.Хода в присіди руки за голову.
2.Лежачі на животі, одночасно піднімати руки і ноги, прогнутися.
3.Підкидання набивного м’яча чі футбольного вгору.
4.Стрибки на двох ногах вправо і вліво через лінію.
5.Присідання у стійці ноги нарізно, руки за голову.
6.Повороти вліво і вправо з гімнастичною палицею за спиною.
Комплекс №5
1.Залізати на гімнастичну стінку і спускатись.
2.Хода навприсядки з м’ячем в руках.
3.Лазання по канату без допомоги ніг (хлопці) з ногами (дівчата).
4.Стрибки на двох ногах по мітках.
5.Нахили тулуба з набивним м’ячем за головою.
6.Підтягування.
Комплекс №6
1.Біг на місті з високо піднятим стегном.
2.Із положення лежачі на спині підняти прямі ноги і торкнутись підлоги за головою.
3. Присідання з гімнастичною палицею на плечах.
4. Згинання і розгинання рук в упорі лежачі, ноги на гімнастичній лаві.
5.Піднімання тулуба, в сід з положення лежачі на спині утримуючи перед собою набивний м’яч.
Основне завдання використання колового тренування на уроці ефективний розвиток рухових якостей в умовах обмеженого і жорсткого ліміту часу при чіткій регламентації і індивідуальному дозуванні виконуваних вправ.
Цей метод допомагає збільшити загальну і моторну щільність уроку, ефективно використовується навчальний час, полегшує облік і контроль і індивідуальне регульоване навантаження, активізує працьовитість учнів, оскільки вправи роблять всі учні одночасно і в той же час самостійно, пропорційно своїм можливостям і зусиллям
«Колове тренування» добре поєднує в собі вибірково направлений і комплексний вплив, а також чітко впорядкований і варіативний вплив. Із застосуванням цього методу збільшується охоплення учнів різноманітного і цілеспрямованою роботою з урахуванням індивідуального підходу до кожного учня залежно від досягнутого ним рівня фізичного розвитку.