Станіславський ліцей ім. К.Й. Голобородька
Станіславської сільської ради Херсонської області
Інтеграція навчального процесу
в початковій школі
З досвіду роботи вчителя початкових класів
Станіславського ліцею ім. К.Й. Голобородька Сікози Лілії Євгенівни
2023 рік
ЗМІСТ
1. Актуальність теми. с.3
2. Причини та передумови інтегрування окремих навчальних предметів в початковій школі. с.3
3. Мета та структура уроку. с.4
4. Види інтеграції. с.5
5. Нетрадиційні інтегровані уроки с.5
6. Переваги інтегрованого уроку. с.6
7. Різні види діяльності на інтегрованому уроці с.7
8. Форми реалізації міжпредметної інтеграції. с.10
9. Висновок с.11
10.Використані джерела. с.12
11.Інтегровані уроки(Додаток). с.13
1. Актуальність теми.
Інтеграційні процеси в освіті останніми роками посідають щораз важливіше місце, оскільки вони спрямовані на реалізацію нових освітніх ідеалів – формування цілісної системи знань і вмінь особистості, розвиток її творчих здібностей і потенційних можливостей. Інтеграція вважається необхідним дидактичним способом, за допомогою якого можна створити в учнів цілісну картину світу. Через інтеграцію здійснюється особистісно-зорієнтований підхід до навчання, тому що учень сам в змозі вибирати «опорні» знання з різних предметів з максимальною орієнтацією на свій досвід, що склався в нього під впливом як попереднього навчання, так і його взаємодії з навколишнім світом. Я. А. Каменський акцентував увагу на необхідності
«завжди всюди брати разом те, що пов’язано одне з одним».
У XXI столітті предмети не можуть вивчатися відірвано від реальності, а шкільний урок – існувати сам собою. Тож на допомогу педагогам та учням приходить інтегроване навчання – світова практика, залучена до освітнього процесу завдяки реформі «Нова українська школа».
2. Причини та передумови інтегрування окремих навчальних предметів в початковій школі.
У початковій школі інтеграцію між предметами можна реалізувати з допомогою адаптації та поєднання навчальних курсів, створення навчальних проєктів, презентацій, організації тематичних днів, тижнів чи навіть місяців. Отже, в учня формується комплексне бачення предмета та його завдань, він вчиться шукати підходи до їх розв’язання, але не окремо, а в розрізі реального життя.
Саме завдяки інтегрованому навчанню учні починають розуміти актуальність кожного предмета, так вважають педагоги початкової школи Ралстона, що в Колорадо, США. На їхню думку, в організації інтегрованих уроків відіграють роль відкритість та увага вчителя до потреб учнів, його здатність структурувати урок за темами, цікавими для школярів.
Дійсно, на практиці реалізація інтегрованого вивчення предметів розширюється завдяки фантазії залучених педагогів та учнів. І процес викладання може бути дуже захопливим, наближеним до життя поза школою.
На своїх уроках важливий акцент я роблю саме на поєднанні знань учнів про якесь явище чи процес, орієнтуючись на їхні попередні знання з інших предметів.
Інтеграційні процеси тісно пов’язані з потребою часу, індивідуальними та колективними потребами. Є такий чудовий вислів автора «Не вчіть дітей як учили вас, бо живуть вони в інший час». Саме цей вислів я взяла путівником у своїй роботі сьогодні. Тільки в пошуку, експериментах, відкритті кожної дитини себе під час навчання, в творчій та дослідницькій роботі залежить кінцевий результат – інтелектуально розвиненої особистості в майбутньому. Це розвиток мислення, сприймання дитини за рахунок цікавого матеріалу, що дає учневі не тільки краще і цікавіше вивчити навчальний предмет, пізнати навколишній світ. Коли я проводжу уроки, діти включаються у різні види діяльності, так як на такому уроці поєднуються знання з різних предметів, підпорядковані одній темі. Тому при підготовці до уроку я чітко визначаю завдання уроку та його головну мету.
3. Мета та структура уроку.
Саме метою інтегрованого уроку є створення передумов для розгляду дітьми певного поняття, явища чи об’єкта. На такому уроці я не тільки вивчаю новий матеріал з дітьми, але й формую й розвиваю навчально-пізнавальну діяльність, враховуючи рівень розвитку і психологічні особливості дітей та стимулюю нові якісні зміни , виховувати гуманне відношення одне до одного. Також при підготовці багато працюю над структурою уроку, добираю матеріали для роботи, використовує цікавий дидактичний матеріал. Це сприяє розширенню знань учнів, формує уявлення їх про пізнання навколишнього світу. Важливу роль при підготовці надаю специфіці кожного предмета, який інтегрується з іншими. Переглядаю й уточнюю набуті знання учнів з даного предмету, чи вміють учні застосовувати ці знання в повсякденному житті. Отже, виконую роль «модератора», а вже діти самі намагаються під час навчання мислити і робити висновки, аналізувати кожну деталь поняття чи явища. Велику роль під час проведення інтегрованого уроку надаю навчальній та матеріальній базі: презентації, аудіозаписи, відеозаписи, демонстраційні матеріали та прилади, матеріали для проведення дослідів, роздатковий дидактичний матеріал. Все це дає можливість тримати високу ефективність роботи на уроці. Діти стають активними, а не пасивними учасниками навчального процесу. Вони вчаться як самостійно, так і колективно висловлювати свої думки, виражати своє ставлення до того чи іншого явища, показувати свої почуття, ділитися своїм хоча й невеликим, але життєвим досвідом.
4. Види інтеграцій
- За змістом (залучення матеріалів інших предметів).
- Способом пізнавальної діяльності (спостереження, мислення, мовлення). На інтегрованому уроці використовують обидва способи. При підготовці до інтегрованого уроку потрібно обґрунтувати доцільність інтегрування і якого саме, навчального матеріалу і структури (поєднання складових частин) і технологій проведення. Інтегровані уроки сприяють формуванню цілісного сприйняття навколишнього світу. При цьому оновлюється зміст навчання, урізноманітнюються форми і методи навчання, підвищується якість знань.
5.Нетрадиційні інтегровані уроки.
Інтегровані уроки за формою організації та проведення можуть бути не тільки традиційними, а й нетрадиційними (уроки-подорожі, уроки-казки, уроки-проекти, урок-гра, урок-конкурс, урок-інтерв'ю, уроки-фантазії і мислення та інші). Нестандартні або нетрадиційні уроки справді відрізняються від звичних комбінованих уроків і метою, в якій переважає орієнтація на розвиток творчих здібностей, інтересів, нахилів учнів, їхніх специфічних умінь, на отримання певних знань чи вироблення окремих загальнонавчальних умінь, відсутністю послідовності елементів уроку, наявністю в структурі уроку ознак інших форм навчання. Для нестандартних уроків характерні: колективні види роботи, активізація пізнавальної діяльності, партнерський стиль взаємовідносин, цікавість до навчального матеріалу, творчість, зміна ролі вчителя, нестандартні підходи до оцінювання. Нестандартні уроки сприяють готовності дитини до життя, що включає такі якості:
- уміння приймати рішення та робити вибір;
- завжди працювати якісно;
- проявляти ініціативу;
- бути свідомим того, що існують різні цінності;
- вміти співпрацювати з великим обсягом різноманітної інформації, самостійно здійснювати її пошук, обробку, аналіз і зберігання.
До нестандартних уроків готуюся заздалегідь. Передусім вибираю найбільш активних, ініціативних, добре підготовлених з теми учнів. Які можуть організувати роботу в групах.
Інтегрований урок – це один із видів нетрадиційних уроків. Необхідно розрізняти інтеграцію, що сприяє глибшому сприйманню та осмислення навчання, і міжпредметні зв’язки. Інтегрований урок – це новий тип уроку, у якому навколо однієї теми поєднано відомості різних навчальних предметів.
6. Переваги інтегрованого уроку.
- розвиває творчий потенціал учнів, спонукає до творчого пізнання навколишньої дійсності до встановлення причинно–наслідкових зв’язків, розвиває логіку, формує вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки.
- у школярів формується ініціативність, самостійність, комунікабельність, громадянська свідомість.
- зростає адаптованість учнів до реалій життя, навколишній світ і різні процеси в ньому сприймаються цілісно.
До проведення інтегрованих уроків готуватися треба як вчителям так і учням. Для цього я пропоную тематичні завдання. Діти добирають додаткову інформацію, працюють із тематичним словником, вчать вірші, готують інсценізацію уривків художніх творів, підбирають ілюстрації та малюють малюнки. Такі уроки дають відчутні результати у розвитку пізнавальних здібностей молодших школярів, вносять у звичайну систему уроків новизну, допомагають дітям сприймати важливі поняття, явища цілісно та водночас різнобічно. Ідеї інтегрованого навчання сьогодні дуже актуальні,бо вони сприяють успішній реалізації нових освітніх завдань. Це дає також можливість учням опанувати значний за обсягом матеріал, досягнути формування міжпредметних зв’язків, уникнути дублювання багатьох питань. В результаті інтегрованих зв’язків у дітей створюється певний обсяг знань, який збільшується не внаслідок накопичення певної інформації, а шляхом синтезу поглядів, позицій, почуттів
7. Різні види діяльності на інтегрованому уроці
Сучасний урок вимагає від педагога оптимального поєднання індивідуальної, парної, групової і колективної форм організації навчальної діяльності учнів.
Значна кількість основних методичних інновацій пов’язана сьогодні із застосуванням інноваційних технологій, зокрема, інтерактивних методів навчання.
Одним із інтерактивних методів є дослідницький метод навчання. Дослідницька активність — природний стан дитини. Вона спрямована на пізнання світу і хоче його пізнавати. Саме це внутрішнє прагнення до пізнання шляхом дослідження спричиняє дослідницьку поведінку та створює умови для дослідницького навчання.
У результаті дослідницької діяльності у дітей формуються навички пошукової роботи, активізується самостійна, розумова діяльність.
На прикладі теми про воду ми поєднали різні способи подачі дітям знань про природу, поглиблюючи і розширюючи знання про неї, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки, розвивати спостережливість і мислення, а також виховувати бережливе ставлення до природи. Використовуючи міжпредметні зв'язки, проектну діяльність, ІКТ.
Моя система роботи будується на сучасних педагогічних технологіях, головна мета яких – зробити процес навчання творчим. Як вчитель - практик, можу стверджувати – це просто чудово!
Урок із застосуванням комп'ютерних технологій не тільки пожвавлює навчальний процес, але і підвищує мотивацію кожного учня у навчанні. У цікавій, динамічній, ігровій формі мої учні опановують та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів, розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності. Ми використовую засоби мультимедіа на різних етапах уроку: для перевірки домашнього завдання, пояснення нового матеріалу, створення проблемної ситуації, закріплення вивченого, перевірки засвоєння знань у процесі уроку.
З’являються літери рухомі у крапельках, сніжинках, листочках (залежно від пори року), за допомогою анімації «оживляємо» різних казкових героїв. А такий засіб мультимедіа, як графіка у поєднанні з анімацією, дає можливість представити необхідне зображення з точністю до миті, наприклад, читання слів-«блискавок». На уроках навчання грамоти використання ІКТ допомагає нам організувати роботу над звуком, звуковою схемою слова, над реченням, текстом.
Ми проводимо різноманітні літературні ігри, наприклад: «Живу вікторину»
(показуємо малюнки до казок, зроблені на слайдах, а діти відповідають, з якої саме вони казки), або з кадру звучить голос з уривком казки, діти вгадують казку і в підтвердження здогадки з’являється ілюстрація до даної казки.Надзвичайно продуктивними є уроки природознавства, забезпечені мультимедійною підтримкою.
В ході вивчення теми про воду ми провели інтерактивну гру «Доповни схему» (властивості води) , інтерактивну вправу «Мозковий штурм (требависловити якомога більше знань про воду і зафіксувати їх). На уроках з природознавства ми проводимо рубрику «Художня галерея Матінки Природи» (діти отримують завдання і складають розповідь про водойму своєї місцевості за планом), де прослідковується міжпредметний зв'язок з читанням, образотворчим мистецтвом.
Для дітей цікава екологічна хвилинка у вигляді гри «Точно в ціль» (діти відповідають на поставлене питання коротко«Так чи ні», виховуємо бережливе ставлення до природи. На наступному уроці ми продовжуємо пошукову діяльність, де проводимо дослідницьку роботу з метою формування уявлень про перетворення води з одного стану в інший. На етапі пошукової роботи ми запропонували дітям калейдоскоп загадок «Стан води», загадки дають змогу на уроці здійснювати ігрові дії, тобто: змагатися між собою у кмітливості, швидкості, пошуку правильної відгадки, і насамперед, доводити правильність свого міркування.На кожному уроці працює дослідницька лабораторія . Діти проводять досліди про стан води, вимірюють температуру в різних станах.
На закріплення теми ми проводимо інтерактивну гру «Продовж речення», «Ситуація» (зв'язок з основами здоров'я) . Учні інсценують запропоновану вчителем життєву ситуації, визначають власне ставлення до неї, набуття ними досвіду шляхом гри, висловлюють свої судження та думку.
При вивчені колообігу води в природі учням продемонстрували дослід з метою показати рух води в природі і запропонували роботу в групах , або разом (скласти казку про подорож Краплинки).
Для дітей цікава інформаційна хвилинка у вигляді гри «Додай своє слово»
(учні коментують, обговорюють де людина використовує воду , і додають своє слово).
Здійснюючи міжпредметні зв'язки ми приділяємо вихованню інтересу до
природи через залучення поезії, музики, живопису.
При вивчені пір року ми використовували рубрику «Хвилинки милування природою», під час якої залучили музичний супровід, або після прослуховування поетичного слова ( перевагу віддаємо тим творам, які будемо вивчати на уроках читання) доречно запропонувати репродукції картин видатних художників й поставити потім запитання:
-Як художник зобразив осінь?
-Які почуття викликали краєвиди, кольори, звуки?
Можна створити проблемну ситуацію, наприклад: якими б побачили природні явища різні фахівці ( поет, художник, музикант, вчений – природознавець).
Використання на уроці прислів'я, приказок, наближує учнів до витоків рідної мови, збагачує їхнє мовлення, робить його влучним, образним, барвистим. Діти повинні не тільки складати, а й коментувати, висловлювати власні судження
(гра «З'єднай прислів'я»)
Дуже цікавою є інтерактивна вправа «Капелюшок побажань». Це досить проста і цікава для учнів вправа, під час виконання якої практично кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми, або побажання.
8. Формами реалізації міжпредметної інтеграції можуть бути:
1. Проєкти.
2.Екскурсії, конференції, семінари, круглі столи, диспути, кейси.
3.Уроки- подорожі.
Висновок
Висновок
На сьогодні в своїй роботі віддаю перевагу інтегрованим урокам.
Такі уроки емоційно збагачують навчально-виховний процес, допомагають мені різнобічно і системно формувати необхідні уявлення і поняття. А різні види діяльності, які притаманні урокам інтегрованого змісту, роблять їх цікавими, запобігають стомлюванню дітей, посилюють інтерес до навчання та школи в цілому.
При проведені уроку я завжди усвідомлюю головне дидактичне завдання уроку: перетворити учня з пасивного обєкта навчання і виховання на його активного суб’єкта, активізувати дитину у процесі навчання. Отже, якщо ми підсумуємо вище сказане, то зрозуміємо, що для досягнення високої ефективності навчання необхідно запроваджувати й використовувати в своїй педагогічній практиці інтегровані уроки, які збільшують мотивацію дитини до навчання, сприяють формуванню особистості,розвивають вміння спостерігати та робити висновки. Інтеграція пожвавлює навчальний процес, економить навчальний час, позбавляє від перевтоми. Таким чином, ідея інтегрованого навчання надзвичайно актуальна в контексті сьогодення, оскільки з її успішною методичною реалізацією передбачається досягнення мети якісної освіти, тобто освіти конкурентоздатної, спроможної забезпечити кожній людині самостійно досягти тієї чи іншої життєвої мети.
Література
1. Большакова І., М. Пристінська «Інтегроване навчання:
тематичний та діяльнісний підходи» НВК «НОВОПЕЧЕРСЬКА ШКОЛА»
2.Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. МОН 27.10 2016 р. Електронний ресурс
3. Пометун О., Пироженко С. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. К.: АСК. 2004 р.
4.https://sites.google.com/site/pocatkovaskolano2/integrovani-uroki
5.Вегера Н.С. Відкритий урок. Інтегровані уроки в початковій школі. 1-4 клас. Видавництво «Ранок». Тернопіль-Харків. 2010 р.
6. Антипова О. Й. У пошуках нестандартного уроку / О. Й. Антипова, Д. І.
Рум’янцева, В. Ф. Паламарчук // Початкова школа. – 2011. – № 1. – С. 65–69.
Додаток 1
Інтегрований урок з природознавства у 3 класі
Тема. Вода у природі. Три стани води. Властивості води-рідини. Вода- розчинник.
Мета. Розширити уявлення про значення води в природі, три стани води і властивостях води - рідини; формувати елементарні поняття: вода - речовина; виробляти вміння самостійно виконувати досліди.
Розвивати навички дослідницької діяльності, спостережливість, аналітичне мислення, вміння робити висновки; розвивати комунікативні уміння і навички.
Виховувати гуманну, творчу, асоціативно активну особистість, здатну екологічно мислити, дбайливо ставитися до природи, до води – основи життя.
Обладнання. Презентація, склянка з водою, банка з ложкою для демонстрації, вода, крейда, сіль, цукор, пісок, олія, підручник, зошит для природознавства з друкованою основою, карта світу, відео про воду.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Наш дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав
Тож і ми часу не гаймо
Урок природознавства розпочинаймо. Повернемось обличчям до гостей і лагідно промовим «Добрий день».
Сьогодні надіюсь, у нас буде цікавий урок
До знань з природознавства ми зробим ще крок.
Ми будемо вчитися не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати, Чітко і плідно будем працювати.
ІІ. Хвилинка спостережень. Слайд
Рубрика "Синоптики повідомляють "
"Українські прикмети " Сьогодні добре знають люди, яка погода завтра буде, бо теле - й радіопрогноз підкаже — спека чи мороз. В старі ж часи, і це знаменно, — діди й бабусі наперед прогнозували достеменно погоду з безлічі прикмет: Як місяць гострий — на непогоду, як рівний — на ясну блакить, щербатий — то відомо зроду, що незабаром задощить. Якщо дізнатися належить, така погода чи така – старе й мале уважно стежать за виглядом молодика. Якщо з рогами він крутими, то знай — невдовзі дощ ітиме; з положистими заяснів – чекати слід погожих днів...
Д. Білоус
Синоптик: Вітаю всіх, синоптик повідомляє: сьогодні передбачається хмарно, без опадів. Температура повітря буде поступово знижуватися.
Денна температура сягатиме позначки 10-15 градусів вище нуля. А у 3– Б класі - сонячно , переважатимуть хороший настрій та присутність усмішок. Опади переважно у вигляді гарних оцінок.
Вдалого вам дня, дякую за увагу!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання з теми « Повітря»
Вчитель. За прогнозами синоптика у класі очікуються опади у вигляді гарних оцінок. Повторення вивченого матеріалу за допомогою технології «Незакінчене речення…..». Я вам читаю незакінчене речення , а ви швидко
та чітко його доповнюєте. Слайд
1.Повітря –це: ( газоподібне тіло)
2. Повітря знаходиться в ( в ґрунті, воді, навколо нас)
3. Повітря відноситься до(неживої природи)
4. Шар повітря навколо Землі – це…( атмосфера)
5.Повітря прозоре, безбарвне, не має запаху це -… (властивості повітря) 6. Люди дбають про чистоту повітря-…..( насаджують дерева, куші, трав'янисті рослини)
7. Шкідливі речовини в повітрі – це…( промислових відходів, відпрацьованих газів, аварій на хімічних заводах, атомних станціях)
ІV. Актуалізація опорних знань А зараз відгадайте загадки.
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда —
Звичайна, підкажіть,... (вода).
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
. (Лід)
-біла
На рукав згори злетіла.
Поки несла її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка) очі спить на землі, а вранці висихає.
(Роса)
- Хто мені нагадає які відповіді на загадки ви дали?
- А щоб дізнатися як одним словом ми можемо назвати всі ці слова, ми прочитаємо віршик.
V. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку - Прочитайте віршик і спробуйте визначити тему нашого уроку:
Добрий день, Джерельце, криничко, Чистая водичко. Ми тебе нап’ємось - Сили наберемось.
(Відповіді дітей)
Отже, тема нашого уроку «Вода». На уроці ми дізнаємося про властивості води, в яких стана вона перебуває , будемо робити дуже багато різноманітних завдань. Тому будьте уважними та активними!
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (треба висловити якомога
більше знань про воду і зафіксувати їх). Слайд
— До якої частини природи відноситься вода?
— Чи багато її на Землі?
— Що таке вода? Яка вона? Який колір, смак, запах? — Які її властивості?
VІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди
Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів.
- Розгляньте презентацію «Три стани води» Слайд
У природі вода перебуває у трьох станах:
Пропоную дітям калейдоскоп загадок «Стан води». Слайд
Загадки дають змогу на уроці здійснювати ігрові дії, тобто: змагатися між собою у кмітливості, швидкості, пошуку правильної відгадки, і насамперед, доводити правильність свого міркування.
- Як ви думаєте найбільше води перебуває у якому стані? Рідкому, твердому чи газоподібному?
Основними умовами переходу води з одного стану в інший є зміна температури повітря. Тобто коли ми підігріваємо водичку рідкого стану вона переходить у газоподібний. А коли водичка замерзає, вона перебуває у твердому стані.
Отже, вода три стани має.
В газоподібному літає.
Ось уяви із самовару гаряча з свистом рветься пара.
Та тільки пару остуди, враз стане краплею води.
В рідкому вже перетікає, з високих гір мерщій тікає.
Збігає з пагорбів в долини. І до морів широких лине.
А ще й турбіни оберта на гідростанціях вода.
Коли вода в твердому стані- це сніг і лід при замерзанні.
На полюсах Землі холодних, лежать запаси снігу й льоду.
Від них також залежить дуже наш звичний клімат, юний друже.
- А ви знаєте, що у світі найсильніше?
Виявляється – вода! Вона обійде будь-яку перешкоду, натиском своїм зруйнує найміцніші мури. Наш народ здавна помітив цю властивість води і склав таке прислів’я : ―Мала крапля , а й та камінь точить‖.
- Як ви розумієте це прислів’я?
Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну речовину, але воду називають найбільшим дивом світу.
- Давайте уявимо собі, що на Землі не стане води. Що б сталося?
- Але на щастя, вода на Землі є. ЇЇ так багато!
Подивіться на карту світу (на дошці). Гляньте, скільки на ній синього кольору! А ви знаєте, що нашу планету називають голубою планетою.
Чому ж вона голуба? Якщо всю землю розділити на 4 частини, то 3 з них – це вода. Але слід зауважити, що більшість води на планеті – солона. Прісна вода складає всього 3% від усієї кількості води на планеті. Існує глобальна проблема нестача прісної води.
- А де є вода? (Відповіді дітей)
2. Інформаційна хвилинка у вигляді гри «Додай своє слово» Слайд (учні коментують, обговорюють і додають своє слово).
Вода міститься під землею у джерелах, колодязях, криницях. Вона є на суші у вигляді річок, озер, морів, океанів. Вода є у повітрі у вигляді туману, хмари, дощу. Входить до складу всіх живих організмів. Наприклад, в організмі людини вода становить понад половину маси тіла, а огірок майже повністю складається з води. Без води засихають рослини, гинуть тварини. Людина може прожити без води лише кілька днів. Вода міститься не тільки у водоймах, на суші, у повітрі, але й у айсбергах, снігових покривах гір, льодовиках.
3. Рубрику «Художня галерея Матінки Природи» (діти отримують завдання і складають розповідь про водойму своєї місцевості за планом) Слайд
VII. Практична робота по групах.
1. Проведення дослідів. З'ясування властивостей води-розчинника.
Дослід 1. Текучість
Дослід 2. Вода – не має форми.
Дослід 3. Вода прозора, без смаку, без запаху.
Дослід 4 . Вода є розчинником.
Дослід 5. Вода при нагріванні розширюється, а при охолодженні – стискається.
2. Підведення підсумків практичної роботи
Інтерактивна гра «Доповни схему» ( властивості води) Слайд
(Розповідь учителя про розчинні і нерозчинні у воді речовини).
Фізкультхвилинка
Ми мандруємо, ми мандруємо, Україною крокуємо.
Ось побачили Карпати.
Як вершини нам дістати?
Заглянемо в озерця,
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли
І до школи знов прийшли.
VІІІ. Осмислення та закріплення нових знань
Робота з підручником
Опрацюйте текст та знайдіть відповідь на запитання.
Крім розчинів, які можна приготувати, є природні розчини. Це вода морів, океанів, солоних озер і мінеральних джерел, сік рослин, кров людей і тварин. Не всі речовини розчиняються у воді.
ІX. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Інтерактивна гра «Ситуація» Слайд
Учні інсценують запропоновану вчителем життєву ситуації, визначають власне ставлення до неї, набуття ними досвіду шляхом гри, висловлюють свої судження та думку.
2. Гра «З'єднай прислів'я» Слайд
3. Робота в зошиті з друкованою основою
4. Екологічна хвилинка у вигляді гри «Точно в ціль» Слайд
(діти відповідають на поставлене питання коротко «Так чи ні»), виховуємо бережливе ставлення до природи . X. Підсумок уроку.
1. Рубрика «Хвилинки милування природою», під час якої залучили музичний супровід
2. Інтерактивна вправа «Капелюшок побажань». Слайд (кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми або побажання)
XI. Домашнє завдання.
Додаток 2
Інтегрований урок з природознавства у 3 класі
Тема. Вода у природі. Три стани води. Властивості води-рідини. Вода- розчинник.
Мета. Розширити уявлення про значення води в природі, три стани води і властивостях води - рідини; формувати елементарні поняття: вода - речовина; виробляти вміння самостійно виконувати досліди.
Розвивати навички дослідницької діяльності, спостережливість, аналітичне мислення, вміння робити висновки; розвивати комунікативні уміння і навички.
Виховувати гуманну, творчу, асоціативно активну особистість, здатну екологічно мислити, дбайливо ставитися до природи, до води – основи життя.
Обладнання. Презентація, склянка з водою, банка з ложкою для демонстрації, вода, крейда, сіль, цукор, пісок, олія, підручник, зошит для природознавства з друкованою основою, карта світу, відео про воду.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
Наш дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав
Тож і ми часу не гаймо
Урок природознавства розпочинаймо. Повернемось обличчям до гостей і лагідно промовим «Добрий день».
Сьогодні надіюсь, у нас буде цікавий урок
До знань з природознавства ми зробим ще крок.
Ми будемо вчитися не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Чітко і плідно будем працювати.
ІІ. Хвилинка спостережень. Слайд
Рубрика "Синоптики повідомляють "
"Українські прикмети " Сьогодні добре знають люди, яка погода завтра буде, бо теле - й радіопрогноз підкаже — спека чи мороз. В старі ж часи, і це знаменно, — діди й бабусі наперед прогнозували достеменно погоду з безлічі прикмет: Як місяць гострий — на непогоду, як рівний — на ясну блакить, щербатий — то відомо зроду, що незабаром задощить. Якщо дізнатися належить, така погода чи така – старе й мале уважно стежать за виглядом молодика. Якщо з рогами він крутими, то знай — невдовзі дощ ітиме; з положистими заяснів – чекати слід погожих днів...
Д. Білоус
Синоптик: Вітаю всіх, синоптик повідомляє: сьогодні передбачається хмарно, без опадів. Температура повітря буде поступово знижуватися.
Денна температура сягатиме позначки 10-15 градусів вище нуля.
А у 3– Б класі - сонячно , переважатимуть хороший настрій та присутність усмішок. Опади переважно у вигляді гарних оцінок.
Вдалого вам дня, дякую за увагу!
ІІІ. Перевірка домашнього завдання з теми « Повітря»
Вчитель. За прогнозами синоптика у класі очікуються опади у вигляді гарних оцінок. Повторення вивченого матеріалу за допомогою технології «Незакінчене речення…..». Я вам читаю незакінчене речення , а ви швидко
та чітко його доповнюєте. Слайд
1.Повітря –це: ( газоподібне тіло)
2. Повітря знаходиться в ( в ґрунті, воді, навколо нас)
3. Повітря відноситься до(неживої природи)
4. Шар повітря навколо Землі – це…( атмосфера)
5.Повітря прозоре, безбарвне, не має запаху це -… (властивості повітря) 6. Люди дбають про чистоту повітря-…..( насаджують дерева, куші, трав'янисті рослини)
7. Шкідливі речовини в повітрі – це…( промислових відходів, відпрацьованих газів, аварій на хімічних заводах, атомних станціях)
ІV. Актуалізація опорних знань А зараз відгадайте загадки.
Усяк її вживає,
Буває хмаркою вона,
Сніжинкою буває,
Бува, як скло,
Крихка, тверда —
Звичайна, підкажіть,... (вода).
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
. (Лід)
-біла На рукав згори злетіла.
Поки несла її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
(Роса)
- Хто мені нагадає які відповіді на загадки ви дали?
- А щоб дізнатися як одним словом ми можемо назвати всі ці слова, ми прочитаємо віршик.
V. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку - Прочитайте віршик і спробуйте визначити тему нашого уроку:
Добрий день, Джерельце, криничко, Чистая водичко. Ми тебе нап’ємось - Сили наберемось.
(Відповіді дітей)
Отже, тема нашого уроку «Вода». На уроці ми дізнаємося про властивості води, в яких стана вона перебуває , будемо робити дуже багато різноманітних завдань. Тому будьте уважними та активними!
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» (треба висловити якомога
більше знань про воду і зафіксувати їх). Слайд
— До якої частини природи відноситься вода?
— Чи багато її на Землі?
— Що таке вода? Яка вона? Який колір, смак, запах? — Які її властивості?
VІ. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу
1. Розповідь з елементами бесіди
Вода — багатство Землі. Вона необхідна для життя всіх живих організмів.
- Розгляньте презентацію «Три стани води» Слайд У природі вода перебуває у трьох станах:
крига, бурульки),
Пропоную дітям калейдоскоп загадок «Стан води». Слайд
Загадки дають змогу на уроці здійснювати ігрові дії, тобто: змагатися між собою у кмітливості, швидкості, пошуку правильної відгадки, і насамперед, доводити правильність свого міркування.
- Як ви думаєте найбільше води перебуває у якому стані? Рідкому, твердому чи газоподібному?
Основними умовами переходу води з одного стану в інший є зміна температури повітря. Тобто коли ми підігріваємо водичку рідкого стану вона переходить у газоподібний. А коли водичка замерзає, вона перебуває у твердому стані.
Отже, вода три стани має.
В газоподібному літає.
Ось уяви із самовару гаряча з свистом рветься пара.
Та тільки пару остуди, враз стане краплею води.
В рідкому вже перетікає, з високих гір мерщій тікає.
Збігає з пагорбів в долини. І до морів широких лине.
А ще й турбіни оберта на гідростанціях вода.
Коли вода в твердому стані- це сніг і лід при замерзанні.
На полюсах Землі холодних, лежать запаси снігу й льоду.
Від них також залежить дуже наш звичний клімат, юний друже.
- А ви знаєте, що у світі найсильніше?
Виявляється – вода! Вона обійде будь-яку перешкоду, натиском своїм зруйнує найміцніші мури. Наш народ здавна помітив цю властивість води і склав таке прислів’я : ―Мала крапля , а й та камінь точить‖.
- Як ви розумієте це прислів’я?
Усі ми звикли дивитися на воду, як на звичайну речовину, але воду називають найбільшим дивом світу.
- Давайте уявимо собі, що на Землі не стане води. Що б сталося?
- Але на щастя, вода на Землі є. ЇЇ так багато!
Подивіться на карту світу (на дошці). Гляньте, скільки на ній синього кольору! А ви знаєте, що нашу планету називають голубою планетою.
Чому ж вона голуба? Якщо всю землю розділити на 4 частини, то 3 з них – це вода. Але слід зауважити, що більшість води на планеті – солона. Прісна вода складає всього 3% від усієї кількості води на планеті. Існує глобальна проблема нестача прісної води.
- А де є вода? (Відповіді дітей)
2. Інформаційна хвилинка у вигляді гри «Додай своє слово» Слайд (учні коментують, обговорюють і додають своє слово).
Вода міститься під землею у джерелах, колодязях, криницях. Вона є на суші у вигляді річок, озер, морів, океанів. Вода є у повітрі у вигляді туману, хмари, дощу. Входить до складу всіх живих організмів. Наприклад, в організмі людини вода становить понад половину маси тіла, а огірок майже повністю складається з води. Без води засихають рослини, гинуть тварини. Людина може прожити без води лише кілька днів. Вода міститься не тільки у водоймах, на суші, у повітрі, але й у айсбергах, снігових покривах гір, льодовиках.
3. Рубрику «Художня галерея Матінки Природи» (діти отримують завдання і складають розповідь про водойму своєї місцевості за планом) Слайд
VII. Практична робота по групах.
1. Проведення дослідів. З'ясування властивостей води-розчинника.
Дослід 1. Текучість
Дослід 2. Вода – не має форми.
Дослід 3. Вода прозора, без смаку, без запаху.
Дослід 4 . Вода є розчинником.
Дослід 5. Вода при нагріванні розширюється, а при охолодженні – стискається.
2. Підведення підсумків практичної роботи
Інтерактивна гра «Доповни схему» ( властивості води) Слайд
(Розповідь учителя про розчинні і нерозчинні у воді речовини).
Фізкультхвилинка
Ми мандруємо, ми мандруємо, Україною крокуємо.
Ось побачили Карпати.
Як вершини нам дістати?
Заглянемо в озерця,
Не торкнутися нам дна!
Так ми довго-довго йшли
І до школи знов прийшли.
VІІІ. Осмислення та закріплення нових знань
Робота з підручником
Опрацюйте текст та знайдіть відповідь на запитання.
Крім розчинів, які можна приготувати, є природні розчини. Це вода морів, океанів, солоних озер і мінеральних джерел, сік рослин, кров людей і тварин.
Не всі речовини розчиняються у воді.
ІX. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Інтерактивна гра «Ситуація» Слайд
Учні інсценують запропоновану вчителем життєву ситуації, визначають власне ставлення до неї, набуття ними досвіду шляхом гри, висловлюють свої судження та думку.
2. Гра «З'єднай прислів'я» Слайд
3. Робота в зошиті з друкованою основою
4. Екологічна хвилинка у вигляді гри «Точно в ціль» Слайд
(діти відповідають на поставлене питання коротко «Так чи ні»), виховуємо бережливе ставлення до природи . X. Підсумок уроку.
1. Рубрика «Хвилинки милування природою», під час якої залучили музичний супровід
2. Інтерактивна вправа «Капелюшок побажань». Слайд (кожен учень за досить короткий час повинен висловити власну думку з тієї чи іншої проблеми або побажання)
XI. Домашнє завдання.