З досвіду роботи "Використання ігрових форм навчальної діяльності як засіб формування пізнавальної активності учнів

Про матеріал
Збірка дидактичних ігор для учнів 1 класу НУШ, які я використовую у своїй роботі. Рекомендовано для використання у роботі молодим та малодосвідченим педагогам початкових класів.
Перегляд файлу

 

 

Використання ігрових форм навчальної діяльності, як засіб формування пізнавальної активності учнів

 

 

 

 


       Користь застосування ігор на уроках  української мови, як і на інших загальновизнана. Вони сприяють розвитку у дітей спостережливості, вчать порівнювати, аналізувати, робити висновки, узагальнення.

         Гра знімає нервове перевантаження, допомагає вчителю естетично оформити навчальний матеріал, а дітям – емоційно сприйняти його. Саме завдяки ігровим формам занять вдається залучити пасивних учнів до систематичної розумової праці, дати змогу дитині відчути успіх, повірити у свої сили.

     І спостереження показують, що ті учні, які були не дуже охочі до серйозного і систематичного тренування і які протестували проти вимоги «прочитай ще сторінку», змогли подолати труднощі читання саме через гру.

Гра «Ребуси»

Мета. Розвивати навички читання та письма, кмітливість,  лінгвістичний інтелект та ерудицію. Сприяти збагаченню словникового запасу.

 

 

 

 

 

 

 

  Гра «Біг по східцях» - вгору – вниз –читання складів у стовпчику.

Мета. Розвиток техніки читання, периферичного зору, доведення до автоматизму вміння зливати голосні та приголосні.

             Складається таблиця. Літери розташовані в алфавітній послідовності: голосні – горизонтально, приголосні – вертикально. На перетині голосної та приголосної два склади: відкритий і закритий. Один примірник на дошці, один в учнів.

 

 

а

 

 о

 

у

 

і

 

и

 

ї

 

е

 

є

 

я

 

ю

 

Б

ба

бо

бу

бі

би

бї

бе

бє

бя

бю

Б

аб

об

уб

іб

иб

їб

еб

єб

яб

юб

В

ва

во

ву

ві

ви

вї

ве

вє

вя

вю

В

ав

ов

ув

ів

ив

їв

ев

єв

яв

юв

Г

га

го

гу

гі

ги

гї

ге

гє

гя

гю

Г

аг

ог

уг

іг

иг

їг

ег

єг

яг

юг

Ґ

ґа

ґо

ґу

ґі

ґи

ґї

ґе

ґє

ґя

ґю

Ґ

аґ

оґ

уґ

іґ

иґ

їґ

еґ

єґ

яґ

юґ

 

Згодом на основі цієї таблиці проводяться гра «Знайди склад».

Гра «Впіймай м’яч»

Мета. Миттєве читання  будь-якого складу, розвиток уваги, пам’яті. Таблиця має вигляд картки з намальованими на ній двома звірятами – зайчик і білочка. Зайчик кидає м ’яча, білочка ловить.

Ведемо указку від голосних ліворуч до приголосних – читаємо закритий склад. Від голосних праворуч – склад відкритий.

 

 

 

 

а                                                      а

о                                                      о

у                                                      у

і                                                        і

и                                                      и

ї                                                        ї

е                                                       е

є                                                       є

ю                                                     ю

 

     Гра «Дочитай далі»

Мета. Розвиток техніки читання, вдосконалення здатності передбачати слова.

Вчитель читає слово з вірша, а учні, відшукавши його, дочитують далі.

        Для розвитку кмітливості та пришвидшення техніки читання я пропоную провести гру «Ремонт літер». Необхідно «відремонтувати» слова, з яких втекли букви: записати їх правильно, але спочатку розповідаю казку про країну «Мовного королівства» (можна використовувати ілюстрації)

На окраїні Мовного королівства була собі кав'ярня. Слова приходили сюди погомоніти - щось розумне розповісти або послухати. Столиків у тій кав'ярні було багато, але вони були маленькі - лише чотири слова могли поміститись навколо кожного. Зазвичай за столик сідали подібні слова. Друзям завжди є про що порозмовляти між собою. Одного разу в ніч на Андрія, коли трапляються різні чудасії, в кав'ярні було особливо гамірно. Та раптом згасло світло. Стільці стали кружляти довкола столиків, мов діти на ковзанці, та ще й підстрибувати. Слова, мабуть, наперед знали цю гру.

Слова так тішились, сміялись,

Аж букви з них повисипались.

Назад як-небудь вже складались.

Всі весело і любо грались.

А як з'явилось світло знов,

То не впізнати вже основ.

Всі букви зовсім заблудились,

На АНАГРАМИ перетворились.

Чудасії скінчилися, а перекручені слова залишилися та ще й попересідали за інші столики. Дорослі їх не впізнають. А ти спробуй. Постав літери на місце і знайди слово, яке заблудилось. Дивись, як це робитиме Кметик. Он за тим столиком сидять слова

ГИРТ

ЕЛВ

СОНЛ

ШАРКЕПТКИ

Кметик швидко здогадався, що це були слова ТИГР, ЛЕВ, СЛОН та ШКАРПЕТКИ. Звірі не носять шкарпеток і не мають про що з ними розмовляти.

Дорослі такі перекручені слова називають АНАГРАМАМИ. Скажу тобі по-секрету: дорослі вважають такі слова хуліганами. Але ти ж знаєш, що це просто слова-пустуни і їм треба допомогти, бо ж інакше їх ніхто, крім дітей, не розумітиме. Отож до справи.

Спробуй прочитати анаграми-приказки.

 

 Не лама бааб локотуп, та пилаку ропося

 

 

делоМоць ротип веоць, а ротип лодмоця і мас цявів.

щераК сицяни в меніж, жін равежуль у біне

 

На те кащу в чірці, бощ ракась не рідмав                

 

 

 

 

Як вокав не догуй, а нів суе в сіл дисявить

 

 

Онад джолаб ламо дему синонать                 

 

 

 

 

 

 

 

 

Технологія «Шість цеглинок»

Гра сприяє творчому розвитку. Тренує пам’ять, розвиває моторику, творче мислення.

Завдання.  Знайти схему до слова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання. Знайди слово- підпис до малюнка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Завдання. Розглянь малюнки, порахуй склади. Визначити кількість звуків, букв у словах.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       Одним із прийомів пожвавлення уроків математики є розв’язування віршованих задач. Тому під час вивчення цифр пропоную такі вірші (автор С.Я. Маршак) у супроводі відповідних малюнків

Ось один чи одиниця,-

І тонка, й пряма, як спиця.

А оце ось цифра 2.

В неї кругла голова,

Довгий хвіст, зігнута шийка –

Отака, як бачиш, двійка!

Перші цифри – дві сестри,

Ось і третя цифра 3

Трійку – третій із значків,

Складено із двох гачків

 

Ось 4 жартівливо

Випинають лікоть вправо

Потім вийшла погулять

На папері цифра 5.

 

Руки вправо простягнула,

Ніжку бубликом зігнула.

Цифра 6 – немов замок:

Знизу круг, вгорі гачок.

Цифра 7, як кочерга,

В неї, бач, одна нога.

В цифри 8 – два кільця

Без початку, без кінця.

 

Цифра 9, чи дев’ятка, -

Наче в цирку акробатка:

Сторчака як перевернеться,

Знизу шісткою обенеться.

Кругла, наче буква О,

Цифра 0, або ніщо.

Як стоїть він сам-самісінький,

То не значить нічогісінько.

Та як одиницю поруч

Ми поставимо ліворуч,

То із двох значків у нас

Цифра 10 стане враз!

 

Задачі-вірші використовую, щоб діти відпочили після напруженої роботи, а також для закріплення вивченого матеріалу. Наприклад:

 

Руки вгору піднесіть,                             Три овечки коло гречки,

 І почнемо всі лічіть.                             На лужку ще три овечки.

Скільки пальців на руці.                        Скільки разом їх усіх?

Хором скажемо усі.                              Полічи овечок цих – 

                     

На лугу пасуться гуси, їх пасе мала маруся.

Сім гусей ще біля броду. Троє вже ввійшли у воду.

Ми попросимо дітей полічити всіх гусей.

 

Пташка мала пташенят, п’ять сіреньких малят,

Раптом трапилась біда: випало одне з гнізда.

Скільки пташенят тоді залишилось у гнізді?

Гра «Скільки раз?»

Гра проводиться з метою закріплення навичок в рахунку предметів. Вчитель плескає в долоні декілька раз, а діти піднімають ту картку з цифрою, яка відповідає числу ударів.

Гра «Формуємо поїзди»

Дидактична мета. Розуміння суті відношень «перший», «останній», «між», «за», «попереду», «позаду». Розпізнавання кольорів. Порівняння кількості предметів.

Засоби навчання. Цеглинки лего.

Зміст гри. Учитель запрошує до дошки по 3 представники від кожної команди і пропонує їм укласти поїзди згідно з його коментарями.

Першій команді: спочатку - зелений вагон; синій — між зеленим і червоним, за червоним — жовтий, помаранчевий — між жовтим і блакитним

Другій команді: спочатку  — жовтий, наступ­ний — зелений, що є попереднім для синього, а червоний — між синім і блакитним. Формування завдань вчитель повторює кілька разів. По три пред­ставники від кожної команди радяться й формують поїзди, учні класу вболівають за них. Учитель запитує: «Який поїзд довший? Який коротший? У якого поїзда вагонів більше? У якого менше? Як урівняти поїзди за кількістю вагонів?».

Кількість вагонів та умови їх укладання можна змінювати 2—3 рази.

Включення в урок навчальних ігор та ігрових вправ робить процес навчання захоплюючим і цікавим, створює в учнів бадьорий позитивний настрій, перетворює подолання труднощів на успішне засвоєння навчального матеріалу.

docx
Пов’язані теми
Математика, 1 клас, Майстер-класи
НУШ
Додано
24 березня 2021
Переглядів
954
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку