Презентація до уроку з теми "Загальна класифікація різьблення. Декоративні і технологічні особливості геометричного різьблення", що опублікований у журналі "Трудова підготовка в рідній школі" №1 (137) 2018 січень-лютий-березень.
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. Загальна класифікація різьблення. Декоративні і технологічніособливості геометричного різьблення. Тема: Я адмірал беру штурвал,Щоб більше знань здобути,І вам я раджу слід за мною Свої знання ще більш набути. Дев’ятий вал нам не страшний. Ви разом з капітаном. Найвищий бал – це виріб ваш. Працюємо за планом.
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. Які методи проектування ви знаєте?ІІ. Актуалізація опорних знань В чому суть методу комбінування?Що таке модель-аналог проектного виробу?Розкрийте поняття: функціональністькомбінованість та технологічністьестетичність конструктивність ергономічність. Методи проектування. Комбінування. Моделі-аналоги. Виявлення кращих ознак у кожному зразку. Тема:
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. Ергономічність: кількість часу, витраченого на виготовлення об’єкту; доцільність та кількість витраченого матеріалу на виготовлення об’єкту; відповідність виробу до зазначених функцій об’єкту. Функціональність: раціональність розмірів; забезпечення вимог гігієни; забезпечення зручності в користуванні. Комбінованість та технологічність: кількість операцій, використаних при виготовлені об’єкту; доцільність та доступність використання матеріалів, технік, технологій виконання згідно структури виробу (монолітна, каркасна, оболонкова). Естетичність: форма об’єкту, її характеристика та доцільність; доцільність поєднання форми об’єкту з декором; корисність нововведень; якість та доцільність опорядження, оздоблення та захисту виробу (шліфування, лакування, фарбування, просмолювання та ін.); якість виконання декору. Конструктивність: раціональне використання матеріалу; простота конструкції; надійність конструкції; експлуатаційна надійність.ІІ. Актуалізація опорних знань
Вчитель: Луп’як Дмитро МиколайовичІІ. Актуалізація опорних знань «Добір конструкційних матеріалів, інструментів та обладнання для виготовлення виробу. Характеристика порід деревини»Тема:1. Розташуйте хвойні породи деревини за господарським значенням і масштабами використання: кедр, модрина, сосна, смерека, ялина2. Співставте характерні особливості та породу деревини 3. Здійсніть поділ порід деревини на дві групи; хвойні і листяні Завдання 2
Вчитель: Луп’як Дмитро МиколайовичІІ. Актуалізація опорних знань «Добір конструкційних матеріалів, інструментів та обладнання для виготовлення виробу. Характеристика порід деревини»Тема:соснаялинамодринасмерекакедр. Завдання 2соснаялинамодринасмерекадуббукясенберезаосикалипагоріхвільха
Вчитель: Луп’як Дмитро МиколайовичІІ. Актуалізація опорних знань «Стругання деревини. Інструменти, їх призначення та прийоми підготовка до роботи»Тема: Завдання 3 До першої групи відносять рубанки для стругання плоских поверхонь шерхебельодинарний рубанокподвійний рубанок торцевий рубанок фуганокнапівфуганокшліфтикцинубель До другої групи відносять рубанки для стругання профільних поверхонь зензубельфальцгобельштабгобелькальовкифігарейгалтельштапгратгобельгрунтубельшпунтубельфедергобельгорбач ДОМІНО
Вчитель: Луп’як Дмитро МиколайовичІІ. Актуалізація опорних знань «З’єднання виробів з деревини. Їх види та послідовність виготовлення. Технологія ручного свердління отворів»Тема: Завдання 4 П’ЯТИЙ ЗАЙВИЙДля подальшої роботи вам необхідно брати лише потрібні речі. Для цього із даних слів та малюнків виключіть одне, яке в цьому разі не належить до певної тематичної групи.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ручний дриль. Коловорот. Бурав. Електричний дриль. Кондуктор{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Зварювання. Споювання. Зрощування. Нарощування. Склеювання
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Презентація та оцінка виготовлених виробів. Система уроків подальших практичних робіт з виготовлення проекту{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}«Пробні вправи з виконання елементів геометричного різьблення»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}«Розробка нескладної композиції для різьблення»{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}«Вирізання елементів геометричного різьблення»
Вчитель: Луп’як Дмитро МиколайовичІV. Повідомлення теми та завдань уроку«Загальна класифікація різьблення. Декоративні і технологічні особливості геометричного різьблення»Тема:вивчити будову та призначення інструментів для геометричного різьблення; формувати практичні уміння і навички оздоблювати вироби в національних традиціях.ознайомитися з орнаментальними мотивами та елементами геометричного різьблення; Завдання уроку: засвоїти класифікацію різьблення та знання про геометричне різьблення як один із видів оздоблення виробів;
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу1. Загальна класифікація різьблення. Серед художніх робіт в нашій країні найбільш розповсюджене і улюблене в народі здавна було різьблення по дереву. Різьбленням прикрашали житло і кораблі, меблі і посуд, знаряддя праці. Яскравістю образів, влучністю, спостережливістю, тонким гумором, оригінальною красою відрізняються народні дерев’яні іграшки. Багатовікова культура художників різьблення по дереву має національні традиції, які передаються з покоління в покоління при оздоблені різьбленням дерев’яних будинків, створені побутових декоративних виробів. Найкращі зразки таких виробів, створених народними майстрами бережно зберігаються в музеях нашої країни. Дерево в наші дні залишається улюбленим матеріалом художників. З нього створюють скульптуру, різьблені декоративно-утилітарні предмети. В області художньої обробки дерева працюють народні майстри і художники професіонали, організовано ведеться підготовка кадрів.
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалуІснує багато видів різьблення по дереву, яке можна розділити на наступні основні групи: плоско виїмчаста або заглиблена, плоско рельєфна, рельєфна, прорізна, або ажурна, скульптурна або об’ємна, домова (корабельна). Кожна із цих груп, в свою чергу, ділиться по рисунку і техніці виконання на різновиди.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}№з/п. Групи різьблення. Види різьблення1. Плосковиїмчасте (глухе)Контурне гравірування (різьблення)Жолобчасто-вибірне різьблення. Геометричне різьблення (тригранновиїмчасте, скобельне)2. Плоскорельєфне (глухе, без тла, з підкладним тлом, накладне)Заовалене різьблення. Різьблення з підрізним тлом. Різьблення з вибраним тлом чи малюнком3. Плоскопрорізне (без тла, з підкладним тлом, накладне)Контурно-силуетне. Скрізне-прорізне. Ажурно-прорізне4. Рельєфне (глухе, без тла, з підкладним тлом, накладне)Барельєфне. Горельєфне. Ажурно-рельєфне. Контррельєфне5. Об’ ємно-скульптурне (дрібна і монументальна пластика)Об’ємне утилітарно-декоративне. Скульптурне (сукупне з виробом чи архітектурою)Кругле скульптурне (станкове, монументально- декоративне)6. Комбіноване. Включає кілька видів з вище визначених груп
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу2. Декоративні і технологічні особливості геометричного різьблення2.1. Загальні відомості про геометричне різьблення. Геометричне різьблення – одне з найдавніших видів різьблення по дереву. Воно виконується у вигляді виїмок, які мають форми геометричних фігур (трикутника, чотирикутника, круга) і утворюють на поверхні узор із цих елементів. Названі геометричні фігури можуть мати незвичну форму. Декор, виконаний тригранно-виїмчастим різьбленням, виграє контрастом світлотіней різьблених ліній та граней. Цим видом різьблення досконало володіють народні майстри Подніпров'я, Слобожанщини, Чернігівщини, Полісся, Гуцульщини. Окремі елементи й мотиви тригранно-виїмчастого різьблення в поєднанні з іншими елементами та вибраним (заглибленим) тлом трапляються у гуцульському «сухому» різьбленні. Володимир. Маркар’ян. Алла. Маркар’ян. Сергій. Святний. Володимир. Швець
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу. На Полтавщині найрозповсюдженішим мотивом орнаменту в техніці тригранно-виїмчастого різьблення є шестипелюсткова розетка, обрамлена двома-трьома круговими лініями. У проміжках між лініями промені передаються порізками трикутників. Розетки обрамлені полем, яке поділене поперечними заглибинами-порізками. Інколи між ними виконують контурні порізки ромбів. Три суцільні заглибини-порізки декоровані з двох сторін трикутниками.
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу. На Чернігівщині основним мотивом також є шестипелюсткова розетка, що майже суцільно чергується з восьмипелюстковою, яка обрамлена чотирикутним полем і справляє враження мережива, накинутого на поверхню виробу. Розетки поділяються вузькими поперечними борозенками. Краї розеток мають різьблене профілювання.
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу2.2. Елементи та мотиви геометричного різьбленняа – трикутники;б – вічко;в – трикутник з зубцями;г – ліхтарик;д – чотирикутник;є – промені;ж – ромби;з – рівчаки (канавки);к – сходинки;л– круглі виїмки; м – зірка; н – розетка-сяйво, сяйва в квадраті, сяйва в ромбі, сяйва в трикутнику;п – листочок,горошинка
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу2.3. Інструменти для виконання геометричного різьблення. Стамеска косячок (мал. а), також називаються різаком. Це основний інструмент для виконання геометричного різьблення. Напівкруглі стамески з шириною полотна 3…25 мм залежно від радіуса кривизни поділяються на пологі - з великим радіусом кривизни (мал. б),середні (мал. г), з мали радіусом кривизни – круті (мал. в). Ці стамески застосовуються для вирізування напівкруглих ямок. Різальна частина косячка1 - носок2 - лезо3 - п’ятка різця4 - кут скоса 60…70̊5 - перша фаска6 – товщина леза7 - друга фаскакут загострення 20̊
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу2.4. Технологія тригранно-виїмчастого різьблення. Прийоми виконання основних елементів тригранно-виїмчастого різьблення. Цей елемент має такий самий вигляд і послідовність виконання, як і в техніці контурного різьблення. ЛініїЩоб виробити навички володіння різьбярським інструментом, за допомогою ліній виконують різні мотиви різьблення: ільчасте письмо, шнурочки, драбинки, січені зубчики, дашки, бендюги, медівники тощо
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу2.4. Технологія тригранно-виїмчастого різьблення. Кутик є одним з найпростіших і часто вживаних елементів тригранно-виїмчастого різьблення. Цей елемент виконують дуже просто: ніж врізають біля однієї з вершин (за сторонами трикутника), а біля протилежної основи виводять на поверхню. Потім, починаючи з лінії основи, вістрям скісного ножа деревину зрізають за всією площиною трикутника, знову заглиблюючись біля вершини. Елемент «кутик»
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу2.4. Технологія тригранно-виїмчастого різьблення. Прийом виконання трикутника полягає у наступному: вістря ножа заглиблюють у точці перетину трьох кутових променів трикутника, так, щоб у цій точці ніж заглиблювався якнайглибше, а біля вершини його різальна кромка виходила на поверхню. Цей етап дії називається наколювання. Його проводять у бік усіх трьох променів. Потім, не змінюючи положення ножа у руці, а лише нахиляючи руку вправо чи вліво й повертаючи дощечку (заготовку), підрізують наколені елементи за лініями сторін трикутника. Виконання трикутників:1 — центр трикутника; 2 — ніж; 3 — заготовка; 4 —промені (бісектриси) трикутника
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. V. Вивчення нового матеріалу2.4. Технологія тригранно-виїмчастого різьблення. Після оволодіння технікою виконання трикутного елемента та мотивів з його використанням наступним етапом має бути різьблення чотирикутників (квадратів, прямокутників чи ромбів), з центра яких виходять чотири кутових промені. Залежно від розмірів сторін чотирикутника, а також значення кутів при вершинах можна створити багато елементів. Послідовність виконання чотирикутників подібна до різьблення трикутників. Виконання чотирикутників
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. VІ. Практична робота учнівІнструкційна карта. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 13 «Пробні вправи з виконання елементів геометричного різьблення»Інструменти та матеріали: виріб, виготовлений на попередніх уроках, набір стамесок, ніж-різак, копіювальний папір, твердий та м’який олівці, лінійка з міліметровою шкалою, кутник, циркуль, шліфувальна шкурка. Послідовність виконання роботи1. Використовуючи елементи геометричного різьблення та зразки орнаментальної композиції, у робочому зошиті розроби композицію орнаменту для оздоблення геометричним різьбленням.2. Відшліфуй поверхню заготовки чи виробу.4. Перенеси композицію орнаменту на заготовку.5. Тримаючи різак вертикально, надріж сторони трикутників від вершини до основи.6. Зробивши надрізи, нахили різак «до себе» і виконай підрізання вздовж основи трикутника.7. Повтори вирізування всіх елементів тригранно-виїмчастого різьблення. Композиції орнаментів з геометричних елементів для виконання практичної роботи
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. VІ. Практична робота учнів. На верстаті не має бути нічого зайвого. Перевіряти надійність закріплення ручки та якість заточення інструмента. Не можна виконувати різьблення у висячому положенні без упору, тримаючи виріб на колінах або впираючись ним у груди; Під час різання руку, що підтримує заготовку, розмішувати поза напрямком руху леза інструмента. Різьблення стамескою повинне бути тільки від себе. Коли стамеска не в роботі, вона повинна лежати на столі лезом від себе. Різання виконувати на підкладній дощечці. Заготовку закріплювати струбциною. Передавати один одному стамески не рекомендується. Під час різьблення необхідно дотримуватися таких правил безпеки праці: Виконуючи контурне або геометричне різьблення, ніж тримають міцно в руці, впираючись відставленим великим пальцем у ручку ножа. Не можна вкладати ніж у верхню кишеню піджака або халата.
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. VІІ. Підведення підсумків уроку. Чи досягнуті очікувані результати уроку?Що нового ви дізналися на уроці?Яке значення даний матеріал має особисто для вас?Чи можете ви отримані знання використати у своєму житті?Рефлексія: методом «Мікрофон»Правила проведення такі:говорити має тільки той, у кого «символічний» мікрофон;подані відповіді не коментуються і не оцінюються;коли хтось висловлюється, інші не мають права перебивати, щось говорити, викрикувати з місця.
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. VІІІ. Домашнє завдання. Розробити орнамент для власного творчого проекту, перенести його на поверхню виробу та завершити оздоблення виробу. Виконати лабораторно-практичну роботу №14.Інструкційна карта. ПРАКТИЧНА РОБОТА № 14 «Визначення необхідної кількості матеріалів для виготовлення виробу»Інструменти та матеріали: вироби, виготовлені на попередніх уроках, набір стамесок, ніж-різак, копіювальний папір, твердий та м’який олівці, лінійка з міліметровою шкалою, кутник, циркуль, шліфувальна шкурка. Послідовність виконання роботи. Використовуючи виріб виготовлений на попередніх уроках розроби композицію для його оздоблення геометричним різьбленням зурахуванням форми та конструкції. Визнач та підготуй поверхні для оздоблення різьбленням. Розроби композицію орнаментального оздоблення виробу. Перенеси композицію на заготовку. Виконай вирізування всіх елементів тригранно-виїмчастого різьблення. Словниковий диктант. Виїмка - невелике заглиблення. Декор - система декораційних (оздоблювальних елементів). Кривулька - непряма, покручена, звивиста лінія. Контрольні запитання.1. Яка технологія виконання тригранно-виїмчастого різьблення?2. Які інструменти використовують для геометричного різьблення?3. Яких правил безпеки праці слід дотримуватися під час виконання різьблення?
Вчитель: Луп’як Дмитро Миколайович. Творче завдання. Для розшифровування ребусів необхідно знати правила:1. Якщо ліворуч від зображеного предмету стоять коми, то це означає, що зі слова необхідно вилучити стільки букв, скільки стоїть ком . Якщо ці коми стоять справа від малюнка, то вилучаються кінцеві букви.2. Якщо буква вилучається із середини слова, то під малюнком пишуть необхідну букву і перекреслюють її.3. Склади або окремі букви можуть мати і таке шифрування, де одна буква дорівнює іншій - А=И. У цьому випадку замінивши в слові А на И, одержимо замість "ластівка"— "листівка". РЕБУСВ даному ребусі зашифроване народне прислів’я