З природою живи у дружбі, то буде вона тобі в службі.

Про матеріал
Розширює знання учнів про різноманітність природи; розвиє смислову та образну пам’ять, вміння узагальнювати; розвиє кмітливість, мислення; виховує бережливе ставлення до природи, рослин і тварин; бажання берегти все живе, щоб у майбутньому не з’являлися нові записи у Червоній книзі
Перегляд файлу

                          Виховна година

 

З природою живи  у дружбі, то буде вона тобі в службі

 

Мета: розширювати знання учнів про різноманітність природи; розвивати смислову та образну пам’ять, вміння узагальнювати; розвивати кмітливість, мислення; виховувати бережливе ставлення до природи, рослин і тварин; бажання берегти все живе, щоб у майбутньому не з’являлися нові записи у Червоній книзі.

Вікова категорія: учні 3 – х класів

 

Хід виховної години

І. Органiзацiйна частина

Як нам, діти, не радіти,

Не співати, мов птахи?

Ми природи рідні діти

І країні дітлахи

 

II. Мотивація теми та мети заняття. Бесіда про природу

Яке дороге для всіх нас слово Батьківщина! Вона у людини – одна, без неї людина – немов дерево без коріння.

Як ви вважаєте, яке найбільше багатство нашої країни? (Природа).

Усе, що нас оточує, серед чого ми живемо,— це природа.  Вона дарує все необхідне для життя людей, тварин і рослин. Спiлкування з природою дає найбiльшу насолоду та радiсть, викликає найпалкiшу любов до рiдного краю, до життя. Шепiт води, зелених дiбров, спiв пташок, запах квiтiв — усе це природа рiдного краю. Недарма природу називають ненькою. Всi ми — дiти природи, та не всi однаково добре ставимося до неї. Природа потребує постійної уваги, турботи. Любіть, бережіть, охороняйте її багатства!

Сьогодні ми з вами перенесемося у чарівний світ природи, де будемо гарно працювати, розминатися, гратися, відгадувати загадки і пам’ятати правила поведінки на природі.

Сьогодні ми з вами будемо говорити про наше ставлення до природи. Ми зазирнемо у світ довкілля, будемо вчитися ще більше оберігати його. Визначимо гасло нашого заняття. Для цього складемо його з окремих слів

                Неси добро у світ природи!

 

ІІІ. Практична робота учнів

             Відгадайте загадку

Де вона проходить –

Там травиця сходить,

 квіти розцвітають,

солов’ї співають.

Відгадали, хто вона,

Ця красуня чарівна? (Весна)

Весна принесла нам чарівну квітку з білими пелюстками. На зворотному боці кожної пелюстки є завдання, яке треба виконати.

Перша пелюстка пропонує нам поговорити про рослини. Рослинний світ багатий і різноманітний. Безліч дерев, кущів, квітів можна побачити навкруги. Рослини – основа життя на Землі. Весна пропонує нам відгадати загадки.

  1.  Низький та колючий, солодкий, не пахучий.

 ягiдку зірвеш - руку обдереш. (Аґрус)

  1. Сам маленький, а шубка дерев’яна. (Горiх)
  2. Влiтку — в шубi, а взимку — голе. (Дерево)
  3. Видивляється у воду на свою хорошу вроду. (Калина)
  4. . Пiд одним ковпаком сiмсот козакiв. (Мак)

 

       Друга пелюстка пропонує нам поговорити про весняні квіти. Особливо багато радості приносять квіти навесні – вони першими радіють теплу і світлу. Весна пропонує нам загадки про весняні квіти, гру «Весняні квіти». «Лікарські рослини».

  • Я весною зацвітаю

Синім цвітом серед гаю.

Відгадай, що я за квітка

Бо мене не стане влітку (Пролісок)

  • Перша квітка білосніжна називається….(Підсніжник)
  • Хто з вас, діти нас не знає?

     Ми у лісі проживаєм,

     Маєм гарні сині очка,

     Називаємось… (Дзвіночки)   

  • Квітка гожа, із сонечком схожа,

  краї біленькі, а серединка жовта (Ромашка)

 

IV. Інформаційна скарбничка

 

Молодці, відгадали всі загадки нашої гості.

 Світ рослин – велике диво природи, царство краси і наше цілюще багатство. Рослини збагачують нашу атмосферу киснем. Людина здавна використовувала рослини для лікування різних хвороб, виготовляючи з них ліки. Зараз вашим завданням буде відгадати за описом про яку лікарську рослину йдеться.

Це дерево особливо чарівне в червні – липні, коли серед зеленого листя розкриваються його жовтувато – білі рясні пухнасті квіти. Цвіт цей має медово – солодкий аромат, який приваблює бджіл. З квіток цього дерева бджоли збирають багато нектару й виробляють мед. Його квіти збирають, сушать і заварюють як чай для лікування застуди. З м’якої деревини виготовляють різні вироби. (Липа)

Це кущ. Його ягоди полюбляють усі: і люди, й птахи. На смак вони кислі й трохи гіркуваті, та дуже корисні: лікують і надають бадьорості. Це харчова, лікарська, медоносна та декоративна рослина. З неї готують повидло, варення, компоти, киселі, мармелади, начинку для цукерок, приправи для м’ясних страв. Це також барвник. У народній медицині свіжі плоди цього куща використовують від застуди з медом та водою, вживають при кашлі, серцевих захворюваннях, соком її очищують обличчя – щоб рум’янилося. (Калина)

Це високий кущ, який має міцні гачкуваті колючки, квітки рожевого і біло – рожевого кольору. Наприкінці літа кущ вкривається червоно - оранжевими плодами, які тримаються всю зиму. Цей кущ є окрасою природи, медоносною і лікарською рослиною, бо у його плодах багато вітамінів. (Шипшина)

Зелене листя цієї рослини швидко з’являється з під снігу, вона починає швидко розвиватися і вже у травні цвіте яскравими жовтими квітами. Листки гарні, перисті. Зірвавши стебло, модна побачити, як із нього витікає жовтий сік. Сік отруйний, тому цю рослину е їдять тварини. Водночас це цінна лікарська рослина, і сама її назва говорить про те, що люди використовують її для лікування захворювань шкіри. (Чистотіл звичайний).

Зриваючи квіти без потреби, людина заподіює зло не тільки їм, а й собі. Адже в природі все взаємопов’язане.

Третя пелюстка пропонує нам здійснити подорож до лісу

Ви коли – небудь чули, як дзвенить у лісі тиша? Ви бачили, як квітне під ногами лісовий килим із перших весняних квітів? Кожен з нас бачить, але не кожна людина вміє слухати. Пропоную вам послухати голос лісу.

Для чого ліс потрібний людям?

  • Ліс — наше багатство.
  • Ліс — це зелене вбрання нашої Землі.
  • Там, де ліс, завжди чисте повітря.
  • Ліс — це будинок для звірів і птахів.
  • Ліс — це наш друг: затримуючи вологу, він допомагає людині вирощувати хороший урожай.
  •     Ліс — це комора, що щедро віддає свої дари: горіхи, гриби, ягоди.

Наше довідкове бюро «Природа» пропонує нам з вами звернутися до скарбнички народної мудрості. Тепер вам треба буде поєднати частини прислів’їв

Рослинність – землі окраса

По лісу ходи – під ноги гляди

Гнучка як лоза

Любуйся калиною, коли цвіте, а дитиною – коли росте

Могутній як дуб

Тендітна мов берізка

Без верби і калини нема України

Пишна та красива мов червона калина

V. Фізкультхвилинка

      Гра «Юні міми»

(На картках записанi назви тварин. Один учасник пантомiмно зображує тварин, а інші учасники відгадують)

 

1-а команда              2-а команда

1. Заєць                      1. Мавпа

2.Журавель                2.Собака

3.Кобра                      3.Пінгвін

4.Кіт                           4.Пташка

 

VІ. Цікаві повідомлення

 

*  Жирафа - найвища тварина світу (15м).

*  Синиця за добу з'їдає стільки, скільки важить сама

*  Одна сова з'їдає за літо 1000 мишей, зберігаючи 1000 кг зерна

*  Орел з-поміж хмар бачить ховрашка, а корольок бачить мишку

*  З усіх тварин тільки кролики та попуги можуть дивитися назад,не                  повертаючи голови.

*  У комарів є зуби. Під Мікроскопом у них у роті видно 22 зуби.

*  На холоді комахи тремтять, як і людина.

*  Фламінго живуть дивно довге життя: до 80 років.

*  Коти зазвичай копають ямки лівою лапкою, кішки правою.

 

VII.Продовження практичної роботи

Четверта пелюстка принесла нам звістку від птахів і комах. Вони просять нас про допомогу. Як ви гадаєте, що ми з вами повинні зробити, щоб птахи не тільки звеселяли нас своїм співом, а й поїдали шкідливих комах, оберігаючи рослини? (Відповіді дітей).

Зараз ми з вами пограємо. Утворіть дві команди. Зараз ви називатимете по черзі: одна команда – птахів, а друга – комах. Діти змагаються.

 

П’ята пелюстка має таке завдання: відгадати загадки про мешканців нашого лісу – звірів.

У лісі блукає,

Голови не піднімає,

Жолуді збирає (Кабан)

В мене шубка з колючок,

В мене сіра спинка.

Ніс, як чорний п 'ятачок,

Очі — намистинки. (Їжак)

Я вухастий ваш дружок,

В мене сірий кожушок,

Куций хвостик, довгі вуса.

                      Я усіх – усіх боюся. (Заєць)

    В темнім лісі проживає,

   Довгий хвіст пухнастий має.

   Їй на місці не сидиться

   Як зовуть її? (Лисиця)

Ходжу я в пухнастій шубці,

Живу у густому лісі,

У дуплі на старім дубі

Гризу я горіхи. (Білка)

  Хоч у нього шуба є,

  Та як холод настає,

  Він не їсть тоді, не п’є,

Не ходить , не гуляє

А у лігво залягає. (Ведмідь)

   По полю, по лісу гасає,

   Овечок хапає, та всіх лякає. (Вовк)

VIІI. Опрацьовування тексту

 Шоста  пелюстка пропонує нам поміркувати над тим, як можна захистити природу. Послухайте оповідання про ваших ровесників які відпочивали у лісі.

За тиждень тільки й було розмов у класі про майбутню подорож до лісу. В останній момент захворіла вчителька. Але учні вирішили все ж таки піти до лісу самі. Дорогу ми вже знаємо, взяли продукти, компас, не забули й про магнітофон. Веселою музикою повідомили ліс про наше прибуття. Дні стояли теплі, сухі. Знайома стежка привела нас до березового гаю. Привал. Швидко наламали гілок з дерев і розпалили вогнище, зробили чай, поїли і пішли далі. Перед тим як іти, Петрик повикидав склянки й поліетиленові пакети і сказав «Мікроби все одно їх зруйнують!».Палаюче вогнище ніби прощалося з нами. У кущах ми знайшли гніздо якогось птаха. Потримали в руках теплі яєчка й поклали на місце. Ставало все тепліше. На лісовій галявині ми знайшли маленького їжачка. Вирішили, що мати його покинула, взяли із собою – у школі стане у пригоді. Побачивши мурашник, вирішили розворушити його. Поступово почали набігати хмари, стемніло, загуркотіло. Пішов дощ, заблискала блискавка. Але нам не було страшно – ми встигли сховатися під самотнім деревом. Веселі ми йшли додому. І раптом побачили змію. Це «гадюка» - закричав Петрик і вдарив її палицею. З великим букетом квітів ми прийшли до школи. Гарно пройшов день.

Яких правил треба дотримуватися у природі, щоб не завдавати їй шкоди?

 Правила поведінки у природі

  • Гучна музика злякає птахів
  • Для вогнища слід збирати сухі гілки
  • Не можна залишати після себе сміття
  • Вогнище треба закидати піском, землею або залити водою
  • Брати яйця пташок не можна
  • Брати до рук і забирати із собою тварин не можна
  • Не слід руйнувати мурашники
  • Ховатися від дощу під самотніми деревами не слід, бо може влучити блискавка
  • Не можна вбивати змій
  • Не можна зривати квіти, бо серед них можуть трапитися рідкісні.

Поради друзям, які йдуть відпочивати в ліс!

 Не ловіть лісових мешканців. Вони приносять користь. Мурашки очищають ліс.

 Не збивайте ногами незнайомі або навіть отруйні гриби. Багато з них ліки для лісових мешканців.

 Не галасуйте і не шуміть у лісі, не рвіть квіти, не лякайте, не ображайте лісових мешканців. І тоді ліс відчинить вам усі свої тайни – дива! Пригостить вас рум’яною суничкою, спілою малиною. Тільки не забудьте потім сказати доброму лісові за всі його подарунки: «Дякуємо»!

 IX. Підсумок заняття

Можна багато говорити про те, як оберігати довкілля, як нести добро у світ природи. Але від нас із вами залежить дуже і дуже багато. Наше з вами ставлення до природи – це зелені ліси, чисті річки й водойми, живі тварини і комахи, чисте повітря, спів пташок. Любі діти, любіть і оберігайте природу. Шануйте і бережіть все, що вас оточує: тваринку і кущик, деревце і квіточку, пташку і кожну тваринку, водойми і всю землю, на якій ви живете! Без усього цього збідніє наше життя .Нехай добром будуть сповнені ваші серця. Творіть добрі справи щодня і завжди!

  Напам’ять про сьогоднішній захід я залишаю вам пам’ятку «Будь природі другом». Хай вона справді допоможе бути природі другом.

 

 

Любий друже! Я благаю –

Природу вмій любити,

Не смій ніколи і нізащо

Їй шкоду спричинити!

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
3516
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку