Рослини – живі організми. Різноманітність рослин.

Про матеріал
Урок природознавства в 3 класі. На уроці формуються уявлення про різноманітність рослинного світу, про водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, уміння розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти цінність їх у природі.
Перегляд файлу

Тема. Рослини – живі організми. Різноманітність рослин.

Мета: формувати уявлення про різноманітність рослинного світу, про

водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні рослини, квіткові рослини, уміння

розрізняти окремі рослини цих груп, розуміти цінність їх у природі; виробляти уміння узагальнювати, робити висновки, оцінювати результати діяльності (самооцінювання); формувати інформаційно комунікатив-ну,соціальну компетентності; розвивати спостережливість, увагу, виховувати взаємоповагу у спільній діяльності; бережливе ставлення до природи, любов до рідного краю.

Обладнання. Предметні ілюстрації,  картки успіху, полотно у рамці, магнітофонні записи, завдання для груп, екологічні звернення до людей у віршах, Гільберг Т.Г., Сак Т.В. Природознавство: підруч. для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл.- К.: Генеза, 2013.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

Вчитель: Добрий дня, діти, гості нашого уроку. Сьогодні у нас незвичайний

урок - урок милування природою.

Усміхніться один одному, подаруйте свої усмішки мені, гостям. Дякую!

Потисніть одне одному руки і приготуйтеся до активної співпраці.

ІІ. Хвилинка спостережень.

Вчитель: Почнемо з хвилинки спостережень. Подивіться у віконечко і

закресліть в картках все зайве, що не відповідає сьогоднішньому дню:

Вітер хмарно похмуро дощ сніг

Іній холодно тепло ясно град

Самооцінювання. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є

помилки)

III. Актуалізація опорних знань.

1. Групова робота.

1 група. Назвіть назви дерев своєї місцевості.

2 група. Назвіть назви кущів своєї місцевості.

3 група. Назвіть назви трав’янистих рослин своєї місцевості.

(Самооцінювання. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є

помилки)

2. Тестова перевірка. Гра «Так чи ні?» ( на картках)

Дерева і кущі – це багаторічні рослини. (+)

Клен, дуб, береза – це кущі. (-)

Дерево – це рослина, яка має одне міцне стебло.(+)

Рослини – живі організми. (+)

Охороняти рослини – руйнувати життя на Землі. (-)

(Самооцінювання. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є

помилки)

1. Поетична хвилинка

Було у матері – Природи    Та з білочками пустувати.

Дві донечки такої вроди,    Обидві світ живий любили,

Хто їх побачить хоч на мить –   Відтак його боготворили.

Не міг забуть і розлюбить.    Тож вирішила мудра мати

Голубооку звали Флора.    Природні їм дарунки дати:

У неї очі наче зорі.     Мрійливій Флорі – світ рослинний,

Завжди замріяна, тендітна,    А жвавій Фауні – тваринний,

Ласкава, ніжна та привітна.    Щоб берегли і доглядали,

А Фауна – швидка, як вітер,    Від всього злого захищали.

Могла з птахами полетіти,    Живуть в легендах і понині

І за оленями стрибати,     Живого світу дві богині.

( Магнітофоний запис)

Вчитель:Тож як звали покровительку рослинного світу?

Відповіді дітей: Флора

( з’являється дівчина Флора)

Я — Флора, давня богиня -

Зелен-роду берегиня.

Розсіваю квіти всюди,

Аби радість мали люди.

А дерева, трави, квіти -

То мої вродливі діти.

Одягну їх в різні шати,

Восени вкладаю спати,

Збуджу ранньою весною

Жити в праці й непокою.

їх турботи-таїна

Флора явить вам сповна,

Якщо будете кмітливі,

До краси землі почтиві.

VІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель: Сьогодні богиня Флора запрошує нас на гостини, де ми дізнаємося

про різноманітність рослин на Землі, розкриємо цінність рослин для людини та

ознайомимося з чудовою казкою Природи.

V. Вивчення нового матеріалу.

Вчитель: Чи згодні ви вирушити негайно у чарівну подорож?

Зупинка 1. „ Рослини – живі організми. Різноманітність рослин ”

Зупинка  2.  Звучить магнітофонний запис „Звуки лісу”.

- Ось чарівне царство. Рослини оточують нас у житті й одночасно живуть своїм

життям.

Зупинка 3. Розповідь з елементами бесіди.

- Всі рослини поділяються на водорості, мохи, хвощі, папороті, хвойні та

квіткові рослини.

1.Найпростіші за будовою рослини — це водорості.

Вони не мають справжніх органів.

- Як ви думаєте, чому ці рослини так називаються? (Тому що це рослини, які

ростуть у воді.)

- Де ви їх бачили?

(У ставках, озерах, ріках, морях, океанах)

Водорості — мешканці води. Вони живуть у водоймах з прісною водою і в

солоній воді морів і океанів. Водорості дуже різноманітні.

- Зелені водорості живуть біля поверхні води. Від водоростей залежить і колір

води в річці, в ставку. Про таку яскраво-зелену воду влітку кажуть, що вона

«цвіте».

Водорості постачають нашій планеті кисень, який виробляють у процесі

живлення. Він розчиняється у воді, ним дихають всі рослини і тварини водойм, а також виділяється у повітря, і ним дихають усі живі організми. На відміну від зелених, бурі та червоні водорості ростуть не на поверхні, а глибоко в морях. З них виготовляють ліки: йод, бром.

2. Друга група рослин — мохи.

Мохи — невеличкі рослини, що підносять ся лише на кілька сантиметрів над

землею або стеляться по її поверхні.

 Це вологолюбні рослини. Поміркуйте, де ми можемо їх знайти. (Вологі

ліси, болота.)

 Мохи укріплюють ґрунт, вбирають вологу, служать для харчування

тварин. В мохах живе безліч живих організмів. В Україні поширеними є

сфагнум та зозулин льон. Скажіть, яких органів вони не мають? (Кореня,

квітки.)

 Ви запитаєте як же вони розмножуються без плодів і насіння? Замість них

на верхівці стебла мохів є коробочка, в ній утворюються дрібні коричневі

спори. Коли вони дозрівають, то висипаються з коробочок, потрапляючи

на вологий ґрунт, проростають і утворюють нові рослини(слайд 7).

3. Третя група рослин — хвощі й папороті, багаторічні трав’янисті рос лини, які

походять від давніх велетенських хвощів і папоротей, що росли на Землі

мільйони років тому.

- Які органи в них відсутні? (Квітки, плоди)

- Як же вони розмножуються? (Кореневищами) - Хвощі і папороті ростуть по

всій території України в листяних і в мішаних лісах, на узліссі або біля водойм.

4. Четверта група рослин — хвойні рослини .

На Землі налічується близько 560 видів хвойних рослин. Це дерева і кущі.

Трав’янистих хвойних рослин у природі немає. До хвойних рослин належать

смерека, модрина, тис, сосна, ялина, кедр. Хвойні рослини мають усі органи,

крім квіток і плодів. Насіння утворюється в шишках.

Ці дерева отримали таку назву через особливості свого листя – хвої .

5. П’ята група рослин — це квіткові рослини.

 Цей відділ охоплює близько 300 тисяч видів. Представники цього виду поширені майже скрізь на земній кулі.

Живуть квіткові рослини як у прісних водоймах, так і в морях і океанах. Таким чином, квіткові рослини займають панівне становище. Всі квіткові рослини мають корінь, стебло, листки, квітки, плоди з насінням. Серед квіткових рослин є дерева, кущі, трав’янисті рослини.

V. Фізхвилинка

Ми берізки та кленці.

В нас тоненькі стовбурці. (Встати.)

Ми в стрункі стаєм рядки,

Розправляєм гілочки. (Руки витягнути перед собою.)

Ледь зіп’ялись з корінців,

Дістаємо промінців. (Руки підняти вгору.)

Ми стискаєм їх вогонь

В зелені своїх долонь. (Стиснути кулачки.)

Хилять свіжі вітерці

Вліво-вправо стовбурці. (Нахили тулуба.)

Ще й верхівки кожен ряд

Нахиля вперед-назад. (Вправи для шиї.)

VI. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота в групах над матеріалом підручника с. 77- 79.

Діти працюють в групах. Самостійно читають статтю та дають відповіді на

запитання вчителя.

I група – «Водорості», «Мохи», ІІ група – «Папороті», «Хвойні рослини»,

ІІІ група – «Квіткові рослини».

2. Гра «Упіймай зайве».

- Сосна, ялина, модрина, дуб, тис. (Дуб.)

- Калина, ліщина, підсніжник, бузок. (Підсніжник.)

- Яблуня, смерека, слива, жоржина, айстра. (Смерека.)

- Ульварія, ламінарія, сфагнум, кораліна. (Сфагнум.)

(Самооцінювання. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є

помилки)

3. Гра «Поділи на групи»

Сосна, зозулин льон, сфагнум, ульварія, троянда, ялина, ламінарія, ялівец,

папороть, хвощ, волошка, калина.

(Самооцінювання. ( 1 бал – за правильне виконання завдання, 0 балів, якщо є

помилки)

4. Розповідь учителя

Так! Життя неможливе без рослин. У природі все пов’язане між собою. Учні

нашого класу закликають усіх людей до збереження і охорони природи.

5. Виступ агітбригади класу «Природолюби».

Природа нам – як рідний дім

Вона усім, як мати,

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба дбати.

Люди добрі! Нас почуйте!

Честь дерев завжди шануйте!

Вони кисень нам дарують

І печалять і хвилюють.

Метелик хай вільно літає,

Він теж на життя право має.

Не рубай ліси, сади,

Краще нові посади.

 

Від пожежі захищайте,

Спокій в лісі зберігайте.

Жайвір хай літа над житом.

Право мав підсніжник жити.

Ранок в росах міг вставати.

Треба землю рятувати.

Присягаймо край наш рідний

Над усе любити,

Берегти його природу

І для нього жити.

Що нам рідне, те нам буде

І гарне, і гоже.

Присягаймо, що так буде!

Поможи нам, Боже!

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

А зараз ми виконаємо тестову роботу, щоб побачити, наскільки ви були уважні

протягом уроку.

1. Тестування

1) Чи є у водоростей справжні органи?

а) Так.

б) Ні.

2) Вибери мох:

а) кораліна;

б) сфагнум;

в) ромашка.

3) Як розмножуються хвощі й папороті?

а) з кореневища та спор;

б) з вусиків і пагонів;

в) з насіння.

4) Де утворюється насіння у хвойних рослин?

а) в коробочках;

б) в шишках.

5) Вибери квіткову рослину:

а) сосна;

б) троянда;

в) зозулин льон.

(Самооцінювання. ( 1 бал – за кожну правильну відповідь – підрахуйте та

поставте у картку)

VIIІ. Підсумок уроку.

1. Творче зображення квітучої лісової галявини засобами особистого

фантазійного перевтілення.

- А зараз, на згадку про нашу мандрівку, давайте всі разом створимо картину,

яка завжди буде нам нагадувати про красу й неповторність царства рослин.

(Звучить музика „Вальс квітів”). На дошці прикріплене полотно у яскравій

рамці. Учні вибирають заготовлені силуетні малюнки квітів, кущів, травички,

дерев (з липкою стрічкою) і створюють картину „Квітуча лісова галявина” (у

роботі беруть участь усі діти).

Флора:

- Яка чудова вийшла картина! Вона символізує вашу любов і шану до рідної

природи, до чарівного світу рослин! У мене для вас подарунок.

2. Відеоролик «Природа зізнається нам в любові »

3. Поетична хвилинка.

(На завершення учень читає вірш).

Живої природи світ таємничий

Ми на уроці сьогодні відкрили.

Навчились красу не руйнувати,

А примножувати, любити, оберігати!

- Давайте подякуємо цариці рослин за чудову подорож. Дякую вам,мої маленькі

помічники, за урок.

ІX. Домашнє завдання

Опрацювати статті підручника на с. 77- 80.

Намалювати свою улюблену рослину.

docx
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
1827
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку