Перший урок в 11 класі (2020)
Тема: «З Україною в серці»
Мета: формувати в учнів розуміння єдності й цілісності України, усвідомлення себе українцем, почуття особистої відповідальності за долю держави, готовність служити Батьківщині своєю працею та стати на захист державних інтересів країни.
Наочне оформлення: національна вишита символіка: Державний Герб, Державний Прапор, Державний Гімн, карта-пазл України, фотографії.
Музичне оформлення: пісня «Хто є хто» гурту «Ван-Гог».
Тип уроку: патріотичний урок з елементами диспуту.
Технічні засоби: персональний комп’ютер, телевізор.
Хід уроку
Де живеш, дитино?
В тополиній Україні.
Ким ти станеш, як зростеш?
Вибір є у нас без меж.
***
Велична і свята, моя ти Україно,
Лише тобі карать нас і судить
Нам берегти тебе, Соборну і єдину,
І нам твою історію творить.
І. Організаційний етап
Діти після урочистої лінійки розташовуються в класній кімнаті.
Учитель: Дорогі одинадцятикласники, ви стали на цілий рік старші і сьогодні знову прийшли у свій клас, зустрілися з друзями. Це ваш останній шкільний Перший дзвоник...
У непростий рік, коли вірус сколихнув нашу планету й уніс корективи в навчання. Нехай на вашому шляху до знань ніщо не завадить!!! Людина все своє життя вчиться, тоді й з’ясовується, хто є хто з нас. Про це колись (у 1998 році) заспівали нині маловідомий гурт «Ван-Гог» пісню «Хто є хто». Слова цієї пісні стануть піснею нашого класу на рік. Пропоную прослухати.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
Учитель: Тема сьогоднішнього уроку «З Україною в серці».
Так… Саме сьогодні, в цей час, ми маємо, як ніколи, проявити свою любов до рідної Вітчизни. Саме сьогодні, коли керівництво «дружнього народу» розпочало неоголошену війну проти волі, незалежності українців. Зараз нашій країні як ніколи потрібно бути єдиною та згуртованою. На цілісність нашої держави посягнули вороги і багато наших земляків на сьогодні мобілізовано до лав українського війська. Вони з честю відвойовують та захищають кордони нашої держави, борються за її єдність та цілісність.
● зрозуміти, що для кожного з нас означає слово Україна;
● пригадати історичне минуле України;
● довести, що Україна – єдина, велика і дружна сім’я, яку не можна роз’єднати.
IIІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
Учитель: Шановні випускники, а з чим у вас асоціюється назва «Україна»?
Діти дають відповідь, а вчитель записує їх на дошці.
IV. Основний зміст уроку.
Учитель: Що зображено на картині Юрія Журавля?
Так художник зобразив загибель військового Ярослава Журавля, коли вороги підступно його підстрелили.
Пів України ще вразила ця світлина. Як ви думаєте, хто на ній зображений і чому вам її показую?
Як сказала Зірка Мензатюк : «Найяскравіший образ цьогорічного свята Незалежності – дочка Ярослава Журавля, воїна, покинутого помирати напризволяще. Оце миле, сонячне, тяжко засмучене дівчатко. Така сьогодні Україна».
1) Ім’я бога грому у древніх слов’ян. (Перун)
2) Рослина – символ України. (Калина)
3) Начальник козацького війська. (Гетьман)
4) Найбільша річка України. (Дніпро)
5) Ім’я сестри засновника Києва. (Либідь)
6) Автор казки «Лис Микита». (Франко)
7) Одна з 12 обов’язкових страв на Святий вечір, яку готують із пшениці і заправляють маком, горіхами, медом та узваром. (Кутя)
П |
е |
р |
у |
н |
|||||
|
к |
А |
л |
и |
н |
а |
|||
|
г |
е |
Т |
ь |
м |
а |
н |
||
Д |
н |
і |
п |
Р |
о |
|
|||
|
л |
и |
б |
І |
д |
ь |
|||
Ф |
р |
а |
н |
к |
О |
|
|||
|
к |
у |
Т |
я |
|||||
Пояснення слова «патріот», «патріотизм»
Патріот – це людина, яка любить свою Батьківщину, йде на подвиг за неї, віддана своєму народові. Патріотизм – це почуття любові до рідної землі, прагнення зберегти її мову, культуру, готовність діяти в інтересах своєї країни та захищати її від ворогів.
Україна – це наша історія. Бо поки ми пам’ятаємо історію свого народу, ми існуємо, як нація. Від розуміння і любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України.
Учитель: Ідея єдності українських земель, соборності України сягає глибини віків.
1 учень: У минулому Україна була розділена на частини, єдиної держави не існувало. На півдні було розташоване Кримське ханство, яке утворилось у XIV ст. в результаті розпаду Золотої Орди. За рівнем економічного розвитку кримські татари значно відставали від населення України. Вони вели напівкочовий спосіб життя і постійно нападали на нашу країну. Під час цих нападів вони грабували міста і села, спалювали їх, забирали людей у полон. Чоловіків і жінок продавали в рабство; дітей перетворювали на яничарів. Українське населення дуже страждало від цих набігів. Саме на цих землях виникло у XV ст. таке видатне явище, як козацтво.
2 учень: Перші згадки про козаків відносяться до кінця XV ст. Місце, де оселялись козаки, називалось Дике Поле. Це були родючі, але незаселені землі, бо вони найбільше зазнавали нападів з боку кримських татар. Найбільша група людей, що переселялись сюди, — селяни-втікачі, які не витримували жорстокого феодального гноблення. Проте релігійний і національний гніт примушував покидати свої домівки навіть досить заможних людей. Козаки оселялись у зимівниках, їх основним заняттям було землеробство і скотарство. Працювати доводилось озброєними, щоб вчасно встигнути відбити напади татар.
3 учень: Між містами Дніпро й Запоріжжя річка Дніпро перетинає Український кристалічний щит і тому, оминаючи його, змінює свій напрямок. У цьому місці тверді кристалічні породи виходять над поверхнею води (вода розмиває їх дуже повільно), утворюючи численні пороги й острови. Поблизу Запоріжжя знаходиться найбільший острів Дніпра — Хортиця. Перша Січ створена в середині XVI ст. Д. Вишневецьким.
Учитель: За цей час не одному поколінню українців довелося ціною власного життя здобувати право прийдешніх поколінь на незалежність.
Учитель: Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану і заради чого пожертвувала своїм життям Небесна сотня та воїни, які загинули і гинуть у боротьбі за свободу, цілісність та єдність держави.
Учитель: Україна – мирна держава, українці – толерантні, ввічливі люди, які з повагою ставляться до будь-якої нації, до будь-якої мови. А тому на території нашої держави проживають росіяни, молдовани, поляки, вірмени, білоруси і т.д. Ми не хочемо ділити Схід та Захід, не визначаємо, де російськомовне чи українськомовне місто! Ми – єдина країна!
І хочеться вірити, що Крим, який протизаконно зараз вважається територією Російської Федерації, колись до нас повернеться, адже прожити багато років одним народом – це означає, що ми одна сім’я, яку не можна роз’єднувати!
Сьогодні найважливішим завданням українців є збереження миру і спокою, цілісності і неподільності України. Про це ми чуємо з уст пересічних громадян України і світу, про це наголошує президент і уряд нашої країни, не залишаються байдужими до цих проблем і діти України.
Вчитель: Пропоную всім вам доповнити прислів’я, так як в прислів’ях приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість.
Батьківщина – мати, … (умій за неї постояти)
Людина без Вітчизни, …(як соловей без пісні)
Добре тому, ….(хто в своєму дому)
Що країна, ….(то родина)
За рідний край … (життя віддай)
Всюди добре, ….(а вдома найкраще)
Кожному мила …(рідна сторона)
За рідною землею …(і в небі сумно)
Учитель: Придивіться уважно на цих щасливих дітей. Чи мріяли вони жити в нинішній країні? Чи збулися їхні мрії? Так, це ж ви сім років тому.
Погляньте на цю світлину й пригадайте, який момент закарбовано? (Вам тоді не вдалося скласти карту України)
Зараз ми це виправимо. Ось кожному з вас області нашої держави. Впевнений, що ви складете карту-пазл. Головна ідея – єдність.
V. Підбиття підсумку уроку.
Учитель: Завершуючи сьогоднішній наш урок, я сподіваюсь, що всі ви пишаєтесь, що живете в Україні, що називаєтеся українцями, що розмовляєте українською мовою, пишаєтесь традиціями свого народу, що поруч з вами сьогодні ваші рідні, знайомі, друзі.
Ви молоде покоління нашої держави України, вам творити і будувати нашу українську державу, доклавши до цього певних зусиль і прагнень, розуму і вміння. Ви – майбутнє України!
Ми Єдина країна! Незважаючи на усі негаразди, що відбуваються зараз, всі ми прагнемо одного - миру, спокою, міцної та квітучої держави та чистого неба над головою.
Людину творить країна, де вона народилася. Але й країну створюють люди, які в ній живуть. Дайте відповіді на питання кросворда і у виділених клітинках ви прочитаєте, як називають людей, які люблять свою Батьківщину.
VІ. Домашнє завдання (на вибір)
Написати листа подяки батькам чи однокласникам.
Написати листа собі «Дорогий/а я» про цілі й сподівання, поради собі. В останній день навчального року зможете прочитати свої листи.
VІІ. Фотосесія.
Додаток
Диспут – вільний обмін думками – колективне обговорення питань.
Правила ведення диспуту
У всьому світі – кожен зна:
Є Батьківщина лиш одна.
І в нас вона одна-єдина -
це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка слів
про горду славу козаків.
Не забувай, що ти дитина
землі, що зветься Україна.
Звідки ти і хто такий?
Україна – дім це мій.
І яку ти знаєш мову?
Українську, чорноброву.
Де живеш, дитино?
В тополиній Україні.
Ким ти станеш, як зростеш?
Вибір є у нас без меж.