Тема: За наказом чарівної палички
Мета: узагальнити й поглибити знання школярів щодо оркестрової (зокрема симфонічної) музики; ознайомити з жанром симфонії
Тип уроку: урок поглиблення знань.
Дзвоник пролунав м’яко, крадькома. У концертний зал входить напівтьма. Тиша огорта ложі і партерІ на сцену всі дивляться тепер. Недарма затих зал в один момент: Захопив усіх «диво - інструмент» Паличка злетить, тишу віджене,Музикою вмить простір розітне. В ній – журчання арф, флейт політ легкий,Грім лунких литавр, скрипок спів м’який……Звуків течія не спиняє плин. Вміє так співать тільки він один.
Номер слайду 3
Подумайте, про який виконавський колектив ідеться?Який вид оркестру описано у вірші: духовий, струнний, симфонічний, народних інструментів?Чому його називають диво інструментом?Подумайте від якого слова походить назва симфонічного оркестру?
Номер слайду 4
Музичний словничок. Симфонічний оркестр здобув назву від слова симфонія (з грец. - співзвуччя), яким позначається найскладніший жанр інструментальної музики. Зазвичай цей великий концертний твір складається з 4 частин:1 частина 2 частина 3 частина 4 частина. Енергійна, повільна, жвава, яскравий. Напружена спокійна, танцювальна, фінал
Номер слайду 5
Засновником жанру симфонії є австрійський композитор Йозеф Гайдн (1732 - 1809). Він народився в селі Рорау, недалеко від кордону з Угорщиною. Батьки Йозефа захоплювались співом і грою на музичних інструментах, тож помітили у хлопчика музичні здібності й у 5 років почали навчати його музики. Протягом багатьох років Йозеф співав у хорі (тривалий час – разом зі своїми братами). Потім, попри важке життя і тяжку працю, брав уроки композиції, вивчав твори видатних композиторів. У 27 років Й. Гайдна призначили керівником невеликого оркестру, для якого композитор склав свої перші симфонії. Загалом він написав 104 симфонії. Багато з них мають програмні назви та відповідний зміст. Так, у симфонії «Годинник» передано чітке й ритмічне цокання годинникового механізму . Іноді на слухачів симфоній Й. Гайдна чекали кумедні несподіванки. Наприклад, один із своїх творів композитор написав спеціально для «шанувальників» музики, які приходили на концерт… просто поспати. Тільки – но поважні пани починали дрімати під лагідний плин мелодії – роздавався лункий удар литавр . І так – кілька разів. Цей твір Й. Гайдна так і назвали: «Симфонія з ударом литавр» або «Сюрприз»
Номер слайду 6
Слухання: Й. Гайдн, симфонія «Сюрприз»
Номер слайду 7
Поділіться своїми враженнями;Зверніть увагу на виражальні та зображальні характеристики музики;Поміркуйте, які музичні інструменти звучать у творах найбільш яскраво. Пригадайте, які ще інструменти входять до складу симфонічного оркестру.
Номер слайду 8
Це цікаво знати! Литаври часто називають казанками і справді, цей різновид барабана нагадує великі мідні чаші. Грають на литаврах дерев’яними молоточками, а завдяки спеціальним педалям музикант може змінювати висоту звучання інструмента. Отже, литаври є єдиним барабаном, із якого можна видобувати звуки певної висоти. Тому в оркестрі зазвичай використовують кілька литавр.
Номер слайду 9
Симфонічний оркестр – найбільший і найрізноманітніший за складом. До нього входять понад 100 виконавців: 60-70 з них грають на струнних інструментах; 16-17 - на дерев’яних духових, 10-17 музикантів – на мідних духових, 3 (а іноді й більше) – на ударних інструментах.
Номер слайду 10
Це цікаво знати! Злагодженість оркестрового звучання забезпечує диригент. Ця професія з’явилася у XIX столітті, а раніше оркестром зазвичай керував композитор. Спочатку диригенти розташовувалися у середині оркестру, обличчям до публіки, а замість диригентської палички використовували скрипковий смичок. Згодом встановилася традиція ставати до оркестру обличчям, щоб музиканти могли бачити очі та руки диригента.