ІНСТРУМЕНТАРІЙ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО ТА ДІЯЛЬНІСНОГО ПІДХОДУ Компетентнісний підхід - спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток компетентностей учнів як кінцевого результату навчання. Компетентність – набута у процесі навчання здатність особистості, що складається зі знань, умінь, навичок, цінностей, ставлення, досвіду, що можуть цілісно реалізуватися на практиці Компетентність. Особисті якостіДосвід. Знання, вміння, навички
Як реалізувати компетентнісний підхід у навчанні?У законі України «Про освіту» розробленому на основі Концепції «Нова українська школа» на період до 2029 р., проголошено курс на впровадження компетентнісного підходу до освіти. У статті 12 зазначено: метою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізації з природою, має прагнення до самовдосконалення; навчання впродовж життя; готова до свідомого життєвого вибору та самореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності»
Мета забезпечується шляхом формування ключових компетентностей необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності: Спілкування державною (і рідною у разі відмінності) мовами. Спілкування іноземними мовами. Математична компетентність. Основні компетентності в природничих науках і технологіях.Інформаційно-цифрова компетентність. Уміння вчитися протягом життя. Ініціативність і підприємливість. Соціальна та громадянська компетентності. Обізнаність і самовираження у сфері культури. Екологічна грамотність і здорове життя
Місце предметної хімічної компетентності у формуванні ключових компетентностей. Предметна хімічна компетентність є складником природничо-наукової компетентності, що у свою чергу, входить до ключової компетентності у природничих науках і технологіях. Предметнахімічнакомпетентність. Природничо-наукова компет. Компетентністьу природничих науках і технологіях. Ключовікомпетентності
Ознаки, які конкретизують зміст хімічної освіти. Стандартизація (забезпечує єдиний рівень загальної освіти для усіх учнів )Особистісна орієнтація (інтереси особистості, самопізнання)Фундаменталізація (забезпечення універсальності знань)Гуманізація і гуманітаризація (утвердження особистості як найвищої соціальної цінності)Диференціація (можливість вибору учнем рівня навчання)Профілізація (вибору учнем напряму навчання)Інтеграція (засвоєння цілісних знань)
Опис і обгрунтування роботи. Об’єкт дослідження: компетнтнісний підхід під час ціннісно- орієнтованого викладання хімії в закладах загальної середньої освіти. Предмет дослідження: зміст навчального матеріалу, форми його реалізації та педагогічні умови формування в учнів предметних компетентностей та ціннісних пріоритетів. Мета дослідження — з’ясувати, як навчання хімії в закладі загальної середньої освіти стає основою для базової культури, національної самосвідомості, освоєння здобувачами освіти елементів наукового знання і функціональної грамотності, що є необхідними і достатніми для особистісного розвитку і життєзабезпечення. Гіпотеза дослідження. Передбачалося, що формування духовної цілісності та гідності, які підживлюють стійкість та вольову наполеглевість учня, позитивно впливатиме на розвиток особистості учня, який зможе на уроках хімії:
Виділення актуальності, новизни, практичної значущості Актуальність власної методичної розробки полягає в реалізації компететнісного підходу в освітньому процесі, планування і проведення уроків хімії через призму ціннісно-орієнтованого викладання, у створенні нових педагогічних технологій, актуалізації вже відомих, оскільки суспільство чекає від школи комунікабельного, креативного, самостійно мислячого випускника, який прагне успіху та вміє самостійно будувати траєкторію індивідуального розвитку.
Новизна власної методичної розробкиу реалізації методів і прийомів компетентнісного навчання для актуалізації начальних здібностей учнів та їх життєвого досвіду;у з’ясуванні особливостей застосування елементів діяльнісного навчання в 7-11 класах;у поєднанні методів і прийомів компетентнісного навчання з іншими, наприклад, репродуктивним навчанням;у застосуванні ціннісно-орієнтованого напрямку викладання предмета, що спрямовує процес навчання не лише на засвоєння досвіду, а й на розвиток в учнів умінь створювати нові, ефективні зразки й моделі особистої поведінки і ставлення до отриманих знань й умінь.дати змогу здобувачам освіти реалізувати себе як особистість за постійно змінюваних обставин і сформувати уміння нести відповідальність за зроблений вибір чи діяльність.
Практична значущість ВМР ВМР дозволяє адаптувати підходи до конкретних потреб учнів, підвищуючи ефективність навчання. Створення інноваційних підходів: розробка нових методів демонстрації хімічних явищ та експериментів, що сприяє покращенню розуміння предмету та зацікавленості ним. Адаптація до сучасних технологій: інтеграція сучасних технологій, такі як віртуальні лабораторії, програмні засоби моделювання і інше, щоб зробити навчання більш інтерактивним і захопливим
Практична значущість ВМР Відповідність навчальним стандартам і вимогам курсів, забезпечуючи якісну освіту. Підвищення якості досліджень: дослідницька робота може отримати значний виграш від розробки нових методологій і технік для проведення експериментів та аналізу даних. Розвиток власної кар’єри: робота над ВМР може підвищити компетентність і визнання в галузі хімії, що впливає на кар’єру
Оцінка і аналіз результатів1. Анкетування серед педагогів Івано-Франківщини мало на меті визначити наявність розуміння в них суті й завдань сучасного навчання хімії здобувачів освіти. Так, на запитання анкети «Що ви розумієте під поняттям «сучасне навчання»?» 85% респондентів зазначили, що «сучасне навчання передбачає особистісно орієнтоване вивчення предмета», і тільки 15 % опитаних вказали на важливість ціннісно-орієнтованого напрямку вивчення хімії.2. Аналіз відповіді на питання «Чи знаєте Ви основні положення ціннісно- орієнтованого напрямку вивчення хімії?» дав такі результати:
Оцінка і аналіз результатів. Для визначення наявності у здобувачів освіти знань та умінь щодо ціннісно-орієнтованого засвоєння хімії, як навчального предмета було також проведено анкетування, результати якого показали, що Відповіді педагогів щодо готовності застосування ціннісно-орієнтованого викладання хімії
Оцінка і аналіз результатів. У результаті формувального етапу педагогічного експерименту визначено рівні сформованості в учителів хімії закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) таких критеріїв викладання предмета щодо реалізації ціннісно- орієнтованого підходу: мотиваційного – коефіцієнт сформованості мотивації КМ; змістового – коефіцієнт засвоєння знань КЗ; процесуального – коефіцієнт сформованості умінь КП; рефлексивного – коефіцієнт сформованості рефлексивних умінь КР. Обробку одержаних експериментальних даних та визначення межі коефіцієнту сформованості кожного компонента готовності відповідно до виділених рівнів проведено за методикою А. Д. Наслєдова [5, с. 32], яку адаптовано до власного дослідження і результати вказано на рис.4
Оцінка і аналіз результатів. Узагальнення результатів заключного зрізу формувального етапу експерименту (таблиця 1.1.) дає можливість зробити висновок, що у більшості досліджених рівень сформованості учителів до впровадження ціннісно-орієнтованого підходу навчання хімії учнів закладів загальної середньої освіти за усіма компонентами перебуває на продуктивному рівні, що наочно представлено на рис.5 Сформованість компонентів готовності учителів до впровадження ціннісно-орієнтованого підходу навчання хімії учнів ЗЗСО
Висновки: Звичайно, далеко не кожен учень стане хіміком, агрономом чи фармацевтом. Але в повсякденному житті кожен з них зустрінеться (і зустрічається в даний час) з сотнями різноманітних речовин. У курсі хімії учень має не лише отримати відомості про речовини, їхню будову, перетворення тощо, але й навчитися грамотно поводитися з ними. Універсального методу навчання, який би гарантував учневі набуття компетентностей, не існує в принципі, через творчий характер компетентностей. Очевидним є те, що компетентісний підхід вимагає посилення особистісної спрямованості освіти, необхідне забезпечення реальної активності учня в навчальному процесі.. Необхідно звузити розрив між хімією та реаліями повсякденного життя, зробити хімічні знання особистісно значимими для кожного учня, “вивести” знання за межі кабінету хімії і застосовувати їх для пояснення реальних явищ природи, суспільства, власного життя. Це дає можливість в умовах нової школи виховувати компетентну особистість, яка не лише володіє знаннями, а й уміє адекватно діяти у складних ситуаціях, застосовуючи знання й беручи на себе відповідальність за свою діяльність, оскільки без цього людина не має шансів адаптуватися до динамічних умов середовища.
Рекомендації з упровадження ВМР1. Використання навчальних проєктів та мініпроєктів на уроках хімії. Так, наприклад: 7-й клас . Тема: «Вода. Склад і будова молекули води» «Значення води та водних розчинів у природі й житті людини». 8- ий клас Тема 1. Будова атома. Періодичний закон і Періодична система хімічних елементів. Тема проекту: «Дослідження зміни властивостей хімічних елементів зі зміною радіусів їхніх атомів».2. Застосування розрахункових компетентнісно-орієнтованих задач. 9-ий клас. Тема: «Карбонові кислоти. Властивості карбонових кислот» 11-ий клас. Тема: «Метали та їхні сплави» 3. Компетентнісно-орієнтовані завдання інтегрованого змісту екологічного спрямування. 10-11 класи. Теми: : «Наркотичні речовини та використання їх у медичній практиці», «Шкідливі звички очима учнів», «Дослідження утилізації медичних відходів», «Проблеми збору, сортування та утилізації побутового сміття»4. Інтеграції природничих наук і математики.9-11 класи. Теми: «Використання конденсаційних котлів для систем опалення» та «Впровадження літій-іонних батарей», «Роль хімії у розв’язанні енергетичної та сировинної проблем», «Воднева енергетика. Проблеми і перспективи» Інтеграція математики (тема «Координаційна площина»), хімії (тема«Целюлоза»), фізики (тема «Розрахунок кількості теплоти внаслідок згоряння палива»).
Рекомендації з упровадження ВМРВ основі сучасного навчання повинна бути цікавість і практична діяльність дітей. Цим критеріям ідеально відповідає формат наукових пікніків. Наукові пікніки – фестиваль популяризації науки під відкритим небом, де юні любителі науки, експериментів та цікавих дослідів натхненно готуються та демонструють найцікавіші досліди та експерименти. Формат дозволяє спробувати себе в ролі еспериментаторів. Мета заходу – популяризувати науку, найскладніші речі пояснити «простими словами» й унаочнити видовищними дослідами. Пропоную добірку цікавих дослідів, які можна використати у проведенні наукових пікніків із природничих наук. Дослід 1. Добуваємо мідь Дослід № 2. Реакція срібного дзеркала. Дослід № 3. Виявлення крохмалю у продуктах харчування Пояснення та хід виконання дослідів наведено у ВМР
В наших руках найбільша з усіх цінностей світу — Людина. Ми творимо Людину, як скульптор творить свою статую з безформного шматка мармуру: десь у глибині цієї мертвої брили лежать прекрасні риси, які потрібно добути, очистити від домішків і реалізувати в суспільстві В. О. Сухомлинський
НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ З ХІМІЇХімія: Навч. програма для загальноосвіт. навч. закладів. [Електронний ресурс] — Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna- serednya-osvita/navchalni-programi/navchalni- programi-5–9-klas. Хімія.7-9 класи. Навч.програма для ЗЗСО. Оновлена, 2017р. Величко Л. П., Дубовик О. А., Бобкова О. С., Баланенко В. В., Пугач С. В., Рогожнікова О. В. (затверджена наказом МОН від 07.06.2017 № 804.)Програма з хімії для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти. Рівень стандарту. (затверджена наказом МОН від 23.10.2017 №1407)
ДОКУМЕНТАЦІЯ ВЧИТЕЛЯКалендарно - тематичне планування та поурочні плани - конспекти довільна форма, у тому числі з використанням друкованих чи електронних джерелформат, обсяг, структура, зміст та оформлення календарно-тематичних планів та поурочних планів-конспектів є індивідуальною справою вчителя. Вимоги:відповідність Державному стандарту відповідність очікуваним результатамвідповідність структури і обсягу КТП освітній програмі закладу освітизабезпечення компетентнісного підходу у викладанні хімії Джерело: Державна служба якості освіти. Абетка для директора : https://mon.gov.ua/storage/app/media/Serpneva%20conferentcia/Abetka_dlya_Dyrektora_2020_compressed.pdf
Сучасні освітні ресурси для вивчення хіміїПеріодична відеотаблиця від TED-ED: таблиця Менделєєва http://ed.ted.com/periodic-videos. Smart Learning for All: пізнавальні мультфільми про хімію. Unreal Chemist – Chemistry Lab: хімічна лабораторія. Використання програмного комплексу moza. Book та moza. Web на уроках хіміїВикористання програмного комплексу Mozaik в дистанційній освіті https://www.mozaweb.com/uk/Застосунок "Хімічні речовини: органічні та неорганічні" https://play.google.com/store/apps/details?id=com.asmolgam.chemicals"MEL Chemistry" Візуалізація молекул. https://melscience.com/RU-ru/«Платформа масових відкритих онлайн-курсів Prometheus« https://prometheus.org.ua/about-us/«Основи інформаційної безпеки» https://courses.prometheus.org.ua/courses/KPI/IS101/2014_T1/about"Готові шкільні презентації на будь-який смак та тему» https://gdz4you.com/prezentaciyi/himiya/"New Generation" Лабораторія освітньо-розважального контенту. https://www.facebook.com/ngeducation/posts/2617216481896986