Нехай, ставши учнем, дитина продовжує
робити сьогодні те, що робила вчора.
Нехай нове з'являється в її житті поступово
і не збентежує лавиною переживань.
В.О. Сухомлинський
Матеріали конференції
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ
МІЖ ДОШКІЛЬНИМ НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ ТА ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ
ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ «ВПЕВНЕНИЙ СТАРТ»
Матеріали
вчителя початкових класів
ЗОШ І, ІІ ступеня
с. Мстишин
Довгополюк Наталії Сергіївни
2013
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ НАСТУПНОСТІ МІЖ ДОШКІЛЬНИМ
НАВЧАЛЬНИМ ЗАКЛАДОМ ТА ПОЧАТКОВОЮ ШКОЛОЮ
ШЛЯХОМ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ “ВПЕВНЕНИЙ СТАРТ»
Нехай, ставши учнем, дитина продовжує
робити сьогодні те, що робила вчора.
Нехай нове з'являється в її житті поступово
і не збентежує лавиною переживань.
В.О. Сухомлинський
Характерною ознакою сучасних змін у системі української освіти є її реформування на засадах неперервності. Основними напрямами цього процесу є реалізація його в контексті особистісно орієнтованої освітньої парадигми, спрямованість на виконання державних освітніх стандартів і забезпечення наступності між окремими ланками освіти.
Під неперервною освітою розуміють «систему неперервного навчання і виховання для досягнення високих освітніх рівнів, забезпечення можливостей постійного духовного самовдосконалення особистості, формування інтелектуального потенціалу як найвищої цінності нації»; яка відкриває можливості для досягнення цілісності й наступності в навчанні й вихованні, перетворення освіти у «процес, що триває все життя».
Наступність як педагогічна категорія характеризується багатофункціональністю та в дидактиці трактується як:
Проблема наступності між початковою ланкою школи та старшою групою дитячого садка завжди була актуальною і належить до числа найважливіших і бере свої витоки з далекого минулого.
Я. А. Коменський та Й.-Г. Песталоцці надавали їй неабиякого значення. У книзі «Велика дидактика» Я. А. Коменський звертав увагу на те, що з самого початку слід дати основи загальної освіти, тобто розподілити навчальний матеріал так, щоб наступні заняття не вносили нічого нового, а являли собою лише деякий розвиток здобутих знань в їх подробицях. Він вважав, що все, що відбувається у природі, має свої ступені і кожний з цих окремих ступенів потребує для себе певного часу й не тільки часу, а й поступовості, і не тільки поступовості, а й незмінного їх порядку. «...Усе наступне повинне спиратися на попереднє. Усе, що зв'язане між собою, повинне бути зв'язане постійно... Природа безупинно йде вперед, ніколи не спиняється, ніколи не береться за нове, кидаючи почате, але продовжує почате раніше, розширяє його й доводить до кінця. Усі заняття повинні організовуватись так, щоб наступне завжди ґрунтувалося на попередньому, а попереднє зміцнювалося наступним... Усе повинне вестись у нерозривній послідовності так, щоб усе сьогоднішнє закріпляло вчорашнє і прокладало шлях завтрашньому...».
Й.-Г. Песталоцці вбачав наступність у розвитку природи: «Приведи у своїй свідомості всі по суті взаємопов'язані між собою предмети саме в той зв'язок, в якому вони дійсно знаходяться у природі. У кожній галузі розмісти знання у такий послідовний ряд, щоб кожне наступне поняття включало в себе маленьке, майже непомітне доповнення, яке стало незабутнім, глибоко вкоріненим попереднім знанням».
Значення наступності в навчанні та вихованні дітей визначав К. Д. Ушинський. Необхідні умови організації навчання дітей педагог визначав як встановлення зв'язку між методами та змістом навчання в дошкільній і шкільній ланках освіти, новими й раніше здобутими знаннями. Суть сказаного можна простежити на прикладі навчання дітей початковій лічбі, запропонованого К. Ушинським. За ним, при навчанні не слід поспішати, а йти далі не інакше, як цілком опанувавши попереднє; опанувавши що-небудь, ніколи не залишати його без постійного застосування на практиці.
С. Русова визначила перше педагогічне дидактичне правило, яке розкриває один із шляхів реалізації наступності: «Завжди нове давати у зв'язку зі старим, але треба бути обережним, бо є ризик, що старе - погано усвідомлене; щоб не доводилося ґрунтувати шкільне навчання на занадто вбогому фундаменті неясних думок».
Послідовниця К. Ушинського, Є. Тіхєєва вирішувала проблему наступності через встановлення зв'язків між методами та прийомами навчання у дошкільному закладі та школі, а також тими знаннями, якими діти опановують у цих суміжних ланках освіти. Між дошкільним закладом і школою, наголошувала вона, повинен існувати міцний внутрішній та зовнішній зв'язок.
А. Симонович наголошувала на необхідності встановлення зв'язку між дошкільним закладом, школою та сім'єю. Вона підкреслювала, що дошкільний заклад здійснює загальний розвиток дітей, а школа, ґрунтуючись на ньому, його продовжує. Не допускала ігнорування підготовчим навчанням і вихованням і Є. Водовозова, наголошуючи на необхідності розпочинати їх ще з раннього дитинства.
Наступність як засіб розв'язання багатьох навчально-виховних проблем розглядав В. Сухомлинський. Одну з умов вирішення проблеми наступності він вбачав у організації відповідної роботи педагогів дошкільного закладу і школи, вказуючи: «За рік, який передує навчанню у школі, необхідно педагогу пізнати кожну дитину, вивчити індивідуальні особливості її сприймання мислення і розумової праці». «При цьому, - стверджує В. Сухомлинський, - залишається невирішеним питання: коли найбільш доцільно починати навчання грамоті - тоді, коли дитина сіла за парту та стала учнем 1-го класу, чи, може бути, трохи раніше, у дошкільні роки». Щодо змісту наступності, він дотримувався наступної думки: «...Школа не повинна вносити різкого перелому у життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує сьогодні робити те, що робила вчора. Нехай нове з'являється в її житті поступово й не приголомшує нових вражень».
Наступність, як факт визначав Л. Венгер. На основі результатів свого дослідження, він виділив два напрями, в яких розкривається значення поняття «наступність»:
Характер наступності в індивідуальній історії розумового розвитку дитини досліджував Г. Костюк, який довів, що в цій сфері, як і у всякій історії, попередні її ступені внутрішньо пов'язані з наступними, їх зміна носить характер наступності та незворотності. На необхідності наступності навчання зауважував Б. Бабанський, висловлюючись стосовно принципу систематичності та послідовності, який вимагає, щоби знання, уміння та навички формувались у системі, у відповідному порядку, коли кожен елемент навчального матеріалу логічно пов'язується з іншими, наступне опирається на попереднє, готує до засвоєння нового.
Проблему наступності вирішувала Г Люблінська. Цю категорію вона визначала як певний тип зв'язків, які існують між тими завданнями, змістом, методами, над якими працюють педагоги на суміжних етапах (сходинах) єдиного процесу та виховання дітей. Г. Люблінська виділила ряд умов, при яких може бути реалізована наступність у роботі педагогів дошкільного закладу та школи: «Тільки тоді, коли робота на нижній сходинці (наприклад, у дошкільному закладі) буде спрямована на такий розвиток, який би відповідав тим вимогам, які будуть пред'явлені до цих же дітей на наступних сходинах навчання (у 1-2-х класах школи), а вчителі цієї вищої ланки (учителі молодших класів) будуть опиратися й орієнтуватися на той матеріал, який дітьми засвоєний, і той досвід, який ними набутий на попередній сходинці їхнього життя та на досягнутий ними (в дошкільному закладі) рівень розвитку, - тільки за таких умов буде досягнута наступність у роботі педагогів дошкільного закладу і школи». Виконання цих вимог, на думку Г. Люблінської, необхідне для забезпечення того «безкризового» процесу розвитку дитини, який виключає тяжку для дитини ломку їх уявлень, понять і навичок, при переході як із дошкільного закладу у школу, так і з початкової школи в середні класи, як із ясел у дошкільний заклад, так і зі школи в технікуми чи вищий навчальний заклад.
На думку З. Борисової, О. Киричука, Д. Ніколенка, проблема наступності у роботі дитячого садка і школи є комплексною. У ній можна виділити такі напрямки:
Анатомо-фізіологічний аспект базується на врахуванні особливостей розвитку нервової, серцево-судинної, кістково-м’язової систем дошкільників та молодших школярів; відповідній організації навчально-виховного процесу.
Психолого-педагогічний опирається на врахування у початковій школі рівня сформованості розумової, моральної, фізичної, естетичної культури дошкільників; особливості становлення когнітивної, емоційно-мотиваційної, вольової сфер особистості.
Педагогічно-організаційний виділяє узгодження завдань і змісту програмного матеріалу; узгодження методів, організаційних форм, кінцевих результатів діяльності дітей старшого дошкільного і молодшого шкільного віку; готовність педагогічних працівників до забезпечення наступності; організація спільних форм діяльності дошкільників і учнів.
Сьогодні забезпечення наступності між ДНЗ та початковою школою відбувається через збагачення змістового компонента і знаходить своє відображення у державних стандартах і програмах відповідних галузей.
На виконання Закону України «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти» була впроваджена Програма розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» ( наказом МОН України від
23. 11 2010р.).
Програма окреслює той рівень розвитку особистості, загальної компетентності дитини, що визначає її готовність до подальшого шкільного навчання.
Мета Програми – забезпечити рівні стартові можливості для всіх дітей старшого дошкільного віку – майбутніх першокласників.
Програма «Впевнений старт» відповідає запитам практиків і враховує кращі на сьогодні теоретичні та методичні рекомендації спеціалістів із дошкільної освіти й психологів. Вона пропонує орієнтири змістового наповнення освітньої роботи з дітьми і націлює батьків і педагогів на особистісний розвиток вихованців із акцентом на ігровій діяльності. Програма складається з п'яти великих розділів («Фізичний розвиток», «Пізнавальний розвиток», «Мовленнєвий розвиток», «Художньо-естетичний розвиток», «Ігрова діяльність»), у кожному з яких окреслюються ключові освітні завдання, подаються поради батькам щодо організації спільного буття дорослих із дітьми та визначаються відповідні показники розвитку майбутніх школярів. Саме сім'ю програма «Впевнений старт» визначає як основну соціальну інституцію, відповідальну за підготовку дітей до набуття життєвої компетенції. У додатку наведено орієнтовний режим організації життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку, форми роботи з дітьми за кожним розділом, середні показники нервово-психічного розвитку дітей 5-6 років та практичні поради батькам і педагогам щодо виявлення здібностей дитини.
Щодо фізичного розвитку, Програма орієнтує на об'єднання зусиль педагогів і сім'ї насамперед у справі збереження й зміцнення здоров'я дітей, формування культурно-гігієнічних навичок, виховання любові до організованої рухової діяльності, наполегливості й витримки при досягненні мети, прагнення до якісного виконання вправ і дотримання правил під час тренування або колективної гри.
Показники фізичного розвитку дитини
Пізнавальний розвиток забезпечується завданнями, необхідними для підтримання й розвитку пізнавальних процесів — сприйняття, пам'яті, уваги, уяви, мислення — і розумових операцій — аналізу, синтезу, узагальнення, порівняння, класифікації. Пізнавальні вправи згруповані за напрямками: «У світі природи», «У світі людей», «У світі предметів», «У світі чисел і цифр», «У світі форм і величин», «У світі простору і часу». Із пізнавальним розвитком невід'ємно пов'язаний мовленнєвий — процес мислення неможливий без збагачення лексичного запасу, розвитку уяви й культури мовлення, формування граматичної правильності мовлення. Але особливу роль у мовленнєвому розвитку відіграють комунікативні навички — вміння спілкуватися й доводити свою думку іншим.
Показники загально-пізнавального розвитку дитини
Показники логіко-математичного розвитку
До мовленнєвого розвитку також належать вправи, що готують руку до письма й навчають дитину елементів грамоти. І природно, що мовленнєвий розвиток нерозривно пов'язаний зі спілкуванням, із книжкою, знанням письменників та їх творів, привчанням дітей до акуратного поводження з друкованими екземплярами, підтриманням інтересу до самостійного перегляду, читання книжок, розігрування, ілюстрування та ліплення за мотивами та під враженням творів.
Показники мовленнєвого розвитку дитини
Художньо-естетичний розвиток дитини забезпечується в образотворчій, музичній та театралізованій діяльності.
Показники художньо-естетичного розвитку
Ігрову діяльність дошкільників можна з успіхом організувати, долучаючи розвивальні комплекти у вигляді тематичних наборів лото та логічного доміно. Особливо сприяють розвитку логічного та просторового мислення ігри-головоломки: «Колумбове яйце», «Танграм», «Піфагор» тощо. Театралізована діяльність, яка цілком відповідає віковим психологічним особливостям дошкільників — потребі у рольових іграх, може здійснюватися за допомогою музичних казок або вистав за мотивами віршованих творів.
Показники сформованості ігрових умінь
Забезпечення наступності між ДНЗ та початковою школою шляхом реалізації програми «Впевнений старт» не можлива без тісної взаємодії між дошкільним та загальноосвітнім навчальними закладами і потребує розроблення відповідних схем взаємодії.
Орієнтовна схема взаємодії між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом:
• складання плану спільних заходів відповідно завдань, що необхідно вирішити на тому чи іншому етапі роботи;
• проведення круглих столів за участю адміністрацій і методичних служб навчальних закладів, батьків дітей майбутніх першокласників;
• затвердження спільного плану заходів на методичних об'єднаннях вчителів початкової школи і вихователів дошкільних навчальних закладів.
Основні напрямки методичної роботи із забезпечення взаємодії:
1) взаємовідвідування відкритих занять у дошкільних навчальних закладах і уроків у початковій школі;
2) анкетування педагогів дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів з питань всебічного розвитку особистості дитини;
3) проведення Днів відкритих дверей в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах для батьків дітей старшого дошкільного віку, вихователів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкової школи;
4) участь у спільних педагогічних радах, семінарах-практикумах, круглих столах, конференціях, консультаціях, тематичних виставках тощо;
5) спільні методичні об'єднання творчих груп вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів початкової школи;
6) залучення педагогів дошкільного навчального закладу і початкової школи до участі в спільних педагогічних проектах, розробки методичних рекомендацій і порад;
7) взаємообмін накопиченим педагогічним досвідом між вихователями дітей старшого дошкільного віку та вчителями початкової школи з цікавих проблемних питань реалізації наступності;
8) самоосвіта педагогів дошкільного навчального закладу і початкової школи, підвищення фахової майстерності;
9) взаємодія педагогів дошкільних закладів і вчителів початкових класів щодо здійснення наступності за трьома напрямами: інформаційно-просвітницьким, методичним і практичним.
Інформаційно-просвітницький аспект, або аспект педагогічної освіти, передбачає ознайомлення педагогів дошкільної та початкової ланок загальної середньої освіти з явищем наступності, його специфікою як педагогічного феномену, завданнями здійснення наступності в навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, шляхами її реалізації.
Практичний аспект співробітництва між дошкільними закладами та початковою школою виражається, з одного боку, у попередньому знайомстві вчителів зі своїми майбутніми учнями, а з іншого у кураторстві вихователем своїх колишніх вихованців - першокласників.
Методичний аспект передбачає ознайомлення освітян зі змістом, методами та формами навчально-виховної роботи в дошкільних навчальних закладах та початковій школі;
10) розроблення індивідуальних, колективних та нетрадиційних форм методичної роботи у підвищенні рівня компетентності педагогів у вирішенні проблеми наступності ігрових форм навчальної діяльності дошкільників і учнів початкових класів.
Робота з дітьми старшого дошкільного віку
та учнями початкових класів включає:
• проведення екскурсій у загальноосвітній навчальний заклад;
• організацію спільних виставок дитячих робіт, вернісажів, конкурсів тощо у дошкільному та загальноосвітньому навчальному закладі;
• відвідування театралізованих вистав, музеїв у дошкільному і загальноосвітньому навчальному закладі;
• відвідування дітьми старшого дошкільного віку святкової лінійки 1 вересня, присвяченої Дню знань, свята "Прощання з Букварем" та інших заходів у загальноосвітньому навчальному закладі;
• спільну участь школярів і дошкільників у проектній діяльності, тощо.
Робота з батьками передбачає:
• зустрічі вчителів початкової школи з батьками вихованців старших дошкільних груп на батьківських зборах;
• проведення Інтернет-зборів для батьків майбутніх першокласників;
• анкетування батьків майбутніх першокласників з питань підготовки дітей до школи;
• організацію роботи "педагогічної вітальні" для батьків вихованців старшого дошкільного віку з питань підготовки дітей до школи;
• організацію Днів відкритих дверей для батьків у загальноосвітньому навчальному закладі;
• організацію роботи Батьківських клубів та інших форм взаємодії.
Робота психологічної служби (при наявності посади практичного психолога) включає:
• здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей;
• дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їхнього процесу адаптації вже у ролі учнів 1 класу;
• застосування корекційно-розвивальних методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем.
Зміст конкретних дій (теми педрад, круглих столів, семінарів-практикумів, спільних методичних об'єднань тощо) має бути зазначено в річних планах роботи та планах спільної роботи дошкільногоі загальноосвітнього навчального закладу.
Виконаний аналіз проблеми дозволяє зробити наступні висновки:
- в сучасних умовах у зв'язку з актуальністю питань, пов'язаних з реалізацією ідей неперервної освіти, переходом до навчання дітей з шестирічного віку, завдання забезпечення наступності між дошкільною та початковою ланками загальної освіти є теоретично і практично важливим;
- в практиці масової освіти панує функціональний підхід до розв'язання завдань наступності в навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, який викликає серйозні негативні наслідки і призводить до недооцінки самоцінності дошкільного та молодшого шкільного віку, що є найважливішими періодами розвитку особистості;
- проблему наступності можна розв`язати лише за умов реалізації єдиної лінії загального розвитку дитини на етапах дошкільної та початкової шкільної ланки (дієвий приклад – Програма розвитку дітей саршого дошкільного віку «Впевнений старт») ;
- є доцільним запровадження ділового співробітництва між педагогами дошкільних закладів і вчителями початкових класів з питань здійснення наступності. Найважливіше завдання співпраці в контексті завдань освітнього сьогодення - забезпечення єдиної лінії психічного розвитку дитини-дошкільника і молодшого школяра - визначають зміст і форми співробітництва дошкільного закладу та початкової школи;
- творча співдружність педагогів і батьків учнів початкових класів сприяє успішному подоланню молодим громадянином не тільки навчальних, а й життєвих труднощів.
- існує об'єктивна необхідність у подальшому дослідженні всього комплексу питань,
які стосуються реалізації принципу наступності в навчанні дітей дошкільного та
молодшого шкільного віку.
ЛІТЕРАТУРА
№ 305
О. П. Долинна, А. П. Бурова, О. В. Низковська, Т. П. Носачова]. – Тернопіль: Мандрівець, 2011. – 480 с.
( наказ Міністерства освіти і науки України від 09.11.2010 № 1070).