Задачі до тижня математики

Про матеріал
Матеріал може бути використаним для підготовки в організації тижня математики. Містить оголошення, оригінального змісту та набір цікавих, нестандартних задач..
Перегляд файлу

Тиждень математики

 

Майже у кожному класі є учні, які цікавляться математикою, її практичним застосуванням, історією тощо. Позакласна робота з математики є одним із засобів поглиблення знань, розвитку логічного мислення, творчого пошуку учнів. З метою популяризації математичних знань залучаю до позакласних заходів широкий загал школярів. Систематично  проводжу тиждень математики. Ця робота потребує тривалої і кропіткої підготовки. Підготовкою до тижня математики займається організаційний комітет, до складу якого входять представники від кожного класу.

Підготовка тижня включає:

  1. Підбір нестандартних цікавих задач для різного віку і різного рівня розвитку математичних здібностей.
  2. Написання сценаріїв КВК, вечорів.
  3. Обговорення і складання плану проведення того чи іншого дня тижня.
  4. Написання яскраво оформленого оголошення і реклами тижня.
  5. Розподіл обов’язків і ролей між членами комітету.

Отже, підготовка закінчена і у вестибюлі школи з’являється оголошення:

 

Увага!

Усіх, хто знає математику,

Усіх, хто цікавиться математикою,

Усіх, хто не знає, але хоче знати математику,

запрошуємо у 5 – денну подорож до незвичайної країни, де розмовляють мовою цифр і чисел, де панує порядок і логіка, система і стабільність, вишуканість і творчість, до КОРОЛІВСТВА ЦІКАВОЇ МАТЕМАТИКИ.

 

Поїзд рухатиметься за маршрутом:

 

                                                                   

 

акт.зал         ст. Історична                              ст. Ігрова

школи

 

 

 

                                                                ст. Наукова                 ст. Виставочна

 

 

 

 

 

                                                                                                   ст. П’ядестальна

 

 

 

Відправка поїзда…

 Коли це буде, ви дізнаєтесь, якщо виконаєте завдання:

“ Задумайте будь-яке число, помножте його на 2, до результату додайте 1, знайдений результат помножте на 5. Закресліть у числі всі цифри, крім останньої. Цю цифру помножте на 48 і до результату додайте

            . Від отриманої суми відніміть                   . Перші дві цифри чис –

ла –  це число місяця, а остання – година, коли поїзд відправляється у подорож.”

Усіх пасажирів та проводжаючих запрошуємо зібратися в призначений час у актовому залі школи.

 

Таке оголошення вивішується за кілька днів до початку тижня. Числа в порожніх клітинках підбираються так, щоб, виконавши вказані дії, отримати число, що відповідає даті проведення позакласного заходу.

У призначений час учні збираються в актовому залі. “Бригадир” поїзда повідомляє маршрут та розповідає, що чекатиме подорожуючих на кожній станції. Допомагають йому “провідники вагонів” – члени оргкомітету.

Зал прикрашений цікавими малюнками на тему “Математики сміються”, математичними газетами, плакатами “Математичні конкурси”, висловленнями:

 Математика – це мова плюс міркування

                                                                       Р.Дейнман

 Математика – це велика споруда, створена уявою людини, для пізнання

   Всесвіту.

                                                                       Ле Корбюзьє

 Серед усіх наук, що відкривають шлях до пізнання законів природи, най-

   величнішою є математика.

                                                                       С.Ковалевська.

До завіси сцени прикріплений паровозик, який тягне вагони.

Подорожуючим пропонують зайняти місця в вагонах і, щоб дорога не здалася нудною, проводимо математичні розваги.

 

 Перший день подорожі

  1. Двоє хлопчиків підійшли до річки. Біля берега стояв човен, який міг перевозити тільки одного пасажира, але обоє хлопців без сторонньої допомоги переправились на інший берег річки і продовжили свій шлях.

Як вони це зробили?

                  (Вони підійшли до різних берегів річки.)

  1. Із 12 сірників складіть 6 однакових квадратів.
  2. Як, маючи дві посудини ємністю 3л і 5л, набрати із крана 4л води?(3 разове переливання.)

(Спочатку набрати 3л води і вилити її у 5л посудину, потім знову набрати 3л води і долити у 5л посудину, решту 1л води відлити у нову посудину і долити у неї 3л води 3л посудиною.)

  1. Яке число слід поділити на свою п’яту частину, щоб отримати 5?

(Число 25).

  1. Скільки разів за півдоби зустрічаються годинна і хвилинна стрілки?

(11 разів).

  1. Є дві сковороди. На кожній з них можна підсмажити один млинець. Кожний бік смажиться 1хв. Потрібно підсмажити 3 млинці з двох боків. За який найменший час можна це зробити?
  2. На озері росло латаття. Кожного дня його кількість подвоювалась і на 20-ий день заросло все озеро. За який день заросла четверта частина озера?
  3. Гра: двоє учасників почергово називають числа, які не більше 10. Ці числа додаються одне до одного. Виграє той, хто першим скаже “сто”. Як виграти?

( Щоб виграти, потрібно називати числа, щоб отримати послідовність сум: 1;

12; 23; 34; 45; 56; 67; 78; 89).

 

За кожну правильну відповідь учень отримує червоного, зеленого, або жовтого кольору фішки. У кінці подорожі по кількості фішок визначається переможець.

Кожна отримана фішка оцінюється відповідною кількістю балів (червона –3бал, зелена – 2бали, жовта –1бал).

 

Другий день

Станція  “ІСТОРИЧНА”

 

Оголошується перша зупинка. У одному з класів збираються учні, які цікавляться історією математики.  Їхній увазі пропонуються підготовлені повідомлення за такою тематикою:

“Походження математичних символів”, “Як люди навчилися рахувати”, “Календар та історія його походження” та інше.

Цікавим для учнів є надпис на могильній плиті Діофанта:

“ Подорожній! Поховано тут Діофанта.

   І числа розкажуть тобі,

   Який дивний шлях він життєвий пройшов.

   Шосту частину його становило невеселе дитинство,

   Минула частина двадцята – й пухом покрилось його підборіддя.

   Сьому – в бездітному шлюбі прожив Діофант,

   Минуло п’ять літ. Ощасливлений був він народженням первенця-сина,

   Якому судилась лише половина життя його батька.

   У глибокій журбі старець закінчив свій шлях,

   Ще проживши років 4 з часу, коли сина не стало.

   Скажи: віку якого досягши, славетний помер Діофант?”

                                                                             (84 роки).

 

 

 

Третій день

Станція  “ІГРОВА”

 

        Беруть  участь учні різних вікових категорій.

  1. Учні старших класів проводять з молодшою ланкою школярів різні цікаві змагання, конкурси, вікторини, математичні атракціони.
  2. Учні 5 – 6класів беруть участь у “Веселій рибалці”.

Правила гри:

У вестибюлі стоїть “акваріум”,  зроблений з картону з 6-8 –гранною  нижньою основою. На бічних гранях намальовані рибки. У “акваріумі” – рибки-задачі, написані на аркушах цупкого паперу (5х15 см) з прикріпленою в одному кінці металевою скріпкою і позначкою “маса рибки” в залежності від складності задачі. “Рибалка” повинен вудкою, на кінці якої є магніт, піймати “рибку”, але втримати “її” він зможе лише тоді, коли розв’яже задачу. Розв’язав – лови ще “рибку”, ні – віддай іншому вудку.

Потім “рибка” продається ведучому за фішки. Попередньо встановлюється еквівалент: 100г – 1зелена фішка. Виграє той, хто набере найбільше фішок.

 

Учням середньої ланки пропонується КВК.

КВК проводиться між учнями сьомих класів. Команди готуються до нього заздалегідь.

Кожній команді надається право придумати назву своїй команді і даються певні завдання для  підготовки.

 

  1. Представлення команд.

Кожна команда повинна представити на розгляд членів журі свій символ та назву, дати грунтовне пояснення.

  1. Конкурс на уважність пропонують ведучі двом командам.

Ведучий: для розв’язування більшості задач недостатньо одних знань, необхідна ще увага і кмітливість. З чого починається розв’язування задачі? Звичайно, з аналізу її умови. Але умову можна прочитати по-різному: прочитаєш неуважно – от і загублена головна ниточка. Перевіримо чи вміють слухати команди умову задачі?

 

Задача першій команді.

Уявіть собі, що ви машиніст потягу, який відходить від станції “Кмітливих” о 14 год., має 7 вагонів, середній вік пасажирів 28 років. Скільки років машиністу потягу?

                                        (Стільки, скільки і учаснику, який дає відповідь).

 

Задача другій команді.

     Горіло 8 свічок, 5 з них погасили. Скільки свічок залишилося?

                                              (8 свічок залишилося).

( Обдумування задач – 1 хвилина. Кожна відповідь  – 1бал).

3. Конкурс капітанів.

“Чи добре ти бачиш?”

          1.Скільки кутів на малюнку?

 

 

     2. Скільки кубиків на малюнку?

 

 

  1. Скільки трикутників на малюнку?

 

 

 

 

 

 

4. Конкурс “ Хто швидше?”

  1. Супутник Землі робить перший оберт за 1год.40хв., а другий – за 100хв. Як це пояснити?

                               (1год.40хв.=60хв.+40хв.=100хв.).

  1. З Києва до Одеси вийшов поїзд з швидкістю 60км/год, а з Одеси до Киє-

     ва – з швидкістю 40км/год. Який поїзд буде далі від Києва в момент зу-

     стрічі?

                                ( На однаковій відстані).

  1. Двоє грали в шахи 2год. Скільки часу грав кожен?

                                ( 2 години).

  1. Три числа спочатку додали, а потім їх перемножили.  Сума і добуток виявились рівними. Які ці числа?

                                  (1;2;3).

  1. Від сувою тканини, довжиною 200м, відрізали кожного дня по 20м. На який день відрізали останній кусок?

                                   ( На 9 день).

  1. По стеблу рослини, висотою 1м, повзе гусениця. Удень вона піднімається на 4дм, а вночі – опускається на 2дм. На який день вона буде на вершині стебла?

                                    ( На 4-ий ден ).

  1. Цеглина важить 2кг і ще півцеглини. Скільки важить вся цеглина?

                                     ( 3кг ).

  1. Кавун важить 3кг і ще 2/3 кавуна. Яка маса всього кавуна?

                                     ( 5кг ).

 

Конкурс “Слухай одночасно декількох”

      Двоє говорять одночасно два різні слова, а представники команд повинні відрізнити, хто які слова сказав. Потім говорять троє, четверо і т.д.

Виграє той, хто розрізнить більше слів.

 

Конкурс “Кожній руці свою справу”

Для участі у конкурсі запрошуються по одному учаснику із кожної команди.

Гравцям дають листок паперу і у кожну руку по олівцю.

Завдання: лівою рукою накреслити три трикутники, а правою – три кола.

 

Домашнє завдання

 

 Написати твір на тему: “Математична казка у кожному домі”.

 

Змагання для групи підтримки

 

Проходить аукціон прислів’їв та приказок для членів групи підтримки.

“Одна голова добре, а дві краще”, “Одна рука вузла не зав’яже”, “Де  сім господинь і хата неметена”, “Сім раз відміряти, один раз відрізати” і т.д.

 

Учням 10 – 11 класів пропонується гра

“Брейн-ринг”

У цій гри беруть участь дві команди по 5 – 6 гравців.

Підбираються питання завчасно. Оголошується кількість балів за кожну правильну відповідь.

 

Завдання для гри.

  1. Під яким кутом перетинаються бісектриси гострих кутів прямокутного трикутника?           (Під прямим).                                                            4б.

                                                                    

2. Доведіть, що число 502n – 2n+5ділиться на 9.                                    4б.

3. На відрізку АВ, довжиною 38см, між точками А і В послідовно відмічені точ-

    ки С1,С2,…,С50 і побудовані рівносторонні трикутники з основами АС1, С1С2,

    С2С3, …, С50В. Чи залежить сума периметрів цих трикутників від кількості

    відмічених точок і їх розміщення на АВ?                                            3б.

4. 20% одного числа дорівнює 30%  другого. Чому дорівнює відношення цих

    чисел?                                                                                                       2б.

5. Бісектриса кута при основі рівнобедреного трикутника ділить бічну сторону 

    пополам. Який це трикутник?                                                                1б.

6. Знайдіть п’ять розв’язків рівняння: (Х–3)(У+4)=0.                              3б.

7.  Куб, ребро якого дорівнює 1м, розрізали площинами на кубики з ребрами

    1дм. У скільки разів поверхня усіх кубиків більша за поверхню куба? 5б.

 

 

Четвертий день

Станція “Наукова”

     У 7–11 класах проходжу конференції, на яких учні представляють свої творчі роботи.

 Орієнтовний список пропонованих тем.

  1. Математика служить людині.
  2. Арифметика Л.П.Магницького.
  3. Математичні софізми.
  4. Різні системи числення.
  5. Побудови за допомогою циркуля.
  6. Теорема Ейлера про многогранники.
  7. Цікаві нерівності.
  8. Стрічка Мюбіуса.
  9. Історія логарифмів.

За кожну наукову працю учень отримує 12балів.

 

П’ятий день

Станція “Виставочна”

 

Задовго до початку тижня математики учні думають, які саморобні прилади  та наочність потрібні математичному кабінету.

Складається план, розподіляються обв’язки між учнями, обговорюється спосіб виготовлення наочності. Це можуть бути:

  • саморобні таблиці, ілюстрації;
  • дидактичний матеріал;
  • шаблони графіків функцій;
  • моделі правильних многогранників;
  • стереометричні фігури;
  • стереометричні ілюстрації розв’язування задач;
  • саморобні прилади для ілюстрації деяких математичних понять, зокрема осьової і центральної симетрії, паралельного перенесення, руху точок на координатній прямій та ін.

 

Кожен експонат на виставці отримує свою кількість балів, які будуть враховані при підведенні підсумків.

 Журі присуджує дипломи ІІІ, ІІ і І ступенів у номінаціях “ Кращу стіннівку”, “Кращий прилад”, “Краща модель” і т.д.

 

СТАНЦІЯ “П’ЯДЕСТАЛЬНА”

  В останній день тижня підводяться підсумки роботи, проведеної за тиждень. Оргкомітет підраховує бали, набрані учнями у кожному конкурсі. Визначаються переможці по віковим групам.

  Результати заносяться у яскраво оформлені “маршрутні листи” і вивішуються у вестибюлі на дошці оголошень. Оргкомітет вітає учнів школи із закінченням подорожі і бажає подальших творчих успіхів у вивченні древньої і такої сучасної науки математики.

 

 

ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО

  Тиждень математики в школі – необмежене поле для творчості вчителя. Під час проведення тижня математики можна використати інші форми роботи,

а саме:

  • олімпіади;
  • турніри і естафети;
  • вікторини;
  • вечори з цікавими інсценівками, різні ігри тощо.

Назви теж можуть бути незвичайними:

“ Дорогами унікурсалії”, “До вершини невіданого”, “Очевидне-неймовірне” і т.д.

  Основне, що вся позакласна робота сприяє заохоченню учнів до занять з математики, підвищенню їх математичної культури.

   І якщо вдалося зацікавити школяра, у якого ніколи не було бажання працювати на повну силу,  з задоволенням посидіти і розв’язати задачу, якщо учень, який вважав математику сухою і нудною наукою, відчув смак пошуку і творчості , якщо дехто відкрив для себе нову сторінку у цій науці, я вважаю – мети досягнуто.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

               

 

 

doc
Додано
16 січня 2022
Переглядів
1623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку