Задачі з генетики для учнів 9-11 класів

Про матеріал
Задачі з генетики для учнів 9-11 класів стануть в нагоді вчителю для урізноманітнення уроків біології та можуть бути використані для створення самостійних та контрольних робіт
Перегляд файлу

Задача 1

  1.     Яке забарвлення шерсті у кроликів домінує?
  2.     Які генотипи батьків (Р) і гібридів першого покоління (F1) за ознакою забарвлення шерсті?
  3.     Які генетичні закономірності проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

Задача 2

  1.     Яке забарвлення шерсті у кроликів домінує?
  2.     Які генотипи батьків (Р) і гібридів першого покоління (F1) за ознакою забарвлення шерсті?
  3.     Які генетичні закони проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

Задача З

  1. Яка ознака людини (високий чи низький зріст) домінує?
  2. Які генотипи членів цієї сім'ї — матері, батька, дітей?
  3. Які генетичні закономірності тут проявляються?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 4

  1. Яка форма плодів помідора (куляста чи грушоподібна) домі­нує?
  2. Визначити генотипи батьків (Р), гібридів першого покоління (F1) і другого (F2).
  3. Які генетичні закономірності, відкриті Менделем, проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 5

  1.     Які генотипи батьківських рослин помідорів (Р) і гібридів першого покоління (F1), якщо ку­ляста форма плодів домінує над грушоподібною?
  2.     Пояснити, чому в першому ж поколінні гібридів відбулося роз­щеплення ознак.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 6

  1. Визначити генотипи гібридів першого і другого поколінь, одержаних шляхом схрещування гомозиготних батьківських сортів гороху (жовте забарвлення насіння (А) домінує над зеленим, гладенька форма насіння (В) над зморшкуватою).
  2. Які генетичні закономірності проявилися при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 7

  1. Які генотипи батьків­ських рослин гороху і гібри­дів F1, якщо жовте забарв­лення насіння (А) домінує над зеленим, а гладенька форма насіння (В) - над зморшкуватою?
  2. Чому вже в першому поколінні гібридів відбулося розщеплення ознак?
  3. Які генетичні закономірності проявилися?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 8

  1. Які генотипи батьків (Р) і гібридів першого (F1) і другого (F2) поколінь?
  2. Які генетичні закономірності проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 9

  1. Які ознаки плоду помі­дора (червоне чи жовте забарвлення, грушоподібна чи куляста форма) домінують? Які генотипи батьків (Р) і гібридів першого (F1) і другого (F2) поколінь?
  2. Які генетичні законо­мірності проявилися?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 10

  1.     Які генотипи батьків (Р) і гібридів F1 (якщо чер­воне забарвлення і куляста форма плодів помідора - домінантні ознаки, а жовте забарвлення і грушоподібна форма — рецесивні ознаки)?
  2.               Довести, що при тако­му схрещуванні проявляєть­ся закон незалежного розпо­ділу генів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 11

  1.     Які генотипи батьків (Р) і гібридів F1 (якщо чер­воне забарвлення (А) і куляс­та форма (В) плодів помідора — домінантні ознаки, а жовте забарвлення (а) і гру­шоподібна форма (b) — ре­цесивні ознаки)?
  2.     Які генетичні законо­мірності проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 12

  1.     Яка ознака плодів помідорів домінує (куляста чи грушоподібна форма)?
  2.     Визначити генотипи батьків (Р), гібридів першого і другого поколінь (якщо червоне забарвлення плодів — домінантна ознака).
  3.     Записати схему схрещування гібридів першого покоління (F1) між собою.

Задача 13

1. Які ознаки (темна чи біла шерсть) у кроликів домінують?

2. Які генотипи батьків (Р), гібридів першого (F1) і другого (F2) поколінь?

3. Які генетичні закономірності проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

Задача 14

1. Яка ознака кроликів (пу­хнаста чи гладенька шерсть) домінує?

2. Які генотипи батьків (Р), гібридів першого (F1) і другого (F2) поколінь (якщо біле забарвлення шерсті — домінантна ознака)?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 15

  1.     Яка ознака кроликів домінує (пухнаста чи гладенька шерсть)?
  2.     Які генотипи батьків (Р), гібридів першого та другого поколінь за ознаками форми і забарвлення шерсті кроликів (якщо темне забарвлення - домінантна ознака)?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 16

  1. Визначте вид схрещування нічної красуні. Яке буде розщеплення у гібридного потомства за генотипом і фенотипом?
  2. Які генетичні закономірності проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 17

  1. Використовуючи дані малюнка, визначити генотипи вихідних форм левиної пащі, якщо обидві рослини гетерозиготні за ознакою забарвлення квіток (А), а в другому випадку (Б) — гетерозиготна одна.
  2. Скласти схеми схрещування і вказати фенотипи і генотипи гібридів першого покоління (F1) (неповне домінування).

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 18

  1. Визначити, яка ознака - біле чи сіре забарвлення шерсті — домінує у щурів. Назвати генотипи батьків і гібридів F1, якщо відомо, що батьки гомозиготні за даною ознакою.
  2. Скласти схему схрещування до F2 і визначити генотипи та фенотипи гібридів другого покоління (F2). Які генетичні закономірності проявляються?

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 19

  1. Вказати алелі, які обумовлюють прояв чорної, білої, сірої шерсті мишей.
  2. Визначити  забарвлення шерсті мишей, якщо їхні генотипи — ААВb, АaВВ; ааВb; Ааbb. Записати  схему  даного схрещування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 20

  1.     Розглянути малюнок «Успадкування платинового (сріблясто-голубого) забарвлення норок». Визначити генотипи нащадків (F1, F2).
  2.     Скласти схеми схрещувань; а) батьків (Р); б) гібридів першого покоління (F1); в) одного з батьків (Р) і платинового нащадка.
  3.     Вказати, яке схрещування потрібно провести, щоб одержати найбільше платинових норок («платиновий» ген — рецесивний)?

 

 

 

 

 

 

Задача 21

  1. Фази якого процесу зображені на схемі? Коли, у яких клітинах він відбувається? Яка особливість поведінки хромосом характерна для даного пронесу? До яких змін у потомстві вона приводить?
  2. Скласти генетичну задачу на дану закономірність (записати розв'язок задачі).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 22

  1.     Яку генетичну зако­номірність ілюструє схема «Успадкування форми плоду в гарбуза»?
  2.     Установити генотип рослини з видовженим плодом. Які алелі (домінантні, рецесивні) обумовлюють виникнення дископодібної і видовженої форм?
  3.     У якому співвідношенні відбудеться розщеплення за формою плоду гарбуза у другому поколінні гібридів (F2)7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 23

  1. Визначити генотип і фенотип батьків (Р) і гібридів суниці в першому поколінні (F1).
  2. Визначити тип схрещування.
  3. Назвати і пояснити, за яких умов одержують такі фенотипні співвідношення: І : 2 : 1; 1 : 1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 24

  1. Яка ознака в мишей домі­нує: біле чи темне забарвлення шерсті? Які генотипи батьків і нащадків першого покоління (F1)?
  2. Якими будуть гібриди F2 за фенотипом і генотипом?
  3. Яка частинам гібридів другого покоління повинна бути гомозиготною за забарвленням шерсті? Відповідь обґрунтувати.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 25

  1.     Який вид схрещування тут представлено?
  2.     Яка ознака у мух домінує - довгі чи короткі крила? Визначити генотипи всіх мух.
  3.     Скласти схему схрещування самки дрозофіли з F1 з короткокрилим самцем.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 26

  1.          Якими будуть фенотипи і генотипи рослин за забарвленням квіток (мал. 1), якщо вихідні форми гетерозиготні (алельний ген білого забарвлення)?
  2.          Якими будуть генотипи і фенотипи рослин в  F1 (мал. 2), якщо батьківська форма () гетерозиготна?
  3. В якому випадку (першому чи другому) в потомстві не буде гомозиготних особин за червоним забарвленням квіток?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 27

  1. Який характер успад­кування забарвлення пір'я в курей?
  2. Які генотипи в усіх зображених тварин? Які з них гомозиготні, а які — гетерозиготні?
  3. Чи спостерігається в F1 і F2 відхилення від закономірностей, установлених Менделем для моно гібридного схрещування (забарвлення — темне, біле, рябе)?

 

 

 

 

 

Задача 28

1. Установіть чистопородність морських свинок за забарв­ленням шерсті потомства.

2. Який генотип сірої морсь­кої свинки в першому випадку? А в другому?

3. Визначити генотипи потомства. Які з цих нащадків не дадуть потім розщеплення за ознакою забарвлення шерсті? Чому?

4. Скласти схеми даної гібридизації.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 29

  1.     Яка ознака у собак домінує — чорне чи біле забарвлення шерсті?
  2.     Які генотипи даних собак. Записати схеми наведених схрещувань.
  3.     Як називається даний вид гібридизації? З якою метою вона проводиться?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 30

  1.     Визначити генотип і фенотип гібридів суниці у другому поколінні (F2).
  2.     Назвати і пояснити, за яких умов одержують такі фенотипні співвідношення: 1:2:1; 1:1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 31

  1. Відомо, що у кролика чорна пігментація шерсті домінує над альбінізмом (відсутність пігментації, біла шерсть, червоні очі). Якими будуть гібриди від схрещування гетерозиготного чорного кролика з альбіносом?
  2. Визначити тип схрещування.
  3. Які генетичні закономірності проявляються при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 32

  1. Відомо, що в гороху гладенька поверхня насіння домінує над зморшкуватою. При запиленні рослини зі зморшкуватим насінням пилком рослини із гладеньким насінням половина потомства має зморшкувате, а половина – гладеньке насіння. Визначити генотипи батьків і F1.
  2. Які генетичні  закономірності проявилися при такій гібридизації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 33

  1.                    Визначити генотип і фенотип вихідних форм (Р) суниці.
  2.                    Чому особини з домінантною ознакою можуть мати різні генотипи, а всі особини з рецесивною ознакою генотипно однакові?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 34

  1. Визначте генотип гібридів першого покоління (F1) і гібридів другого поко­ління (F2) у рослин нічна красуня.
  2. Які генетичні закономірності тут проявляються?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 35

  1.                    Відомо, що в курей жіноча стать гетерогаметна, а чоловіча — гомогаметна. Визначити, яке забарвлення пір'я — рябе (В) чи чорне (b) - мали батьківські особини, якщо ця ознака зчеплена зі статтю.
  2.                    Напишіть схему даного схрещування.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 36

  1.          Відомо, що дальтонізм — реце­сивна ознака, ген якої міститься в Х-хромосомі. Але проявляється він тільки в чоловіків.
  2.                    Встановити причину такого успадкування.
  3.                    Визначити генотипи і фенотипи батьків (Р) і дітей (F1). (Чорним кольором позначена Х-хромосома, яка несе ген кольорової сліпоти.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 37

  1. На основі даних, які є на схемі, визначити співвідношення статей у людини.
  2. Згідно з яким законом успадковується стать у людини?

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 38

  1.                    Відомо, що домі­нантний стан гена Rh визначає виникнення в ембріона антигена -резус-фактора.
  2. Пояснити, чи буде в дитини гемо­літична хвороба, чи вона народиться здо­ровою (гhгh - - резус від'ємний; RhRh резус додатній; RhRh гетерозиготний ембріон, який вироб­ляє антиген Rh).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 39

Гени забарвлення тіла і величини крил мух зчеплені між собою. Визначити генотипи цих мух (у генному і хромосомному вираженні).

Якими  будуть фенотипи і генотипи нащадків при схрещуванні самця з F1 з чорною короткокрилою самкою?

Записати схеми схрещувань. У якому співвідношенні буде йти розщеплення за забарвленням тіла і величиною крил?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 40

  1.     Ген забарвлення пір'я зчеплений з Х-хромосомою. Уважно розгляньте фенотипи курей. Які їм властиві генотипи (схема 1 і 2)? Які кури гомозиготні за забарвленням (у курей гетерогаметна жіноча стать)?
  2.     У якому випадку можна визначити стать курчат за забарвленням? (Забарвлення пір'я - чорне або рябе (домінантна ознака)).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 41

  1. У людини ген дальтонізму зчеплений з Х-хромосомою і є рецесивним щодо гена, який ко­нтролює нормальний кольоровий зір. Які генотипи усіх членів ро­дини «а» і родини «б»?
  2. Хто є носієм гена дальтонізму в цих сім'ях?
  3. Від кого з батьків хлопчик з групи «д» одержав ген дальтонізму? Чому?

 

 

 

 

 

 

 

]

 

Задача 42

  1. Ген забарвлення очей дрозофіли зчеплений з Х-хромосомою. Визначити генотипи зображених мух.
  2. Як відбудеться розщеплення за забарвленням очей і статтю в F2?
  3. Чи можна визначити стать мух у F1 за забарвленням очей? (червоні очі — домінантна ознака).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 43

  1. Який процес зображений на даній схемі?
  2. Коли і в яких клітинах він спостерігається?
  3. До яких змін у потомстві цей процес приводить?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 44

  1.     У каракульських овець ген сріб­лястого забарвлення шерсті домінує над геном чорного забарвлення. У го­мозиготному стані він викликає смерть ягнят, бо в них не розвивається рубець шлунка. Визначити генотипи овець (Р і F1).
  2.     Який генотип ягняти, що загинуло? Як називаються такі гени?
  3.     Яке схрещування можна рекомендувати для того, щоб уникнути загибелі овець?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 45

  1.     Розгляньте схеми родоводів двох сімей (1,2).
  2.     Який характер успадкування ліворукості (схема 1) і монгольських плям (схема 2)?
  3.     Визначити генотипи членів обох сімей. о — жінка;      — чоловік; чорне забарвлення — носій ознаки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Задача 46

  1. Розгляньте поданий родовід. Як успадковується ген хвилястого волосся?
  2. Визначити генотипи членів сім'ї: 1,2,3,4,7,8, 10,11,12, 1З.
  3. Який характер має дане успадкування?
doc
Додано
19 січня 2019
Переглядів
8705
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку