Загальна характеристика клімату України

Про матеріал
• Систематизувати знання учнів про основні кліматотвірні чинники, сформувати уявлення про розподіл радіаційного балансу, сумарної сонячної радіації територією України, дати оцінку типам повітряних мас, що панують над її територією продовжити формування навичок роботи з географічними картами, уміння їх зіставляти та аналізувати; • Розвивати мовлення, логічне мислення та допитливість учнів; • Виховувати в учнів любов до природи нашої Батьківщини.
Перегляд файлу

Тема уроку. Загальна характеристика клімату України.

Мета:

  •                 Систематизувати знання учнів про основні кліматотвірні чинники, сформувати уявлення про розподіл радіаційного балансу, сумарної сонячної радіації територією України, дати оцінку типам повітряних мас, що панують над її територією продовжити формування навичок роботи з географічними картами, уміння їх зіставляти та аналізувати;
  •                 Розвивати мовлення, логічне мислення та допитливість учнів;
  •                 Виховувати в учнів любов до природи нашої Батьківщини.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати:учні повинні вміти: давати загальну характеристику клімату, характеризувати вплив кліматотвірних чинників на клімат України, вивчити поняття «сумарна сонячна радіація», «пряма сонячна радіація», «розсіяна сонячна радіація», «увібрана сонячна радіація», «радіаційний баланс».

Форма проведення:урок – дослідження.

Обладнання: атласи, кліматична карта.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  •              Перегляд відеоролика

У ч и т е л ь. Діти, пропоную вам переглянути відеоролик і відповісти з яким природним компонентом пов’язані явища, що відбуваються на нашій території. Чому?

  •              Інтелектуальна розминка
  •              Що таке погода?
  •              Що таке клімат?
  •              Чим відрізняється погода від клімату?
  •              Які кліматотвірні чинники вам відомі?
  •              Які існують кліматичні пояси?
  •              У якому кліматичному поясі розташована територія України?
  •              Що характерно для помірного поясу?
  •              Як вигадаєте, чи комфортний клімат на території України?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  •              Проблемне питання
  •              Для людське суспільство займається вивченням питань клімату?
  •              Клімат – явище, яке належить до природних умов і безпосередньо впливає на життя і здоров’я людей
  •              Клімат впливає на рослинний, тваринний світ, грунти , водні ресурси.
  •              Неконтрольована людська діяльність спричиняє глобальні не тільки кліматичні зміни, а й у цілому географічної оболонк

У ч и т е л ь. Вивченням клімату займається наука кліматологія,

значне місце якої серед географічних наук посідає видатний український вчений Олександр Іванович Воєйков. Клімат – один з найважливіших компонентів природного комплексу, зміна якого може зробити весь комплекс.

ІV. Повідомлення теми, мети уроку

У ч и т е л ь. На сьогоднішньому уроці ми з вами розглянемо тему:                                         «Клімат України», а також визначимо:

  1.               Які чинники впливають на його формування?
  2.               Як впливає клімат на життя людей?
  3.               Вплив клімату на господарську діяльність людини.
  4.               Спробуймо зробити прогноз, яким буде клімат у майбутньому.

Урок проведемо у формі дослідження, а працюватимемо в трьох групах.

V. Вивчення нового матеріалу

  •              Розповідь учителя

Територія України перебуває в помірному кліматичному поясі в області помірно континентального клімату. І лише на вузькій смузі Південнго берега Криму сформувався клімат , подібний до субтропічного  середземноморського типу. Водночас помірно континентальний клімат має істотні відмінності в основних показниках (температури повітря та кількості опадів) у різних частинах України. Над рівнинною частиною країни з північного заходу на південний схід зростає континентальність клімату: у цьому напрямку середні показники температури повітря літніх місяців підвищуються ,а зимових – знижуються, річна кількість опадів зменшується. В Українських Карпатах і Кримських горах формуються свої особливі кліматичні умови, пов’язані зі значними передами висот. З підняттям середньомісячні показники температури повітря знижуються в будь-яку пору року, а кількість опадів загалом збільшується.

http://image.slidesharecdn.com/random-150313055731-conversion-gate01/95/-3-638.jpg?cb=1426244725

  •            Сонячна радіація
  •              Прийом «Словничок»

 

 

 

 

http://image.slidesharecdn.com/random-150313055731-conversion-gate01/95/-4-638.jpg?cb=1426244725

 

З сонячною радіацією пов’язані такі поняттяяк радіаційний баланс, пряма радіація, розсіяна , відбита, увібрана.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •              Як на вашу думку, які чинники впливатимуть на інтенсивність сонячної радіації?
  •            Вплив повітряних мас. Циркуляція атмосфери
  •              Бесіда
  •              Що таке повітряні маси?
  •              Які є повітряні маси?
  •              Які явища пов’язані з циркуляцією атмосфери ? ( Циклони, антициклони, формування атмосферних фронтів)
  •            Вплив підстильної поверхні
  •              Прийом «Словничок»

 

 

 

 

У ч и т е л ь. На формування місцевого клімату впливає також і          господарська діяльність людини. Так, завдяки заводам, фабрикам, житловим будинкам, асфальтним дорогам і площам температура повітря в містах вища, ніж у сільській місцевості.

F:\DCIM\101MSDCF\DSC01992.JPG

Працюючи в групах, розглянемо, як впливає кожен з цих факторів на клімат України.

  •              Робота в групах

Групи отримують завдання – протягом 3 хвилин, користуючись атласом, підручником, готують відповідь.

Перша група. Вплив сонячної радіації на клімат України.

  •              Як змінюється кількість сонячної радіації по території України?
  •              Коли найбільше надходить сонячної радіації і де саме?
  •              Коли найменше надходить сонячної радіації і де саме? Чому?
  •              Де і коли найбільше альбедо і чому?
  •              Який радіаційний баланс на території України – додатній чи від’ємний?

Друга група. Вплив повітряних мас на формування клімату України.

  •              Які повітряні маси панують на території України?
  •              Які атмосферні фронти утворюються?Яку погоду вони обумовлюють?
  •              Циклональна чи антициклональна діяльність переважає на території України? Чому?

F:\DCIM\101MSDCF\DSC01987.JPGF:\DCIM\101MSDCF\DSC01984.JPG

Третя група. Роль підстильної поверхні на формування клімату України

  •              Як впливають гори на клімат?
  •              Як впливає рівнинний характер поверхні України на клімат?
  •              Як впливають водні об’єкти, рослинний, тваринний світ, грунти на клімат України?

Приклад відповіді учнів

2-га група

  •              На території України переважає західне перенесення помірних повітряних мас з океану. Восени і взимку це зумовлює похмуру погоду зі снігом і туманами, відлигами або дощем. Континентальні повітряні маси з Азії приносять суху погоду: спекотну влітку і морозну взимку. Тропічні повітряні маси формуються над Середземним морем (морські) та Азією (континентальні). Морські зумовлюють теплу дощову погоду влітку і потепління взимку. Арктичні повітряні маси холодні, з низькими температурами.
  •              Переміщуючись, повітряні маси трансформуються: змінюють свою вологість, температуру, насиченість, прозорість, утворюючи атмосферні фронти. Холодна повітряна маса,що рухається на теплу, формує холодний фронт. Влітку він зумовлює дощі з грозами, градом, узимку – інтенсивні снігопади. Тепла повітряна маса, що переміщується на охолоджену територію, формує теплий фронт, зумовлює потепління.
  •              Характер атмосферної циркуляції на території України визначено частою зміною циклонів та антициклонів. Циклони надходять на територію України протягом року  із заходу. Завдяки їм взимку настає відлига , випадає сніг, а влітку – дощ. Вторгнення антициклонів з Азії зумовлює взимку різке похолодання, а влітку – посушливу погоду. У середньому за рік в Україні 63 % днів з антициклонами і 37 % - з циклонами. У прибережних районах на погоду впливають вітри, які дмуть з моря на суходіл і навпаки – бризова циркуляція.

  •              Мозковий штурм.

Діти, а які ще фактори впливають на клімат України?

На формування місцевого клімату впливає господарська діяльність людини. Так у містах розташовані фабрики, заводи, житлові будинки, дороги з асфальтним покриттям і у зв’язку з цим температура повітря в містах вища, ніж у сільській місцевості.

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

  •              Бліцопитування.
  •              Які особливості клімату притаманні території України?
  •              Які чинники впливають на клімат України ?
  •              Як впливає сонячна радіація на клімат України ?
  •              Які чинники крім географічної широти, впливають на інтенсивність сонячної радіації?
  •              Як підстильна поверхня впливає на клімат України ?
  •              Назвіть основні типи повітряних мас, які проходять над територіє України.
  •              Географічний практикум.
  1.               Який клімат був би на території України, якби Карпатські гори займали місце Придніпровської височини?
  2.               Який клімат був би на території України, якби Карпатські гори були заввишки 5000 – 6000 м?
  3.               Який клімат був би на території України, якби Карпатські гори були відсутні на території України?
  4.               Чому на узбережжі Чорного та Азовського морів зима настає пізніше і триває менше?
  •              Прийом «Незакінчене речення»
  1.               Сонячна радіація, що безпосередньо надходить від Сонця, до земної поверхні, називається …
  2.               Сумарна сонячна радіація утворена з …
  3.               Радіаційний баланс – це …
  4.               Альбедо Землі залежить від …
  •              Прийом «Випереджуюче завдання»
  •              Перша група розповідає про вплив клімату на здоров’я людини.
  •              Друга група підготувала інформацію про вплив господарської діяльності людини на клімат.
  •              Третя група робить прогноз, який клімат буде в майбутньому.

VІІ. Підсумок  уроку.

  •              Прийом «Роблю висновок»

Сьогодні на уроці я дізнався …

VІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати відповідний параграф у підручнику.

 

docx
Додано
22 грудня 2020
Переглядів
2199
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку