Мета заняттяз‘ясувати предмет вивчення дисципліни «Офісне програмне забезпечення», її значення для підготовки висококваліфікованих фахівців; ознайомитися з історією створення та розвитку пакету Microsoft Office; розглянути його призначення та склад; вивчити призначення продуктів, що входять до пакету Microsoft Office та спільні для додатків засоби управління.
План. Вступ. Цілі і завдання дисципліни «Офісне програмне забезпечення». Поняття офісного пакету. Класифікація відомих офісних пакетів. Сучасні вимоги до офісних програмних пакетів. Особливості офісного пакету Microsoft Office та причини його популярностіСклад та призначення програмних продуктів Microsoft Office. Додаткові засоби Microsoft Office. Спільні для додатків Microsoft Office засоби управління.
Поняття офісного пакету Офісний пакет (office suite) – це набір застосунків, націлених на роботу з електронною документацією. Компоненти офісних пакетів розповсюджуються, як правило, разом, мають схожий інтерфейс і добре розвинену схему взаємодії один з одним. Типові компоненти: Текстовий процесор Редактор електронних таблиць. Засіб створення презентацій Система управління базами даних. Графічний редактор
Своє походження офісні пакети ведуть від програм обробки текстів. Перші повноцінні офісні пакети, що містять текстовий процесор, редактор електронних таблиць і різні утиліти, з'явились лише у 80-х роках. Піонером у сфері офісних пакетів вважається компанія Lotus, яка в 1982 році випустила першу версію табличного редактора Lotus 1-2-3 (займав усього 256 КБ ОЗП).
Вимоги до офісних пакетівдо можливостей:створення: текстових документів, графічних, змішаних типів документів, інтерактивних презентацій, web-сторінок з мультимедіа;створення і робота з базами даних;організація роботи з електронною поштою;перевірка правопису; логічна розмітка документів;створення графіків та діаграм;наявність шаблонів;обробка математичної інформації.
Вимоги до офісних пакетівдо роботи:ресурсномісткість;легкість;гнучкість налагоджень компонентів;мультиплатформність та підтримка групової роботи документів;розумний розподіл функцій по програмам залежно від їх типу;ергономічний інтерфейс;внутрішня інтеграція між додатками;можливість захисту інформації;висока надійність від збоїв та критичних посилок програмного забезпечення.
Призначення Microsoft Office Microsoft Office – це універсальний програмний пакет призначений для автоматизації діловодства вдома, в невеликому офісі, в рамках корпорації. При правильному підході з його допомогою можна організувати правильну, швидку і плідну роботу компанії ─ з розмежуванням прав, історіями версій документів і багатьом іншим.
Офісний пакет вперше побачив світ у далекому 1992 р і спочатку в своєму складі мав 4 додатки, які і досі для нього залишаються основними: Word, Excel, Power. Point і Mail. У 1994 р до них приєднався Access, а в 1995 - Shedule+. В 1997 р поштовий додаток Mail і календар Shedule+ замінює органайзер Outlook і з'являється редактор фотографій Photo Editor. В 1999 р з'являється додаток для підготовки публікацій Publisher та програма для створення сайтів Front. Page, а Photo. Editor замінюється на Photo. Draw. В 2003 р з'являється новий додаток збору даних і управління ними -Info. Path.
Причини популярності Microsoft Office Microsoft Office є найбільш популярним офісним пакетом. Він був створений розробниками і програмістами, які також працювали над ОС Windows. На сьогоднішній час він займає принаймні три чверті офісної інфраструктури та документообігу. Багато IT- фахівці стверджують, що саме цей продукт подарував Microsoft справжній комерційний успіх.
Причини популярності Microsoft Office Зараз Office доступний практично на всіх платформах. Крім того, існує і аналог популярного пакету від Microsoft ─ хмарний сервіс Office 365. За рахунок цієї новинки користувачеві навіть не потрібно буде встановлювати на комп'ютер пакет ─ доступ до нього він зможе отримати, вийшовши в мережу з будь-якого пристрою, в тому числі зі смартфонів.
Компонети пакету Microsoft Office Для зручності позиціонування продукту на ринку, офісний пакет має кілька редакцій, від яких безпосередньо залежить наявність тих чи інших вньому програм. Наприклад, у останнього Office їх шість: «Початкова», «Для дому та навчання», «Для дому та бізнесу», «Стандартна», «Професійна» і «Професійна Плюс».
Особливості Microsoft Office Інтегрованість пакету, що забезпечує загальний інтерфейс користувача ─ дозволяє застосовувати схожі прийоми при роботі з різними застосуваннями пакета; технологія OLE ─ дозволяє спільно використовувати й легко переміщувати інформацію між різними додатками пакета. Технологія OLE (англ. Object Linkingand Embedding) ─ це технологія, що ґрунтується на зв'язуванні і впровадженні об'єктів за допомогою буфера обміну, що дозволяє робити обмін об' єктами і даними різних типів між документами. Об'єктом в OLE називають довільний елемент, створений в будь-якому одному додатку (додатку-джерелі), який можна помістити в документ іншого додатку (додатку-приймача).
Інші особливості Microsoft Officeповнота інформаційних технологій для користувачів;взаємодоповнення (компоненти пакету органічно доповнюють функції один одного);автономність пакета (кожна програма може бути використана окремо);повна сумісність пакета з попередніми версіями та використання усіх функціональних можливостей ОС Windows;використання гіперзв'язків для створення динамічних документів;можливість збереження файлів у різних форматах.
Microsoft Word (Ворд) ─ додаток для роботи з текстовими документами. Протягом багатьох років є найпопулярнішим з усіх використовуваних в даний момент. Саме тому, формат документів doc став стандартом де-факто для сучасного документообігу, а багато конкуруючих програм підтримують сумісність з цим форматом.
Microsoft Excel(Ексель) - додаток для роботи з електронними таблицями. Як і у випадку з Word, займає провідне становище на ринку і тому формат xls для такого типу документів так само єстандартом де-факто. Додаток Excel відкриваєширокі можливості аналізуданих, а так само управління іобміну ними.
Microsoft Power. Point(Пауе. Поінт) - додаток для підготовки слайдових презентацій, що дозволяє створювати високоякісні динамічні презентації та керувати ними. За допомогою звукових і візуальнихефектів (додавання відео та анімації) дововідач отримує можливість представити глядачам ясну і ефектну картину, яку настільки ж легко створити, наскільки цікаво дивитися.
Microsoft One. Note (Ван. Ноут) - додаток для зберігання нотаток і спільної роботи з ними в єдиному досяжному розташуванні. Дозволяє працювати як з текстом, так і з зображеннями, а також із відео- та аудіо нотатками. Загальний доступ до заміток дає можливість створювати і змінювати нотатки одночасно з віддаленими користувачами або просто синхронізувати дані, забезпечуючи їх актуальність.
Microsoft Outlook (Аутлук) - персональний органайзер, до складу якого входять: календар, планувальник завдань, нотатки, менеджер електронної пошти та адресна книга. Дозволяє поєнати кілька облікових записів електронної пошти в одному місці, щоб окремо не перевіряти повідомлення з різних поштових скринькох. Дає можливість підключитися до улюблених соціальних мереж і централізовано відстежувати події, що відбуваються там без перегляду реклами.
Microsoft Publisher (Паблиш) - додаток для створення і поширення різноманітних публікацій і маркетингових матеріалів професійної якості. У його розпорядженні є широкий спектр шаблонів для створення публікацій, засоби редагування зображень, сучасні технології вирівнювання об'єктів, можливість створення динамічних публікацій, сучасні типографічні можливості оформлення тексту, зручний засіб попереднього перегляду створеного матеріалу і його розсилки по електронній пошті .
Microsoft Access (Аксес) - додаток для створення і управління базамиданих. Являє собою ефективний засіб управління персональними даними, що націлений на корпоративний сектор, малі підприємства і некомерційні організації. Використовуючи Access користувачі можуть отримати доступ до баз даних і їх спільного використання, здійснювати перегляд і редагування баз безпосередньо через Інтернет. А користувачі, у яких немає цього додатка, можуть відкривати веб-форми і звіти через браузер.
Microsoft Info. Path (Інфопас)─ додаток для збору даних і управління ними, що значно спрощує процес збору відомостей. Як правило, використовується організаціями для оптимізації власних бізнес-процесів, розрахований на досвідчених бізнес-користувачів або розробників, і навряд чи буде цікавим для домашніх користувачів ПК. Він дозволяє створювати складні електронні форми для швидкого й економічного збору інформації в залежності від типу рішення, в якому потребує та чи інша організація і підключати їх до бізнес-систем.
Microsoft Visio(Візіо)─ векторний графічний редактор, редактор діаграм та блок-схем для ОС Windows. Він дозволяє фахівцям зі сфери інформаційних технологій і бізнесу наочно представити, аналізувати складну інформацію і обмінюватися даними систем і процесів, щоб краще й швидше зрозуміти та розібратися у функціонуванні систем і складних процесів.
Microsoft Lync (Лінк)- додаток, що поєднує звичні засоби зв'язку для середнього бізнесу і великих підприємств. Він дозволяє користувачам спілкуватися один з одним в реальному часі, використовуючи різні види комунікацій: миттєві повідомлення, відео-та голосовий зв'язок, загальний доступ до робочого столу, конференції, передачу файлів.
Microsoft Front. Page (Фонтпейдж)– повнофункціональний засіб для створення, редагування і управління веб-сайтів без необхідності знання користувачем мови HTML. Окрім цього, програму використовують для розташування сайтів на веб-сервері та їхньої наступної експлуатації. Розвиток програми зупинений у 2003 році.
Microsoft Project(Проджект) — система управління проектами, яка створена для того, щоб допомогти менеджерові проекту в розробці планів, розподілі ресурсів за завданнями, відстежуванні прогресу і аналізі обсягів робіт. Окрім того, додаток буде корисним для користувачів, робота яких пов'язана з плануванням, встановленням кінцевих термінів, пошуком ресурсів, визначенням невеликих завдань в рамках великого проекту і розробкою термінів виконання кожного з них.
Microsoft Groove (Грув) ─ програма, що дозволяє організувати спільну роботу, забезпечити динамічне і ефективну взаємодію робочих груп. Вона надає користувачам віртуальний простір для проведення онлайнових зустрічей, обговорення спільних проектів, передачі файлів безпосередньо з одного комп'ютера на інший, зберігання версій файлів і т.д. Фактично, Groove дає можливість всім співробітникам віртуального офісу відчути себе ближче один до одного, так, нібито вони знаходяться в одному приміщенні. Розвиток програми зупинений у 2007 році.
Microsoft Share. Point Workspace(Шарпоінт Вокспейс) ─ додаток, що розширює можливості спільної роботи над документами і їх бібліотеками в єдиному спеціальному середовищі. Даний інструмент в більшій мірі націлений на бізнес-групи в середніх організаціях і великих підприємствах, яким необхідно єдиний робочий простір з широкими можливостями загального доступу до даних, їх спільного редагування і навряд-чи стане в нагоді домашнім користувачам.
Додаткові засоби Microsoft Office Додаткові засоби Office ─ це програми, розроблені для створення різноманітних об'єктів, які можна впроваджувати в документи Office. Вони не в змозі виконуватися незалежно від основних програм і не створюють власних документів, але запускаються тільки з додатків, а породжувані ними дані зберігаються виключно у вигляді впроваджених об'єктів.
Інші засоби Microsoft Office. Microsoft Clip Gallery ─ пошук, упорядкування картинок і вставка їх в документ;Microsoft Equation ─ введення математичних виразів і формул в документи;Microsoft Graph ─ створення діаграм для відображення даних;Microsoft Organization Chart ─ створення організаційних та інших типів ієрархічних діаграм; Microsoft Word. Art ─ вставка фрагментів тексту із застосуванням спеціальних ефектів;Microsoft Photo Editor ─ для обробки та перетворення тонових малюнків, фотографій, об'єктів, зчитаних сканером.
Основні елементи інтерфейсу Microsoft Office Fluent. Стрічка з вкладками ─ є основним динамічним засобом пакету програм Microsoft Office. При роботі з певними об'єктами, або при виконанні певних завдань, або при переході в певні режими роботи автоматично з'являються тимчасові вкладки.
Основні елементи інтерфейсу Microsoft Office Fluent. Вкладка Файл ─ основний елемент управління, що міститься у всіх програмах пакету Microsoft Office, при відкритті якої відображається представлення Office Вackstage . Office Вackstage ─ призначене для роботи з функціями, які недоступні на стрічці. Дає можливість керувати файлом активного документа і пов’язаними з ними даними.