Загальне питання про прикметник (питання, значення, роль у реченні)

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з істотними ознаками прикметника (питаннями, значенням, роллю в реченні); формувати вміння добирати прикметники, виділяти їх із тексту; розвивати зв'язки мовлення, аналізувати, узагальнювати; виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Урок 81

Тема. Загальне питання про прикметник (питання, значення, роль у реченні)

Мета: ознайомити учнів з істотними ознаками прикметника (питаннями, значенням, роллю в реченні); формувати вміння добирати прикметники, виділяти їх із тексту; розвивати зв'язки мовлення, аналізувати, узагальнювати; виховувати любов до рідної мови.

ХІД УРОКУ

Організація класу до уроку

Актуалізація опорних знань

Вивчення нового матеріалу

Підготовчі вправи

Відгадайте загадку. (Текст записаний на дошці.)

Влітку сіренький, А взимку біленький, Довгі вуха має, Швидко в ліс стрибає. (Заєць)

Які слова допомогли відгадати загадку? (Сіренький, біленький, довгі)

Яку роботу виконали ці слова? (Вони описали зайця, розка- зали, який він. Іншими словами, назвали ознаки предмета.)

Пригадайте, як називаються слова, які відповідають на пи­тання який? яка? яке? які? і називають ознаки предметів.

Оголошення теми й мети уроку

Сьогодні ми починаємо вивчати прикметник, ознайомимось з його істотними ознаками.

Пояснення нового матеріалу

Прикметники характеризують предмет, описують, не нази- ваючи його. Цю властивість прикметників здавна підмітив народ і зазвичай використовує їх у загадках. Використання прикметників у мовленні робить його образним, емоційним.

Робота з предметними малюнками.

Опишіть предмети, зображені на малюнках:

за кольором; • за смаком;

за розміром; • за запахом;

за формою; • за матеріалом.

Що означають прикметники? (Ознаку предмета)

Робота над віршем (Впр. 82).

З якою метою поет написав вірш?

Випишіть іменники разом з прикметниками, які вказують на різні ознаки названих предметів.

Море (яке?) Серце (яке?)

Народ (який?) Руки (які?)

На що вказують прикметники?

Висновок. Прикметники вказують на різні ознаки предмета.

Словникова робота.

Зверніть увагу на вимову й написання слова ознака.

Складіть з ним речення.

Закріплення теоретичного матеріалу (С. 3).

На які питання відповідають прикметники?

Що вони позначають?

Робота над віршем «Диво-прикметник»

Прочитайте вірш.

ДИВО-ПРИКМЕТНИК

Це така частина мови, без неї нам не обійтись. Ти вслухайсь в слово пречудове, йому, як другові, всміхнись. Земля — ласкава, люба, рідна, а сонце — щире, золоте, а небо — лагідне, погідне, життя — прекрасне, золоте.

А очі в мами — добрі, ніжні, а голос — чистий і дзвінкий, а руки — теплі і надійні, а погляд — сонячний, ясний. Квітки у полі — білі, сині, червоні, жовті, голубі. Хмарки у небі — бистрокрилі, весняні, літні й зимові...

Усі ознаки називає прикметник як частина мови, і жодної не обминають слова ці, справді, пречудові.

(Л. Лужецька)

Знайдіть у вірші іменники і пов'язані з ними прикметники.

З якою частиною мови пов'язаний прикметник?

Поширення тексту (Впр. 84). Коментоване письмо

Читання тексту.

Прочитай текст.

Чи є в ньому прикметники?

Подумайте, які прикметники можна дібрати до виділених іменників.

Запис поширеного тексту.

Порівняння двох текстів.

Який текст образний, емоційний? Завдяки чому він таким став?

Закріплення й узагальнення вивченого матеріалу

Робота над реченнями. Спостереження за роллю прикметників у реченні

Встановіть зв'язок слів у реченні. Летить на крилах щжна весна. Весна (що робить?) летить;

весна (яка?) ніжна; летить (на чому?) на крилах.

Яким членом речення є прикметник? (Другорядним членом речення)

Висновок. Найчастіше в реченні прикметник буває друго- рядним членом.

Робота над віршем (Впр. 85)

Читання вірша

Прочитайте. Якою є головна думка твору?

Списування

Спишіть вірш, підкресліть хвилястою лінією прикметники. (Перевірка виконання.)

Підсумок уроку

На які питання відповідає прикметник?

Що позначає?

Яким членом речення буває?

Яким стає текст завдяки прикметникам? (Виразним)

Домашнє завдання Вправа 86, С. 39; правило, С. 3.

 

doc
Додано
4 квітня 2020
Переглядів
556
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку