Урок 84
Тема. Змінювання прикметників за числами у сполученні з іменниками
Мета: формувати в учнів уміння змінювати прикметники за числами; ознайомити з граматичними ознаками прикметників множини; закріплювати вміння встановлювати зв'язок між іменниками й прикметниками; розвивати вміння зіставляти, аналізувати, узагальнювати; викликати бажання спостерігати.
ХІД УРОКУ
Організація учнів до уроку
Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання (Впр. 99)
Прочитайте уривки з творів. Назвіть прикметники.
Творчий диктант
Запишіть слова у стовпчик. П'явка
Хом'як В'юн Під'їзд Черв'як
(В'яз — листяне дерево або кущ)
Що спільного мають ці слова? (Вони пишуться з апострофом. Всі вони — іменники.)
В яких випадках слова пишуться з апострофом?
(Після б, п, в, м, ф, та р перед я, ю, є, ї, що позначають 2 звуки: [йа], [йу], [йе], [йі])
Доберіть до кожного іменника прикметник. Поставте до нього питання. Виділіть закінчення.
П'явка (яка?) медичнЦ]
хом'як (який?) рудійі в'юн (який?) звичайнийі під'їзд (який?) чистЕи! черв'як (який?) дощовийі
З якою частиною мови пов'язаний прикметник? (З іменником) III. Вивчення нового матеріалу
Проблемне запитання
Пригадайте, чи змінюються іменники за числами? (Так)
Наведіть приклади. (Олівець — олівці, ніж — ножі, день — дні... )
Як ви думаєте, а чи змінюються за числами прикметники? Доведіть свою думку.
Оголошення теми й мети уроку
Спостереження за змінюванням прикметників за числами
В якому числі вжито іменники в колонці? (В однині)
Поставте їх у множині, тобто змініть за числами. П'явки (які?) медичні
хом'яки (які?) руді в'юни (які?) звичайні під'їзди (які?) чисті черв'яки (які?) дощові
Спробуйте змінити й прикметники, що пов'язані з ними.
Зробіть висновок. (Прикметники змінюються за числами.)
Подивіться на прикметники у множині. Що в них спільного? (Вони мають закінчення\Г\ .)
Ознайомлення з теоретичним матеріалом (С. 44)
Тренувальна вправа (Впр. 100)
Вибіркове списування. Визначення числа прикметника
Послухайте текст. Випишіть з нього прикметники й пов'язані з ними іменники.
ВЕСНА
Весняна повідь затопила березовий гайок. У чистій, прозорій воді, як у дзеркалі, відбиваються дерева. Золоті промені сонця освітлюють білокорі берізки. Їх рожеві віти ніжно вимальовуються на тлі блакитного неба. Весняне повітря огортає ніжною пеленою кожне деревце і надає всьому чарівної м'якості.
(Веснян@ повідь, березовиЖ] гайок, чистЦ! , прозорЦ! воді, ...)
Як визначити число прикметника? (За числом іменника, з ним пов'язаним)
Визначте число прикметників. Виділіть закінчення.
Які закінчення мають прикметники у множині? (Закшчення і)
Закріплення вивченого
Розвиток мовлення (Впр. 102)
Гра «Однина чи множина?»
(Якщо називається словосполучення у множині, то руку піднімають хлопці, якщо в однині — дівчатка.)
Як змінюються прикметники?
Як визначити число прикметників?
Яке закінчення мають прикметники у множині?
Домашнє завдання
Вправа 101, С. 45; правило, С. 44.