Тема: Загальні хімічні властивості металів. Сполуки металів з Оксигеном і Гідрогеном
Мета:
а) навчальна: поглиблювати знання учнів про загальні хімічні властивості металів на основі ряду активності металів;
б) розвивальна: розвивати навички складання рівнянь окисно – відновних реакцій та реакцій йонного обміну на прикладі хімічних властивостей металів;
в) виховна: виховувати самостійність та спостережливість учнів.
Обладнання: Періодична таблиця хімічних елементів, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Методи навчання: словесні: пояснення з елементами бесіди, фронтальне усне опитування «Мікрофон», «Хімічний калейдоскоп»; наочні: робота з роздатковим матеріалом; практичні: виконання самостійної роботи.
Базові поняття: Ряд активності металів, електронегативність, окисник, відновник, електронний баланс.
Структура та хронометраж уроку
8. Інструктаж з домашнього завдання (1хв)
Перебіг уроку
1.Організаційний момент
(Слово вчителя)
2.Мотивація навчально-пізнавальної діяльності
Фронтальна бесіда
3.Актуалізація теоретичних знань
Використання інтерактивної технології «Мікрофон»
а) Які речовини називаються металами?
б) Поясніть особливості будови атомів металів і природу хімічного зв’язку між ними в сполуках.
в) Як пояснити загальні фізичні властивості металів – простих речовин (електропровідність, теплопровідність, металічний блиск)?
г) На основі знань про металічний зв’язок поясніть, чому метали мають ковкість і пластичність.
д) Чому різні метали мають властиві лише їм температуру плавлення й густину?
Хімічний калейдоскоп:
4.Виклад нового матеріалу
Взаємодія з неметалами
Активні метали взаємодіють з неметалами за звичайних умов, а менш активні – при підвищенні температури та при наявності каталізатора. Найменш активний метал ряду активності металів Аи може взаємодіяти лише з хлором і не реагує з іншими неметалами.
Троє учнів біля дошки записують рівняння реакції:
2Mg + O2 = 2 MgO
Zn + I2 = H2O ZnI2
Au + O2 =/=
Взаємодія металів з водою
Залежно від місця розміщення металів в ряду активності, вони по різному взаємодіють з водою
Li, К, Ва, Са, Nа, Мg, Ве
|
Від Аl до Рb |
Від Ві до Аи |
Реагують з водою при звичайних умовах 2Na + 2H2О = 2 NaOH + H2
|
Реагують з водою при нагріванні Zn + H2O = ZnO + H2 |
З водою не взаємодіють
Ag + H2O =/= |
Взаємодія металів з кислотами.
Метали взаємодіють з кислотами залежно від їх місця розташування в ряду активності металів.
Згадаємо, як метали взаємодіють з розчинами кислот.
Zn + 2HCl = ZnCl2 + H2↑
Zn0 + 2H+ + 2Cl¯ = Zn2+ + 2Cl ¯ + H20↑
Cu + HCl ≠ не взаємодіють
Два учні записують біля дошки рівняння окисно–відновних реакцій, які відбуваються:
Al + HCl
Zn +H2SO4
Cu + HCl
При взаємодії металів з концентрованими нітратною та сульфатною кислотами водень не виділяється, а утворюються інші речовини.
Al+ HNO3(розб) Al(NO3)3 + NH4 NO3+ H2O
Концентрована сульфатна, а також нітратна кислоти можуть взаємодіяти навіть з металами, які розміщені в ряду активності після водню (крім Рt i Au)
Cu + H2SO4 ( конц) t Cu SO4+SO2 ↑+ H2O
Завдання: перетворити схеми двох останніх реакцій на хімічні рівняння, підібравши коефіцієнти методом електронного балансу.
Взаємодія металів з лугами
Якщо метал в ряду активності розміщений до водню, а також якщо оксид чи гідроксид цього металу проявляє амфотерні властивості, то такий метал взаємодіє з лугом, утворюючи сіль і водень:
Al + NaOH t Na3 AlO3 + H2↑
Завдання: методом електронного балансу урівняти коефіцієнти та вказати окисник і відновник.
Взаємодія металів з розчинами солей
Якщо метал, що реагує з розчином солі, активніший за метал, що утворює сіль, то відбувається хімічна реакція:
Zn + CuCl2 = ZnCl2 + Cu
Al + Na2CO3=/=
Завдання: записати повне та скорочене йонне рівняння реакції, яка відбулася.
Сполуки металів з Оксигеном і Гідрогеном
З киснем тільки літій окиснюється до оксиду, решта лужних металів дає пероксиди (в яких ступінь окисненя Оксигену дорівнює -1) чи супероксиди (в старій номенклатурі – надпероксиди, в яких О-1/ 2)
4Li + O2 - 2Li2O;
2 Na + O2 - Na2O2;
K + O2 -KO2(або K2O4).
Доречно згадати, що оксиди калію та натрію можуть бути одержані тільки при нагріванні суміші пероксиду з надлишком металу при повній відсутності кисню:
Na2O2 + 2Na- 2 Na2O.
З воднем лужні метали утворюють гідриди (NaH - гидрид натрия, CaH2 - гидрид кальция, AlH3 - гидрид алюминия, NiH2 - гидрида никеля (II), CoH2 - гидрид кобальта (II))
2Li + H2 - 2LiH;
5.Узагальнення та закріплення нового матеріалу
Самостійна робота
І варіант. Напишіть рівняння реакцій наступних перетворень:
Na → NaOH → NaCl
↓
Na2S
ІІ варіант. Напишіть рівняння реакцій наступних перетворень:
CaO
↑
CaSO4 ← Ca → Ca(OH)2
↓
CaCl2
ІІІ варіант. Напишіть рівняння реакцій наступних перетворень:
Li → Li2O → LiOH → Li2SO4
↓
Li2S
Хімічні властивості металів
Метали |
Li |
K |
Ca |
Na |
Mg |
Al |
Mn |
Zn |
Cr |
Fe |
Ni |
Sn |
Pb |
H2 |
Cu |
Hg |
Ag |
Pt |
Au |
||
Відновна здатність металів у вільному стані
|
зростає |
|
|
||||||||||||||||||
Взаємодія з киснем повітрям |
Швидко окисню-ється при звичай-ній температурі |
Повільно окиснюються при звичайній температурі під час нагрівання |
Не окисню ються |
||||||||||||||||||
Взаємо-дія з водою |
При звичайній температурі виді-ляється водень та утворюються луги |
При нагрівання виділяється водень та утворюються оксиди |
Водень з води не витісняють |
||||||||||||||||||
Взаємо-дія з кисло-тами |
Реагують з водою, яка входить до складу розчинів кислот |
Витісняють водень з усіх розбавлених кислот, крім нітратної |
Не витісняють водень із розбавлених кислот |
||||||||||||||||||
Реагують і HNO3 k, i HNO3 p та H2SO4 k під час нагрівання |
З кисло-тами не реагують, розчи-няються в «царській горілці» |
||||||||||||||||||||
6. Підсумок уроку
7. Виставлення оцінок та їх мотивація
8. Інструктаж з домашнього завдання
Вивчити конспект. Опрацювати §18 ст. 146 – 154. Виконайте завдання на ст. 154.