План-конспект уроку зарубіжної літератури (8 клас)
Тема. Загальні відомості про Відродження як добу європейської культури
Мета: ознайомити з добою європейського Ренесансу; розширити кругозір учнів, їх знання про культурні надбання минулого; розвивати навички роботи з довідковою літературою; вміння відбирати головне, визначати провідні риси явища; виховувати любов і повагу до культурних надбань людства.
Тип уроку: здобуття нових знань.
Обладнання: ілюстрації до творів митців епохи Відродження, репродукції 3 картин художників цієї доби, записи музики, зображення скульптур; карта світу з позначенням географічних відкриттів того часу.
Ось дерево звелось. О виростання!
О спів Орфея! Співу повен слух.
І змовкло все, та плине скрізь мовчання Новий початок, знак новий і рух.
Р.М. Рільке (переклад М.Бажана)
Хід уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Якщо в епоху середньовіччя всі погляди й думки людей були звернені до Всевишнього, а земні радощі вважалися гріховними, то в нову добу (14-16 ст.) саме людина стала у центрі уваги митців, учених-дослідників. Так виник Ренесанс або Відродження.
Гуманісти (так звали прихильників нового часу) вважали, що людина - найвища цінність на Землі, вона має право на свободу, земне щастя й всебічний розвиток своїх здібностей. Не знатне походження, а особисті таланти, багатий внутрішній світ, яскрава індивідуальність є гідним в оцінці людини.
Митці доби Відродження взяли собі за взірець твори античності. Вони сприяли пробудженню національної самосвідомості багатьох народів Європи, виникненню національних літератур, твори яких набували все більше світського (нецерковного) характеру. Але для гуманістів був притаманний також крайній індивідуалізм. Вони зневажали не лише пихатих аристократів, а й сіру масу простолюдинів. Тому доба Відродження відома не лише своїми титанами, а й тиранами (Нікколо Макіавеллі, Папа Римський Олександр VI Борджіа).
Ми не можемо не приділити уваги добі найбільших географічних відкриттів, наукових відкриттів, добі початку становлення світової цивілізації, розвитку торгівлі та підприємництва, часові створення шедеврів світового мистецтва в живописі, літературі, скульптурі та інших видах мистецтва.
(Виразне читання та коментар епіграфа)
III. Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм».
Назвати сфери діяльності людей, в яких в епоху європейського Відродження відбулися найбільші зрушення, назвати їх творців.
Заміна феодального способу виробництва капіталістичним; розширення міст, розвиток ремесел, торгівлі, мандрівництва; великі географічні відкриття, розвиток науки, культури, філософії; відхід релігії на другий план.
Микола Коперник (довів, що Земля обертається навколо Сонця); Галілео Галілей (довів, що Всесвіт безкінечний простір та вічний у часі); Джордано Бруно (довів, що Всесвіт не обмежується Сонячною системою, а сягає в безкраї далі. Сонце рухається серед інших зірок, існує безліч світів).
Христофор Колумб (відкриття Америки 1492 р.); Васко да Гама (відкрив морський шлях в Індію через Атлантичний океан); Фернан Магеллан (здійснив першу навколосвітню подорож, відкрив архіпелаг Вогненна Земля і шляху в Тихий океан з Атлантичного).
Еразм Роттердамський (виступав за гуманістичний підхід в освіті, створив» Книгу прислів’їв», «Домашні бесіди»); Франсуа Рабле (проповідував гуманістичне виховання, що поєднує фізичний і духовний розвиток); Мішель де Монтель (висунув ідею про необхідність поєднання освіти з фізичним вихованням, про зв’язок освіти з життям, виступав за загальну освіту дітей рідною мовою, обґрунтував класно-урочну систему).
Данте Аліг’єрі («Божественна комедія»); Джованні Боккаччо («Декамерон»); Франческо Петрарка («Книга пісень»); Мігель Сервантес («Дон Кіхот Ламанчський»); Лопе де Вега (п’єси); Вільям Шекспір («Ромео і Джульєтта»); Франсуа Війон (поезії); Франсуа Рабле («Гаргантюа і Пантагрюель»).
Джорджоне («Покоління пастухів», «Мадонна на троні», «Юдіф», «Лаура», «Гроза», «Спляча Венера»); Корреджо («Мадонна зі Св. Франциском», «Обручення Св. Катерини», «Ніч», «Викрадення Ганімеда»);
Ботічеллі («Народження Венери, ілюстрації до «Божественної комедії» Данте, «Весна»); Тиціан («Флора», «Вознесіння Марії», «Введення в храм», «Венера Урбінська», «Даная», «Марія Магдалина, що кається»); Дюкер («Портрет батька», «Автопортрет», «Поклоніння Трійці», «Чотири апостоли», гравюри);
Мікеланджело («Святе сімейство», «Страшний суд», скульптури «Давид», «Мойсей»); Леонардо да Вінчі («Джоконда», «Дама з горностаєм»); Рафаель Санті («Мадонна з немовлям», «Сікстинська Мадонна», «Мадонна Альба», «Донна Велата» - «Жінка в покривалі»).
Робота в групах.
Підбір матеріалів для повідомлень про найвидатніших діячів доби Відродження (або заздалегідь підготовленні повідомлення учнів).
- Мікеланджело (скульптор, художник, поет, інженер).
- Франсуа Рабле (письменник, лікар, юрист, педагог, архітектор, філософ, учений).
- Леонардо да Вінчі (вчений, художник, інженер, архітектор, скульптор, музикант, поет).
- Рафаель Санті (Художник, архітектор).
Леонардо да Вінчі (1452 - 1519) став засновником стилю Високого Відродження (кін. ХV - перша третина XVI ст.). Це геній, чия творчість знаменувала новий переворот у культурі. Мистецтво для нього було засобом пізнання світу й вираженням свого ставлення до нього. «Мадонна в гроті» - перша монументальна композиція Високого Відродження, персонажі якої Марія, Іоанн, Христос і ангел, сповнені поетичної величі і життєвої виразності. Вони стають втіленням ідеальних образів духовного щастя. У світ реальних пристрастей переносить глядачів «Таємна вечеря» Леонардо да Вінчі. Обмеживши до мінімуму змалювання зовнішньої стану, художник зосередився на виразах облич персонажів, які відтворить реальний драматизм подій. Портрет Мони Лізи («Джоконда») став символом Високого Відродження й одним із найславетніших творів світового мистецтва. Небачена глибина й значущість образу поєднуються з індивідуальними рисами, неповторною таємничістю Мони Лізи, котра залишила вічну загадку своєї посмішки наступним поколінням.
Саме Леонардо да Вінчі належать креслення вертольота, парашута, проєкти механізмів для стрижки овець, землечерпалки, прядки, друкарського, токарного та ткацького станків. Він спроєктував канал для постачання Мілана водою, дерев’яний міст на двох опорах. Йому ж належать ескізи підводного човна, водолазного костюма й винахід ножиць.
Леонардо да Вінчі любив повторювати своїм учням: «Мудрість - дочка досвіду», «Щастя приходить до тих, хто багато трудиться».
Рафаель Санті (1483 - 1520) - молодий сучасник Леонардо да Вінчі. У його творчості втілені світлі й піднесені ідеали Відродження. Рафаель Санті синтезував досягнення попередників і творив свій образ прекрасної, гармонійної людини в оточенні великої архітектури або пейзажу.
Найвизначнішим твором Рафаеля є «Сикстинська Мадонна». Легко йде по хмарах Марія з немовлям на руках, погляд Мадонни дозволяє зазирнути у світ її переживань. Серйозно й стурбовано дивиться в далечінь, немовби передчуваючи трагічну долю свого сина. Бездоганна гармонія й динамічна рівновага композиції, тонкий ритм плавних обрисів, природність і свобода рухів є неперевершеною силою цього цілісного й прекрасного образу.
Рафаель Санті - автор багатьох портретів, розписів папського палацу у Ватикані. Як архітектор, він брав участь у будівництві собору Св. Петра, церкви Сант-Еліджо дельт Орефічні, капели Фіджі, церкви Санта-Марія дель Пополо в Римі.
Творчість Мікеланджело Буонарроті (1475 - 1564) була кульмінацією Високого Відродження в Італії. Мікеланджело відомий як геніальний скульптор, живописець, архітектор, інженер, поет, водночас він був борцем за високі гуманістичні Ідеали, патріотам своєї батьківщини. Розпис Сікстинської каплиці став шедевром світового мистецтва. Біблійні персонажі в його змалюванні набувають небаченої сили, емоційної виразності. Одним із величних архітектурних творінь Мікеланджело є Собор Св. Петра в Римі. Він увесь насичений динамікою, що утверджує потяг людського духу до перетворення.
Найбільш повно талант митця розкрився у скульптурі: йому належать рельєфи «Мадонна біля сходів» та «Битва кентаврів», «Вакх», «Піета», («Оплакування Христа»), «Давид», статуї повсталого раба, раба, що вмирає, та багато інших. Живописні твори Мікеланджело - картини «Святе сімейство», «Битва при Кашині», фрески плафона на теми Старого Заповіту, фреска «Страшний суд».
Серед архітектурних робіт - капела Медичі й бібліотека Лауренціана у Флоренції, собор Св. Петра і Капітолійський ансамбль у Римі.
Поетичній творчості Мікеланджело притаманні любов до людини, віра в її красу й велич. Поет оспівував кохання, звертався й до тем розчарування у дійсності. Улюблені його жанри - сонет і мадригал.
Творчість Франсуа Рабле (1494 - 1553) становить вершину французької літератури доби Відродження. Великий письменник був типовим зразком ренесансної людини - діяльним, допитливим, всебічно освіченим. Життя його, насичене подіями та подорожами, багате на зустрічі й пригоди, характерне для епохи, яка потребувала сильних особистостей, що вміють відстоювати свої погляди й переконання.
У житті Рабле багато загадок, починаючи від року народження. Навчання в духовній школі не задовольнило його, тому він самостійно вивчав античну культуру, засвоїв класичну латину, давньогрецькою та італійською мовами.
Навчався на медичному факультеті університету в Монпельє. Працював лікарем, звертався до здобутків античних лікарів Гіппократа і Галена. Здобув вчений ступінь доктора медицини. Виконував також дипломатичні доручення, наприкінці життя одержав два церковні приходи.
Світову славу Рабле здобув своїм романом «Гаргантюа і Пантагрюель», над яким працював понад двадцять років. Це - казка - сатира на тогочасну дійсність, у якій письменник виклав свої погляди й мрії на майбутнє суспільство (дещо ідеальні!), на вихованні й освіту та багато інших питань, що актуальні й сьогодні.
Книга мала величезний попит, її купували, за словами самого Рабле, що два місяці стільки, «скільки не куплять Біблії за дев’ять років».
Рабле - один творців французької літературної мови.
IV. Засвоєння нових знань
Складання таблиці «Найбільші досягнення доби європейського Відродження». За матеріалами дослідження груп, повідомленнями учнів.
Сфера діяльності |
Країна |
Дата |
Діячі |
Відкриття, твори |
|
|
|
|
|
Робота над проблемними питаннями та проблемними завданнями.
1.Чому, на вашу думку, багато митців доби Відродження виявили свої таланти у найрізноманітніших сферах людської діяльності (на прикладі конкретних діячів)?
2.Чи можна цю добу назвати періодом «безбожників»?
3.Чому гуманісти взяли за свій ідеал античність, а не скажімо, народну творчість?
4.Складіть «декларацію» діяча культури доби Ренесансу.
Зразок:
- ми проголошуємо Людину найвищою цінністю;
- середньовічному аскетизмові ми протиставляємо нову мораль, засновану на визнанні єдності фізичного і духовного;
- створюємо нову систему знань;
- утверджуємо пріоритет розуму і знань над авторитетом віри;
- заперечуємо монополію церкви в інтелектуальній діяльності суспільства;
- ми виробляємо новий тип мислення, що ґрунтується на розумі, досліді, реалістичному ставленні до світу;
- ми заперечуємо поділ людей на касти;
- ми боремося за земне щастя людини;
- ми звертаємося до античності, орієнтуємося на її гуманізм;
- ми за широке використання народної мови, народної творчості.
V. Закріплення нового матеріалу
Виконання завдань.
1.Продовжіть речення:
- Найвидатніші діячі доби Відродження -...
- Процес відродження почався з ... (Італії!)
- Окрім Старого Світу, з’явився ...
- Людей доби Відродження за філософськими поглядами називали ...
- Я думаю, що доба Відродження ...
- Найбільше мене вразили такі особистості цього періоду ...
2.Поясніть висловлювання італійського філософа - гуманіста Пікоделла Мірандола й спробуйте його зашифрувати в головоломці:
«О дивне й піднесене призначення людини, якій дано осягнути те, до чого вона прагне, та бути тим, чим вона хоче».
3.Допишіть асоціативні поняття:
Мікеланджело - ...
Каменський - ...
Шекспір
Колумб - ...
Ренесанс
VII.Домашнє завдання (різнорівневі)
1. Вивчити таблицю найвидатніших досягнень доби Відродження.
2. Підготувати повідомлення про одного з діячів культури Ренесансу.
3.Написати (чи скласти усно) твір «Чим приваблює нас доба Ренесансу в Європі?»