Ганна ЛІЧЕНКО,
вихователь-методист
Комунального закладу Київської обласної ради
«Київський обласний ліцей-інтернат фізичної культури і спорту»
Проєкт «Мій погляд у майбутнє»
Цільове призначення: профорієнтаційна робота з ліцеїстами.
Керівник проєкту: заступник директора з виховної роботи
Учасники проєкту: здобувачі освіти, класні керівники, практичний психолог, батьки, дирекція, громадськість.
Тип проєкту: дослідницько-інформаційний, колективний, довготривалий.
Актуальність проєкту
Людина в цей світ приходить двічі: перший раз коли народжується, другий – коли обирає професію. Саме вибір професії – це тяжкий та відповідальний крок у житті кожної людини, який обирається за власним бажанням відповідно до інтересів, здібностей та потреб. Правильно обрана професія – це пріоритетне завдання сучасності.
Підготовка вихованців до обґрунтованого вибору професії – важливе соціально-педагогічне завдання закладу освіти. Адекватне професійне самовизначення є неодмінною умовою досягнення успіху в трудовій діяльності, отримання задоволення від її виконання, підготовки професійно мобільних фахівців, здатних успішно адаптуватися до соціально-економічного та професійно-виробничого середовища, що швидко змінюється.
Профорієнтація як наукове управління процесом професійного самовизначення вихованців пронизує собою весь термін навчання в ліцеї-інтернаті. В кожній віковій категорії ліцеїстів ця робота має свої особливості і вирішує конкретні завдання.
Мета і завдання
Мета: формувати у молодого покоління відповідальну мотивації до праці, свідоме планування й вибір типу майбутньої професійної діяльності.
Завдання:
Провідна ідея проєкту: життєвий і професійний вибір вихованців.
Алгоритм проєкту «ХОЧУ – МОЖУ – ТРЕБА»
Девіз: «Свої бажання, інтереси, прагнення
у здібностях, талантах проявляй,
успіхами обраної професії
сучасний ринок праці задовольняй».
Етапи реалізації проєкту:
І етап. І – ІІ курс (8 – 9 клас)
ІІ етап. ІІІ – ІV курс (10 - 11 клас)
І етап «Мрія й реальність»
Актуальність. «Прагнення знайти себе», стати «самим собою», індивідуальність – неодмінна ознака юності. На даному етапі важливим аспектом у профорієнтаційній роботі з ліцеїстами є вияв їх бажань та інтересів.
Мрія й реальність – як їх поєднати? Як не помилитись у виборі своєї дороги, щоб бути щасливим не лише у праці, а й у житті?
Мета: поглибити і систематизувати знання ліцеїстів про сучасні професії, сприяти усвідомленню важливого значення навчальної, спортивної діяльності для вибору професії.
Напрями діяльності:
Дослідницька. Вивчення індивідуальних особливостей ліцеїстів, здібностей, умінь, інтересів.
Допомога ліцеїстам у самопізнанні, розкритті психологічної структури різних професій.
Завдання:
Шляхи реалізації:
Етапи реалізації |
Зміст роботи |
Виконавці |
Термін виконання |
І. Підготовчо-організаційний |
1. Визначення джерел інформації. 2. Опрацювання науково-педагогічної та психологічної літератури з даної теми. 3. Розробка методичних рекомендацій, пам’яток, алгоритмів, анкет. 4. Визначення способів збору й аналізу інформації. |
педагогічні працівники, заступник директора з виховної роботи |
серпень |
ІІ. Діагностико-концептуальний |
1. Заведення індивідуальних карток ліцеїстів профорієнтаційної діагностики та консультування. 2. Проведення методик вивчення мотиваційної сфери і спрямованості особистості. 3. Бесіди з батьками «Трудове виховання дітей у родині — важливий фактор їх підготовки до правильного вибору професії» (І курс), «Інтереси, схильності, здібності дітей при підготовці до вибору професії ї» (ІІ курс). 4. Анкетування батьків, з метою виявлення відношення до вибору професії їхніми дітьми. |
класні керівники, практичний психолог, батьки, заступник директора з виховної роботи |
вересень-листопад |
ІІІ. Основний етап |
1. І курс: 1.1. Усний журнал «Цікавий світ професій». 1.2. Година спілкування «Знання за спиною не носити». 1.3. Твір-роздум «Зміст мого життя». 1.4. Година спілкування «Як перетворити мрії в реальність?». 1.5. Родинне свято «До народних джерел». 2. ІІ курс: 2.1. Інтелектуальна гра «Ти і твій вибір». 2.2. Мотиваційний тренінг «Знайди свій шлях». 2.3. Конкурс творів «Моя майбутня професія». 2.4. Буклети «Формула вибору професії». 2.5. Круглий стіл для батьків «Як виховати успішних дітей?» 3. Прес-конференції з ліцеїстами, випускниками – переможцями всеукраїнських та міжнародних змагань. 4. Засідання МК вихователів та класних керівників «Профорієнтація в навчальному закладі: нові освітні позиції» |
класні керівники, практичний психолог, батьки, керівник МК, заступник директора з виховної роботи |
грудень - ІІІ тиждень квітень |
ІV. Корекційно-оцінний |
1. Проведення діагностичного дослідження за результатами методик; аналіз карток. 2. Вироблення методичних рекомендацій класним керівникам.
|
класні керівники, практичний психолог, заступник директора з виховної роботи |
ІV тиждень квітня |
V. Підсумковий |
1. Творча майстерня «Сто доріг – одна твоя». 2. Визначення перспектив подальшої роботи. |
педагогічні працівники, заступник директора з виховної роботи |
травень |
Очікуваний результат: сформоване ставлення ліцеїстів до себе, суспільства й професійної діяльності.
ІІ етап «Розвиток і перспектива»
Актуальність. Кожна людина мріє досягти успіху в професійній діяльності, зробити щось своє, не схоже на інших. Молодь, як правило, опиняється перед вибором професії в той час, коли ще не здатна повністю оцінити власні нахили. Традиції родини, успіхи дитини в певній галузі знань - вагомі аргументи у виборі конкретної професії. Деякі батьки намагаються перенести на дітей свої спрямування чи нереалізовані амбіції.
А що ж взагалі потрібно зробити, для того щоб вибраний шлях у професії став справжнім життєвим успіхом, щоб старшокласник не пішов хибним шляхом, не потрапив у тенета стереотипів? Для прийняття зваженого рішення вихованцю необхідна допомога, яка в повній мірі надається педагогічними працівниками навчального закладу.
Мета: формувати мотивацію ліцеїстів до подальшої професійної діяльності, виховувати цілеспрямованість.
Завдання:
Напрями діяльності:
Діагностична робота. Виявлення професійно значущих рис і вмінь старшокласників, вивчення рівня їх самооцінки, готовності до вибору професії.
Допомогти підлітку усвідомити сферу його професійних інтересів.
Шляхи реалізації:
Етапи реалізації |
Зміст роботи |
Виконавці |
Термін виконання |
І. Підготовчо-організаційний |
1. Опрацювання науково-педагогічної та психологічної літератури з даної теми. 2. Розробка методичних рекомендацій, пам’яток, алгоритмів, анкет. |
педагогічні працівники, заступник директора з виховної роботи |
серпень |
ІІ. Діагностико-концептуальний |
1. Ведення індивідуальних карток профорієнтаційної діагностики та консультування. 2. Проведення методик вивчення мотиваційної сфери і спрямованості особистості. 3. Семінар-практикум для батьків «Особливості виховання підлітків» (ІІІ курс), круглий стіл «Допомога батьків підліткам у їх професійному самовизначенні» (ІV курс). |
класні керівники, практичний психолог, батьки, заступник директора з виховної роботи |
вересень-листопад |
ІІІ. Основний етап |
1. ІІІ курс: 1.1. Тренінгове заняття «Початок професійного самовизначення». 1.2. Диспут «Вибір професії – важлива життєва проблема». 1.3. Прес-конференція «Покликання і професія». 1.4. Круглий стіл для батьків «Роль батьків у підготовці учнів до вибору професії». 2. ІV курс: 2.1. Диспут «Ким я буду через 10 років». 2.2. Експрес-гра «Подорож у світ бізнесу». 2.3. Година спілкування «Моя майбутня професія і кар’єра». 2.4. Твір-роздум «За нами майбутнє». 2.5. Рольова гра «Стратегія успіху». 2.6. Бесіда для батьків «Психологічна готовність батьків до зовнішнього незалежного оцінювання дітей». 3. Прес-конференції з ліцеїстами, випускниками – переможцями всеукраїнських та міжнародних змагань. 4. Відвідування Днів відкритих дверей закладів різних рівнів акредитації спортивного профілю. 5. Семінар-практикум для вихователів та класних керівників «Яким бути випускнику?» (Додаток ). |
класні керівники, практичний психолог, батьки, керівник МК, заступник директора з виховної роботи |
грудень - ІІІ тиждень квітня |
ІV. Корекційно-оцінний |
1. Проведення діагностичного дослідження за результатами методик. 2. Проведення моніторингу професійних намірів вихованців.
|
класні керівники, практичний психолог, заступник директора з виховної роботи |
ІV тиждень квітня – ІІ тиждень травня |
V. Підсумковий |
1. Творча майстерня «Майбутнє України».
|
педагогічні працівники, заступник директора з виховної роботи |
ІІІ тиждень травня
|
Очікуваний результат: професійне самовизначення випускника.
Очікуваний результат проєкту: