Семінар
«Ключові компетентності вчителя»
МЕТА :
І. Підготовча частина
1. Повідомлення теми
В одному чудовому українському селі молоді дівчата та жінки вирішили показати усі свої вміння та майстерність. Домовились, що у неділю всі прийдуть на сільську площу і кожна принесе найкращій витвір, створений її власними руками: вишитий рушник, полотно, скатертину, одяг.
В назначений день всі жінки й дівчата прийшли на площу. Принесли безліч прекрасних речей.
У старців села аж очі порозбігались : так багато було талановитих дівчат і жінок. Дружини і дочки багатіїв принесли вишиті золотом і сріблом шовкові покривала, тонкі мереживо, скатертини, на яких були вив’язані небувалі квіти та птахи.
Але перемогла одна дружина не дуже багатого чоловіка. Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережива, ні скатертин, хоча все це уміла робити пречудово. Вона привела свого п’ятирічного сина, а він приніс сопілку-жайворонка, якого він сам вирізав з дерева.
Приклав хлопчик сопілку до своїх вуст – заспівала, защебетала пташка, наче жива. Всі стояли на площі, не в змозі поворухнутись, всіх зачарувала пісня, і раптом в блакитному небі заспівав справжній, живий жайворонок.
— Той, хто може створити розумну та добру людину — найліпший майстер, — таке було рішення мудрих старців.
Отак і в наших руках є можливість формувати особистість. Не просто дати людині суму знань, умінь і навичок, а сформувати розумну і добру людину, особистість компетентну, конкурентноспроможну, яка зможе застосовувати наявні знання та вміння на практиці, особистість, яка вмітиме творчо розв’язувати проблеми, гнучко адаптуватися в різних життєвих ситуаціях, особистість, яка вміє вчитися, здатна до організації власної діяльності, особистість доброзичливу, яка вміє слухати і чути партнера, яка поважає свою і чужу думку, готову самостійно діяти і відповідати за свої вчинки.
А сформувати компетентну, конкурентоспроможну особистість може лише вчитель з високою професійною компетентністю, розвинутими творчими здібностями, високим рівнем ерудованості, який усвідомлює свою соціальну відповідальність. А тому формування власних педагогічних компетентностей – одна із актуальних проблем сучасного закладу освіти.
Саме про ключові компетентності вчителя, шляхи їх формування ми і поведемо мову.
2. Очікування. Вправа «Пісочний годинник».
Кожен учасник заняття отримує кружечки, які символізують піщинки, і на них записує свої очікування від організованої зустрічі. Після цього зачитує свої очікування й наклеює їх у верхній частині пісочного годинника (намальованого на аркуші формату А1).
Запитання для обговорення
— Про що свідчать очікування?
— Чому так важливо на початку роботи їх визначити?
3. Правила роботи. Вправа «Сонечко»
А для того, щоб нам було комфортно працювати, сформулюємо правила, яких необхідно дотримуватися під час нашого семінару. ( Стікери прикріпити на промінчиках сонечка на плакаті).
ІІ. Основна частина
Що таке "ключові компетентності"? "Компетенція" в перекладі з латини означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.
Які ж якості необхідні людині в будь-якій професійній діяльності? Дж. Равен, автор книги "Компетентність у сучасному суспільстві", на основі проведених досліджень так відповідає на це запитання:
Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Проблема педагогічної компетентності цікавила багатьох науковців.
На думку Адольфа, компетентний педагог – це такий фахівець, який володіє ґрунтовними знаннями з будь-якого предмета шкільного курсу навчання. Ш. Амонашвілі розглядає педагогічну діяльність як творчий процес. В. Бондар вважає, що компетентний учитель організує педагогічну діяльність так, щоб вона була спрямована на отримання усвідомленого результату.
Кожен з науковців по-своєму визначав ключові компетентності вчителя. Але за аналізом праць науковців можна визначити такі ключові компоненти професійної компетентності: інформаційна, комунікативна, продуктивна, моральна, психологічна, предметна, соціальна, особисті якості вчителя.
2. Робота у групах. (Визначення компетентностей за описом)
Передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу. (Інформаційна компетентність)
Вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків). (Комунікативна компетентність)
Вміння працювати, отримувати результат, ухвалювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій учителя на перше місце ставить саме цю компетентність.( Продуктивна компетентність)
Здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже вчитель перш за все вчиться сам, це вічний учень.( Автономізація на компетентність)
Готовність, спроможність і потреба жити за традиційними моральними нормами. (Моральна компетентність)
Це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності. (Психологічна компетентність)
До змісту цієї компетентності входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності. (Предметна компетентність)
Вміння жити та працювати з оточуючими. (Соціальна компетентність)
Вміння працювати з числом, числовою інформацією.( Математична компетентність)
Це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності - доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність. (Особисті якості вчителя)
Основні показники педагогічної компетентності вчителя - це передусім:
3. Гра-розминка «Пересадки».
Учасникам, у яких, наприклад, є дочка, помінятися місцями. Якщо в групі такі люди є, то вони міняються місцями.
«Встаньте і поміняйтеся місцями всі ті,...»
У кого гарний настрій.
У кого карі очі.
У кого оптимістичний характер.
Хто пише вірші.
У кого в ... місяці день народження.
Хто любить співати.
У кого є досвід роботи щодо використання інтерактивних технологій.
Хто працює в НУШ.
4. Робота в групах
- І група – Визначити шляхи формування компетентностей
- ІІ група – Скласти модель компетентного вчителя
Отже, ми можемо зробити висновки, що тільки вибір оптимальних шляхів розвитку компетенцій може сприяти компетентному ставленню особистості до життя.
ІІІ. Підсумок
1. Вправа «Емоційний ланцюжок»
Подумайте, чи збулися ваші очікування, визначені на початку семінару.
- Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.
Шановні колеги! Тож хочеться побажати вам, щоб ваші професійні перемоги постійно поповнювалась новими методами, прийомами, інноваціями, що у свою чергу сприятиме успішній реалізації компетентнісного підходу та модернізації освітнього процесу. І хоча ви вважаєте себе компетентним вчителем, продовжуйте працювати над підвищенням своєї професійної майстерності.
Пам’ятайте слова Сальвадора Далі: «Не бійтеся досконалості. Вам її не досягнути».
В одній старовинній легенді говориться:
«Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький.
Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький.
Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діток десяток.
Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе.
Тож не бійтеся змінювати себе.
Я дякую усім учасникам заняття за активну та результативну роботу. Бажаю, щоб ваша праця приносили лише радість та позитивні результати. Робіть усе з любов′ю. Адже усе, що робиться з любов’ю, приречене на успіх.
Тож успіхів вам в усьому.
1