Семінар "Ключові компетентності учителя"

Про матеріал
Удосконалення рівня професійної компетентності – один із основних напрямків реформування освіти. Про це сказано в основних нормативно-правових документах: «Педагогічні та науково-педагогічні працівники зобов’язані постійно підвищувати професійний рівень, педагогічну майстерність, загальну культуру». (Закон України «Про освіту») «Підготовка педагогічних і науково-педагогічних працівників, їх професійне самовдосконалення – важлива умова модернізації освіти». (Національна доктрина розвитку освіти) Таким чином, основним напрямком удосконалення рівня професійної компетентності вчителя є професійне самовдосконалення шляхом цілеспрямованої самоосвітньої діяльності. Підготовлений матеріал може бути використаний в організації внутрішньої методичної роботи, під час проведення методичних тижнів, засідань методичних об'єднань, творчих груп.
Перегляд файлу

Семінар

«Ключові компетентності вчителя»

МЕТА :

  • визначити  групи  компетентностей,  необхідних  для сучасного учителя;
  • створити  модель компетентного вчителя;
  • сформувати шляхи  формування  ключових   компетентностей       вчителя.

І. Підготовча частина

1. Повідомлення теми

     Шановні колеги! Вітаю вас на занятті нашого  семінару, який  хочу розпочати легендою «Найліпший майстер».

      В одному чудовому українському селі молоді дівчата та жінки вирішили показати усі свої вміння та майстерність. Домовились, що у неділю всі прийдуть на сільську площу і кожна принесе найкращій витвір, створений її власними руками: вишитий рушник, полотно, скатертину, одяг.

     В назначений день всі жінки й дівчата прийшли на площу. Принесли безліч прекрасних речей.

     У старців села аж очі порозбігались : так багато було талановитих дівчат і жінок. Дружини і дочки багатіїв принесли вишиті золотом і сріблом шовкові покривала, тонкі мереживо, скатертини, на яких були вив’язані небувалі квіти та птахи.

     Але перемогла одна дружина  не дуже багатого чоловіка. Вона не принесла ні вишитого рушника, ні мережива, ні скатертин, хоча все це уміла робити пречудово. Вона привела свого п’ятирічного сина, а він приніс сопілку-жайворонка, якого він сам вирізав з дерева.

       Приклав хлопчик сопілку до своїх вуст – заспівала, защебетала пташка, наче жива. Всі стояли на площі, не в змозі поворухнутись, всіх зачарувала пісня, і раптом в блакитному небі заспівав справжній, живий жайворонок.

  Той, хто може створити розумну та добру людину  — найліпший майстер, — таке було рішення мудрих старців.

 

      Отак і в наших руках є можливість формувати особистість. Не  просто  дати  людині  суму  знань,  умінь  і  навичок,  а  сформувати   розумну і добру людину, особистість  компетентну,  конкурентноспроможну,  яка  зможе  застосовувати  наявні  знання  та  вміння  на  практиці, особистість, яка вмітиме творчо  розв’язувати  проблеми,  гнучко адаптуватися в різних життєвих ситуаціях,  особистість, яка вміє вчитися, здатна до організації власної діяльності,  особистість доброзичливу, яка вміє слухати і чути партнера, яка поважає свою і чужу думку, готову самостійно діяти і відповідати за свої вчинки.

 А сформувати компетентну, конкурентоспроможну особистість може лише вчитель з високою професійною компетентністю, розвинутими творчими здібностями, високим рівнем ерудованості, який усвідомлює свою соціальну відповідальність. А тому формування власних педагогічних компетентностей – одна із актуальних проблем сучасного закладу освіти.

   Саме  про  ключові компетентності вчителя, шляхи їх формування  ми  і  поведемо  мову.

   2. Очікування. Вправа «Пісочний годинник».

       Кожен учасник за­няття отримує  кружечки, які символізують піщинки, і на них записує свої очікування від організованої зустрічі. Після цього зачитує свої очікування й на­клеює їх у верхній частині пісоч­ного годинника (намальованого на аркуші формату А1).

Запитання для обговорення

 Про що свідчать очікування?

 Чому так важливо на почат­ку роботи їх визначити?

  3. Правила роботи. Вправа «Сонечко»

  А для  того,  щоб  нам    було   комфортно  працювати, сформулюємо правила, яких необхідно дотримуватися  під час нашого семінару. ( Стікери прикріпити на промінчиках сонечка  на  плакаті).

ІІ. Основна частина

  1. Інформаційне повідомлення.

    Що таке "ключові компетентності"? "Компетенція" в перекладі з латини означає коло питань, у яких людина добре обізнана, має знання та досвід.

     Які ж якості необхідні людині в будь-якій професійній діяльності? Дж. Равен, автор книги "Компетентність у сучасному суспільстві", на основі проведених досліджень так відповідає на це запитання:

  • здатність працювати самостійно без постійного керівництва;
  • здатність брати на себе відповідальність за власною ініціативою;
  • здатність виявляти ініціативу, не питаючи інших, чи слід це робити;
  • готовність помічати проблеми та шукати шляхи їх вирішення;
  • уміння аналізувати нові ситуації й застосовувати вже наявні знання для такого аналізу;
  • здатність ладити з іншими;
  • здатність засвоювати будь-які знання за власною ініціативою;
  • уміння приймати рішення на основі здорових суджень.

     Педагогічна компетентність учителя - це єдність його теоретичної та практичної готовності до здійснення педагогічної діяльності. Проблема педагогічної компетентності цікавила багатьох науковців.

       На думку Адольфа, компетентний педагог – це такий фахівець, який володіє ґрунтовними знаннями з будь-якого предмета шкільного курсу навчання. Ш. Амонашвілі розглядає педагогічну діяльність як творчий процес. В. Бондар вважає, що компетентний учитель організує педагогічну діяльність так, щоб вона була спрямована на отримання усвідомленого результату.

Кожен з науковців по-своєму визначав ключові компетентності вчителя. Але за аналізом праць науковців можна визначити такі ключові компоненти професійної компетентності:  інформаційна, комунікативна, продуктивна, моральна, психологічна, предметна, соціальна, особисті якості вчителя.

2. Робота у групах. (Визначення компетентностей за описом)

       Передбачає володіння інформаційними технологіями, уміння опрацьовувати різні види інформації. Серед них уміння й навички роботи з друкованими джерелами, уміння здобувати інформацію з інших джерел, переробляти її відповідно до цілей і завдань педагогічного процесу. (Інформаційна компетентність)

        Вміння вступати в комунікацію (спілкування), бути зрозумілим, спілкування без обмежень. Ці вміння допомагають зрозуміти інших (учнів, учителів, батьків). (Комунікативна компетентність)

        Вміння працювати, отримувати результат, ухвалювати рішення та відповідати за них. Більшість науковців серед ключових компетенцій учителя на перше місце ставить саме цю компетентність.( Продуктивна компетентність)

       Здатність до саморозвитку, творчості, самовизначення, самоосвіти, конкурентоспроможність. Адже вчитель перш за все вчиться сам, це вічний учень.( Автономізація на компетентність)

       Готовність, спроможність і потреба жити за традиційними моральними нормами. (Моральна компетентність)

      Це здатність використовувати психологічні засоби навчання в організації взаємодії в освітній діяльності. (Психологічна компетентність)

      До змісту  цієї компетентності входить володіння певними засобами навчання у сфері навчального процесу (спеціальність). Це сукупність умінь і навичок, необхідних для стимулювання активності як окремих учнів, так і колективу в цілому. До неї входять уміння вибирати правильний стиль і тон у спілкуванні, управляти їх увагою, темпом діяльності. (Предметна компетентність)

        Вміння жити та працювати з оточуючими. (Соціальна компетентність)

        Вміння працювати з числом, числовою інформацією.( Математична компетентність)

        Це теж одна з найголовніших складових професійної компетентності - доброзичливість, чуйність, урівноваженість, витонченість, толерантність, рефлексія, людяність. (Особисті якості вчителя)

 

 

Основні показники педагогічної компетентності вчителя - це передусім:

  • особистісні якості, особливо перетворювальні та психологічні;
  • усвідомлення ролі педагога у вихованні громадянина, патріота;
  • безперервне підвищення загальної та професійної культури;
  • пошукова діяльність педагога;
  • володіння методами педагогічного дослідження;
  • конструювання власного педагогічного досвіду;
  • результативність освітнього процесу;
  • активна педагогічна діяльність, спрямована на перетворення особистості учня й учителя.

 

  3. Гра-розминка «Пересадки».

Учасникам, у яких, наприклад, є дочка, помінятися  місцями. Якщо в групі такі люди є, то вони міня­ються місцями.

«Встаньте і поміняйтеся місцями всі ті,...»

У кого гарний настрій.

У кого карі очі.

У кого оптимістичний ха­рактер.

Хто пише вірші.

У кого в ... місяці день на­родження.

Хто любить співати.

У кого є досвід роботи щодо використання інтерактивних тех­нологій.

Хто працює в НУШ.

 

  4. Робота в групах

    - І група – Визначити шляхи формування компетентностей

    - ІІ група – Скласти модель компетентного вчителя

       Отже, ми можемо зробити висновки, що  тільки вибір оптимальних шляхів розвитку компетенцій може сприяти компетентному ставленню особистості до життя.

ІІІ. Підсумок

   1. Вправа «Емоційний ланцюжок»

Подумайте, чи збулися ваші очікування, визначені на початку семінару.

- Покладіть ліву руку на плече сусіда і по черзі один за одним подякуйте сусідові ліворуч за хорошу роботу, позитивні емоції, висловіть побажання.

         Шановні колеги! Тож хочеться побажати вам, щоб ваші професійні перемоги  постійно поповнювалась новими методами, прийомами, інноваціями, що у свою чергу сприятиме успішній реалізації компетентнісного підходу та модернізації освітнього процесу. І хоча ви вважаєте себе компетентним вчителем, продовжуйте працювати над підвищенням своєї професійної майстерності.

        Пам’ятайте слова Сальвадора Далі: «Не бійтеся досконалості. Вам її не досягнути».

 В одній старовинній легенді говориться:

«Один чоловік вирішив змінити світ. Але світ такий великий, а він такий маленький.

Тоді він вирішив змінити своє місто. Але місто таке велике, а він такий маленький.

Тоді він вирішив змінити свою родину. Але родина в нього така велика, одних діток десяток.

Тоді ця людина добралася до того єдиного, кого вона в силах змінити, будучи таким маленьким: самого себе.

Тож не бійтеся змінювати себе.

Я дякую  усім  учасникам  заняття  за  активну  та  результативну  роботу. Бажаю,  щоб ваша  праця  приносили  лише  радість  та  позитивні  результати. Робіть усе з любов′ю. Адже  усе,  що  робиться  з  любов’ю, приречене  на  успіх.

Тож успіхів вам в усьому.
 

 

  1. Балаба  В.  Формування професійної компетентності вчителів // Завучу. Усе для роботи.-№ 7.-2009.-с.11.
  2.  Барабаш О. Розвиток професійної компетентності учителів // Початкова освіта. -№ 38, жовтень, 2010.-с.2.
  3. Барабаш Ю.Г. Педагогічна майстерність: теоретичні й навчально-методичні основи / Ю. Г. Барабаш, Р. О. Позінкевич. – Луцьк : РВВ “Вежа” Волин.держ.ун-ту ім. Лесі Українки, 2006. – 476 с.
  4.  Баранова С. Особливості формування професійної компетентності вчителів // Сучасна школа України. -№ 2, лютий, 2009.-с.16.
  5. Брюховецька Є. В. Сутність і структура професійної компетентності / Є. В. Брюховецька // Духовність особистості. - 2013. - Вип. 3. - С. 12-19. - Режим доступу:   http://nbuv.gov.ua/UJRN/domtp_2013_3_4 .
  6. Воловик О. Мотивація педагога як умова зростання професійної компетентності // Управління школою.-№10.-2009.-с.10.
  7. Закон України «Про освіту». Режим доступу:     https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  8. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики / Під заг. ред. О.В. Овчарук. – К.: «К.І.С.», 2004. – 112 с.
  9. Ковальчук В.І., кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач НДЛ експериментальної педагогіки і педагогічних інновацій. Київський університет імені Бориса Грінченка СУТНІСТЬ ТА СТРУКТУРА ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ВЧИТЕЛЯ. – Режим доступу :  http://elibrary.kubg.edu.ua/20/1/V_Kovalchuk_HEU_27_IPPO.pdf
  10. Пелагейченко В. Ключові компоненти компетентності вчителя / В. Пелагейченко // Відкритий урок: розробки, технології, досвід. – 2009. – № 2. – С. 55–60.
  11. Раков С.А. Математична освіта і компетентісний підхід з використанням ІКТ: Монографія.– Х.:Факт, 2005. – 360 с.
  12. Сергієнко Н.Ф., заступник директора з навчально-виховної роботи Вовчанського ліцею № 2. ПРОФЕСІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ СУЧАСНОГО ВЧИТЕЛЯ. – Режим доступу :    http://tme.umo.edu.ua/docs/5/11sercmt.pdf
  13. Сікора Я. Б. Зміст та структура поняття професійна компетентність вчителя інформатики / Я. Б. Сікора // Психолого-педагогічні основи гуманізації навчально-виховного процесу в школі та ВНЗ : зб. наук. праць. Ч. ІІ. – Рівне, 2008. – C. 148–156.
  14. Українські притчі. Режим доступу:  https://pritcha.com.ua/
  15. Шокалюк С.В.  Хмарні технології у загогальноосвітних начальних закладах / С.В.  Шокалюк,  І.С. Закарлюка : [Електронний ресурс]. – http://tmn.ccjournals.eu/index.php/cte/2013/paper/downloadSuppFile/68/51.

1

 

docx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
10 березня 2020
Переглядів
2841
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку