Мета: сприяти формуванню в дітей комплексу навиків і вмінь діяти індивідуально та колективно у будь-яких екстремальних ситуаціях; розвивати фізичні показники, загартованість; стимулювати розвиток витривалості, рішучості, кмітливості; формувати вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки; знаходити правильне рішення.
Виховувати працелюбність, чесність, відвагу, дисциплінованість, увагу до ближнього, потребу жити в мирі та злагоді, у разі потреби діяти обізнано, спокійно, особисто й колективно.
Форма проведення: лінійка, квест «Простір безпеки».
Місце проведення: стадіон, спортивна площадка.
Обладнання: 5 наборів літер кінцевого пазлу або слова,набори завдань для кожної станції та класу, клей, ножиці,воздухівка,спортивний мат, прапорці, мішень, грамоти та призи учасникам змагань.
Хід заходу
Ведучий 2: Ми живемо на прекрасній планеті Земля. Це єдина планета, де є блакитні озера та річки, зелені ліси та гаї, різноманітні звірі й птахи, які роблять чудовою і цікавою кожну мить людського життя.
Ведучий 1: Сьогодні основна задача нашої країни – збереження головної цінності – її громадян, їхнього здоров’я і життя. Кожен з нас має право на захист свого життя і здоров’я від наслідків аварій, катастроф, пожеж і будь-якого стихійного лиха.
Ведучий 2: Саме цивільний захист має своєю метою захистити населення від небезпечних наслідків екологічних, техногенних, природних і воєнних катастроф.
Ведучий 1: У Законі України “Про цивільну оборону України” від 3.02.1993р. говориться, що:
“Кожен громадянин має право на захист свого життя і здоров’я від наслідків аварій, катастроф, пожеж, стихійного лиха та гарантування забезпечення реалізації цього права”.
Ведучий 2: Завдання цивільної оборони:
- Запобігання виникненню надзвичайних ситуацій техногенного походження і запровадження заходів щодо зменшення збитків та втрат вразі аварій, катастроф, вибухів, великих пожеж та стихійного лиха;
- Оповіщення населення про загрозу і виникнення надзвичайних ситуацій у мирний і воєнний часи та постійне інформування його про наявну обстановку;
- Захист населення від наслідків надзвичайних ситуацій;
- Організація життєзабезпечення населення під час аварій, катастроф, стихійного лиха та у воєнний час;
- Організація і проведення рятувальних та ін. невідкладних робіт у районах лиха і осередках ураження;
- Створення систем аналізу і прогнозування, управління, оповіщення і зв’язку, спостереження і контролю за радіоактивним, хімічним і бактеріологічним зараженням, підтримання їх у готовності для сталого функціонування в надзвичайних ситуаціях мирного і воєнного часів.
Ведучий 1: Під надзвичайними ситуаціями ми називаємо – порушення нормальних умов життя і діяльності людей на об’єкті або території, що спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, яка призвела (може призвести) до загибелі людей та/або значних матеріальних втрат
За походженням надзвичайні ситуації класифікують наступним чином:
Ведучий 2: Система ЦО визнана складовою національної безпеки країни, а виконання її завдань – відповідальний обов’язок кожного з нас.
Ведучий 1: Кожний громадянин України повинен знати правила ЦО та правильно діяти за ними в умовах загрози та виникнення надзвичайних ситуацій.
Ведучий 2: Пам’ятайте!
Дисципліна і організованість, суворе виконання без поспіху правил поведінки під час надзвичайних ситуацій буде сприяти збереженню Вашого здоров’я і життя, а також зменшенню матеріальних витрат.
Ведучий 1: За будь-яких обставин дотримуйтесь спокою, не піддавайтеся паніці та провокаціям, утримуйтесь від нерозумних вчинків.
В разі необхідності надавайте першу медичку допомогу потерпілим.
Ведучий 2: А також, в разі надзвичайних ситуацій телефонуй в служби порятунку. До таких формувань належать рятувальні служби на воді, у горах; служба швидкої допомоги; служба надзвичайних ситуацій; пожежна охорона; газова служба, міліція. Вони працюють як у мирний, так і у воєнний час.
Ведучий 1: Найдорожче у людини – це життя, тому потрібно робити все, щоб зберегти його!
Ведучий 2: Слово надається директору навчального закладу освіти.(Виступ директора)
Ведучий 1: Життя – це найвища цінність. Бережи його! Спасибі за увагу! Будьте здорові!
Ведучий 1: Сьогодні для учнів 5-9 –х класів будуть проводитись змагання під час яких ми перевіримо, які ви дружні і як вмієте діяти у надзвичайних умовах. Для цього у нас є 5-ть команд.
Ведучий 2: Прошу кожній команді по черзі представитись.
Ведучий 1: Команда 1, 2,3, 4, 5. (по черзі представляють свої команди)
Ведучий 2: Ось ми і познайомились з командами. Шановні учасники команд, кожен з вас повинен під час змагань дотримуватись правил з безпеки життєдіяльності: не штовхатись, бути толерантним зі своїми товаришами, обережними та уважними.
Ведучий 1: А зараз дозвольте, оголосити умови гри.
Вся дистанція, яку вам належить подолати, розбита на станції.
На станціях вас чекають різні завдання.
Ведучий 2: За проходження кожної станції квесту команда отримує пазл (або літеру), та команда яка найшвидше пройде всі станції та складе першими картинку і буде переможцем.
Ведучий 1: На проходження кожного етапу квесту відводиться 10-15 хв., якщо команда не встигає за відведений час виконати завдання то пазл (літеру) не отримує.
Ведучий 2: А зараз послухайте про етапи змагань. «Простір безпеки» складається з шести етапів:
1 етап «Вогонь»
2 етап «Надзвичайні ситуації»
3 етап «Мозковий штурм»
4 етап «Евакуація»
5 етап «Ерудит»
6 етап “Де логіка?”
7 етап “Впізнай мене”
8 етап “Знавці історії”
9 етап “В моєму серці Україна”
10 етап “Я найсильніший “
11 етап “Влучний стрілець”
12 етап «Укриття – фініш»
Ведучий 1: Для проходження дистанції всі команди отримують карту-схуму на якій позначено місце схову завдання. Команді потрібно правильно прочитати карту та знайти станцію змагання. За сигналом команди починають “читати “ карти та розходяться по своїх напрямках.
Ведучий 2: Розпочинаємо змагання. ( На кожній станції квесту є порожні бланки з запитаннями. Дітям потрібно лише вписати відповіді на запитання для економії часу).
1. Етап “Вогонь”
(Пожежа, пожежник, сірники, сирена, полум’я, гасити, рятувальник …)
Раптові підземні поштовхи (землетрус);
Виникає при горінні (вогонь);
Неконтрольоване горіння (пожежа);
Природне лихо, коли вона виходять з берегів (повінь);
Електричний розряд між хмарами або між хмарами і землею (блискавка);
Що не можна гасити водою? (електроприлади, нафту, бензин).
Незалишайтебезнаглядувідкритийвогонь!
Не, під, розпалюй, деревами, багаття!
Нечзалчишаймбезснагмлядучелекстромприламдис!
2. Етап “Надзвичайні ситуації”
1. З цією твариною в народі прийнято порівнювати пожежу?________________
2. Без нього немає диму?___________________
3. Цей предмет не іграшка дітям?______________________
4. Речовина, що викидається під час виверження вулкану?___________________________
5. Випадання шматочків льоду під час грози? _____________________
6. Підвищення рівня ґрунтових вод ? __________________________.
7. Метод масового захисту населення від НС природного походження? _________________.
8. Що потрібно зробити учневі, коли він виходить із дому ? ______________
9. Як викликати оперативні служби?
10. Які явища природи є небезпечними для людини? ________________________________
11. Де небезпечно стояти під час грози? ____________________________________________
12. Які ви знаєте стихійні лиха? _______________________________________________
13. Що потрібно зробити, коли чуєте завивання сирен? ______________________________
14. Які засоби індивідуального захисту ви знаєте? ____________________________
15. Що означає вираз «здоровий спосіб життя»?____________________________________
16. Що таке особиста гігієна?____________________________________________________
17. Де не дозволяється пірнати у воду? __________________________________________
Вибери 1 правильний варіант
18. Чим не можна загасити бензин?
а)піском; б) ковдрою; в) водою.
19. Як перейти дорогу, якщо на зупинці стоїть автобус?
а) спереду автобуса; б) ззаду автобуса; в) дочекатися, коли автобус поїде.
20. Скільки можна плавати у воді?
а) не більше ніж 40 хв; б) не більше ніж 20 хв; в) не більше ніж 1 год.
21. Коли закінчиться термін реалізації продукту, дата виготовлення якого 15.08.2011, а термін зберігання 6 місяців?
а) 15.01.2012; б) 15.02.2012; в) 15.03.2012.
22. Чого не можна робити, якщо неозброєний незнайомець примушує тебе сісти в машину?
а) кусатися; б) голосно кричати; в) підкорятися.
23. Скільки годин на добу треба спати у твоєму віці?
а) 7 год; б) 9 год; в)11 год.
24. Який спосіб кулінарної обробки дає змогу позбутися шкідливих речовин у забруднених продуктах?
а) варіння; б) смаження; в) запікання.
25. Яке місце в будинку найбільш безпечне під час землетрусу?
а) пройма дверей; б)ванна; в) наскрізна кімната.
26. Як не можна перевіряти товщину льоду?
а) вдаряти палицею; б) вдаряти ногою; в) оцінювати на око.
3. Етап «Мозковий штурм».
- Назвіть щонайменше 2 причини пожеж у лісах.
(блискавка, викинута цигарка, яка ще горить, випалювання торішньої трави, покинуте вогнище, самозаймання сухої трави внаслідок спекотної погоди, залишене сміття, …)
- Що заборонено робити під час купання? (пірнати з містків, дамб, причалів, дерев, високих берегів; допускати у воді грубі ігри, пов’язані з обмеженням руху рук і ніг у воді; залазити на попереджувальні знаки, буїв, …)
- Що може статися, якщо викидати сміття в річку? (ріка може перекритися і рівень води підніметься зависоко, що спричинить раптову повінь. Річка також може забруднитись і люди захворіють, якщо питимуть з неї воду)
- Що необхідно зробити, коли Ви почуєте запах газу? (відчинити вікно, нічого не підпалювати, викликати газову службу)
- Що треба зробити перш ніж ступити на лід? (перевірити товщину льоду, переконатись, що немає течії, джерел)
- Чому небезпечно гратись з сірниками в лісі? (це може спричинити пожежу в лісі. Як тільки вогонь здіймається, він може зруйнувати гектари лісу, кущів і трави. Це дуже складно зупинити)
- Як правильно поводитись на пікніку з сім’єю чи друзями? (не запалювати вогонь у мангалі біля сухої трави або гілок. Уникати робіт з відкритим полум’ям, що може викликати пожежу. Не залишайте сміття в лісі, аби запобігти самозайманню. Впевніться в тому, що повністю погасили вогнище перед тим як піти)
- Назвіть номери телефонів служб безпеки і коли треба на них дзвонити?
(101 – пожежна охорона; 102 – поліція;
103 – швидка медична допомога; 104 – аварійна служба газу)
- Що робити якщо Ви вийшли на лід, але він недостатньо товстий? (зупинитись, розвернутись і йти назад «човгаючим» кроком)
- Чому не слід жити надто близько до річки? (бо рівень води може піднятись, призведе до повені і нанесе школу вашому будинку).
4. етап «Евакуація». (Учбова евакуація проводиться заздалегідь, під час якої керівництво закладу оцінію правильність виконання дій учнів та вчителя під час евакуації, а оцінка вже виставляється за проходження етапу в маршрутний лист команди ).
5. Етап “Ерудит”
6. Етап «Де логіка?».
1. Тетяні, Оксані та Олі мама купила тканину на плаття.Тетяні не зелену і не червону.Оксані-не зелену і не жовту. Олі не жовту і не червону.Яка тканина для якої з дівчаток?.__________________________________________________________
2. У лузі росте 5 дубів, 6 кленів.Скільки яблунь росте у лузі?______________________
3. Качка важить два кілограми. Скільки буде важити качка, якщо вона стане на одну ногу?_______________________________
4. Що важче кілограм цвяхів чи кілограм пір’я?_______________________________
5. У п’яти братів по одній сестрі.Скільки всього сестер?_________________________
6.Над річкою летіли птиці: голуб,карась,три синиці, дві ворони. Скільки всього птахів летіло?___________________________
7. Іра на 3 см. нижча ,ніж Оленка. Оленка на 12 см вища,ніж Софійка.Хто найвищий?____________________________________________
8. Банан розрізали на чотири частини.Скільки зробили розрізів?___________________
9. Якщо стіл вищій від стільця, то стілець_______________________________________
10.Якщо 15 більше ніж 9, то 9_________________________________________________
11.Якщо брат старший за сестру, то сестра______________________________________
12. Якщо море глибше від річки, то річка _______________________________________
13.Якщо Яринка із квартири вийшла раніше,ніж її братик, то братик вийшов_____________________________________________________
14.Якщо взимку день коротший, то ніч_________________________________________
15.Якщо права рука праворуч, то ліва__________________________________________
7. Етап “Впізнай мене”
8. Етап “ Знавці історії”
9. Етап “В моєму серці Україна”.
10. Етап “Я найсильніший” . (Виконання спортивних нормативів можна оцінити заздалегідь . Це може бути віджимання рук в упорі лежачі від підлоги для хлопців, від гімнастичної лави для дівчаток; піднімання тулуба за 30 секунд на більшу кількість разів;стрибок у довжину з місця; “човниковий біг” та ін.)
11. Етап “Влучний стрілець”.
Команда виконує запропановану кількість пострілів з гвинтівки по мішені, рахується кількість попадань.)
12. етап «Укриття – фініш». Командам потрібно скласти з отриманих пазлів (літер)картинку(слово). Наприклад ,якщо отримували літери ,то це може бути ЕВАКУАЦІЯ .
Підбиття підсумків і нагородження переможців.
Ведучий 1: Ось і завершилися змагання. І зараз на вас чекає хвилююча мить - нагородження.
Ведучий 2: Кожен з вас приклав максимум зусиль, тому природно, що кожному з вас хотілося б здобути перемогу. Але за законом змагань переможцем стає лише однакоманда.
Ведучий 1: Тож бажаю всім вам успіху і надаю слово головному судді змагань.
Оголошення результатів. Нагородження.
Дякую всім за співпрацю. До нових зустрічей.