Виховний захід до Дня рідної мови
Мета: донести учням інформацію про заснування Міжнародного дня рідної мови,формувати знання учнів про шлях становлення рідної мови, прищеплювати і розвивати почуття патріотизму, національної гордості за мову, виховувати любов до рідної мови, бажання досконало її знати .
Хід свята
На екрані представлена відео презентація присвячена до Дня рідної мови.
(Учні читають вірші)
1-й учень
Летить планета в космосі жива,
На ній усе народжене, щоб жити!
Людині дані розум і слова.
І почуття найвищі, щоб любити.
2-й учень
Все для людини: небо і поля...
І кожен має право розмовляти
Тією мовою, що нам дала Земля,
Співати пісню, що навчила мати!
Нам в Україні всім судилось жить,
В краю, де кожна квітка голос має!
То ж українська мова хай звучить,
Над цілим світом хай вона лунає!
3-й учень
Як неба хусткою нам не закрить,
Як океанів, рік не осушити...
Так рідну мову — не заборонить!
Нам українською судилось говорити!
Хай рідна мова сили набира —
Свята і чиста мова материнська...
Нам славити її прийшла пора, Нехай лунає мова українська!
Слово вчителя.
Діти, про що йде мова в даному вірші? (відповіді дітей)
Вітаю всіх присутніх на нашому святі! Сьогодні ми зібралися в цьому залі з нагоди святкування Міжнародного дня рідної мови, яке відзначають 21 лютого, починаючи з 2000 року. Історія свята, на жаль, має трагічний початок. 21 лютого 1952 року в Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання бенгальської мови. Відтоді в Бангладеші цей день став днем полеглих за рідну мову. Минуло багато часу. Аж у 1999 році на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було прийнято Міжнародний день рідної мови, а починаючи з 21лютого 2000 року цей день відзначають і в Україні.
Ведучий1
Оскільки з 6000 розмовних мов світу близько половині загрожує зникнення, то організація прагне підтримувати мову як ознаку культурної приналежності особи. ЮНЕСКО вважає, що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги.
Ведучий 2
Це свято унікальне. Винятковість його в тому, що воно є і спільним, і водночас вузько родинним для людей, яких об'єднала історична доля в єдиний — народ.
Слово вчителя
Для кожної людини рідна мова – це мова, що першою засвоюється дитиною і залишається зрозумілою на все життя. Рідною прийнято вважати мову нації, мову предків, яка пов’язує людину з її народом, з попередніми поколіннями, їхніми духовними надбаннями.
Обов’язок кожної людини берегти та дбати про чистоту та красу рідної мови.
Я пропоную скласти сенкан про рідну мову. Сенкан - це вірш, що складається з п'яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п'ять” і позначає вірш у п'ять рядків
Читець
Мово моя українська,
Батьківська, материнська,
Я знаю тебе не вивчену —
Просту, домашню, звичну,
Не з-за морів покликану,
Не з словників насмикану.
Ти у мені із кореня,
Полем мені наговорена,
Дзвоном коси прокована,
В чистій воді смакована,
Болем очей продивлена,
Смутком багать продимлена,
З хлібом у душу всмоктана,
В поті людськім намокнута,
З кров'ю моєю змішана
І аж до скону залишена
В серці моїм. Ти звеш сюди
Добрих людей до бесіди.
Звучить пісня про українську мову : слова Рамана Стахніва,музика Луїс Фонсі, у виконанні дітей Дрогобицького району.
Ведучий 1
-Скажіть,будьласка,чи сподобалася вам пісня? Над чим вас змусила задуматисьдана пісня?
Імена яких видатних українців згадуються в словах пісні?
Ведучий 2
А тепер ми пропонуємо вам показати наскільки добре ви знаєтеукраїнську мову та літературу. Спробуйте відгадати загадки, які для вас приготували наші учні.
Учень 1
Він після речення, цитати
Вмостився, схожий на гачок.
Усіх нас змушує читати,
А сам ні пари з вуст – мовчок... (знак питання)
Учень 2
Вони для речення багато важать:
Турботливо обнімуть, як дружки,
І вставлені слова, й цитату вкажуть.
Тепер скажіть, а хто ж вони? (дужки)
Учень 1
Маленька, менша від мачинки,
Ні з ким не стану на борню,
А при читанні, коли треба,
Людини мову зупиню. (крапка)
Учень 2
Ми, звичайно, не хитруєм;
Нас і бачать, нас і чують.
Це зовсім не дивина.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук один. (дж, дз)
Учень 1
Хто абетку з вас вивчав,
Різні букви зустрічав.
Кожна з них – від А до Я-
Промовля своє ім`я.
Лиш одна із них німа.
Здогадався, певно, всяк
Звуть цю букву... (м`який знак)
Ведучий 1
Ви добре справилися з завданням, відгадали всі загадки. А зараз ми пропонуємо вам взяти участь у вікторині «Мовне асорті». Ваше завдання як найшвидше дати відповіді на питання.
1.Державна мова України. (українська)
2. З якого знаку починається діалог? (з тире)
3. Назвіть головні члени речення? (підмет і присудок)
4. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (алфавіт)
5. Скільки букв «о» в слові молоко? (3)
6. Слово, що має багато значень? (багатозначне)
7. Назвіть одним словом стійкі сполучення слів. (фразеологізми)
8. Слова, що мають спільний корінь? (спільнокореневі)
9. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (крапка)
10. Яка буква не має звука? (м`який знак)
11.Сьомий відмінок іменника? ( Кличний)
12. Частина слова перед коренем? ( Префікс)
13.Які знаки ставляться при прямій мові після двокрапки? (Лапки)
14. Розмова двох осіб? (діалог)
Диктант «Україна в нас одна»