Ррозширити і закріпити знання учнів про найпотрібніші професії, трудові дії та знаряддя праці, поглибити у дітей усвідомлення того, що добробут нашої країни і всіх громадян примножується працею; розвивати пізнавальний інтерес, кругозір учнів; викликати почуття поваги до людей різних професій та прагнення сумлінно працювати; виховувати працелюбність.
Захоплива подорож у світ професій
Мета: розширити і закріпити знання учнів про найпотрібніші професії, трудові дії та знаряддя праці, поглибити у дітей усвідомлення того, що добробут нашої країни і всіх громадян примножується працею; розвивати пізнавальний інтерес, кругозір учнів; викликати почуття поваги до людей різних професій та прагнення сумлінно працювати; виховувати працелюбність.
Обладнання: ілюстрації на тему «Професії», народні прислів’я про працю, кросворд, карта, лист ватману із заголовком «Наш клас у майбутньому», іграшковий мікрофон.
Хід виховного заходу
I.Привітання
Сідайте, діти, на місця
Зустрілися ми знову!
Про славний і цікавий світ …
Ми поведемо розмову.
А ось про що саме піде наша з вами розмова Ви дізнаєтеся, попрацювавши із кросвордом. Отже, запрошую всіх вас до міста Кросвордів. Відгадайте, про кого йде мова:
2. Подорож містом кросвордів. Конкурс «Розумники і розумниці»
1.Хто пише розповіді про звірят, оповідання для дорослих і малят? (Письменник.)
2.Хто працює в перукарні і зачіски робить гарні? (Перукар.)
3.Хто пише картини — портрети і квіти, фрукти і овочі, зиму і літо? (Художник.)
4.Хто в футбол чудово грає, голи в ворота забиває? ( Футболіст.)
5. Він лікує всіх звірят:
собачок, котиків, телят.
Хто звірятам помагає
всі хвороби їхні знає? (Ветеринар.)
6. Хто за кермом сидить весь день,
повсюди возячи людей? (Таксист.)
7.Хто лікує всіх людей — і дорослих, і дітей? (Лікар.)
8.Хто шиє сукні і спідниці такі, що любо подивиться? (Швеї.)
3. Повідомлення теми і мети уроку.
Ви правильно відгадали всі загадки. Яке слово заховалося в виділених клітинках нашого кросворда? (професія). Отже, сьогодні ми здійснимо захоплюючу подорож у світ професій.
Одна людина не в змозі впоратися зі всім тим, що їй необхідно зробити для того, щоб жити. Праця буває різною за її призначенням. Ми можемо працювати для себе і на користь іншим людям. Завдяки розуму і праці людей ми отримуємо те, що необхідне нам у повсякденному житті, без чого люди не можуть прожити. Зараз ви маленькі і можете виконувати роботу в основному по самообслуговуванню, але коли ви виростете, ви підете працювати на користь іншим людям. Щоб робота була до душі, щоб працювалось з задоволенням, треба обрати правильну професію.
Тому з давніх часів виникло розподілення праці і з'явився різноманітний світ професій.
- Що таке професія?
Слово «професія» походить від латинського «profiteer», що переводиться, як «об’являти своєю справою», «говорити публічно». Але все це попереду. А сьогодні ми можемо з вами лише мріяти і дізнаватись, які ж бувають професії, їх важливість і значення.
4. У сквері Знавців Професій.
Ігрова вправа «Хто більше?»
Пригадайте і запишіть якнайбільше назв професій, у яких є буква:
1-й ряд — К, 2-й ряд — В; 3-й ряд — Р.
Звіт груп. Визначення та нагородження ряду-переможця.
Чи думали ви коли – небудь над тим, скільки людей працює, щоб ви були нагодовані , одягнуті, взуті, щоб дома у вас було світло вечорами і тепло в холодну погоду, щоб у портфелях були книжки і зошити, щоб ви могли сидіти біля радіоприймача чи телевізора і слухати музику ?
З давніх-давен український народ вважався одним із найпрацьовитіших народів у світі. Дуже багато прислів’їв і приказок було складено про працю. Які прислів’я про працю ви знаєте?
5. На проспекті Мудрості. Гра «Збери прислів’я»
Учням пропонується відкрити конверти, які лежать у них на партах та із набору слів скласти і зачитати прислів’я про працю. А саме:
Конверт № 1
(Більше роби, та менше говори)
Конверт № 2
(Праця годує, а лінь марнує)
Конверт № 3
(Зробив діло – гуляй сміло.)
Конверт № 4
(Роботящі руки гори вернуть.)
Конверт № 5
(Хочеш їсти калачі, не сиди на печі.)
Конверт № 6
(Сьогоднішньої роботи не відкладай на завтра.)
Конверт № 7
(Що посієш те й пожнеш)
Сьогодні у світі існує понад 40 тис. професій. Дійсно, ціле море можливостей і варіантів. Важко орієнтуватися в сучасному світі професій, але ми все-таки спробуємо.
6.На майдані Каверзних Питань. Ігрова вправа «Впізнай професію».
Учні кожного ряду ставлять запитання учням інших рядів.
Послухавши відповідь сусідів, підтверджують її чи заперечують, використовують ілюстрації, на яких зображені представники задуманих професій.
Запитання:
Так, це учень. Чи можна вважати, що учень — це теж професія? Чи потрібна, на вашу думку, ця професія?
Так, це найперша професія людини. Це основа всіх основ. Це те, без чого не буде в майбутньому жодної професії.
7.На проспекті Історії.
Слухання повідомлень, які підготували батьки учнів.
1. Хто був першим лікарем?
З давніх-давен були серед людей такі, які вміли лікувати різні недуги, допомагали іншим. 2477 років тому, за переказами, у Греції народилася людина на ім'я Гіппократ. Він дуже багато зробив для розвитку медицини. Недаремно Гіппократа називають «батьком медицини». Головне, що він зробив, — відокремив медицину від чаклунства і забобонів. Його заповіддю були слова: «Не зашкодь!». Ця людина розпізнала і описала багато захворювань. Гіппократ вважається першим лікарем.
2. Про перших пожежників
У давні часи не було постійних пожежників. Якщо загорявся будинок, із вогнем боролися всі. Люди шикувалися в лінію й утворювали живий ланцюг від палаючого будинку до річки або колодязя. Вони передавали відра з водою з рук у руки, поки вода не доходила до тих, хто заливав полум'я. Перша добровільна пожежна команда з'явилася в Лондоні у 1666 році, після того як пожежа знищила 13 000 будівель. Ці добровольці давали обіцянку кинути все й ринутися на боротьбу з пожежею, де б вона не виникла. Саме англійці вигадали ручні насоси, щоб качати воду шлангами для боротьби з вогнем.
3. Про перших художників
Першими художниками на Землі були печерні люди. На стінах печер у південній Франції та в Іспанії знайдено кольорові малюнки тварин, які були виконані за багато років до нашої ери. Багато із цих малюнків добре збереглися, тому що ці печери були невідомі багато віків.
4. Про давніх перукарів
У давні часи перукарі не тільки робили людям зачіски, а й були хірургами. Вони лікували рани, а деякі з них виривали зуби.
5. Про перших балетних танцюристів
Першими балетними танцюристами були королівські й титуловані особи, і танцювали вони на балах, а професійних танцюристів у ті давні часи не було.
6. Про перших циркових артистів
Перші згадки про далеких попередників циркових артистів ми зустрічаємо в давньоєгипетських папірусах. Так, приміром, там розповідається про фокусника і дресирувальника Джеді, який розважав фараона Хеопса.
7. Про перших банкірів
Уже в Давньому Вавилоні, коли ще не були винайдені монети, існували люди, які позичали людям гроші, здійснювали різні операції з грошима для інших людей. їх можна назвати першими банкірами, хоч усі вважали їх лихварями. Іноді цими справами відали священики у храмах.
У Давній Греції також були лихварі, а в Давньому Римі вже існували великі банки.
8.У майстерні майстра. Гра «Відгадай»
Цей конкурс ми запозичили у передачі «Що», «Де?», «Коли?».
Дітям пропонується розглянути малюнки із зображенням різних предметів та відгадати до якої професії вони відносяться і розповісти про застосування цих предметів.
Учитель - крейда, указка, підручник, ручка
Листоноша - лист, листівка, газета, журнал
Лікар - таблетки, шприц, маска
Кухар - ложка, каструля, спеції, ковпак
Музикант - нотний зошит, мікрофон, музичний інструмент
Швачка - нитки, голка, ножиці, тканина
Продавець - гирі, ваги, рахівниці
9.На площі Майбутнього. Колаж «Наш клас у майбутньому»
Колективне створення учнями колажу«Наш клас у майбутньому».
Кожен учень прикріплює на ватман із заголовком «Наш клас у майбутньому» назву професії, яку хотів би обрати, записану на фігурці повітряної кулі.
10. Підведення підсумків.
Метод «Вільний мікрофон».
Ось добігає кінця наша сьогоднішня подорож. Про які професії ви сьогодні дізналися?
Що цікаве для себе відкрили?
Про які професії ще хотіли б дізнатися?
Чи можна назвати найважливішу професію? Чому?
Як треба ставитися до представників різних професій?
Сьогодні ми підтвердили, що кожній людині треба працювати, що світ професій безмежний, цікавий, на будь-який смак. Треба не просто працювати, а працювати творче, щоб отримувати насолоду від виконаної роботи. Коли робота виконана на совість, з душею, вона приносить не тільки втому, але й велику радість, задоволення.
Головна професія для вас зараз – це навчання в школі. Навчаєтесь старанно, наполегливо, пам'ятайте, що знання, які отримаєте школі, стануть опорою у вашому житті.