Урок позакласного читання "Міфи народів світу" 4 клас

Про матеріал
Урок позакласного читання "Міфи народів світу" формує в учнів уявлення про міфи різних народів; оцінні судження. Розширює і збагачує словниковий запас учнів та їхні читацькі інтереси. Викликає зацікавленість до нового жанру усної народної творчості. Прищеплює інтерес до самостійного читання міфів.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання Міфи народів світу (урок-мандрівка)

Мета. Продовжувати формувати в учнів уявлення про міфи різних народів; оцінні судження. Удосконалювати вміння визначати тему твору і послідовність сюжету. Розширювати і збагачувати словниковий запас учнів та їхні читацькі інтереси. Розвивати зв'язне мовлення, творчу уяву, навички читання, уміння стисло пере­казувати. Викликати зацікавленість до нового жанру усної народної творчості. Прищеплювати й вихову­вати інтерес до самостійного читання міфів різних народів.

Обладнання. Виставка книг з теми, ілюстрації до міфів, запис матеріалу гри та кросворду «Допоможи героям знайти свій твір» на дошці, посібник Я. С. Кордуба, М. М. Стрихар «Позакласне читання, 4 клас».      '

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Країна міфів чарівна

У гості нас давно чека.

Отож часу свого не гайте

І дружно в подорож рушайте.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

— Сьогодні на уроці ми помандруємо в таємничий світ сивої давнини, від якого нас віддаляють тисячі років. Майже в кожного народу від прадавніх часів зберігаються перекази, де дійсне, історичне переплітається з нереальним, де діють не лише люди, а й фантастичні істоти: безсмертні боги, вигада­ні тварини. У цих розповідях відбуваються неймовірні явища, дива. За давніх часів люди сприймали міфи як правдиві розповіді. Але минали віки, і поступово їх почали тлумачити не лише в прямому, а й в переносному значенні. Тож давайте пригадаймо ще раз, а що ж таке міф.

(Слайд 2) Міф — це оповідання про минуле, навколишній світ, яке описує події за участю богів, демонів, героїв та історій про походження світу, богів і людства. Тепер міфом ми називаємо щось нереальне, вигадане, таке, чого не було насправді.

Сьогодні в мандрівку запрошують книги

 Про давні часи, міфічних героїв.

 Відкриємо там таємничі світи,

В глибинах віків відшукаєм скарби.

III.  Робота із збіркою «Позакласне читання. 4 клас», с. 87-92.

  •                      Нашу мандрівку розпочинаємо зі Стародавньої Греції. (Слайд. Карта Греції) Там складали міфи ще задовго до того,як поширилося письмо — грецька абетка. На основі міфів Стародавньої Греції розвивалася літерату­ра, скульптура, живопис, театрального мистецтва. У них розповідається про виникнення світу, наро­дження богів та їх діяння, походження людей.(Слайд 5-8 )
  •                      Існує багато розповідей про героїв — напівбогів-напівлюдей, здебільшого синів безсмертних богів і смертних жінок. Ви пригадуєте фільм «Пригоди Геркулеса»? Створений він був на основі міфів про пригоди Геракла, сина Зевса і земної жінки Алкмени. Греки героя звали Гераклом, а римляни — Геркулесом.

― Які  подвиги Геракла вам відомі? В цьому вам допоможе слайд. Пригадайте за малюнками подвиги  Геракла. Перша група переказує один з подвигів Геракла.

  •                      Прочитаємо  одну з таких легенд.

Крітський бик

                        (сьомий подвиг Геракла)

Щоб виконати сьоме доручення Еврісфея, Гераклові довелося покинути Грецію і вирушити на острів Крит. Йому доручив Еврісфей привести в Мікени критського бика. Цього бика цареві Криту Міносу, синові Європи, послав бог моря Посейдон: Мінос повинен був принести бика в жертву Посейдонові. Але Міносу шкода стало жертвувати такого чудового бика — він залишив його у своєму стаді, а в жертву Посейдонові приніс одного зі своїх биків. Посейдон розгнівався на Міноса й наслав на бика, що вийшов з моря, шаленство. По всьому острову метався бик і знищував усе на своєму шля­ху. Великий герой Геракл зловив бика і приборкав його. Геракл сів на широку спину бика і переплив на ньому через море із Криту на Пелопоннес. Геракл привів бика в Мікени, але Еврісфей побоявся за­лишити Посейдонового бика у своєму стаді і пустив його на волю. Відчувши знову волю, побіг шале­ний бик через увесь Пелопоннес на північ і, нарешті, прибіг в Аттіку, на Марафонське поле. Там його вбив великий афінський герой Тесей.

І. Опрацювання міфу «Олімп», с. 87-88.

  •      Читання міфу «ланцюжком», визначення невідомих слів.
  •      Словникова робота

Сонм – збори, зборище, натовп

Десниця – права рука

Чертог – палац

Трон – крісло, місце монарха під час урочистих церемоній

Великиликий – величний,найголовніший

 

  •      Аналіз змісту міфу, імен богів.

― Назвіть імена богів і їх призначення.

Зевс – великий цар людей і богів

Ніке – богиня перемоги

Ейрена – богиня миру

Гера – дружина Зевса, богиня шлюбу

Феміда – охоронниця законів

Іріда  - богиня райдуги

― А те, що не знайшли в тексті, прочитайте з додаткового аркуша.

Артеміда - богиня полювання

Аполлон - бог сонця і покровитель мистецтв

Афродіта - богиня любові і краси

Афінабогиня мудрості і справедливої війни

Гефест - бог вогню і ковальського ремесла

 

  •      Розповідь про Зевса.

— Як ви вважаєте, чи легко Зевсові охороняти лад в усьому світі?

2. Мовчазне читання міфу «Посейдон і божества моря», с. 89-90.

  • Про яких богів прочитали?
  • Яким був Посейдон і чим він займався?
  • Якими ви уявляєте Посейдона, Амфітріту, нереїд, Океана?

Робота над твором «Артеміда», с. 91.

  1. Читання «ланцюжком» і визначення головної думки.
  2. Поміркуйте, якими рисами характеру стародавні греки наділили богиню Артеміду.
  3. Розкажіть, про що піклувалася вічно юна богиня.
  4. Складіть план до цього міфу: (в групах)
  •      Народження богині.
  •      Турботи Артеміди.
  •      Полювання богині.
  •      Улюблені місця відпочинку Артеміди.
  •      5. Робота з творчими завданнями, с. 92.
  • Поєднати тлумачення з відповідним словом.
  • Гра «Так чи ні?»

6. Гра «Допоможи героям знайти свій твір».

                  


Олімп


     Посейдон і

    божества моря


Артеміда


 


Нерей

Зевс

Океан

Амфітріта

Посейдон

Атлас

нереїди


Аполлон Артеміда Зевс німфи


Гефест

Ніке

Зевс

Гера

Феміда

Артеміда

Аполлон

Афродіта

Афіна


Фізкультхвилинка.

IV.  Робота з виставкою книг з теми.

 З міфами якого народу ми вже ознайомились?
Учитель виставляє книжку «Міфи Стародавньої Греції».

Продовжуємо нашу мандрівку до Єгипту (Показ Єгипта на карті). Цивілізація Стародавнього Єгипту існувала майже 4000 років.
Стародавній Єгипет по праву називають батьківщиною мудрості. І хоча ця цивілізація згасла майже дві тисячі років тому, чимало її досягнень живуть і нині. Головними богами Єгипту були:  (Слайд) Атум, Шу, Тефнут, Геб, Нут, Осіріс, Ісіда, Сет, Нефтіда. Божеством-прародителем вважався Атум (Досконалий). Він створив повітря — Шу і вологу — Тефнут. Сином Шу і Тефнут був Геб, божество землі. Його сестра і дружина — Нут, богиня неба. Від Геба і Нут сталися Осіріс, Ісіда, Сет, Нефтіда

  1. Читання міфу «Поява людей».Слайд (Хнум і Тот створюють людей)

Тот — Бог знань і мудрості. Його стали уявляти як наймудрішого Бога, який подарував людству писемність і слугував писарем у Бога сонця Ра.

Поява людей

За одними міфами Стародавнього Єгипту, люди народилися зі сліз бога Ра. Але частіше єгиптяни приписували створення людей богові Хнуму. Він виліпив їх на гончарному крузі. Хнум мав владу над людською долею. Він вкладав у кожного ка — життєву силу. Ка, духовний двійник людини, продов­жував існувати і після смерті господаря, забезпечуючи вічне життя в потойбічному світі. Тому єгип­тяни дбали про мертві тіла і перетворювали їх у мумії.

Друга група, що читала міфи Стародавнього Єгипту, зачитує свої стислі розповіді із чита­цьких щоденників і ставлять на виставку книжку «Міфи Стародавнього Єгипту».

 

2. Міфи Стародавнього Риму

―А ми мандруємо далі до Стародавнього Риму. Старода́вній Рим — одна з цивілізацій Давнього світу, отримала свою назву від головного міста  Рима , яке в свою чергу назване на честь легендарного засновника  Ромула. Стародавній Рим був цивілізацією, заснованою на Апенінському п-ві ще в Х ст. до н. е.(показ на краті світу сучасної Італії). Розташована вздовж Середземного моря, Римська держава з часом стала однією з найбільших імперій Давнього світу. У спадщину людству дісталися також міфи Древнього Риму.

― Які з них ви читали? (Міфи про створення Риму, Міфи про рослини,Міфи про тварин)

Третя група, що читала міфи Стародавнього Риму, зачитує свої стислі розповіді із чита­цьких щоденників і ставлять на виставку книжку.

3. Слов’янські міфи

― Дуже цікаво подорожувати по світу, але вдома, як кажуть найкраще. Ми з вами нащадки слов’ян, то ж в першу чергу слід знати свою історію та культуру. Отже ознайомимося із слов’янською міфологією.

               Читання слов'янського міфу «Тополя».

Тополя

У полянина Жития та його дружини Добрини народилася вродлива донька, яку волхви нарекли Поляною. Росла вона, як з води. І стала дивовижною красунею, якої світ не бачив. Багато красенів-парубків сваталися до неї, та Поля була вірна Стрибі — найпрудкїшому з усіх юнаків округи. Міг він навіть обігнати стрілу, яку випустили з найтугішої тятиви. Тож воєвода посилав Стрибу гінцем в різні кінці, коли була в тому потреба. Щасливі були і Поляна, і Стриба, і стали вони до весілля готуватися. Та на заваді стала врода По­ляни. Бо її краса осліпила навіть грізного громовержця Перуна з Вирію. І надумав бог блискавки взяти шлюб з Поляною. «Бути Поляні Богинею!» — вигукнув громовержець так, що його почули всі поля­ни. І зраділи, що матимуть такого могутнього, всесильного родича, який щедро поливатиме їхню Зем­лю дощем, а ще, дивись, вогняними стрілами відганятиме ворогів.

Про Стрибу всі забули. Всі, крім Полі. Вона боялася шлюбу з Перуном і тихо плакала за своїм коханим. Та ось вбрали Полю в найкращий одяг і повели до урочища Перуна, аби віддати в жони гро­мовержцеві. Все плем'я полян ішло за Перуновою нареченою. І похнюплений Стриба також. Ось і за­дрижала Земля, всі попадали навколішки, лише Поляна стояла горда, як богиня, — у золотому осяян­ні. З пучком вогненних стріл у руці з'явився Перун. Молодецькі сріблясті вуса спадали аж на його мо­гутні груди. Горіли золоті кучері на голові. Сяяли його очі.

Усміхаючись, бог-красень став наближатися до Полі. «Прощай, кохана моя Полю!» — скрик­нув розпачливо Стриба, вихопив короткого мисливського меча і вгородив собі в серце. Жахно скри­кнув натовп. Жалібно зойкнула Поля, залившись слізьми. Спохмурнів Перун і сказав: «Ні, не хочу, щоби на шлюбі моєму лилися кров і сльози. Хай же ти, чарівна Поляно, нікому не дістанешся!»

Сліпуче сяйнули блискавки, вдарив грім. У неймовірному страхові люди припали до Землі. А ко­ли підвели голови, то не побачили красуні Полі. Замість неї виросло дерево — високе й струнке, як дівчина. «То — Поля!» — вжахнулися передні. «Що то за дерево?» — допитувалися задні. «Топо­ля», — відказували їм. Так і пристала до дерева назва — ТОПОЛЯ .

А Перун злітав у Вирій, приніс звідти пригорщу Живої Води, бризнув на лице мертвому Стрибі, й ожив юнак. «Будь моїм побратимом, Стрибо! — сказав Перун. — Адже обидва ми осиротіли без нашої Полі. Чи згоден?» «Згоден», — відповів Стриба. Перун схопив за руку побратима, потягнув за собою, і... обидва легко злетіли в небо, полинули у Вирій. Там Стриба з дозволу Рода вкусив молодильне яблуко і став безсмертним. «Роде, — звернувся Перун до Сокола, — дай крила для ніг мого поб­ратима Стриби — його я хочу зробити богом вітрів, без яких не буде життя на Землі».

І тоді Сокіл-Род пустив дві сльозинки, і до ніг Стриби впало два крила. І врочисто промовив Пе­рун: «Тепер ти володар вітрів на світі, тепер ти не Стриба, а СТРИБОГ!» Так стали побратимами Пе­рун і Стрибог. Стрибог щодуху ганяє хмари по світу, а Перун їх розпанахує стрілами, пускаючи жит­тєдайний дощ на Землю в потрібному місці. Так вони творять добро: без вітру й без дощу й справді немає життя на Землі.

Сергій Плачинда

  • З якими слов’янськими богами ми познайомилися на уроках читання? (Слайд про слов’янських богів)

Учні четвертої групи виставляють на виставку книжку зі слов'янськими міфами, зачитують із читацького що­денника свої стислі перекази.

— Погляньте на виставку книжок. Назвіть книжки, які ви бачите. Визначте, який тип книжок за структурою ви прочитали. (Книжка-збірка). Про що довідалися, прочитавши книжки? Хто автор? (Рі­зні народи світу).

Які відкриття ви зробили для себе, прочитавши книжку?

Чи допомагали вам ілюстрації в розумінні змісту міфу?

Які з книжок ви радите про­читати вашим друзям?

V.    Підсумок уроку.

— Розгадайте кросворд і дізнайтеся, як звали богиню Землі в слов'янській міфології. (Діти запи­сують відповіді на дошці).

  1. Що тримає в руках Посейдон? (Тризубець)
  2. Цар людей і богів у греків. (Зевс)
  3. Грецька богиня, яка дає всім життя. (Артеміда)
  4. Маленькі істоти, що живуть у повітрі та вирощують найгарніші й найароматніші квіти. (Ельфи)
  5. Дружина Зевса. (Гера)
  6. Син Посейдона, який викликає грізні бурі. (Тритон)
  7. Грецький бог світла. (Аполлон)
  8. Дерево, що виросло замість дівчини в полі. (Тополя)

У кожного народу залишилися перекази, де справжнє переплітається із вигаданим. Багато різно­манітних цікавих, повчальних, героїчних міфів дійшло до нашого часу. Читайте їх, пізнавайте минуле, відкривайте для себе незнаний досі, фантастичний світ.

VI.  Домашнє завдання.

Сторінками історії України

Перша група читає про Київську Русь у довідниках та енциклопедіях.

Друга група читає про козацьку добу в науково-популярних виданнях.

Третя група читає в журналах «Дзвіночок», «Крилаті», «Куля» про минуле рідного краю.

Четверта група читає твори письменників, поетів рідного краю про визначні події і людей.

Кожна група готує звіт про прочитане.

 

Мультфільм Міфи давньої Греції

https://www.youtube.com/watch?v=0JW2-NxquA8

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сидоренко Тамара Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Рожко Світлана
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
9657
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку