Виховувати бажання творити добро, бережне ставлення до природи.
Тверді та м’які приголосні звуки
Тема. Тверді та м’які приголосні звуки. Легенда Наддніпрянщини «За добро — добром». Порівняння заголовка та кінцівки легенди (с. 47-49).
Мета. Вчити учнів позначати м’якість приголосних буквами і, я, ю, є; удосконалювати навички звуко-буквеного аналізу слів; активізувати і поповнювати словниковий запас учнів; удосконалювати читацькі навички. Розвивати усне мовлення, пам’ять, увагу, вміння порівнювати, аналізувати. Виховувати бажання творити добро, бережне ставлення до природи.
Обладнання. Мішечок, кольорові паперові листочки дерев.
Перебіг уроку
І. Вступна частина
Організація класу
Тема ця хоч не проста, та для вас цікава,
Будуть в ній нові слова, буде і забава.
І в скарбничку мовну цю , поки вивчим тему,
Мовних скарбів пребагато ми зберемо.
• Вправа «Чарівний мішечок»
— Діти, у нас сьогодні незвичайний урок. Для того, щоб вам працювалося добре, ніщо не заважало, пропоную всі ваші страхи, поганий настрій, негативні емоції скласти до чарівного мішечка. Заховаємо його якнайдалі, а з собою візьмемо лише добрий настрій, старанність та кмітливість.
• Мозковий штурм «Очікування»
— Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
. Робота з конструктором LEGO. Гра «Відповідаємо цеглинками»
-Якщо у слові ви чуєте перший звук голосний, піднімайте правою рукою червону цеглинку, а якщо перший звук приголосний, піднімайте лівою рукою синю цеглинку.
Школа, Вадим, осінь, дорога, автомобіль, Антон, урок, перерва.
ІІ. Основна частина
Слухання лінгвістичної загадки.
У лісі жили голосні та приголосні звуки. Цілий день вони трудилися. Голосні весь день співали, а приголосні були письменниками-вони постійно писали. Коли на небо наступала ніч і виходив місяць, то голосні лягали спати на круглі ліжечка, а приголосні на прямокутні і підстеляли один матрац. А деяким приголосним було дуже твердо і вони підстеляли два матраци. Що це були за приголосні звуки?
2. Актуалізація опорних знань
• Відгадування загадки.
У садах, лісах блукає, золотисту стелить постіль —
в жовті шати одягає, жде сестрицю білу в гості. (Осінь)
Джерело: http://web.archive.org/web/20191001114121/http://doshkolenok.kiev.ua/zagadki/489-zagadky-pro-osin.html
— Які зміни відбулися в природі з настанням осені? Чому стало менше птахів, комах?
— Пригадайте на́зви комах, які треба писати з буквосполученнями «дж», «дз». (Джміль, бджола, ґедзь.) Назвіть ланцюжки звуків кожного слова. Які з цих слів не можна перенести з рядка в рядок?
2. Робота над легендою Наддніпрянщини «За добро — добром».
• Підготовка до читання легенди.
Опрацювання слів на с. 47 (вправа 1).
— Прочитайте всі слова. Які з них односкладові? Яке слово найдовше? Яке найкоротше?
• «Щоденні 5». Слухаю і розумію (вправа 2).
— Хто дійові особи легенди?
— Чи просила бджола про допомогу?
• «Щоденні 5». Читаю для себе.
Після самостійного перечитування легенди виконують завдання вправи 3 (с. 48).
— Пригадайте, з яких частин складається текст . У якій частині є народна мудрість (прислів’я)?
Творча робота.
-Перечитайте текст. З яких речень за метою висловлювання він складається?
-Перебудуйте подані речення так, щоб вони стали спонукальними.
-Запишіть утворений текст.
• Визначення головної думки легенди (вправа 4).
Учні працюють у групах. Перечитують заголовок та кінцівку легенди. Обговорюють, чим вони схожі. Визначають, що легенда вчить допомагати одне одному, незалежно, просять тебе про допомогу, чи ні.
У легенді «За добро — добром» є 9 слів зі знаком м’якшення.
3. Мовна розминка «Вірю не вірю».
• Вправа 5.
Учні розглядають малюнок, визначають, що відображення букви «ер» у ставочку — буква «знак пом’якшення».
— Чим особлива ця буква? (Вона не позначає ніякого звука, вказує, що попередній приголосний треба вимовляти м’яко.)
4. Мотивація навчальної діяльності.
— Розгляньте малюнки.
5. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
• Виконання вправи 6.
Хто це? (Учитель демонструє зображення козулі, оленя та лані.)
— Що спільного у написанні слів лань і олень? (Знак м’якшення у кінці.)
— Побудуйте звукову модель слова козуля. Назвіть м’який приголосний звук.
Як позначити на письмі м’якість приголосного [лˊ]?
• Виконання вправи 7.
Мовне дослідження. Роль знака м’якшення у слові.
Ознайомлення з правилом.
Дослідження букв, які позначають м’якість попереднього приголосного.
Перегляд відеоролика про значення слова за QR-кодом, поданим у підручнику.
Повторення правила.
6. Закріплення нових знань у процесі практичної діяльності.
Запишіть у зошит слова з зі знаком м’якшення з наступних слайдів. Побудуй звукові моделі двох слів (на вибір).
• Гра «Мовні кошики». Робота в групах.
Дітям пропонується «розкласти» слова у два кошики. В один кошик вони складають малюнки, у назвах яких треба писати знак м’якшення, а в інший — з літерами я, ю, є, і.
ІІІ. Заключна частина.
Гра «Оплекси по колу».
Учень виходить до дошки і дарує комусь свої оплески (за те, що отримав допомогу на уроці; добре було працювати в групі, парі; був активним на уроці; працював без помилок; мовлення було чітким і виразним; склав гарне речення; виразно читав записаний текст).
1. Домашнє завдання.
Вправа 9 на с. 49. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.
2. Рефлексія.
Використання стратегії «Ромашка Блума».
Орієнтовні запитання.
Просте: Що цікавого було сьогодні на уроці?
Уточнююче: Я правильно зрозуміла, що сьогодні діти дуже старалися?
Пояснююче: Чому нам потрібно старанно вчитись?
Оцінююче: Як ви оцінете свою роботу на уроці?
Практичне: Де ми використаємо свої знання?