План – конспект теоретичного уроку з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку: №3 Закон Кулона. Потенціал і робота.
Мета уроку:
Навчальна: сформувати знання про закон Кулона, електричний потенціал і роботу електричногополя.
Виховна: виховувати культуру праці, працелюбність, повагу до праці.
Розвиваюча: розвивати мислення, сприяти всебічному розвитку учнів, розвивати пам`ять, мислення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочні засоби :
СТРУКТУРА УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина уроку.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
3. Постановка завдань уроку.
4. Пояснення нової теми.
5. Оперативний контроль вивченого на уроці.
6. Закріплення теми уроку (практичне завдання).
7. Систематизація та узагальнення знань.
8. Підсумок уроку:
а) підведення підсумків розглянутих на уроці знань
б) пояснення домашнього завдання
в) оцінювання знань учнів.
ХІД УРОКУ
1. Організаційно-вступна частина
Налаштування психологічного настрою учня на продуктивну роботу
2. Актуалізація та корекція опорних знань учнів
Актуалізація мотиваційних резервів учня шляхом фронтального опитування учнів з пройденого раніше матеріалу. Запитання до учнів
1) прості електричні поля;
2) що таке точковий заряд;
3. Постановка завдання уроку
Сьогодні на уроці ми вивчимо закон Кулона, та що таке потенціал і робота.
4. Пояснення нової теми
Рис. 1
Досліджуючи силову взаємодію заряджених тіл (рис. 1), Генрі Кавендіш у 1773 р. встановив закономірності, що складають зміст закону Кулона. Але на той час явище електростатичної індукції було невідоме і Кавендіш не міг пояснити, чому притягуються дві кульки, одну з яких не було заряджено. Кулон, винахідник крутильних терезів, унаслідок багаторазових експериментів у 1785 р. встановив закономірності, які становлять тепер закон Кулона:
Сила F12 за модулем дорівнює силі -F21 і визначається за формулою:
де q1 i q2 заряди кульок, г12 — відстань між ними, одиничний вектор, що вказує на напрямок дії сили F12; k — коефіцієнт пропорційності. В системі СІ прийнято, що
де єа називається абсолютною діелектричною проникністю середовища.
Найбільше числове значення має коефіцієнт для вакууму, що відповідає найменшому значенню ε0. Цю εа вакууму позначено як ε0 і названо електричною сталою:
ε0 = 8,85 • 10-12 (Ф/м)
де Ф — означає фараду.
Для визначення εа через ε0 введено відносну діелектричну проникність єг:
εr = εа/ε0
Вона показує, у скільки разів сила Кулона у даному середовищі менша, ніж у вакуумі. Тоді, щоб визначити абсолютну діелектричну проникність середовища єа, необхідно відносну діелектричну проникність єг помножити на сталу ε0. Якщо у просторі знаходиться декілька зарядів, відстанню між якими та їх значеннями не можна знехтувати, тоді напруженість єk поля, згідно з принципом накладання, визначається як векторна сума напруженостей від кожного з п зарядів.
Тобто напруженість εk поля, що створюється п зарядами qі (і = 1, 2, ..., n), дорівнює геометричній сумі напруженостей полів, що створюються кожним зарядом окремо.
Сила Fк, що діє на заряд q в точці поля напруженості єk, дорівнює добутку скаляра q на вектор питомої сили єk:
Fk = q·εk
У випадку, коли силу прикладено до тіла з зарядом q, яке рухається по шляху l, ця сила виконає роботу.
Потенціал і робота електричного поля
Рухатися може як тіло з нерухомим зарядом q, так і заряд q в тілі. В обох випадках виконується робота кулонівських сил Fk електростатичного поля напруженості єk. Нехай заряд q рухається в однорідному полі між двома пластинами А і В. Робота на шляху 1 складається з елементарних робіт. Елементарною називають роботу ΔА на малому відрізку Δl шляху, де напруженість єk можна вважати незмінною. Ця робота дорівнює:
ΔА = Fk · Δl · cosα
де α — кут між векторами Fk i Δl .
На шляху l робота А дорівнює алгебраїчній сумiΣ,і елементарних робіт.
Робота вимірюється у джоулях: [Дж] = [Н • м] = [кг • м2 • с-2]. В електротехніці доречно ввести роботу по переміщенню одиничного заряду:
Відношення А/q визначає інваріантну до заряду q характеристику поля кулонівських сил — електричний потенціал (φ). Потенціал φ є скаляром, що визначає потенціальну енергію одиничного позитивного заряду у заданій точці поля і має розмірність:
Електростатичне поле називають потенціальним. Кожна точка його має певний потенціал. Робота по переміщенню одиничного заряду із заданої точки поля в точку, де напруженість єk дорівнює нулю (умовну нескінченно віддалену точку), є питомою потенціальною енергією або потенціалом цієї точки поля.
Роботу по переміщенню одиничного позитивного заряду з точки 1 поля в точку 2 називають різницею потенціалів між цими точками.
Можна зазначити, що різниця потенціалів і потенціал не залежать від форми шляху, а визначаються його крайніми точками.
Отже, випливають такі висновки:
1. Робота кулонівських сил електростатичного поля будь-якої системи зарядів не залежить від форми шляху, а визначається його крайніми точками.
2. Якщо крайні точки електростатичного поля збігаються (шлях замкнений),
то робота кулонівських сил завжди дорівнює нулю, тобто циркуляція вектора εк напруженості електростатичного поля дорівнює нулю; силові лінії електричного поля не можуть бути замкненими, бо тоді робота вздовж замкненого шляху не дорівнюватиме нулю, що суперечить попередньому висновку.
3. Якщо одиничний позитивний заряд рухатиметься у напрямку на-
пруженості єк електростатичного поля або під гострим кутом до неї, то
для досить малої відстані між точками А і В матимемо:
Фізичний зміст одиниці питомої роботи в один вольт: 1В — це одиниця потенціалу, різниці потенціалів (або напруги), тобто роботи в 1 Джоуль по переміщенню заряду в один кулон із заданої точки в нескінченість або з однієї в другу. Тисяча вольт — один кіловольт (1 кВ), одна тисячна вольта — один мілівольт (1 мВ).
5. Оперативний контроль
Викладач оперативно проводить опитування учнів з викладеного матеріалу:
3) що таке потенціал та напруга ?
6. Закріплення теми уроку
Викладач дає завдання учням написати на дошці формули : закону Кулона, Кулонівської сили, роботи, потенціалу, напруги.
7. Систематизація та узагальнення знань
Викладач викликає до дошки по одному учнів із завданням розповісти:
- про властивості закону Кулона;
- про відношення роботи до заряду;
- про потенціал та напругу.
8. Пояснення домашнього завдання
Викладач
- підводить підсумки уроку коротким оглядом його змісту.
- проводить оцінювання знань учнів, які відповідали на уроці, оголошує оцінки.
На дошці викладач пише домашнє завдання
Сторінки 10 – 13 у підручнику «Електротехніка з основами промислової електроніки» , Автор А.М. Гуржій та інші. Київ Форум 2002
План – конспект теоретичного уроку
з предмета
“Електротехніка з основами промислової електроніки”
Тема уроку №3: Закон Кулона. Потенціал і робота.
Склав викладач: Р.В. Лакуста