Закони Грегора Менделя.

Про матеріал
Методична розробка уроку для учнів 9 класу на тему "Закони Грегора Менделя".
Перегляд файлу

Тема. І та ІІ закони Менделя.

Завдання:

  • сформувати поняття про перший та другий закони Менделя;
  • виховувати науковий світогляд;
  • розвивати уміння працювати з підручником, схемами і таблицями.

Обладнання: портрети Г. Менделя; рисунок із зображенням ознак гороху, які досліджував Мендель; схема моногібридного схрещування; таблиці, опорні конспекти, малюнки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

 

Хід уроку

 

 

  1. Оголошення теми і постановка завдань уроку.

Темою нашого уроку є «Перший та другий закони Менделя». Завдання, яке стоїть перед нами, - розібратися в сутності цих законів.

  1. Актуалізація опорних знань.
    1. Що таке ген?
    2. Які гени називаються алельними?
    3. Які гени називаються а)домінантними; б)рецесивними?
    4. Що називають генотипом?
    5. Що таке фенотип?
  2. Мотивація вивчення нових знань.

Зараз ми з вами поговоримо про той недалекий час, коли генетика як наука тільки зароджувалась і про ці терміни ще ніхто і ніколи не чув. Люди знали і розуміли, що існують ознаки, які передаються від батьків до дітей, інші – через покоління і більше. Але знання про ці ознаки обмежувались тільки їх зовнішнім проявом, тобто фенотипом. Навіть досить древня селекція тварин не мала наукової бази і пояснення. Було зроблено багато спроб прослідкувати наслідування різних ознак, але вони не давали результатів.

ІV. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу.

Так було до 1865 року. Коли вийшла у світ праця Грегора Менделя.

Хто такий був Мендель?

Це була дивовижна людина, яка поєднувала в собі монаха і вченого, настоятеля монастиря і дослідника. Вчився Мендель у венському університеті на фізико-математичному факультеті, працював з відомим фізиком Християном Допплером. Знання отримані ним в той час знадобились при розробці досліджень.

Для досліджень Мендель брав горох. Чому?

  • багато сортів;
  • короткий життєвий цикл;
  • самозапильна рослина.

Чисті лінії – це генотипно однорідні нащадки однієї особини, гомозиготні по більшості генів і отримані в результаті самозапилення або самозапліднення.

Що ж робив Мендель?

Він брав чисті лінії і схрещував їх між собою.

Як називається цей метод?

І закон одноманіття гібридів першого покоління: у фенотипі гібридів першого покоління проявляється тільки домінантний ген.

ІІ закон розщеплення: при схрещуванні гібридів (F1) першого покоління між собою серед їх нащадків спостерігається явище розщеплення ознак 3:1.

  1. Вторинне вивчення та закріплення нового матеріалу.

Спираючись на закони і рисунки до них, на дошці і в зошитах створюються схеми по першому і другому законах з використанням генетичних позначень. Учні визначають відповідність певних генотипів фенотипам.

 

 

1. Жовтий горох з 2-ма домінантними с 2-мя рецессивными

генами жовтого забарвлення  ами зеленой окраски

(он чистий по ознаці – колір в генотипі

тільки жовтий)

 

 

2. Гени в гаметах

 

 

 

 

3. Зиготи з таких гамет в F1

 

4. Забарвлення: всі жовті, так як ген домінантний – жовтий; але в генотип є і зелений , він подавляється; ми спостерігаємо правило одноманіття гібридів F1.

 

Друге покоління F2

1. Жовтий горох F1

 

 

2. Гени в різних гаметах: дозрівають два сорти різних гамет і ; гамети «чисті» (або жовті, або зелені, тобто гамети не гібридні).

 

3. В результаті запліднення з цих гамет утворюються 4 типи зигот.

 

4. Забарвлення насіння (фенотип – зовнішній прояв генотипу).

 

 

 

 

  1. Узагальнення та систематизації.
    1. Що таке гетерозигота?
    2. Що таке гомозигота?
    3. Які рослини називають чистими лініями?
    4. Як звучить перший закон Менделя?
    5. Як звучить другий закон Менделя?

VII. Підведення підсумків уроку.

Виставлення оцінок. Характеристика роботи учнів в класі. Побажання щодо кращої роботи певних учнів чи поведінки в класі.

VIII. Домашнє завдання

 

Розповідь

вчителя

 

 

Фронтальна бесіда

 

 

 

 

 

Розповідь вчителя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розповідь учителя з елементами пошукової бесіди

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспектування

 

 

Пошукова бесіда

 

Робота з підручником

Конспектування

 

 

 

 

 

 

 

Бесіда. Створення схеми на дошці

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

бесіда

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 9 клас (Задорожний К. М.)
Додано
28 жовтня 2020
Переглядів
928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку