Тема. І та ІІ закони Менделя.
Завдання:
Обладнання: портрети Г. Менделя; рисунок із зображенням ознак гороху, які досліджував Мендель; схема моногібридного схрещування; таблиці, опорні конспекти, малюнки.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
Темою нашого уроку є «Перший та другий закони Менделя». Завдання, яке стоїть перед нами, - розібратися в сутності цих законів.
Зараз ми з вами поговоримо про той недалекий час, коли генетика як наука тільки зароджувалась і про ці терміни ще ніхто і ніколи не чув. Люди знали і розуміли, що існують ознаки, які передаються від батьків до дітей, інші – через покоління і більше. Але знання про ці ознаки обмежувались тільки їх зовнішнім проявом, тобто фенотипом. Навіть досить древня селекція тварин не мала наукової бази і пояснення. Було зроблено багато спроб прослідкувати наслідування різних ознак, але вони не давали результатів. ІV. Первинне сприйняття та осмислення нового матеріалу. Так було до 1865 року. Коли вийшла у світ праця Грегора Менделя. Хто такий був Мендель? Це була дивовижна людина, яка поєднувала в собі монаха і вченого, настоятеля монастиря і дослідника. Вчився Мендель у венському університеті на фізико-математичному факультеті, працював з відомим фізиком Християном Допплером. Знання отримані ним в той час знадобились при розробці досліджень. Для досліджень Мендель брав горох. Чому?
Чисті лінії – це генотипно однорідні нащадки однієї особини, гомозиготні по більшості генів і отримані в результаті самозапилення або самозапліднення. Що ж робив Мендель? Він брав чисті лінії і схрещував їх між собою. Як називається цей метод? І закон одноманіття гібридів першого покоління: у фенотипі гібридів першого покоління проявляється тільки домінантний ген. ІІ закон розщеплення: при схрещуванні гібридів (F1) першого покоління між собою серед їх нащадків спостерігається явище розщеплення ознак 3:1.
Спираючись на закони і рисунки до них, на дошці і в зошитах створюються схеми по першому і другому законах з використанням генетичних позначень. Учні визначають відповідність певних генотипів фенотипам.
1. Жовтий горох з 2-ма домінантними с 2-мя рецессивными генами жовтого забарвлення ами зеленой окраски (он чистий по ознаці – колір в генотипі тільки жовтий)
2. Гени в гаметах
3. Зиготи з таких гамет в F1
4. Забарвлення: всі жовті, так як ген домінантний – жовтий; але в генотип є і зелений , він подавляється; ми спостерігаємо правило одноманіття гібридів F1.
Друге покоління F2 1. Жовтий горох F1 –
2. Гени в різних гаметах: дозрівають два сорти різних гамет і ; гамети «чисті» (або жовті, або зелені, тобто гамети не гібридні).
3. В результаті запліднення з цих гамет утворюються 4 типи зигот.
4. Забарвлення насіння (фенотип – зовнішній прояв генотипу).
VII. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок. Характеристика роботи учнів в класі. Побажання щодо кращої роботи певних учнів чи поведінки в класі. VIII. Домашнє завдання
|
Розповідь вчителя
Фронтальна бесіда
Розповідь вчителя
Розповідь учителя з елементами пошукової бесіди
Конспектування
Пошукова бесіда
Робота з підручником Конспектування
Бесіда. Створення схеми на дошці
бесіда
|