Закріплення і узагальнення знань про іменник як частину мови

Про матеріал
Мета : систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід і число іменників; розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідної держави, почуття радості в спільній роботі, увагу до слова.
Перегляд файлу

                                                   http://document.ua/idocs/gerb.gif

                                                                         У К Р А Ї Н А

                                                     КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

                                  НЕТАЙЛІВСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС:

                   загальноосвітня  школа І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад

                      86052  с.Нетайлове  Донецька область     Ясинуватський район   вул. Набережна , буд.2 а

                                                   Код   ЄДРПОУ    25708444   chostagalina@ ukr.net

____________________________________________________________________________________

 

 

 

                                                                 Вчитель : Смаженко К.О.

 

 

2020 р.

Мета :  систематизувати та узагальнити знання учнів про іменник як частину мови, його граматичні ознаки; удосконалювати вміння визначати рід і число іменників; розвивати мовлення, логічне мислення, пізнавальний інтерес; виховувати любов до рідної держави, почуття радості в спільній роботі, увагу до слова.

Обладнання: мультимедійна презентація, завдання для груп, роздавальний  матеріал для груп.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

  • Я вас вітаю. Посміхніться один одному, нашим гостям. Я бажаю вам впевненості, інтересу, творчості і активності. Якими ж ви повинні бути на уроці щоб максимально показати свої знання?
  • У-важними
  • Р-озумними
  • О-рганізованими
  • К-мітливими

А для того, щоб урок був плідним, ми будемо дотримуватись  правил:

  1. Правило піднятої руки.
  2. Працювати активно, творчо.
  3. Цінувати час.
  4. Співпрацювати у групах.
  5. Слухати вчителя.

Робота в парах. Гра «Склади план уроку».

Щоб робота на уроці була організованою, складемо план .У вас на партах лежать аркуші, на яких записано прислів’я. Попрацюйте в парах. Ваше завдання: прочитайте прислів’я, пронумеруйте їх в такому порядку, щоб відтворити послідовність дій нашого уроку.

 

  • Хто багато робить, той і багато вміє.
  • Зробив діло – гуляй сміло.
  • Добрий початок – половина роботи.

(Правильні відповіді на слайді)

2.Хто багато робить, той і багато вміє.

3.Зробив діло – гуляй сміло.

1.Добрий початок – половина роботи.)

  • Молодці. У нас добрий початок і я сподіваюсь, що ми з вами виконаємо багато цікавих завдань.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Сьогодні, діти, ми здійснимо коротеньку подорож куточками нашої держави. І одночасно будемо повторювати вивчений матеріал. А з якої теми ми закріпимо знання, ви дізнаєтесь, коли розв’яжете кросворд.

 

 

 

                                            Д   Н    І   П  Р  О 

                                              Г   І   М   Н 

                            П  Р  Е  З  И   Д   Е   Н  Т

                                               К   О  Н  С  Т  И  Т  У  Ц  І  Я

                                 Ш   Е  В Ч  Е  Н   К О

                                                    К  И  Ї  В

                    Х  Р  Е   Щ  А    Т  И  К   

  1. Найбільша річка України.
  2. Урочиста пісня, символ держави.
  3. Керманич нашої держави.
  4. Головний закон України.
  5. Прізвище українського поета, художника, який прославив Україну далеко за її межами, автор збірки «Кобзар».
  6. Столиця України.
  7. Головна вулиця Києва.

 

    - Отже, яке утворилося слово у виділених клітинках? (Іменник)

ІІІ. Оголошення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  Отож,  наше завдання: узагальнити знання про цю частину мови, одержані на попередніх уроках.  

 

Вправа „Мікрофон”. Бліц опитування.

 Перш за все продовжіть речення:

  • Іменник — це…
  • На питання хто? відповідають…
  • На питання що? відповідають…
  • Власні іменники пишуть…
  • Загальні іменники пишуть…
  • Синоніми- це…    Антоніми-це…
  • Якого роду бувають іменники?
  • За допомогою чого встановлюється зв'язок іменника з іншими словами?

ІV. Узагальнення і систематизація отриманих знань

КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА

Розгорніть зошити, запишіть дату уроку.

Як називається наша країна? Назвіть синоніми до слова Україна..

    Розпочнемо роботу в зошитах з каліграфічної хвилинки.

Ук аї ра їн на Україна         

Українці люблять свою Батьківщину. (пояснити написання слова Україна)

(1 дитина біля дошки)

Підкресліть у реченні підмет, присудок і другорядні члени речення.

Знайдіть іменники в цьому реченні. Якими членами речення виступають іменники?

Отже, робимо висновок, що іменники в реченні можуть виступати як підметом, так і другорядними членами речення.

 

Виконаємо звуко-буквений аналіз слова Україна .

Отже, діти, як я і обіцяла , сьогодні ми вирушимо у коротеньку подорож і розпочати її я пропоную вам із столиці нашої держави, міста Київ. Це одне з найстаріших міст Европи,  За легендою, його засновниками були три брати – Кий, Хорив, Щек та їхня сестра Либідь. Київ став центром зародження  великої держави Київська Русь. У Києві багато цікавих історичних місць, серед яких Києво-Печерська лавра, Золоті ворота, Софіївський та Михайлівський собори та інші.

Інші цікавинки  дізнаємось із наступного завдання. Увага на екран.

Прочитайте текст. Ваше завдання: записати його в зошит, розкривачи дужки.

Найбільше місто (У у)країни – (К к )иїв. Розташоване воно   на берегах (Рр)ічки (Д д)ніпро.  Окрасою (К к)иєва є головна   (В в)улиця  – (Х х)рещатик.

 Як написали слова? Чому? 

  • Які ще слова відносимо до власних назв?

 

Закріпимо знання про власні назви за допомогою гри «Я почну, а ви продовжуйте» (називаю власну назву,  а діти продовжують називати слово на останню букву попереднього слова).

Що ж, відвідали Київ, подорожуємо далі. Мандруємо до  Українських Карпат.

Не можна уявити України без Карпат . 

Велика гірська система розкинулась на заході країни.

Як називається найвища вершина  в Українських Карпатах? ( гора Говерла) На схилах Карпат  розкинулися  полонини. Там пасуться численні отари овець. 

На що багаті Карпати, дізнаєтесь із наступного завдання. Відгадайте загадки, а слова-відгадки запишіть  у множині.

        

 1.  Взимку по ній ходять, улітку пливуть. (Річка)

 

2.Влітку диво це знайду В полі, в лісі і в саду.

 Ця рослина кольорова. Запашна, така чудова. (квітка)

 

3.З висоти  зриваючись, 
Грізно він реве
І, розбившись об каміння, 

Піною стає. (Водоспад)

4.Сніг її не налякає,

 І на спеку не зважає.

Зеленіє навіть взимку,

 Має з голочок хустинку. (Смерека, ялинка).

  • Зачитайте слова, які ви записали у зошити.

(Річки,  водоспади, смереки, квіти).

 

Фізультхвилинка для очей:

Роздивіться навколо, які гарні Карпати. Подивіться вправо, вліво, вгору, вниз. Напишіть слово «Гори» своїми оченятами

Щож, побували ми у Карпатах, збігає до кінця наша екскурсія у горах. На прощання  прочитайте вірш

           Карпати

Високі гори, скелі й кручі,

 потік бурхливої води,

залишать спогад неминучий,

 і знов покличуть нас сюди.

Випишіть іменники із залежними від них прикметниками. У дужках між ними поставте питання від іменника до прикметника.

(Гори (які?) високі, води (якої?) бурхливої, спогад (який?) неминучий)

 

Що ж, гори неодмінно нас покличуть і я впевнена, що кожен з нас насправді побуває у Карпатах.

Фізкультхвилинка:

 

Наша екскурсія продовжується  і ми відправляємось на потязі до міста Харків, але щоб сісти на потяг ми повинні згадати рід іменників і віднести валізи до свого вагона. Коли  завантажемо всі валізи наш потяг поїде до міста.

Пригадайте, скільки родів є в українській мові? Як їх розрізняти?

 

  Ми приїхали до міста Харків. Воно завжди  зустрічає гостей теплими обіймами і щирими посмішками свої мешканців.

Запрошую вас на відвідини Харкывський  зоопарк. Але для того, щоб нам дозволили екскурсію, під час неї ми повинні будемо виконувати завдання: під час екскурсії на слайді будуть з’являтися слова. З цих слів запишіть у зошити назви істот.

Попри морозну погоду, двері Харківського зоопарку відкриті для всіх відвідувачів. А подивитися тут є на що. Для прикладу, в оленя з’явився новий ворог – ялинка, яку він невпинно буцає рогами , адже у нього період підготовки до скидання ріг (у березні), то він випробовує свою силу  (олень, ялинка). У лева Ніка розпалилася палка любов до його дами серця Даши, яку він від усіх оберігає та дає про це знати й відвідувачам. (лев, любов).  Третій рік поспіль тут мешкають тигр Тамерлан і його сестра Аїда. Обоє прибули сюди ще  малятами і  майже одразу стали улюбленцями відвідувачів.  (тигр, сестра).

  Нас зачаровує  картина, побачена на озері. Тут мешкають  голуби і лебеді. У невеличкому Харкові птахи-символи поєднують те, чого так не вистачає нашій Україні – любові та миру. (мир, птах) Наша прогулянку ї триває  і ми наближаємось до ведмежого барлогу. Нажаль ведмедів ми не побачимо, адже взимку ці звірі сплять.  (ведмідь, барліг).

Зачитайте слова, які ви записали.

З нами вітаються всі, кожен по-своєму: хтось мекає, хтось цвіркоче – інші просто лащаться і йдуть на зустріч. Нажаль час перебування тут закінчується, але ми обов’язково сюди повернемось. Ми ж іще не все бачили.. 

Що ж настав час повертатись до рідного села.

 Розгорніть свої підручники на с. 137.Розгляньте таблицю розбору іменника, як частини мови. Попрацюйте самостійно, користуючись таблицею.

 

  1. Ми живемо у селі Нетайлове.
  2. Наше село  знаходиться у Донецкій області.
  3. Мешканці Нетайлова дуже люблять своє село.

(Діти звітують)

 

На закінчення прослухайте текст. На  місці, паузи, вам потрібно вставити іменники-антоніми.

Простори України розкинулись із заходу на  схід, із півночі на південь.

У всі пори року прекрасна і українська земля і українське небо. Білим пухом встеляє землю зима, а різнобарвним килимом із трав і квітів літо. Рожевим серпанком огортає вершини гір погожий ранок та важким темним покривалом накриває їх плечі вечір.

Та найбільша цінність української землі – її люди, головними рисами яких є не ледарство, а працьовитість, не жадібність, а щедрість. Люди, які найбільш за все бажають своїй Батьківщині не війни, а світлого і вічного миру.

 

У вас на партах лежать стрічки  синього і жовтого кольорів,  візьміть їх у руки

Побували ми у мальовничих куточках України, що ми можемо сказати про нашу країну, яка вона? (щоразу називаючи ознаку, переплітайте між собою стрічечки.  Складіть між собою кінці стрічок . Ц е – закладка у ваш підручник, покладіть її на сторінці 138.

 

  V. Підсумок уроку.

На сьогоднішньому уроці я пригадав…

Найбільш мене вразило…

Мені сподобалось виконувати завдання …

Я хочу…

VI. Домашнє завдання

Вашим домашнім завданням буде скласти і записати сенкан про Україну.

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
618
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку