На вас чекає подорож у світ Математики. Ви зустрінетесь із персонажами казок, які приготували для вас свої завдання: приклади та задачі на додавання та віднімання двоцифрових чисел.
Тема: Закріплення прийомів усного і письмового додавання і віднімання двоцифрових чисел. Розв’язування задач.
Мета: закріпити вміння дітей виконувати усне й письмове додавання і віднімання двоцифрових чисел; організувати творчу роботу над задачею; формувати комунікативну компетентність; розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, спостережливість, увагу і уважність; прищеплювати любов до математики; виховувати товариськість, готовність прийти на допомогу один одному.
Обладнання: план подорожі, індивідуальні картки з диференційованими завданнями, математичне лото, геометричний матеріал.
Тип уроку: урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Вітання: Треба всім нам привітатись: Добрий день!
Дружно, голосно сказати: Добрий день!
Вліво, вправо поверніться,
Один одному всміхніться: Добрий день!
У долоні поплескайте: Добрий день!
Дружно всі не відставайте: Добрий день!
- Погляньте у віконечко – сьогодні чудовий сонячний день. І настрій у нас чудовий.
ІІ. Повідомлення теми уроку
Сьогодні урок наш буде незвичайним. На вас чекає подорож у світ Математики. Ви зустрінетесь із персонажами казок, які приготували для вас свої завдання: приклади та задачі на додавання та віднімання двоцифрових чисел.
ІІІ. Усний рахунок
А щоб дізнатись яким видом транспорту ми будемо подорожувати, розв’яжемо приклади (естафета):
46 – 16 = 30 (У) 23 + 32 = 55 (В)
64 – 5 = 59 (Т) 72 + 8 = 80 (О)
90 – 45 = 45 (Б) 27 + 34 = 61 (А)
56 + 26 = 82 (С)
Отже, в подорож ми поїдемо автобусом. Уявіть собі, що наш клас зручний комфортабельний автобус. Заправлятись він буде нашими знаннями. Рухатись далі автобус буде тоді, коли ви правильно виконуватимете завдання.
Готові до подорожі? Тож сядьте зручніше, ми вирушаємо.
Запишемо в зошит дату нашої подорожі.
Завдання для водіїв (на картках з малюнками автобуса).
- Чи добре наші водії ознайомлені з маршрутом подорожі? (Два учні працюють біля дошки)
Картка № 1
4 дм 8 см = см
9 м 4 дм = дм
100 см – 25 см = см
Картка № 2
Порівняти не обчислюючи:
36 + 48 36 + 84
32 + 28 44 + 28
96 – 30 66 – 40
Шлях нашої подорожі дуже довгий. Щоб веселіше було їхати, пограємось в гру «День і ніч».
53 + 30 49 – 40 30 – 3
38 – 25 83 – 13 18 + 7
47 + 11 9 + 6 32 – 6
Перевірка виконання завдань на дошці (дівчатка в дівчинки, хлопчики у хлопчика).
ІV. Основна частина
Ознайомлення із маршрутом нашої подорожі (за схемою).
Зупинка 1. Гра «Допоможіть знайти ключик»
- Праворуч будиночок Черепахи Тортили. Та вдома її немає. Черепаха загубила свій чарівний ключик і ніяк не може його знайти, щоб відкрити двері свого будинку.
- Чи готові ви їй допомогти?
- Потрібно назвати всі приклади, сума яких 83 (№ ключа).
90-7=
89-5=
50+33=
70+13=
65+18=
71+11=
92-8=
53+20=
(Діти серед поданих прикладів вибирають із сумою 83).
- Черепаха Тортила дуже вдячна вам за допомогу. А ми вирушаємо далі.
Зупинка 2. Гра «В гостях у казки «Бридке каченя»»
- Маленьке каченя із казки «Бридке каченя» дуже полюбило плавати в озері, бо вода в озері була чиста і прозора. Каченя у воді бачило своє відображення. Та ось щось сталось із озерцем, бо наше каченятко засмучене.
- Що сталось діти? (Озеро забруднили)
- Допоможемо очистити озеро?
42 – 36 = 57 – 34 =
26 + 38 = 90 – 46 =
(Правильно розв’язаний приклад дає вам можливість дістати з озерця речі, які його забруднили і скласти їх на місце для сміття).
- Качечку ви розвеселили і вона із задоволенням плаває у чистому озерці. А ми їдемо далі.
Зупинка 3. Гра «У гостях мультфільму «Ну постривай!»»
- Як ви думаєте, чому наш засмучений? (Вовк хоче його з’їсти).
- Врятуємо Зайчика-Побігайчика, якщо виконаємо завдання Вовка.
а) письмове додавання і віднімання чисел біля дошки з поясненням (повторити різні прийоми обчислень)
25 + 46 = 96 – 54 = 81 – 49 =
б) самостійна робота (диференційовані завдання)
- Виберіть яблучко по силі і обчисліть вирази. Чим більше яблучко, тим складніше завдання.
- Молодці діти, ви врятували життя Зайчику. Продовжуємо нашу подорож.
Зупинка 4. Зустріч із Білочкою
- Що білочки заготовляють на зиму?
От і ця Білочка поховала у дупло дерев гриби і горішки та ніяк не може їх знайти. Щоб вона швидше пригадала, де зберігаються її запаси, обчислимо вирази на порядок дій.
а) обчислити вирази з поясненням біля дошки:
87 –(25 + 35) =
96 – 38 + 24 =
б) робота в парах (обчислити 2 вирази, написаны на горісі (картці)).
- От Білочка вже ласує горішками.
Зупинка 5. «Відпочинок»
Маленьке Лисенятко пропонує вам відпочити разом з ним. Гра «Заборонений рух».
Зупинка 6. «Задачна»
Маленьке Мишеня просить вас допомогти йому справитись із задачею.
- Складіть задачу за скороченим записом:
Було 58…
Продали 22… і 16…
Залишилось – ?...
- На скільки дій задача?
- Чи можна зразу дати відповідь на питання задачі?
- Що знайдемо у першій дії? А в другій?
Перший спосіб
1) 22 + 16 = 38 – продали;
2) 58 – 38 = 20 – залишилось.
- А чи можна розв’язати задачу іншим способом?
- Хто скаже як?
Другий спосіб
1) 58 – 22 = 36
2) 36 – 16 = 20
- Запишемо розв’язання задачі першим способом з коментуванням (учні по черзі коментують).
Зупинка 7. В гостях у казки «Котик і Півник»
Малюнок Котика і Півника
- Із якої це казки персонажі? Як вони жили? (Дружно, допомагали один одному, виручали з біди).
Тож і ми будемо працювати дружно.
Робота в групах (3 групи)
1. Гра «Математичне лото»
- Яка група швидше складе ланцюжок прикладів, зможе їх зачитати.
2. Ведмедик Вінні-Пух прислав вам свою фотографію.
- З яких фігур складено ведмедики?
Завдання для груп:
- Порахуйте скільки на малюнку:
1 група – кружечків;
2 група – трикутників;
3 група – чотирикутників.
3. Цікаве завдання (малюнок клоуна)
- Знайдіть на малюнку цифри і обчисліть їх суму (29).
V. Підсумки
- Яка зупинка сподобалась вам найбільше? Що було робити важко? Взаємооцінювання роботи учнів на уроці.
VІ. Домашнє завдання (картки з диференційованими завданнями з написом:
– важко;
– легко;
– дуже легко.
Учні самостійно вибирають картку собі по силі.
1