Мета: познайомити учнів із розв'язанням виразів з дужками; продовжити роботу над задачами вивчених випадів; розвивати спостережливість, увагу, кмітливість; формувати комунікативну компетентність; удосконалювати обчислювальні навички, спираючись на знання таблиць додавання і віднімання одноцифрових чисел; виховувати інтерес до вивчення математики.
Тема. Застосування дужок для запису виразів. Порядок виконання дій у виразах, що містять дужки. Розв’язування складених задач.
Мета: познайомити учнів із розв’язанням виразів з дужками; продовжити роботу над задачами вивчених випадів; розвивати спостережливість, увагу, кмітливість; формувати комунікативну компетентність; удосконалювати обчислювальні навички, спираючись на знання таблиць додавання і віднімання одноцифрових чисел; виховувати інтерес до вивчення математики.
Обладнання: презентація, картки для гри.
Хід уроку
I.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Любі діти! У наш клас
Завітали гості щирі!
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром!
Ми вам раді, люди добрі,
І вітам щиро вас,
І запрошуєм ласкаво
На урок у другий клас!
II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
1. Перевірка домашнього завдання (с. 39, завдання 216; 217)
Завдання 216
Завдання 217
— Прочитайте розв’язання задачі двома способами.
2. Гра «Невідоме число»
3. Хвилинка каліграфії
- Запишіть числа.
2; 3; 6; 7; 5; 4; 10; 11.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з порядком виконання дій у виразах, які містять дужки.
На лісовій галявині,
Де дзюркоче струмок,
Сьогодні проведемо
Незвичайний наш урок.
Ми у лісі, друже, глянь,
Повен ліс див - дивувань:
Тут звірів навчають
У справжнісінькій школі.
Учитель – тітонька Сова
Зібрала учнів доволі.
- Сьогодні ми запрошені на урок до тітоньки Сови , в її наукове дупло. Саме зараз
туди вирушає лісовий автобус. А мандрувати ми будемо не самі, а зі звірятами, які поспішають до школи. Щоб потрапити до автобусу, треба виконати певні завдання. Звірята неспроможні виконати завдання самостійно, тому просять вашої допомоги.
- Діти, а ви хочете їм допомогти?
IV. РОБОТА НАД НОВИМ МАТЕРІАЛОМ
1. Завдання від білочки. Робота за підручником (с. 39-40)
Завдання 219. Колективне опрацювання матеріалу
береться в дужки: ( ). Ці значки — не прості, а чарівні. Їх застосовують, щоб змінити порядок виконання дій у виразах.
Якщо у числовому виразі є дужки, то першою завжди виконують ту дію, що в дужках.
17 - (4 + 5) = 17 - 9 = 8
Вираз читають так: «Від 17 відняти суму чисел 4 і 5».
2. Завдання від їжачка. Завдання 220. Колективне опрацювання матеріалу
У сувої було 15 м тканини. Перший покупець придбав 5 м тканини, а другий — 3 м. Скільки метрів тканини залишилося в сувої?
— Щоб дізнатися, скільки метрів тканини залишилося в сувої, продавець діяв так: обчислив, скільки всього метрів тканини продано, а потім здобуте число відняв від 15.
15 - (5 + 3) = 7 (м)
Дужки означають, що спочатку треба знайти суму, а потім виконати дію віднімання.
Висновок. У виразах із дужками першою виконують дію над числами, записаними в дужках.
3. Завдання від лисички. Завдання 221
Учні «ланцюжком» читають і записують вирази. Один учень розв’язує біля дошки, решта — у зошитах.
• Від числа 12 відняти суму чисел 7 і 2.
• До числа 8 додати різницю чисел 13 і 6.
4. Фізкультхвилинка. Завдання від ведмедика.
Йшли ведмедики малі,
Нахилились до землі.
Потім встали, руки — в боки,
І зробили три підскоки,
Потім розгинали плечі.
Рівні спинки у малечі!
Руки вгору, опустили
І за парти тихо сіли.
5. Завдання від зайчика. Конкурс «Хто швидше?»
12 – (4+2)= 14 – (2+3)=
8 + (10-6)= 15 – (5+1)=
17 – (7+3)= 13- (3+3)=
- В поданих прикладах, яку дію виконуємо першу?
6. Завдання від вовчика. Розв’язування задачі.
- Скільки автомобілів було на стоянці? (12)
- Скільки від’їжджало? (3 і 4)
- А скільки всього від’їхало можемо дізнатися? Як? Якою дією? (4+3=7)
- Скільки автомобілів залишилося можемо дізнатися? Як? Якою дією? (12-7=5)
- Яку коротку умову запишемо до задачі?
Було - 12 авт.
Від’їхало - 3 авт. і 4 авт.
Залишилося - ?
1) 4+3=7(авт.) – від’їхало;
2) 12-7=5 (авт.)
Вираз: 12 – (4+3) = 5 (авт.)
Відповідь: 5 автомобілів залишилося.
7. Геометричне завдання. Завдання від сови.
- Як знайти периметр трикутника?
4+4+5=13 (см)
- Діти, а для чого вивчають математику?
8. Фізхвилинка для очей. Завдання від котика.
Учитель: Сплять маленькі кошенята,
Всі заплющіть оченята!
(Діти заплющили очі)
Діти: А Васько не хоче,
Він розплющив очі!
(Очі розплющені)
Учитель: Подивився вгору, вниз,
Поводив очима скрізь.
(Очі вгору, вниз, по колу, головою не рухаючи)
І праворуч, і ліворуч,
Перевірив: вуха поруч!
Знову — вгору, знову — вниз,
Лапою помацав ніс
(Діти, дивлячись на свій вказівний палець, наближають його до носа)
Ось і вправа закінчилася.
Очі ваші не втомилися?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Гра «Хлопчики - дівчатка»
На картках вчитель записує приклади так, щоб їх було видно всьому класу. Зворотній бік одних карток пофарбовано червоним кольором, інших — зеленим. Учитель бере одну з карток, показує приклад класу і перевертає зворотнім боком. Якщо картка червоного кольору, то відповідь" хором називають дівчатка, якщо зеленого — хлопчики. Виграє той, хто менше зробить помилок.
- Діти, яку тему ми вивчали на уроці?
- Яку дію виконують першою?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 40, завдання 225; 226.