Тема: Закріплення вмінь виконувати мовний аналіз слів та речень. Бесіда на тему «Заняття людей»
Мета: навчати учнів виконувати звуковий аналіз фонетично нескладних слів — виділяти голосні в складі, початковий і кінцевий звуки в слові, вчити будувати звукові моделі та добирати слова до поданих моделей; розвивати фонематичний слух; виховувати повагу до людей праці.
Обладнення: плакати, картинка- відповідь, підручник.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. ЗАКРІПЛЕННЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ
1. Вправи на зіставлення парних твердих і м’яких приголосних (окремо, в складах і словах)
1) Фонетико-артикуляційні вправи.
— Послухайте уважно вірш, який ми сьогодні вивчимо напам’ять, і скажіть, про кого він.
Лелека ластівку питає:
— Хто вище всіх птахів літає?
— Літають люди вище всіх
На літаках своїх легких.
— Хто з ким розмовляє у цьому вірші? (Лелека з ластівкою. Учитель демонструє зображення цих птахів.) Повторіть за мною вірш і скажіть, які звуки зустрічаються в ньому найчастіше. (Учні мають назвати звуки [л], [л’].)
— Тепер промовимо вірш так, щоб добре було чути, як вимовляються ці звуки.
2) Артикуляційна зарядка.
— Вимовте всі злиття зі звуком [л] (ла, ло, лу, ле, ли); зі звуком [л’] (ля, льо, лю, лє, лі). За допомогою якої частини язика ми вимовляємо звук [л]? (За допомогою кінчика язика.) А звук [л’]? (За допомогою середини язика.)
3) Зіставлення окремих звуків у словах.
— Розгляньте звукові моделі слів (моделі слів подані під предметними малюнками лося й оленя на дошці).
— Назвіть послідовно звуки у слові лось. (Учитель стежить за тим, щоб приголосні звуки [л], [с’] учні називали правильно, без призвуку голосного.)
— Тепер спробуємо назвати послідовно всі звуки у слові олень. Який перший склад у цьому слові? А другий?
— Назвіть тепер звуки по порядку.
— Послухайте ще раз ці два слова і скажіть, чи є в них однаковий звук?
(Учні мають знайти у словах спільний звук [л].)
Фізкультхвилинка
Раз! Два! Всі присіли.
Потім вгору підлетіли.
Три! Чотири! Нахилились,
Із струмочка гарно вмились.
П’ять! Шість! Всі веселі
Крутимось на каруселі.
Сім! Вісім! В поїзд сіли,
Ніжками затупотіли.
Дев’ять! Десять! Відпочили
І за парти дружно сіли.
2. Робота за Букварем
1) Розвиток мовлення. Бесіда «Заняття людей».
— Розгляньте малюнки (с. 19). Складіть речення за кожним малюнком.
— Чим ви любите займатися у вільний час?
— Чи допомагаєте ви своїм батькам? Розкажіть.
— Розкажіть про професії своїх батьків.
2) Робота над звуковим аналізом слів.
— Доберіть слова до звукових моделей. (Молоток, ножиці, нитка, олівці, фарби)
— Складіть речення за схемами. Назвіть, що покладете у ранець. Як ці предмети назвати одним словом? (Навчальне приладдя)
3. Побудова звукових моделей слів
— Відгадайте загадки, побудуйте звукові моделі до слів-відгадок.
Як біжить, то в’ється грива.
«І-го-го! І-го-го!» —
Не впіймаєте його! (Кінь)
З неба воду проливає. (Хмара)
На гарбуз я трішки схожа,
Та на смак я не така,
А солодка і м’яка. (Диня)
А плоди — крилаті. (Клен)
Його краса чарує всіх,
І на свою чарівну вроду
Сам загляда у синю воду. (Лебідь)
III. ПІДСУМОК УРОКУ
Гра «Продовж речення»
— Сьогодні на уроці я вчився...
— Найбільше мені сподобалося...
— Хочу ще краще навчитися...
— Розкажу батькам...